Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Högtalare för DJ hemmabruk

Permalänk

Högtalare för DJ hemmabruk

Tjosan mina vänner!

Tänkte börja DJ:a lite smått.

Siktat in mig på
en basic laptop runt 6000:-
traktor kontrol s2 3500:-
hörlurar ~500:-
kablar ~några hundra:-

Sist men inte minst behöver jag två "bra" högtalare för hemmabruk (När jag tränings-DJ:ar i mitt sovrum) samt mindre fester jag kommer anordna med tiden, då snackar vi lokaler på ca. 40 kvm.

Jag har ett par M-Audio BX5 närfältsmonitorer hemma, men de använder jag strikt för produktion.
Vilka sorts högtalare är man ute efter när det gäller bra ljud (Bättre än datorhögtalare) för fester mm. ?

Prisklassen max 2000:- (.. jag kmr få skäll från er för detta pris, jag vet ..)

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Medlem

Köp ett par dj-lurar för den summan,bättre alternativ finns inte eller så kör du på dina monitorer,de duger utmärkt om du bara ska öva lite,när du sen har skaffat en riktigt lokal så kan du börja köpa riktiga PA-prylar istället men då får budgeten vara lite mer än 2000kr.

Permalänk
Medlem

Du ska nog lägga mer pengar på högtalarna än datorn. Ska du ha aktiva eller passiva högtalare? Är dom inte aktiva måste du driva dom med ett PA steg eller förstärkare. PA steget går på runt 2k och en bra förstärkare kan gå på allt ifrån 20k - 100k.

Köp ett par rejäla högtalare från början så slipper du byta upp dig. Är inte så insatt i just ljud till hemmet utan bilen. Men ett par Cerwin vega golvare skulle sitta fint. Köp inget från Billebro, jag varnar dig.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk

Vilka rejäla högtalare tipsar ni om?
Om jag ökar budgeten till 5 lax, ska passa även för hemmabruk men även till fester i mellanstora lokaler?

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Medlem

Kanske dessa http://www.thomann.de/se/behringer_eurolive_b215d.htm om det nu ska vara till fest,för mer hemmabruk så kanske du ska kolla på nåt annat istället.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Kanske dessa http://www.thomann.de/se/behringer_eurolive_b215d.htm om det nu ska vara till fest,för mer hemmabruk så kanske du ska kolla på nåt annat istället.

23 kg!!

Jävvlar...

Vf kan det inte finnas högtalare som man kan ha både för o njuta av hemma medan man DJ:ar och som man kan cranka upp när det är fester :'(

Tack för tipset.

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Basicnewb:

23 kg!!

Jävvlar...

Vf kan det inte finnas högtalare som man kan ha både för o njuta av hemma medan man DJ:ar och som man kan cranka upp när det är fester :'(

Tack för tipset.

Det gör det väl? Det finns extremt högspelande hifihögtalare som går att ha som PA om du vill och de bästa PA systemen har mycket bättre ljudkvalitet än det de flesta har hemma, men det kostar inte 5000kr
Och ärligt talat vad är det med 23 kilo ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det gör det väl? Det finns extremt högspelande hifihögtalare som går att ha som PA om du vill och de bästa PA systemen har mycket bättre ljudkvalitet än det de flesta har hemma, men det kostar inte 5000kr
Och ärligt talat vad är det med 23 kilo ?

Väger mkt xD, taniga armar...

Mer tips på högtalare..?

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Medlem

Lätta högralare = mindre/klenare element är kanske inte så bra om du ska spela högt.

O i den prisklassen, kolla begagnat?

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basicnewb:

Väger mkt xD, taniga armar...

Mer tips på högtalare..?

Men du tror väl inte man bär runt på tiotals kilo högtalare i armarna när man roddar på ett disco eller konsert,det finns vagnar och lyftanordningar för sådant,sen är man oftast flera st som hjälper till att bära,eller hade du tänkt att du ska rigga upp allt på egen hand när du ska ha dj-party?

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Men du tror väl inte man bär runt på tiotals kilo högtalare i armarna när man roddar på ett disco eller konsert,det finns vagnar och lyftanordningar för sådant,sen är man oftast flera st som hjälper till att bära,eller hade du tänkt att du ska rigga upp allt på egen hand när du ska ha dj-party?

Hahaha.
Sant

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk

Det är nog lättare att fixa två golvhögtalare...leta på blocket. Cerwin vega kanske.

Men ärligt, smakar så kostar det. Att ha ett par minihögtalare och komma på ett party då är det kanske kört redan där... Folk vill nog ha relativt högt ljud och inte bara det, det får inte dista och låta ansträngt som det gärna gör på mindre förstärkare. Och sen vill man ha någon bas... Där krävs det 8 or minst och det skall bumpa på behagligt. Folk som dessutom är berusade kräver lite högre som bekant.
Ett alternativ är väll kanske att hyra ett mindre PA... Behöver säkert inte kosta mycket.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Basicnewb:

Väger mkt xD, taniga armar...

Mer tips på högtalare..?

Hmmm, jag ha sett en firma som använde 8 18" basar som var runt 1,5m^3 stora, fördelen med såna är att du inte ens försöker bära runt på dem... Man behöveer inte heller lika många separata lådor men de passar väl bäst på större arenor där man kan hantera dem smidigt med truck.
En komplett PA rigg väger normalt ett par hundra kilo om det är nattklubbstorlek och något ton om det är sporthallsstorlek. Arenaspelningar brukar snarare räknas i antal långtradare.

Lätta basar saknar fysiska förutsättningar att låta bra, lådan bör väga minst 1000ggr den rörliga massan om det ska bli bra annars blir det distorsion pga att lådan rör sig så mycket att den i sig spelar hörbart.
Kraften som konen pressar fram luften med pressar ju samtidigt lådan åt motsatt håll så att lådan agerar som en mycket usel kon som mest ger distorsion, därför vill man ha så stor massa i lådan att den kan hantera "rekylen" så att den dämpas ner i nivå så den inte påverkar hörbart och just för förflyttningen så hjälper det inte om lådan är styv, en styv låda kan man däremot fästa i något så den inte förflyttas men styvheten i sig hjälper alltså inte för att motverka kraften som vill förflytta lådan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag rekommenderar att du kör hemma med det du redan har.
När du ska spela så hyr du ljudet, för en liten lokal som du pratar om behöver det inte kosta mer än en dryg tusenlapp, du kanske kan komma undan billigare ifall du känner någon som hyr ut ljud.

Om du känner att du behöver köpa eget vid ett senare tillfälle så har du mer erfarenhet och vet mer vad som krävs.

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m