Nvidia mutar datortillverkaren Origin PC?

Permalänk

Nvidia mutar datortillverkaren Origin PC?

Linus från Linustechtips länkade nyligen en artikel som hävdar att Nvidia skulle muta datortillverkar att inte använda AMD kort, däribland Origin och deras Origin PC som plötsligt slutade att använda AMD kort utan egentlig anledning.

en av anledningarna i artikeln påstås vara att Nvidia inte har någonting att kontra AMDs nya R9 serie förrän Q4 2014 (Ja det ska stå 2014)

så vad tror ni, sitter Nvida och mutar runt för det vilda?

Länk till Artikeln: http://semiaccurate.com/2013/10/05/much-nvidia-pay-origin-pc-...

Förtydligad rubrik.
Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Medlem

Borde nästan vara olagligt då det hämmar konkurrensen, men det är väl svårt att bevisa att Nvidia ligger bakom det.

Permalänk
Medlem

Det är väl uppenbart att de gör det? Eller alla stora företag för den delen...

Permalänk
Medlem

Charlie är ju en mästare på att gnugga sin spåkula.

Permalänk
Medlem

Det är så det fungerar här i världen, inga konstigheter.
AMD gör garanterat samma sak med något annat.

Permalänk
Medlem

Spyr på Nvidia. Men de börjar bli desperata nu så man får väl ha viss förståelse för deras agerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Borde nästan vara olagligt då det hämmar konkurrensen, men det är väl svårt att bevisa att Nvidia ligger bakom det.

håller med, och tyvärr svårt att bevisa om dom har gjort det eller inte.
men stämmer det så är det riktigt svinigt gjort av dom, gjorde inte Intel så mot AMD på processorfronten för laptops förut?
jag må föredra Nvidia och Intel framför AMD, men jag kommer inte vara nöjd förrns AMD har 40-50% på både CPU och GPU fronten. det är enbart då vi kan se ett riktigt krig mellan företagen, vilket kommer pressa priserna och öka prestandan. vilket skulle göra alla oss på sweclockers väldigt glada

Visa signatur

NZXT H440 | MSI Z77A-S01 |EVGA Supernova G2 1000W | Intel Core i5 3570K @4.2GHz | Cooler Master V8 | G.Skill Ripjaws Gaming 16GB CL9 @1600MHz | MSI GTX 1070 Gaming X

Fraktfritt Inet
Dagens fynd-tråden

Permalänk
Skrivet av mppl:

Det är så det fungerar här i världen, inga konstigheter.
AMD gör garanterat samma sak med något annat.

Av rent intresse, har det funnits rykten om att AMD mutat någongång?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt problemet. Nvida gav Origin ett erbjudande de inte kunde tacka nej till, det är ju så affärer går till. AMD lyckades bättre med XBOX och PS4 som jag förstått det...?

Att det bokstavligen rör sig om en ren muta har jag svårt att tro på.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nickieponken:

Av rent intresse, har det funnits rykten om att AMD mutat någongång?

dom har inte hunnit mutat innan Nvidia/Intel och inte haft råd efter, HAHAH!

Visa signatur

NZXT H440 | MSI Z77A-S01 |EVGA Supernova G2 1000W | Intel Core i5 3570K @4.2GHz | Cooler Master V8 | G.Skill Ripjaws Gaming 16GB CL9 @1600MHz | MSI GTX 1070 Gaming X

Fraktfritt Inet
Dagens fynd-tråden

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Förstår inte riktigt problemet. Nvida gav Origin ett erbjudande de inte kunde tacka nej till, det är ju så affärer går till. AMD lyckades bättre med XBOX och PS4 som jag förstått det...?

Att det bokstavligen rör sig om en ren muta har jag svårt att tro på.

Du läste inte artikeln va? "Multiple sources all said the same thing, a certain Nvidia marketing person, they all called him Bryan for no particular reason, has been calling around to all the Tier 3++ gaming PC makers offering large dollops of funding to dump AMD GPUs or so the story goes. Multiple SemiAccurate sources say this number is in the six digit range"

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nickieponken:

en av anledningarna i artikeln påstås vara att Nvidia inte har någonting att kontra AMDs nya R9 serie förrän Q4 2014 (Ja det ska stå 2014)

Fast vadå, det är ju AMDs nya R9-serie som kontrar Nvidias 700-serie?

Permalänk
Medlem

Njae däremot är det väl bevisat att AMD inte låter folk sälja "BF4-paket" med datorer annat än enbart AMD-komponenter. Vilket är precis samma sak?

Sen har vi blivit lovade titan-ish prestanda på R9 290, och jag tror det sades att den skulle kosta 2/3 av titan. Nu verkar det landa strax över 7000kr (med Bf4 iofs) medans ett titan kostar 7700kr.

Att grafikkortstillverkarna ljuger och har mer fulspel för sig än ett amerikanskt presidentval är väl inte direkt nytt... vara att vänta på benchmarks och göra en egen bedömning.

Permalänk
Medlem

Jag anser inte att SemiAccurate är en trovärdig källa. Så var det med det. Hoppla!

Permalänk
Skrivet av Viceroy:

Spyr på Nvidia. Men de börjar bli desperata nu så man får väl ha viss förståelse för deras agerande.

folk som du borde skämmas.

Skrivet av mppl:

Det är så det fungerar här i världen, inga konstigheter.
AMD gör garanterat samma sak med något annat.

precis, alla företag gör det, varisig det är mcdonalds eller max eller burger king eller ica... eller coop.. allt och alla företag gör det.

Skrivet av Icepeak:

dom har inte hunnit mutat innan Nvidia/Intel och inte haft råd efter, HAHAH!

njea tror nog amd gör likadant..

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

njea tror nog amd gör likadant..

förmodligen, vela bara skämta till det lite

Visa signatur

NZXT H440 | MSI Z77A-S01 |EVGA Supernova G2 1000W | Intel Core i5 3570K @4.2GHz | Cooler Master V8 | G.Skill Ripjaws Gaming 16GB CL9 @1600MHz | MSI GTX 1070 Gaming X

Fraktfritt Inet
Dagens fynd-tråden

Permalänk
Skrivet av Tarrgoth:

Fast vadå, det är ju AMDs nya R9-serie som kontrar Nvidias 700-serie?

Stämmer bra, läckta prestandatester visar ju dock att 290x utpresterar Titan (Det är inte garanterat eller så) och om den hade gjort det så hade Nvidia blivit lidande i över 1 år, som första kommentaren säger "Nvidia's $600+ products utilize the GK110 chip which is significantly larger & thus more expensive to manufacture than AMD's Hawaii chips" alltså hade Nvidia inte kunnat konkurrera med AMD i samma prisklass

Skrivet av Thorulk:

Njae däremot är det väl bevisat att AMD inte låter folk sälja "BF4-paket" med datorer annat än enbart AMD-komponenter. Vilket är precis samma sak?

Sen har vi blivit lovade titan-ish prestanda på R9 290, och jag tror det sades att den skulle kosta 2/3 av titan. Nu verkar det landa strax över 7000kr (med Bf4 iofs) medans ett titan kostar 7700kr.

Att grafikkortstillverkarna ljuger och har mer fulspel för sig än ett amerikanskt presidentval är väl inte direkt nytt... vara att vänta på benchmarks och göra en egen bedömning.

Fast det har ju AMD själva gått ut och sagt, tycker inte man ska jämföra att köpa en speltitel med att köpa en datorbyggarsverksamhet (Jag har ingen aning om vad det heter på svenska )

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimm:

Jag anser inte att SemiAccurate är en trovärdig källa. Så var det med det. Hoppla!

Finns en artikel om det på tom's hardware också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorulk:

Njae däremot är det väl bevisat att AMD inte låter folk sälja "BF4-paket" med datorer annat än enbart AMD-komponenter. Vilket är precis samma sak?

Bevisat? Va? AMD köpte rättigheterna till marknadsföra BF4. Det är ingen muta, det är en affär och är helt laglig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorulk:

Sen har vi blivit lovade titan-ish prestanda på R9 290, och jag tror det sades att den skulle kosta 2/3 av titan. Nu verkar det landa strax över 7000kr (med Bf4 iofs) medans ett titan kostar 7700kr.

Att grafikkortstillverkarna ljuger och har mer fulspel för sig än ett amerikanskt presidentval är väl inte direkt nytt... vara att vänta på benchmarks och göra en egen bedömning.

om 7000 SEK vid release med spel stämmer så är det inte helt orimligt. Om jag inte minns fel så kostade hd 7970 ca 5000 SEK vid release. Skulle inte förvåna mig om ett 290x ligger på under 6000 vid jul...

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Bevisat? Va? AMD köpte rättigheterna till marknadsföra BF4. Det är ingen muta, det är en affär och är helt laglig.

Det är fortfarande i grund och botten samma sak, det är bara en fråga vare sig det är på papper eller inte. Det är ju svårt att tro att en snubbe på nVidia tjänar så pass mycket och hatar AMD så pass mycket att han skulle ta sexsiffriga summor med pengar (i dollar!) och muta Origin med dem. Nej, det är på företagets order. Och jag kan hålla med om att det är lågt, men som sagt så gör ju AMD samma sak.

Visa signatur

Chassi: Lian Li O11 Dynamic Mini Moderkort: ASUS B450-I Strix CPU: Ryzen 5800X3D RAM: 2x16GB G.Skill Trident Z Neo C 3600MHz CL16 CPU-Kylare: Be Quiet! Dark Rock Slim GPU: PowerColor RX 7800 XT Hellhound PSU: EVGA GM650
Utrustning: ASUS ROG Azoth NX Snow | SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless | Razer DeathAdder V3 Pro | Artisan FX Hien XL Soft | TCL 34R83Q |

Permalänk
Inaktiv

Det här får mig att tänka tillbaka på nvidia och deras 50cent arme.

Permalänk
Medlem

Detta är inget ovanligt, intel,amd har gjort så,likaså många andra företag gör både det ena o det andra, det fungerar tyvärr så.

Sen är det AMD som kontrar Nvidia med R9 serien vilket vissa inte verkar förstå, AMD 7000 serien mot GTX600 serien, och R9 mot GTX700/Titan serien.

Även om R9 kommer vara snäppet snabbare än titan så får dom väll göra en AMD och höja mhzn så det blir jämnare, Alt att dom släpper GK110 med alla cluser aktiverade då titan har 1 inaktiverad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonasies:

Finns en artikel om det på tom's hardware också.

Det är fortfarande bara SA som nämner mutor. Både hexus och tomshardware skriver bara om att Origin slutar med AMD.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av Bulltazar:

Detta är inget ovanligt, intel,amd har gjort så,likaså många andra företag gör både det ena o det andra, det fungerar tyvärr så.

Sen är det AMD som kontrar Nvidia med R9 serien vilket vissa inte verkar förstå, AMD 7000 serien mot GTX600 serien, och R9 mot GTX700/Titan serien.

Även om R9 kommer vara snäppet snabbare än titan så får dom väll göra en AMD och höja mhzn så det blir jämnare, Alt att dom släpper GK110 med alla cluser aktiverade då titan har 1 inaktiverad.

Som jag skrev tidigare så påstås GK110 vara svårare att tillverka än Hawaii, det skulle göra att det kan bli ekonomiskt ohållbart att i samma prisklass försöka konkurrera GK110 mot 290X

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeosoth:

Det är fortfarande i grund och botten samma sak, det är bara en fråga vare sig det är på papper eller inte. Det är ju svårt att tro att en snubbe på nVidia tjänar så pass mycket och hatar AMD så pass mycket att han skulle ta sexsiffriga summor med pengar (i dollar!) och muta Origin med dem. Nej, det är på företagets order. Och jag kan hålla med om att det är lågt, men som sagt så gör ju AMD samma sak.

Nej, det är inte samma sak i grund och botten. Att köpa rättigheter är inte samma sak som att ge pengar till ett företag så att de väljer dina produkter före konkurrenterna. EA/DICE säljer inte datorer.

Permalänk
Medlem

Hur kan ni få de skilda sakerna att amd inte tillåter att bf4 som är EA och amd:s spel används som hjälp till att sälja konkurrenternas komponenter till att betala företag att inte sälja konkurrenternas saker till att vara samma sak. En del har fail i hjärnan nu på söndagen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Nej, det är inte samma sak i grund och botten. Att köpa rättigheter är inte samma sak som att ge pengar till ett företag så att de väljer dina produkter före konkurrenterna. EA/DICE säljer inte datorer.

Då kan man ju säga att Nvidia köpte rättigheterna till att ha sina produkter i deras produkter..Samma sak som AMD köpte rättigheter till att ha sina produkter i Sony och Microsofts konsoler..Ser ingen skillnad alls..

Så fort nvidia gör nåt sånt här så blir det ett jävla liv men om AMD gör samma sak är det bara bra och sååå bra för oss konsumenter..Dags att komma upp ur mammas källare och kliva in i verkligheten

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av WijK:

om 7000 SEK vid release med spel stämmer så är det inte helt orimligt. Om jag inte minns fel så kostade hd 7970 ca 5000 SEK vid release. Skulle inte förvåna mig om ett 290x ligger på under 6000 vid jul...

Jag tror att lådan med 290X + BF4 kommer bli billigare inom kort, AMD hade inte ens prissatt boxen innan inet/webhallen lade upp paketet för beställning. Skulle gissa på att den kommer gå loss på 5500 - 6000, och kanske prissänkt till 5000 eller under vid jul

Skrivet av fermia:

Då kan man ju säga att Nvidia köpte rättigheterna till att ha sina produkter i deras produkter..Samma sak som AMD köpte rättigheter till att ha sina produkter i Sony och Microsofts konsoler..Ser ingen skillnad alls..

Så fort nvidia gör nåt sånt här så blir det ett jävla liv men om AMD gör samma sak är det bara bra och sååå bra för oss konsumenter..Dags att komma upp ur mammas källare och kliva in i verkligheten

AMD vann budgivningen att ha sina produkter i konsolerna. Jag ser inget olagligt i det. Att nVidia ger en summa pengar till en datorbutik för att ha sina produkter i deras datorer är ju en muta, jag tror inte att det var någon form av upphandling. Eller så tyckte butiken att nVidia helt enkelt var det bättre valet utan att få pengar, vad vet jag. Det finns inga säkra källor enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icepeak:

håller med, och tyvärr svårt att bevisa om dom har gjort det eller inte.
men stämmer det så är det riktigt svinigt gjort av dom, gjorde inte Intel så mot AMD på processorfronten för laptops förut?
jag må föredra Nvidia och Intel framför AMD, men jag kommer inte vara nöjd förrns AMD har 40-50% på både CPU och GPU fronten. det är enbart då vi kan se ett riktigt krig mellan företagen, vilket kommer pressa priserna och öka prestandan. vilket skulle göra alla oss på sweclockers väldigt glada

Hehe att AMD får minst 40-50% på både CPU och GPU lär aldrig hända