Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

Har du lyssnat på K712? Har sett många recensioner som påstår att de skiljer sig tydligt i mellanregistret också, lite "varmare" ljud osv. En användare på Head-fi påstod att K712 på många vis påminde om en lättare och bekvämare Hifiman HE-400, vilket genast fick upp mitt intresse.

Har tyvärr inte haft chansen att lyssna på de än. Kollade nyss på grafer och det ser ut som det stämmer med mellanregistret iaf.

Har dock svårt för att motivera 2400kr för Q701 jämfört mot K712's 4000kr för endast lite design och ljudskillnader. Hade velat se lite mer innovation ifrån AKG. På något sätt inte en dålig hörlur säkert men priset känns lite "högt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

Har du lyssnat på K712? Har sett många recensioner som påstår att de skiljer sig tydligt i mellanregistret också, lite "varmare" ljud osv. En användare på Head-fi påstod att K712 på många vis påminde om en lättare och bekvämare Hifiman HE-400, vilket genast fick upp mitt intresse.

Är 702 samma som 701 ser väldigt identiska ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av IntelAti:

Har tyvärr inte haft chansen att lyssna på de än. Kollade nyss på grafer och det ser ut som det stämmer med mellanregistret iaf.

Har dock svårt för att motivera 2400kr för Q701 jämfört mot K712's 4000kr för endast lite design och ljudskillnader. Hade velat se lite mer innovation ifrån AKG. På något sätt inte en dålig hörlur säkert men priset känns lite "högt".

Skojar dem med en. Det skiljer ca 1k och vad får man som skiljer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Skojar dem med en. Det skiljer ca 1k och vad får man som skiljer?

Annat färgschema, annats huvudband och lite mjukare kuddar samt 3db skillnad i bas och lite annat mellanregister. För 1600kr? Njaa.

Permalänk

Har planer på att köpa DT990 Pro 250ohm.

Då är frågan: Är det vettigare att köpa en Fiio e10 eller ett Asus Xonar Essence STX?
Dom skall alltså endast användas till musik/film på datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne_silver:

Har planer på att köpa DT990 Pro 250ohm.

Då är frågan: Är det vettigare att köpa en Fiio e10 eller ett Asus Xonar Essence STX?
Dom skall alltså endast användas till datorn.

Personligen hade jag kört på ett Xonar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne_silver:

Har planer på att köpa DT990 Pro 250ohm.

Då är frågan: Är det vettigare att köpa en Fiio e10 eller ett Asus Xonar Essence STX?
Dom skall alltså endast användas till musik/film på datorn.

Jag har själv den senare kombinationen - låter väldigt bra, du lär inte bli missnöjd! Kan dock inte uttala mig om Fiion.

Permalänk

Gjorde en helomvändning, och beställde Audio Technica ATH-M50 istället, så jag kan använda dom direkt i mobilen också. Utan förstärkare.
Hoppas jag blir nöjd med dom.

Lite grisen i säcken eftersom jag inte bor i närheten av någon välsorterad butik som säljer hörlurar. Så kan i princip inte provlyssna någonting.
Men ifall dom nu låter illa, så var dom ju inte så dyra iaf.

Verkar dock ha fått bra recensioner.

Skrivet av w4rhog:

Jag har själv den senare kombinationen - låter väldigt bra, du lär inte bli missnöjd! Kan dock inte uttala mig om Fiion.

Permalänk
Medlem

Jag sitter och velar på att beställa ett par LCD-2, läste att dom påminner om HD650? Jag tycker HD650 är ett par fruktansvärt tråkiga hörlurar, hade dom i några år innan jag sålde dom. Dock är jag lite konfunderad eftersom när jag tipsades om LCD-2 skrevs det att dom var lika Beyer 990 (600ohm) och dom låter ju inte alls som HD650 över huvud taget

Permalänk
Medlem

Hur tycker du en "rolig" hörlur ska låta då?
Normalt går man ju inte och lägger 10lax på en hörlur man inte är säker på att man kommer gilla...

Permalänk
Medlem

Har köpt alla hörlurar så, förvisso inte för 10papp men jag tycker sällan man får en bra bild av en hörlur utan iaf 20-50h lyssnande på olika sorters musik. Två lurar jag testat och direkt avskytt var B&W P5 samt någon Denon-modell, P5 lät murken, helt utan glädje och Denonen kändes som en subwoofer.

DT990 har ett skönt mellanregister och DT770 är ganska trevlig i de lägre frekvenserna, dock är det ju halvöppen vs sluten, men kunde man mixa dom två och få till diskanten ordentligt så.. men som tidigare nämnts, det är alltid en kompromiss

Permalänk
Medlem

Jag har haft både HD650 och LCD-2 och tycker att LCD-2 låter mycket bättre, men fortfarande finns det vissa likheter. I jämförelse är LCD-2 fylligare med mer bass; mellanregistret är dock dess styrka, rösterna låter helt organiska med LCD-2. När jag gick tillbaka till HD650 lät det dötrist och sterilt i jämförelse med LCD-2 - nästan som att man lyssnade genom papper. Ljudbilden är också bättre på LCD-2 vilket ger den där luftiga känslan; dock långt ifrån samma ljudbild som på Beyers och AKG K701.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Medlem

Provat Momentum lite mer nu på flygplatsen i Edinburgh. Jag gillar dom. Komforten är bra, stod och lyssnade i 20 min och kände inget obehag.

Dom isolerar ganska bra, men tyckte ändå det var lite för surrigt omkring mig för att helt kunna njuta av musiken. Musiken lät bra dock, bra balans och karaktär. Tänkte inte så mycket på ljudbilden och det var nog för rörigt omkring mig för att kunna recensera den. Dom kostade 240£ här men ska nog försöka sälja iväg mina AKG K490 NC innan jag köper något nytt, kan inte släpa med mig två par lurar.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Estatus:

Jag har haft både HD650 och LCD-2 och tycker att LCD-2 låter mycket bättre, men fortfarande finns det vissa likheter. I jämförelse är LCD-2 fylligare med mer bass; mellanregistret är dock dess styrka, rösterna låter helt organiska med LCD-2. När jag gick tillbaka till HD650 lät det dötrist och sterilt i jämförelse med LCD-2 - nästan som att man lyssnade genom papper. Ljudbilden är också bättre på LCD-2 vilket ger den där luftiga känslan; dock långt ifrån samma ljudbild som på Beyers och AKG K701.

Lyssnar på mycket kvinnliga singer songwriters so just röster är av stor vikt. Om det är mer bas och lite mer luft än HD650 så tror jag dom kan kännas riktigt bra faktiskt.

Permalänk

Hejsan allesammans, hade tänkt köpa en amp och dac kombo, har kollat på o2 odac, verkar det som ett bra val? Någon som vet vilken modell/ återförsäljare som är att föredra?

Planerar dessutom att köpa ett par dt 770 80 ohm till det borde fungera bra va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Echelon:

Hejsan allesammans, hade tänkt köpa en amp och dac kombo, har kollat på o2 odac, verkar det som ett bra val? Någon som vet vilken modell/ återförsäljare som är att föredra?

Planerar dessutom att köpa ett par dt 770 80 ohm till det borde fungera bra va?

http://www.headnhifi.com/dac/o2-odac-combo
Välj Weekly Priority Mail så slipper du tull.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

http://www.headnhifi.com/dac/o2-odac-combo
Välj Weekly Priority Mail så slipper du tull.

Smidigt att beställa inom europa i alla fall, sen finns ju den integrerade versionen också länk
men priset verkar vara riktigt bra, tack för tipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Echelon:

Smidigt att beställa inom europa i alla fall, sen finns ju den integrerade versionen också länk
men priset verkar vara riktigt bra, tack för tipset

Dock tillhör inte Schweiz eu

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Lyssnar på mycket kvinnliga singer songwriters so just röster är av stor vikt. Om det är mer bas och lite mer luft än HD650 så tror jag dom kan kännas riktigt bra faktiskt.

Lana Del Rey, Haley Westenra, Florence + the Machine osv osv lät absolut spektakulära med LCD-2, speciellt när jag parade dom med en Yulong Sabre A18. Eargasm helt enkelt, men nog kostade det allt...

Även om jag sålt mina LCD-2 och förstärkare pga budget-cut så är jag nöjd med att ha kunnat avnjuta LCD-2 så länge det varade.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Skrivet av Wh1sp:

Den ansluts med USB, varifrån både den digitala ljudsignalen och strömförsörjningen tas. Optisk anslutning är också för en digital signal, det är varken bättre eller sämre ljudmässigt jämfört med USB. En 3.5mm anslutning är för en analog signal, d.v.s. efter att den digitala signalen från din dator gått igenom en DAC och omvandlats till analog. Alla högtalare och hörlurar drivs med en analog signal.

Om du nu skaffar Fiio E10 så pluggar du den i datorn med USB kabel, och hörlurarna i E10:ans hörlursutgång, som är ett 3.5mm jack.

Blir det någon skillnad med USB 2,0 eller 3,0?

Visa signatur

Moderkort: Msi B450 Tomahawk Max CPU: Ryzen 5 3600 GPU: AMD 5700XT Red Devil Ram: Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX SSD: Samsung 250GB basic Kylning: Arctic Freezer 34 eSports DUO Chassi: Fractal Design Meshify C PSU: XFX Pro Series 850W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindqvist:

Blir det någon skillnad med USB 2,0 eller 3,0?

Nej, och så gott som alla DAC:ar använder 2.0.

Permalänk
Medlem

En liten grej jag funderat på: Var är det bäst att ända volymen (med tanke på ljudkvalitet). Ska man ha Windowsvolymen maxad och sedan justera med förstärkaren(O2), tvärtom, eller spelar det ingen roll? Det är mycket bekvämare att vrida på tangentbordet, vilket ändrar Windowsvolymen, än det är att pilla på O2:n så som jag sitter

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecill:

En liten grej jag funderat på: Var är det bäst att ända volymen (med tanke på ljudkvalitet). Ska man ha Windowsvolymen maxad och sedan justera med förstärkaren(O2), tvärtom, eller spelar det ingen roll? Det är mycket bekvämare att vrida på tangentbordet, vilket ändrar Windowsvolymen, än det är att pilla på O2:n så som jag sitter

Det ideala är Windows volymen maxad. I teorin tappar du information (resolution) p.g.a. avrundningsfel när du digitalt minskar volymen. Om du verkligen kan höra skillnad är förstås en annan sak

Permalänk
Rekordmedlem

När man sänker nivån mycket börjar dacen ge ett sämre utljud pga bitreduktion och ett annat delvis relaterat problem är att elförsörjningen påverkar ljudet hörbart när man närmar sig datorns "elsystemsbrusgolv" om man ansluter något mot det, det är i de allra flesta fall mycket mer "illaljudande" än ett "rent" (mer stokastiskt) brusgolv som det är i en ljudenhet som inte är ihopkopplad med datorns elförsörjning.

Det är ganska intressant att lyssna på hur bruset ändras i datorn beroende på vad man gör, man brukar kunna höra tydligt hur det förändras beroende på vad som händer när man belastar olika delar.
En del upplever förändringar i ljudet om de ändrar hur energisparlägena används och en del upplever förändringar beroende på vilka program som körs, främst beroende på hur grafikkortet belastas, man kan också få bättre ljudkvalitet genom att skärma/filtrera bättre eftersom det mesta verkar sända ut en massa hf som stör inuti datorlådan och ibland även följer med kablarna ut.

Det verkar som de flesta datordelar är rätt dåligt filtrerade och har man ett bra ljudsystem kan man förbättra ljudet genom att förbättra den interna strömförsörjningen och minimera hf utstrålningen.
Många problem är alltså i grunden beroende på dålig strömförsörjning och skärmningar som inte stoppar skräpet effektivt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

... sen finns väl på 02:an begränsningar hur kraftig in-signal den klarar att ta emot innan den börjar klippa ljudet... Vet inte om datorljudkort genrellt är tillräckligt kraftiga för att generera en signal så att det nånsin blir är ett problem dock.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Någon som vet vart man hittar bra hörlursställ. Max 1000kr

Permalänk
Skrivet av buddaz:

Någon som vet vart man hittar bra hörlursställ. Max 1000kr

Här är ett alternativ i alla fall:

http://www.svalander.se/shoppen/hoerlursstall

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kalium:

Provat Momentum lite mer nu på flygplatsen i Edinburgh. Jag gillar dom. Komforten är bra, stod och lyssnade i 20 min och kände inget obehag.

Dom isolerar ganska bra, men tyckte ändå det var lite för surrigt omkring mig för att helt kunna njuta av musiken. Musiken lät bra dock, bra balans och karaktär. Tänkte inte så mycket på ljudbilden och det var nog för rörigt omkring mig för att kunna recensera den. Dom kostade 240£ här men ska nog försöka sälja iväg mina AKG K490 NC innan jag köper något nytt, kan inte släpa med mig två par lurar.

Tycker tyvärr att icke-brusreducerande lurar är chanslösa ifall man flyger. Momentum dämpar relativt bra men dämpningen är mest effektiv i mellanton och diskantområdet. På ett flygplan ligger det mest störande ljud under ca 300hz.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Inaktiv

Klipsch Image One II

http://www.klipsch.com/image-one-ii-headphones

Bra eller skit (för tusenlappen) jämfört med AKG, Sennheiser, m.fl. i samma prisklass?

Är Klipsch ett bra märke eller som Beats by Dre, Skullcandy och liknande skräp?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Någon som vet vart man hittar bra hörlursställ. Max 1000kr

http://www.wooaudio.com/products/wahps.html

har fördelen att hörluren inte trycker med kuddarna på något (som tex det som någon annan länkade) och därmed komprimeras (slits) inte heller kuddarna i onödan.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss