Permalänk
Medlem

rengöra processorn med aceton?

har fått hem en ny kylaren till datorn och undrar om det går bra att använda aceton till att avlägsna kylpastan, eller bör jag undvika detta?

Visa signatur

Case: Fractal R5 | Cpu:6600k 4.3ghz | Gpu: GTX 980 | Ram: 16gb crucial Ballistix| Heatsink: Bequiet pure rock
PSU: Evga supernova G2 | MoBo: Asus Z170-Pro

Permalänk
Medlem

Kan nog funka, bara det inte är aceton med olja.

Det plus kaffefilter kommer funka, fast själv har jag aldrig provat just aceton..
kör med sprit.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag kör Aceton med tops, fungerar perfekt.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Aceton är väldigt starkt, skulle kört på sprit som föregående talare.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600
Moderkort: Gigabyte B550
Minnen: G.Skill Trident Z 2x8gb 3600mhz
GPU: MSI RX6800XT GAMING X TRIO
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic

Permalänk
Medlem

t röd funkar fin fint
Tvättade min GPU med det.

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Medlem
Skrivet av rojje:

Aceton är väldigt starkt, skulle kört på sprit som föregående talare.

Jag har alltid kört på aceton det funkar perfekt.

Permalänk
Medlem

Har använt aceton i över tio år, fungerar jättebra.

Dränk dock inte prylarna i det, aceton kan lösa många material..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Har också alltid kört på kemiskt ren aceton för att ta bort kylpasta, fungerar ypperligt då det dunstar väldigt snabbt så man slipper torka bort efter sig eller vänta särskilt länge. Observera dock som andra nämnt att det är väldigt starkt vilket betyder att du absolut inte vill spilla det på moderkortet eller liknande.

Permalänk
Medlem

Har använt det när all T-röd var slut, fick låna av syrran och vad kan jag säga mer än att det gör jobbet.

Permalänk
Medlem

tack för alla svar! uppskattas!
men nu har jag stött på ett problem, kollade vad det var för aceton och det var tydligen gripen aceton MED OLJA. bör absolut inte användas eller?

Visa signatur

Case: Fractal R5 | Cpu:6600k 4.3ghz | Gpu: GTX 980 | Ram: 16gb crucial Ballistix| Heatsink: Bequiet pure rock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seetela:

tack för alla svar! uppskattas!
men nu har jag stött på ett problem, kollade vad det var för aceton och det var tydligen gripen aceton MED OLJA. bör absolut inte användas eller?

Om du använder aceton med olja, så bör du tvätta bort oljan som blir kvar när acetonen dunstar, det är lite extrajobb att göra saker två gånger.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan^junior:

Om du använder aceton med olja, så bör du tvätta bort oljan som blir kvar när acetonen dunstar, det är lite extrajobb att göra saker två gånger.

vad bör jag tvätta bort det med isåfall?

EDIT: hur lång tid tar det innan acetonen dunstar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seetela:

vad bör jag tvätta bort det med isåfall?

EDIT: hur lång tid tar det innan acetonen dunstar?

Förslagsvis kemiskt ren aceton, acetonen dunstar innan du hunnit köpa kemiskt ren aceton, så det är lika bra att göra det ordentligt en gång, än halvdant en gång.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan^junior:

Förslagsvis kemiskt ren aceton, acetonen dunstar innan du hunnit köpa kemiskt ren aceton, så det är lika bra att göra det ordentligt en gång, än halvdant en gång.

men då skrotar jag idén om att byta kylare ikväll och köper kemisk ren aceton imorn. tack för all hjälp.

mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seetela:

men då skrotar jag idén om att byta kylare ikväll och köper kemisk ren aceton imorn. tack för all hjälp.

mvh

det eller kemiskt ren bensin funkar bra :3
har börjat använt bensin hemma här och det funkar lika bra så länge man torkar ordentligt

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Seetela:

har fått hem en ny kylaren till datorn och undrar om det går bra att använda aceton till att avlägsna kylpastan, eller bör jag undvika detta?

Skrivet av ggustavsson:

Kan nog funka, bara det inte är aceton med olja.

Det plus kaffefilter kommer funka, fast själv har jag aldrig provat just aceton..
kör med sprit.

Jag kör också Aceton med tops, det finns inget där som Acetonet kan lösa upp så inget att oroa sig för.

Nagellacks remover fungerar också, bara sno av syrran/tjejen/frugan.

Permalänk
Medlem

Är dock tveksam till att man skulle påvisa något temperaturskillnad efter att ha torkat CPU med oljebemängd aceton, om man torkar den torr efteråt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Finns det någon som har något handfast när det kommer till ev. olja i aceton och dess stora olämplighet, eller är det bara "så är det"?

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

Lite off här men lim och klotterbort borde väl funka galet bra?
Ska nog testa det nästa gång då jag säkert har 2 liter av den skiten hemma haha.

Visa signatur

|||

Permalänk
Medlem

Ja det går utmärkt. Dunstar snabbt som det ska. Se till att det är oljefri.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Skrivet av Seetela:

mvh

Gå förbi Kjell och köp ArctiClean kit för bästa resultat.

Permalänk
Medlem

ja, det finns alltid på tok för dyra produkter som gör jobbet precis lika dåligt som en för 25% av priset, slå till

seriöst, 100 spänn för att rengöra cpu:n ?

rengör formverktyg på jobbet där ytorna kostar 50 000kr att fixa om man sabbar dem, med helt vanlig aceton och bomull, så det duger nog för en cpu också

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Finns det någon som har något handfast när det kommer till ev. olja i aceton och dess stora olämplighet, eller är det bara "så är det"?

Prova att måla på nytt, tryckimpregnerat virke , visst, i sig så är ytan avvisande mot vatten, men också mot färgen du försöker påföra. Vänta en vecka och se hur bra det blev..

Varför tvättas plåtrena ytor med lösningsmedel likt cellulosa/syntetisk thinner innan du målar ytan, visst vore det bättre att påföra rikligt med linolja, så att inte plåten rostar, samt att färgen sedermera ligger som en skorpa ovanpå plåten, istället för att vidhäfta mot underlaget.

Det var lite kort, men jag tror att principen framgick. Ytor som skall behandlas för en långvarig hållbarhet bör vara rena och torra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan^junior:

Prova att måla på nytt, tryckimpregnerat virke , visst, i sig så är ytan avvisande mot vatten, men också mot färgen du försöker påföra. Vänta en vecka och se hur bra det blev..

Varför tvättas plåtrena ytor med lösningsmedel likt cellulosa/syntetisk thinner innan du målar ytan, visst vore det bättre att påföra rikligt med linolja, så att inte plåten rostar, samt att färgen sedermera ligger som en skorpa ovanpå plåten, istället för att vidhäfta mot underlaget.

Det var lite kort, men jag tror att principen framgick. Ytor som skall behandlas för en långvarig hållbarhet bör vara rena och torra.

Eh, jag skall inte limma/måla proppen, jag skall applicera termisk pasta för att säkerställa en bra värmeöverföring, inte limma dit kylaren
Självklart är bra rengöring A och O för bra vidhäftning, men det är irrelevant i detta fallet.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar återigen, har en till fråga dock. Hur Viktig är i/o panelen? Är det något som måste sitta där? ( gör er som undrar så klarar jag tydligen inte att trycka dit den....)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

mina cpuér har blivit rengjorda med toapapper och det har funkat dom senaste 20åren och på nån gammal socket A där det varit riktigt inbränt och är som spackel har jag tagit en droppe aceton på toapappret

panelen är oviktig kanske stadgar ytterst lite men är mer att det ser bättre ut att ha en där och man kan ibland se bättre vad som är vad ... thats it

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Eh, jag skall inte limma/måla proppen, jag skall applicera termisk pasta för att säkerställa en bra värmeöverföring, inte limma dit kylaren
Självklart är bra rengöring A och O för bra vidhäftning, men det är irrelevant i detta fallet.

Irrelevant? Nej, nej, nej, nej! Varför har man kylpasta på processorn? För att fylla ut alla mikroskopiska håligheter och repor och skapa bästa möjliga värmeöverföring mellan processor och kylare. Vad tror du händer om man har ett oljeskikt mellan processorn och kylpastan? Alla ämnen har inte samma värmeledningsförmåga och termiska egenskaper i övrigt - hade de haft det skulle man kunnat kleta in processorn med lite tandkräm och skruvat dit kylaren. Klet som klet, du vet.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem

Och hur tjockt är ett oljeskikt efter avtorkad aceton, med papper, vi snackar knappast om tusendelar av en mm här, det är totalt mikroskopiskt, som de flesta lägger på kylpasta så är det säkert 50ggr tjockare än det som krävs för att bara fylla ut porerna, så det lär kvitta.

Jag tror på det när jag ser bevis i form av tester med temploggar.

Att det är så petigt att oljeskiktet spelar roll, det kan jag köpa när man slipat in cpu och kylfläns med varandra till perfekt passning med slippasta.

EDIT: vill minnas att man faktiskt laborerat med tandkräm som kylpasta, inte alls dåligt förutom att det torkar med tiden

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Har kört på 5-56 i mina datorer när min petro röd varit slut kan inte påstå att jag märker någon värme skillnad

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnt är kemisk ren bensin torr snabbdunstande fröjd.

Visa signatur

Diplomacy is the art of saying 'Nice doggie!'... till you can find a rock.