Windows 8.1 vad tycker ni?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cirap:

litet irritationsmoment:

När jag startar datorn så verkar NUMLOCK alltid vara avstängt vid inloggningsskärmen. Då jag har siffror i lösenordet måste jag alltås aktivera NUMLOCK manuellt varje gång. Ibland glömmer jag det och knappar in lösenordet snabbt och får till svar "FEL LÖSENORD IDIOT!"

Snabbt googlande visar.... Win8 ignorerar BIOS inställninger som säkerhetsåtgärd? Dafuq? Nåväl... nu börjar jag väl vänja mig antar jag

Jag tror att du kan ändra i registret för detta. Du får Googla lite mer

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Fungerar mycket bra för mig, ska installera 8.1 på morsan nu när jag gjort en bra img för henne ska bli intressant och se hur hon klarar det

Uppgraderade en kollegas dator igår ifrån 8 till 8.1 och FY FAN va kassst det fungerade. En bugg jag tror vi har hittat är att om man kör en extraskärm och man kör FEL grafikdrivers så när man kommer till inloggningsrutan visar den inloggningsrutan på FEL skärm även fast man inte har den inkopplad. Vilket resulterar i att man bara får en skärm med färg (vald bakgrundsfärg ) det man måste göra är att skriva in användarnamn och lösen i blindo, och hoppas på att man inte skriver fel, efter en stund så kommer man till skrivbordet...

Sen lite andra småbuggar som uppstod, CLEAN install FTW säger jag , inplace upgrade är Satans påfund

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

litet irritationsmoment:

När jag startar datorn så verkar NUMLOCK alltid vara avstängt vid inloggningsskärmen. Då jag har siffror i lösenordet måste jag alltås aktivera NUMLOCK manuellt varje gång. Ibland glömmer jag det och knappar in lösenordet snabbt och får till svar "FEL LÖSENORD IDIOT!"

Snabbt googlande visar.... Win8 ignorerar BIOS inställninger som säkerhetsåtgärd? Dafuq? Nåväl... nu börjar jag väl vänja mig antar jag

Vaaaa?? Lägg av! Jaja... det ABSOLUT säkraste borde ju ändå vara om ingen använder sina datorer alls, och i och med Windows 8 är väl Microsoft ett steg närmare att nå det målet.

Jävla tur att jag inte har installerat Windows 8 på min dator hemma, för nu fick jag just ett till skäl att låta bli. Hur fan är de funtade? Är det hög risk att man kan få ont i ögonen av NUMLOCK-lampan eller vad menar de?

Det är så lustigt... Jag var ju på föreläsning om Windows 8, och en av de sakerna som han sa (minns inte namnet.. Daniel någonting) var "Minns ni hur det var med Windows 95, när man var tvungen att spendera en heldag efter formatering bara för att få ett system man trivdes med? Det slipper ni med Windows 8!" Jo tjena... Om man är nöjd med Windows standardinställningar och standardprogram kanske, men det känns som att listan med åtgärder för att få systemet att bete sig som man vill bara växer och växer för mig. Det ska pillas i registret för att stänga av UAC ordentligt, alla appar ska avinstalleras, pill i registret igen för att på på NUMLOCK(!!!!????) startmenyersättare, typ startisback ska installeras och konfigureras, Pill i registret igen bara för att kunna byta font (Microsoft tyckte väl det var allderles för enkelt att ha kvar det under skärminställningar som tidigare), fast boot och hibernation skall avaktiveras, mer pill i registret för att få tillbaka F8-menyn för felsäkert läge vid start, och så vidare, och ja, allt detta är saker som jag ser som absolut nödvändigt för att kunna tycka att det är hyffsat behagligt att använda.

Jag stör mig inte ett dugg på att Microsoft har bytt standardinställningar och standardutseende och så vidare, utan på att de har gjort det så jävla krångligt om man vill ändra. Förmodligen hoppas de att folk ska låta bli, eftersom Microsoft i all sin vishet (fniss) såklart vet bättre än användarna hur användarna vill använda sina datorer, men det enda det får mig att inte vilja göra är att överhuvudtaget använda systemet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Cirap:

litet irritationsmoment:

Huh? Konstigt det där, för mig är numlock aktivt (som det alltid varit). Skiljer detta mellan BIOS och UEFI måntro?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Stardock Start8 i Windows 8.1

Hej.
Någon som vet vad som händer om man uppgraderar till version 8.1 när Stardock Start8 är installerat i datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

litet irritationsmoment:

Nu när du säger det, så har det nog varit för mig också sedan jag först installerade Windows 8. Jag använder också pinkod för att logga in då det är bra mycket smidigare, jag stänger nästan aldrig av min dator dock så jag har väl inte reflekterat så mycket över det.
Hur som helst, lite skumt att Windows inte har Num-Lock påslaget som standard. Nu måste jag ju kika på detta när jag kommer hem.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av codegear:

Hej.
Någon som vet vad som händer om man uppgraderar till version 8.1 när Stardock Start8 är installerat i datorn?

Kanske inte direkt applicerbart, men hade Classic Shell installerat när jag uppgraderade, hände inget speciellet, den ersätter startknappen.

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem

Iom att mitt R9290X kommer när som helst blev det att uppgradera win7ultimate.
Köpte Win8.1 (Pro är inget som jag någonsin kommer använda, 512Gb ram å 2 cpu slots + krypteringar osv..nää).
Skaffade även Start8, så man känner sig mindre lost.

Det verkar fungera klockrent hittils iaf. Känns snabbare allmänt än Win7.

Tummen upp!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Vaaaa?? Lägg av! Jaja... det ABSOLUT säkraste borde ju ändå vara om ingen använder sina datorer alls, och i och med Windows 8 är väl Microsoft ett steg närmare att nå det målet.

Jävla tur att jag inte har installerat Windows 8 på min dator hemma, för nu fick jag just ett till skäl att låta bli. Hur fan är de funtade? Är det hög risk att man kan få ont i ögonen av NUMLOCK-lampan eller vad menar de?

Det är så lustigt... Jag var ju på föreläsning om Windows 8, och en av de sakerna som han sa (minns inte namnet.. Daniel någonting) var "Minns ni hur det var med Windows 95, när man var tvungen att spendera en heldag efter formatering bara för att få ett system man trivdes med? Det slipper ni med Windows 8!" Jo tjena... Om man är nöjd med Windows standardinställningar och standardprogram kanske, men det känns som att listan med åtgärder för att få systemet att bete sig som man vill bara växer och växer för mig. Det ska pillas i registret för att stänga av UAC ordentligt, alla appar ska avinstalleras, pill i registret igen för att på på NUMLOCK(!!!!????) startmenyersättare, typ startisback ska installeras och konfigureras, Pill i registret igen bara för att kunna byta font (Microsoft tyckte väl det var allderles för enkelt att ha kvar det under skärminställningar som tidigare), fast boot och hibernation skall avaktiveras, mer pill i registret för att få tillbaka F8-menyn för felsäkert läge vid start, och så vidare, och ja, allt detta är saker som jag ser som absolut nödvändigt för att kunna tycka att det är hyffsat behagligt att använda.

Jag stör mig inte ett dugg på att Microsoft har bytt standardinställningar och standardutseende och så vidare, utan på att de har gjort det så jävla krångligt om man vill ändra. Förmodligen hoppas de att folk ska låta bli, eftersom Microsoft i all sin vishet (fniss) såklart vet bättre än användarna hur användarna vill använda sina datorer, men det enda det får mig att inte vilja göra är att överhuvudtaget använda systemet.

Snacka om att överreagera för en liten petitess. Jag har svårt att tro att numlock är avstängt som standard för Windows 8/8.1-certifierade maskiner. Någon som kan verifiera?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Snacka om att överreagera för en liten petitess.

Om du läser hela mitt inlägg så ser du att det finns fler beståndsdelar än min reaktion på NUMLOCK-biten. Jag listade även andra saker som jag tycker Microsoft saknar grund för att krångla till. När man väl har kommit på hur man ändrar så är der ju ingen skillnad på slutresultater menar jag, så det enda de uppnår är att avskräcka folk från att ens använda systemet. Och ja, jag blir arg. Microsoft ska ge fan i om jag vill ha min NUMLOCK aktiverad eller inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

En sak jag upptäckt är att de direkt förstört funktionen att hantera trådlösa nät, den blev dålig i samband med windows 8 men nu...
Man kan inte ens gå in och ändra lösenordet på wifi-nätet om man inte använder cmd/powershell, hur tänkte man där?
Snälla säg att de är nått jag missat för jag måste kunna/veta hur man ändrar på ett smidigt sätt. Jobbar som it-tekniker och har kunder som har byter lösenord på wifi varje månad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tranky:

En sak jag upptäckt är att de direkt förstört funktionen att hantera trådlösa nät, den blev dålig i samband med windows 8 men nu...
Man kan inte ens gå in och ändra lösenordet på wifi-nätet om man inte använder cmd/powershell, hur tänkte man där?
Snälla säg att de är nått jag missat för jag måste kunna/veta hur man ändrar på ett smidigt sätt. Jobbar som it-tekniker och har kunder som har byter lösenord på wifi varje månad.

http://www.7tutorials.com/how-delete-forget-wireless-network-...

Får du inte så här när du misslyckas ansluta med felaktigt lösenord? Klicka på "Forget network".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nu när Windows 8.1 är släppt och Sweclockers har gjort en video om det. Vad tycker ni? Är det bra eller dåligt? Gick uppgraderingen/installationen smärtfritt eller krånglade den? Fungerar alla dina program och spel eller är det något som strular?

Här är en bra guide för hur man uppdaterar. Glöm inte att man alltid bör kolla om det finns nya BIOS-versioner innan man uppgraderar till en ny Windowsversion.

http://www.gizmag.com/upgrade-windows-8--to-windows-81/29394/

du borde lägga till fler poll-alternativ,

OS Installation: Ej lyckad. Fortfarande Win8.0
OS Installation: Problematisk, fler än ett försök till installation.
OS Installation: Lyckad men med problem under installationens gång.
OS Installation: Lyckad utan problem.

EDIT: nej vänta jag gör en egen, alla trådar jag sett är frågan på hur Win8.1 funkar efter installation. jag gör en poll för HUR installation fungerade.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

http://www.7tutorials.com/how-delete-forget-wireless-network-...

Får du inte så här när du misslyckas ansluta med felaktigt lösenord? Klicka på "Forget network".

Sa ju att det var nått jag måste missat och detta hade jag uppenbarligen missat. Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Jag har inte de problemen och har samma apparat.
Provat att installera om?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har lyckats lösa problem 2 och 3 nu genom att ominstallera ADM Chipset drivrutiner. Men problem 1 (skalningen) är fortfarande kvar. Jag har väldigt svårt att tro att du inte skulle ha samma problem som jag och många andra på den punkten.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Snacka om att överreagera för en liten petitess. Jag har svårt att tro att numlock är avstängt som standard för Windows 8/8.1-certifierade maskiner. Någon som kan verifiera?

Numlock fungerar för mig

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem
Skrivet av codegear:

Hej.

Man får windows 8.1 istället för windows 8 på datorn ??

Jag har Start 8 (och haft det sen jag installerade win8 eftersom jag tycker att "det-som-inte-heter-metro" är totalt efterblivet...) och jag hade inga problem med att uppgradera till 8.1.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk

Min installation kraschade vid första försöket och datorn återställde sig till Windows 8 igen. På andra försöket lyckades installationen, men jag fick ladda ner det på nytt och behövde trycka på "Download" ett antal gånger innan installationen började för andra gången.

Det stora problemet är att mitt USB-tangentbord Saitek Eclipse III inte funkar överhuvud taget med Windows 8.1, trots att det funkade med Windows 8. Nu får jag köra med ett vanligt kontorstangentbord som är alldeles svampigt och äckligt, men hade jag inte haft det till hands hade jag inte kunnat fullfölja installationen.

En sak jag inte gillar är att man inte längre kan högerklicka i metrointerfacet och välja att se alla ikoner som hör till ett och samma program under en rubrik som var programmets namn. Jag hade hoppats på att man skulle kunna stänga rubrikerna som man stängde foldrar i den gamla startmenyn för att göra det mer kompakt och överskådligt, men nu är det istället ännu sämre och metro har blivit ännu rörigare. Nu blir det dags att prova något av de där programmen som ger en den klassiska startmenyn tillbaka.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming socket 1151-1, Intel i7 6700K, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, DDR4 Crucial Ballistix Sport LT 2666 MHz 4x8=32 GB, Asus RTX 2060, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem

Hur blir man av med loginrutan som kräver Microsoft inloggning? Jag vill direkt till skrivbordet!

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem

OK Tack

Skrivet av '[TBOC:

Razor;14004216']Man får windows 8.1 istället för windows 8 på datorn ??

Jag har Start 8 (och haft det sen jag installerade win8 eftersom jag tycker att "det-som-inte-heter-metro" är totalt efterblivet...) och jag hade inga problem med att uppgradera till 8.1.

Tack för svaret.

Då kan jag kanske installera 8.1 utan att det ställer till något med Start8. Jag gillar inte original fönsterramarna i Windows 8. Start8 gör fönsterramarna snyggare. Plus en del annat också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av codegear:

Tack för svaret.

Då kan jag kanske installera 8.1 utan att det ställer till något med Start8. Jag gillar inte original fönsterramarna i Windows 8. Start8 gör fönsterramarna snyggare. Plus en del annat också.

Se bara till att uppdatera Start8 till senaste versionen som har stöd för Windows 8.1. Du kan söka efter uppdateringar under -Om i Stardock konfigurationen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har haft många problem med program, de flesta program jag har har varit inkompatibla med 8.1, blue-screens och drivrutiner som inte fungerar som de ska. Ska man släppa en patch till windows borde man väll göra det så det supportar MER och inte mindre?

Permalänk
Medlem

Hej, är det någon som vet hur man gör för att uppdatera apparna i metro i w8.1?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AxelD:

Hej, är det någon som vet hur man gör för att uppdatera apparna i metro i w8.1?

Det behöver du inte i 8.1, de uppdateras automatiskt av sig själv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det behöver du inte i 8.1, de uppdateras automatiskt av sig själv.

Okej, vad är det då för liten symbol i det nedre högra hörnet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AxelD:

Okej, vad är det då för liten symbol i det nedre högra hörnet?

Det betyder att appen inte är installerad på din dator ännu, men du ser appen för att du har haft den installerad tidigare med ditt Microsoftkonto. Klickar du på appen ska den automatiskt hämtas och installeras och sen starta. Ikonen bör försvinna när du startat appen en gång. Gör den inte det är det en bugg någonstans. Vilken app gäller det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det betyder att appen inte är installerad på din dator ännu, men du ser appen för att du har haft den installerad tidigare med ditt Microsoftkonto. Klickar du på appen ska den automatiskt hämtas och installeras och sen starta. Ikonen bör försvinna när du startat appen en gång. Gör den inte det är det en bugg någonstans. Vilken app gäller det?

Alla appar fungerar men ikonen försvinner inte så det är nog en bugg som du sa, tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

en lite underbart trevlig sak.. sitter på en surface pro nu (beställde en pro2 med 512gb ssd idag).. men den där mat/recept appen som ingår.. starta appen, leta fram ett recept, klicka på hands-free mode, sen sveper man bara med handen framför kameran för att byta slides! helt underbart för mig som ofta har en sort platta i köket, tidigare så har det ju blivit mycket fläckar på skärmen

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AxelD:

Alla appar fungerar men ikonen försvinner inte så det är nog en bugg som du sa, tack för hjälpen

Du kan alltid testa att avinstallera appen och installera den igen. Högerklicka och välj avinstallera, sen hämtar du den i Windows Store.

Skrivet av issue:

en lite underbart trevlig sak.. sitter på en surface pro nu (beställde en pro2 med 512gb ssd idag).. men den där mat/recept appen som ingår.. starta appen, leta fram ett recept, klicka på hands-free mode, sen sveper man bara med handen framför kameran för att byta slides! helt underbart för mig som ofta har en sort platta i köket, tidigare så har det ju blivit mycket fläckar på skärmen

Haha ja Microsoft har demonstrerat den där funktionen några gånger, det är precis vad den är till för. Oftast är man ju kladdig om fingrarna när man lagar mat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag blev lite förvånad och konfunderad av artikeln och den här tråden. Har inte Win8.1 funnits länge?

Visa signatur

Intel Core i9-12900k | Asus ROG Strix Geforce RTX 3070 OC | G.Skill Trident DDR5-6000 CL36 BK RGB | Seagate Firecuda 530 | NZXT H510 Elite white, 4x Lian Li SL120/140 fans | NZXT Kraken X63 – all RGB set to static white