Valve tillkännager Steam OS – operativsystem för spel och underhållning

Permalänk
Melding Plague

Valve tillkännager Steam OS – operativsystem för spel och underhållning

I veckan ska speljätten Valve göra inte mindre än tre stora tillkännagivanden. Först ut är operativsystemet Steam OS, som kombinerar Linux med speltjänsten Steam.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

GG windows?

Visa signatur

SG09, 760g, FX8350, H80i, HD7870, 8Gb, 2Tb, 630watt

Permalänk
Medlem

Gratis <3

Permalänk
Entusiast

Om det går att få in XBMC också så kan det nog bli SteamOS istället för Windows på min framtida HTPC/Spelburk.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zetzoh:

GG windows?

Knappast då man fortfarande behöver det för att kunna streama spelen.
SteamOS ser ut att bli ett glorifierat konsol operativsystem, kanske om några år så kan dom flytta över en större del utav alla gamers.

Permalänk
Medlem

dag 1: steam os
dag 2: steam box
dag 3: half life 3

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk

Är detta OS:et endast anpassat för vardagsrummet, det är så jag tolkar de. Vill de konkurrera ut Windows eller vill de bara ha ett OS till de som vill lira PC likt en konsoll?

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel i5 2500K 4.4 GHz| Processorkylare: Corsair H80 | RAM: Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Grafikkort: XFX Radeon 6970 Crossfire | Nätaggregat: Corsair AX1200
Skärm: Samsung S27A950D | Tangentbord: Razer Lycosa | Mus: Razer Deathadder Respawn (Lefthand edition) | Musmatta: Razer Goliathus

Permalänk
Medlem

X11....

Kanske valve kan fixa upp lite problem som linux har, men jag röstar nej för tillfället. Dock kanske fixas över tid.

Visa signatur

Dator:|Gigabyte GA Z170X-game7|i7 6700k Noctua D15|Gtx 1070 Palit Jetstream| 16GB@3200MHz Corsair Vegenance|Corsair AX750|Fractal Design R5|Crucial MX100 256GB + 128GB|WD Red 4TB x2 | WD Green 2TB|W10 Pro|

Permalänk

Varför känns det som om Half Life 3 kommer att bli Steambox exclusive?

Skrivet av Jesper943:

Vill de konkurrera ut Windows eller vill de bara ha ett OS till de som vill lira PC likt en konsoll?

Att döma av Steams "konsoll-mode" så handlar det om att göra om PC till en konsoll.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Jag tror det blir:

Dag 1: Steam OS
Dag 2: Steambox
Dag 3: Source 2.0

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Och så kommer det utan mus och tangentbordsstöd...

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Riktigt grymt. Har experimenterat med Windows Server 2012 och RemoteFX för att streama spela lokalt via en virtuell maskin. Har inte varit nöjd med prestandan man då får ut, inte heller med något annat streamingprogram för detta ändamål. Så ser fram emot ifall man kan spela PC-spel lokal från sin stationära dator till en ljudlös maskin vid TVn.

Visa signatur

Thinkpad - Ubuntu

Permalänk
Skrivet av Bananas2thebeat:

Att döma av Steams "konsoll-mode" så handlar det om att göra om PC till en konsoll.

Steam exklusivt absolut men att de skulle göra det Steambox exklusivt skulle väl bara vara dumt. Då förstör de för hela sin kundbas som inte vill spela på något likt en konsol, jag skulle kunna tänka mig att köpa en steambox men börjar de fiddla med steambox exklusivt så tappar jag en stor respekt till Valve.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel i5 2500K 4.4 GHz| Processorkylare: Corsair H80 | RAM: Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Grafikkort: XFX Radeon 6970 Crossfire | Nätaggregat: Corsair AX1200
Skärm: Samsung S27A950D | Tangentbord: Razer Lycosa | Mus: Razer Deathadder Respawn (Lefthand edition) | Musmatta: Razer Goliathus

Permalänk
Medlem

Cool idé, men fortfarande flopp.

Permalänk
Inaktiv

Så vem såg inte detta ifrån en mils avstånd när Valve sa "Windows sux, linux rulez!"?
Anyway, så länge det körs på en öppen variant av Linux så är jag nöjd, dvs Linux med SteamOS shell ala GMONE eller liknande för då kan man ju bara slänga in den mjukvaran utöver det SteamOS erbjuder som man kan tänkas behöva. T.ex Amarok som har Spotify stöd osv.

Permalänk
Avstängd

Äh, det här blir inget

Känns lite som panik från Valve då Steam riskerar att bli överflödiga i och med Windows 8 och Windows Store.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Äntligen kan jag strömma spel från min gaming Mac

Permalänk
Avstängd

game over Windows Game over

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Skrivet av Cooling23:

Jag tror det blir:

Jorå, bara dem tillkännager HL3 en vecka senare eller nått sånt så är jag nöjd

Permalänk
Medlem

För bökigt för slutkunden. Kunden köper ett spel som kräver något windows-bundet program. Kunden missnöjd för spelet ej fungerar. Sen vad är det för mening att streama spel från en windows dator? Om man nu har en windows dator är det väl bara att spela på den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av J0ELIZE:

Äntligen kan jag strömma spel från min gaming Mac

kommer aldrig hända.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaRreE:

X11....

Kanske valve kan fixa upp lite problem som linux har, men jag röstar nej för tillfället. Dock kanske fixas över tid.

En värdig ersättare till x11 är redan påväg i form av wayland eller alternativt mir.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem

Hur mycket prestanda kommer att krävas för steamOS och att streama från Windows? Om det inte är så mycket kanske det räcker med att ha en speldator och sen sätta en Raspberry PI (eller motsvarande) med steamOS på och ett par spelkontroller vid TV:n

Permalänk
Inaktiv

Detta blir intressant att se.

Permalänk
Medlem

Kan inte tänka mig att köra en speldator helt på steam OS men däremot en underhållningsdator/htpc skulle funka.
Det finns för många spel utanför steam och linux.

Steam OS med en vettig webbläsare och xbmc så har vi en ypperlig grund för en dator att ställa under tv'n

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Tror och hoppas på samma sak!

Alternativt att den stora cirkeln ovanför blir HL3. Så de tre under blir altså SteamOS, SteamBOX, Source 2.0.

Permalänk
Medlem

Skulle inte kunna tänka mig att ha det på stora datorn, dock skulle jag kunna tänka mig att bygga en liten dator för kanske 3k och ha bredvid Tv:n ock streama till den och styra med en Xbox one kontroll.

Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk
Medlem

För dem som har en spel-PC primärt grattis, detta har potential att bli något även för desktops i framtoden. Däremot för egen del, det blir nog att hänga kvar vid Windows tills vidare då många viktiga arbetsprogram inte finns på Linux.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xclusiv8:

För bökigt för slutkunden. Kunden köper ett spel som kräver något windows-bundet program. Kunden missnöjd för spelet ej fungerar. Sen vad är det för mening att streama spel från en windows dator? Om man nu har en windows dator är det väl bara att spela på den.

Som jag förstår det så kommer valve sikta på en lowend steambox för streaming och för en higher end native linux, annars skulle det inte finnas så stor mening för valve att investera så mycket i linux om det bara gällde ett OS och en billig maskin för streaming.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag tror det blir:

Tror detta också, dock så blir det ju nu på söndag man får se om den andra nyheten och den sista kanske de sparar i en vecka till extra för att få ihop en "hype" ..

Förövrigt låter det nice, får se om och hur priset med steamboxen blir annars är min reservplan miniitx med richland.