Permalänk
Medlem

Är BF4:s alla problem okej?

Undrar om vad alla tycker om problemen med BF4, är det okej för ett nysläppt spel eller inte? Svara inte bara ja eller nej utan motivera!

Själv tycker jag att de är helt oacceptabelt att ett spel som BF4 som har en rejäl budget orsakar så mycket problem vid launch. Det finns hur många trådar som helst på EA forum och folk kommenterar vilt över det på EA:s och Dice inlägg på twitter/facebook.

Dom har släppt en produkt som inte funkar som den ska, de flesta har märkt av det mer eller mindre.

Hur kan ett sådant stort företag göra så här och komma undan? Borde inte betan förebygga detta eller används den bara som en "lockelse" för att få folk intresserade av spelet?

Visa signatur

AMD 6900XT - AMD 5800X3D - 32gb @3600Mhz

Permalänk
Medlem

Det här är resultatet av att tvingas släppa ett spel vid ett bestämt datum och inte när spelet faktiskt är färdigt. Anledningen är kort och stavas EA. Finns många andra spel som skjutit upp sin release då spelet helt enkelt inte är redo för den stora massan. Helt rätt gjort.

Jag är riktigt besviken och rent ut sagt arg över resultatet. Då syftar jag inte på serverproblemen utan element i spelet som är direkt trasiga.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Fetkoala:

Hur kan ett sådant stort företag göra så här och komma undan?

För att folk köper spelet ändå, eftersom de gör enormt mycket reklam för det och eftersom folk vill spela med sina kompisar.

Det värsta är att så oerhört många förbokar ofärdiga spel till överpris.

Citat:

Borde inte betan förebygga detta eller används den bara som en "lockelse" för att få folk intresserade av spelet?

Ja, det gör den. En riktig beta för ett så stort spel håller på mycket längre än en månad. Det är ren och skär marknadsföring. Framförallt det här med "exklusiv" beta för alla som har förbokat eller har BF3 Premium (vilket i praktiken innefattar typ alla). Det är bara till för att få folk att känna "Aha, jag är speciell. Jag får exklusiv specialtillgång till betan tre dagar före alla andra. Jag måste ju utnyttja det!"

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

THE NETCODE IS SHIIIIIEEEEEEEEEEEEET!

Jag blir skjuten innan jag ens sett spelaren komma runt ett hörn, o nej det är inte mitt internet, ping ligger runt 30-40 ms på de servrar jag lirar på.
Spelet är i sig fantastiskt, men med alla dessa problem är de fan de sämsta spelet släppt i år.

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Medlem

+ Snyggt
+ Bra ljud
+ Grymma banor
- Blir oneshottad 90% av alla gånger jag dör (av vanliga vapen, ej M320 osv)
- Spelet krashar hyfsat ofta
- Connection timeout (3ggr på raken idag)
- Kan inte alltid spawna på Squad mates
- Dör bakom väggar/hörn
- Finns redan cheaters

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Det är aldrig okej att släppa ett spel som har massiva buggar som gör att spelet kraschar konstant för folk.
Så klart att det kan finnas vissa buggar i spelet på launch det är ju klart okej men inte sådana här buggar som faktiskt förstör hela spelet för folk.
DICE åtgärdar inte det med en enkel fix så allt man gör i spelet syncas direkt med battlelog istället för i slutet av rundan så man faktiskt kan få några poäng om man kraschar.

Dessvärre har det mer blivit en stämpel för Battlefield serien, varje nytt spel är enormt buggigt från launch, varje..jävla...gång.

Sen får folk som FÖRHANDSBOKAR spelet samt PREMIUM fan stå sitt kast när dom lagt upp alla pengarna på bordet utan att ens veta vad det är för någon produkt dom får, helt sinnes hur man kan vara så korkad, det är bara DICE och EA som skratta hela vägen till banken..

Permalänk
Medlem

Jag har spelat för lite för att göra ett specifikt uttalande. Men generellt är det anmärkningsvärt hur mycket skit vi acceptetar när det kommer till mjukvara. Ingen annan sorts produkt skulle komma undan med det här. Om du t.ex. köper en micro som skulle ha så många fel som medelmjukvaran har skulle du bli vansinnigt arg. Men nu väntar vi snällt på patchar som kanske fixar problemen. Pengar tillbaka är bara att glömma. Galet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Anledningen är kort och stavas EA.

Ja det är tråkigt att dom tvingar ut ett spel i förväg för att tillfredsställa aktieägare. Borde kanske gjort som Ubisoft, med Watch Dogs, och skjutit upp releasen lite.

Permalänk
Medlem

Å andra sidan får ni ju spela nu? Om ni inte vill spela nu, spela inte. Om ett halvår är ju det mesta fixat. Då kan ni börja spela och ha en egen inofficiell release.
Förstår inte problemet?

Vad tror ni, hade hittat fler eller färre buggar om en månad om de inte hade släppt spelet nu? Hade spelet varit då mer eller mindre färdigt?

Sluta gnäll och spela inte...

Visa signatur

Win10 | i7 6700k 4.5 ghz | Msi krait gaming x3 | 16GB 3200 mhz| Asus 1080 strix oc | Ocz 480GB / Samsung F1 1T

Permalänk

Så här går det då man har ett fastspikat lanseringsdatum långt på förhand som man under inga omständigheter är villig att ändra och att man har blivit alltför bekväm med att fixa saker i efterhand med patchar. Orsaken till detta är troligen att man ska komma ut innan CoD.

Det dom nu släppt borde ha varit den riktiga betan.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

hade ju faktist vara roligt om man kunde spela operation locker med 64 pers utan att spelet kraschar, visst det är väl ett ''bra'' spel, men visst dessa ''oneshots'' också vidare är sjukt irreterande, men men va ska man säga, känns som man väntar på full release snart

Permalänk
Medlem

Kan hålla med om att BF4 känns en aning oslipat. Men om det är fullständigt oacceptabelt buggigt för er och att ni visste att det skulle bli så här så kunde ni ju väntat nåt halvår med att köpa och spela tills det kommit några patchar.

Permalänk
Medlem

Vad är reglerna för returrätt vid mjukvara? Betalar man för en mjukvara som inte lever upp till vad utvecklarna säger så bör man väl rimligtvis kunna kräva pengarna tillbaka?
Själv impulsköpte jag BF4 på releasedagen och har än så länge bara hunnit med att spela igenom campaignen, och den var ju... ganska dålig. Buggar, tunn story, taskigt AI och tråkiga banor.
I SP-läge så skulle man (jag iaf) ju önska att det fanns ännu större möjligheter att kanske gå och utforska lite (tänker t.ex. på när man ska försöka leta sig fram genom fartyget), men istället finns det bara en rätt väg, och man lär sig ganska snabbt att det inte lönar sig att försöka utforska spelet Fast jag kanske är ensam om att njuta av sån typ av gameplay? FPS-labyrintspel finns det gott om, hade varit nice om DICE la lite krut på att sticka ut inom det området...

Jag ska testa lite multiplayer senare ikväll, men för att svara på OPs fråga så nej, jag tycker inte att det är okej att släppa ett spel som har så mycket problem som BF4 har. Det är en sak om servrarna blir överbelastade på releasedagen (inte alltid lätt att förutse hur mycket kraft man behöver för att klara spikarna som blir i början), men när det är själva spelet som är trasigt så blir man ledsen i ögat

Visa signatur

CPU: Intel i5 2500K @ 4,7GHz Mobo: Asus P8Z68-V
GPU: Asus STRIX 970 RAM: 8GB Corsair Vengence 1600 MHz CL9
PSU: OCZ ModXStream 700W Chassi: NZXT Phantom

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är okej (förutom en sak, kommer till det senare). Det enda buggen i spelet jag har råkat ut för är som sagt krasher, och sen senare releases så vet man att det tar några dagar för dem att lägga in stabila mjukvaror på servrarna för att fixa det.

Det enda som jag inte tycker är okej, är att kösystemet just nu inte existerar. Det är en väldigt viktigt del för att lira med kompisar utan att spamma på join game. Premium featuren att ha prioritazed queue försvinner helt då det inte exiterar alls.

Men hatar jag spelet? Nej, för det är riktigt grymt!

Permalänk

Köper man spelet via Origin får man ju med great game-garanti. Det är bara att returnera om ni inte är nöjda då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

Jag har spelat för lite för att göra ett specifikt uttalande. Men generellt är det anmärkningsvärt hur mycket skit vi acceptetar när det kommer till mjukvara. Ingen annan sorts produkt skulle komma undan med det här. Om du t.ex. köper en micro som skulle ha så många fel som medelmjukvaran har skulle du bli vansinnigt arg. Men nu väntar vi snällt på patchar som kanske fixar problemen. Pengar tillbaka är bara att glömma. Galet

Rätt säker på att det är lättare att koda en micro

dock borde dom ha en längre BETA (inte demo beta)

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Inaktiv

Ja, spelade nyss mkt mindre lagg än igår. Var riktigt kul. Leker med 2x zoom för tillfället. Man förlorar mkt accuracy i närstrid mot laser men dess fördelar ganska nice också..

Permalänk
Inaktiv

Jämför man med snacket om BF3 tycker jag detta var en smooth launch! Kraschar ibland, lite buggar på maps och ljudet fuckar ibland, men det är det enda jag har hittat. Gick 30-3 i en tank igår på SweC 32-players, skitkul!

Permalänk
Medlem

Det är därför man väntar ett år tills allt är fixat och det går för 199:- på GoG. Räkna alltid med ~1 års patchningar och fixar innan allt funkar på utstressade stortitlar, sorgligt men sant.

Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Permalänk
Medlem

http://battlelog.battlefield.com/bf4/forum/threadview/2955065...

Läser just nu igenom posten själv, men kanske är intressant för denna tråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Rätt säker på att det är lättare att koda en micro

dock borde dom ha en längre BETA (inte demo beta)

Vilket dumt svar. Ersätt micro mot pacemaker eller rymdfärja. Min poäng är att vi får trasiga produkter fast vi betalar fullpris. Det spelar ingen roll hur lätt eller svårt det är att koda. INGEN annan branch kommer undan med det.

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

Vilket dumt svar. Ersätt micro mot pacemaker eller rymdfärja. Min poäng är att vi får trasiga produkter fast vi betalar fullpris. Det spelar ingen roll hur lätt eller svårt det är att koda. INGEN annan branch kommer undan med det.

Men det är tur att du kan lämna tillbaka produkten alla fall om du köpt från Origin. Du behöver inte sitta med spelet alls om du inte gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

Inte heller någon annan branch som behöver släppa produkter när EA vill att dom ska släppas

Men jag förstår din poäng iallafall, tyvärr går det bara att skylla på EA
Ingen idé att försöka sätta sig emot för dom lär ju säkert betala 1000000 för advokater osv istället för att ge dig 500 tillbaka :/

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Skrivet av Reyintaz:

http://battlelog.battlefield.com/bf4/forum/threadview/2955065...

Läser just nu igenom posten själv, men kanske är intressant för denna tråd

Ja, men folks trosor har knycklat till sig av den fräckhet de anser Dice ha uppvisat av att spelet inte är perfekt vid släpp. De känner sig kränkta, mycket likt en person som fått en P-Bot gör. Jag tycker spelet är kul, och bortsett från krascherna har jag inte stött på några nämnvärda problem.

Kul att se att de är väldigt aktiva med att fixa problemen

Visa signatur

1150 4670k @ Stock | Asrock H87M-ITX| 8gb (2x4) Corsair Vengeance LP CL 9 1600hz | MSI GeForce GTX 770
Bitfenix Prodigy White | Corsair H100i w/ 2x Noctua NF F-12

Permalänk
Entusiast

Visst, hade de skjutit på launch så hade de nog kunnat fixa en del av buggarna. Men om ni nån gång har kodat något själv så lär ni märka att det är skitsvårt att veta vad som funkar eller ej, oavsett hur mycket man testar. Man måste i princip köra skarpt för att hitta allt som kan gå fel.

Men nätverkskoden, som de inte lyckas göra bättre någonsin... Man blir ju skjuten runt hörn hela tiden. Och fordonen... Så fort du rör dig lite snabbare än en fisk på land blir det ju total kaos. Kör förbi ett hus, sen 5 sekunder senare exploderar man av att ha kört in i huset.

Sen hade jag ju gärna sett att man kunde ha flera loadouts så man slipper konfigurera om sin gubbe mellan banorna.
Och killcamen! Detta djävulens påfund! Jag vill inte sitta och stirra på suplydropen som dödade mig av att jag råkade gå nära den i 5 sekunder. Låt mig mecka med min loadout som i betan. De vill ju att man ska bli frustrerad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arvidbergstedt:

Jag blir skjuten innan jag ens sett spelaren komma runt ett hörn, o nej det är inte mitt internet, ping ligger runt 30-40 ms på de servrar jag lirar på.
Spelet är i sig fantastiskt, men med alla dessa problem är de fan de sämsta spelet släppt i år.

Inte precis en suprise att det är så, varit så i alla bf. Innan det var EA också.

Tycker releasen fungerat bättre än väntat.
Det är inget fel på "One shot" Spela bättre istället.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ceogar:

Det är inget fel på "One shot" Spela bättre istället.

Du har rätt, och fel.

För att ett spel med många typer av vapen ska vara balanserat så måste det finns fördelar och nackdelar med olika vapen.
En kulspruta har fördelen med att vara väldigt mångsidig, men skadar relativt lite.
Ett sniper-gevär har fördelen av att göra massiv skada, men är ganska otympligt i stressiga situationer.
En hagelbössa har också fördelen av att göra massivt med skada, och är väldigt bra i stressiga situationer. Men den är väldigt begränsad så fort avstånd kommer in i bilden.

Om ett vapen som faller in under kulsprutekategorin random kan få ta del av fördelarna från andra vapentyper så är det inte balanserat längre. Vilket i sin tur tar bort poängen med flera olika vapen i spelet.

Men jag håller med när det gäller one-shot vapen som är tänkta att vara det; sluta gnälla och spela bättre.

Missade lite bokstäver här och där
Permalänk
Skrivet av Arvidbergstedt:

Hehe ja som jag sagt tidigare, det är mindre latancy i planetside 2. Och det säger en del med tanke på skillnaden i skala på spelen.

Permalänk
Skrivet av drefk2000:

Förutsatt att de hinner laga spelet ens, innan BF 5 börjar närma sig launch C;

Permalänk
Medlem

Tycker BF4 är grymt. det enda som irriterar lite är att det crashar så lätt men det löser sig. Tyvärr tror jag man får vänja sig vid att spel inte är 100% klara när dom släpps. är ju buggar i typ alla dagens spelsläpp.