Permalänk
Medlem

Telia stängde ner internet

Hej

Har en vän som just fått ett brev från Telia om att de "begränsat internetåtkomsten", pga en stor mängd utskick av oönskad e-post. Finns även massa information om att man bör installera brandvägg och så vidare.

Det lustiga är att den enda datoren som var på hemma hos min vän vid den tidpunkt som anges var min Macbook Pro med OSX.

Trodde OSX var ganska förskonat från den här typen av attacker, vad ska jag använda för mjukvara för att genomsöka min Macbook om det nu stämmer?
Var möjligen uppkopplad på Anonine VPN, kan det spela in?

Finns ju en risk att Telia blandat ihop klockslagen och så också, men tycker detta är mycket märkligt. Någon som haft liknande problem med stängt internet, hur löste ni detta?

Tycker normalt att jag har ganska bra koll på datorerna och problem, men nu känner jag mig helt handfallen och Telia svarar bara att jag bör formatera allt "för säkerhets skull".

Tips och råd mottages tacksamt

Permalänk
Medlem

Byt lösenord till dina emails, och, formatera om.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusv:

Hej

Har en vän som just fått ett brev från Telia om att de "begränsat internetåtkomsten", pga en stor mängd utskick av oönskad e-post. Finns även massa information om att man bör installera brandvägg och så vidare.

Det lustiga är att den enda datoren som var på hemma hos min vän vid den tidpunkt som anges var min Macbook Pro med OSX.

Trodde OSX var ganska förskonat från den här typen av attacker, vad ska jag använda för mjukvara för att genomsöka min Macbook om det nu stämmer?

Finns ju en risk att Telia blandat ihop klockslagen och så också, men tycker detta är mycket märkligt. Någon som haft liknande problem med stängt internet, hur löste ni detta?

Tycker normalt att jag har ganska bra koll på datorerna och problem, men nu känner jag mig helt handfallen och Telia svarar bara att jag bör formatera allt "för säkerhets skull".

Tips och råd mottages tacksamt

Vad gäller faktiska attacker (snarare än något i stil med ovanstående) så är väl OSX förhållandevis förskonat.

Om det t.ex. är så att datorn är ansluten direkt mot Internet, inte har någon brandvägg och har en undermåligt konfigurerad mailserver igång så spelar det ju dock ingen roll vilket OS den kör.

Att Telia inte kan hjälpa till annat än med väldigt generella råd är väl förväntat, det kan ju vara i princip vad som helst som hänt eller som användaren gjort.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusv:

Ganska förskonat absolut, men inte helt.
Och ju fler som skaffar sig Mac desto attraktivare blir det att skriva malware till OSX.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Byt lösenord till dina emails, och, formatera om.

Formatera om istället för antivirus program ?!

jo jag vet att det är Macintosh vi talar om.. men måste väl finnas anti-virus program till dom med.

Permalänk
Medlem

Kör han mejlen direkt i datorn, eller är det webbmejl som gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

jo jag vet att det är Macintosh vi talar om.. men måste väl finnas anti-virus program till dom med.

är inte säkert att ett antivirus program hittar det när det väl är på plats. Så ja formatera om är ett bra tips för att vara helt säker.

Tyvärr kommer vi nog få se allt mer skadlig programvara till OSX i framtiden då antalet Mac datorer har ökat rätt mycket den senaste tiden samtidigt som det är ett OS som traditionellt anses väldigt säkert och förskonat vilket gör att folk inte försöker skydda sig och att datorerna blir ett lätt mål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Tycker helt enkelt inte att det är så fasligt jobbigt att formatera om.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Avstängd

En idé är att om det körs ett trådlöst nätverk så är det inte omöjligt att någon utnyttjat detta för att få tillgång till internet.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

ngn som loggat in på en eventuell trådlösrouter?

Byt lösenord och eve välj bättre kryptering.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Jag kör med Kaspersky till min Mac. Dock så måste du installera om du vill vara säker på att allt är borta.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Råkade ut för samma sak med ComHem. Ett samtal till den speciella avdelningen som handhade frågan så låste de upp allting igen - verkar som att någon använt min (och en massa andras) adresser för att skicka SPAM. Inte på riktigt, utan att de fejkat avsändaren så att det såg ut som om det var jag.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060