Letar efter modulärt nätagg med kvalité

Permalänk
Medlem

Letar efter modulärt nätagg med kvalité

Hej,

Mitt Corsair AX-760 Platinum har gått sönder (blev endast 6 månader gammalt).

Eftersom jag får pengarna tillbaka istället för ett nytt agg, så är jag på jakt efter ett annat aggregat som har bra kvalité.

Jag vill ha följande egenskaper:
- Ska vara minst på 650w så att man kan köra Crossfire/SLI med hyfsade kort (utbyggnadsmöjligheter)
- Ska vara minst Gold klassat. Platinum är ett plus, men inte ett krav.
- Ska vara modulärt
- Helst japanska kondensatorer, men inget krav
- Ska ej vara Corsair eller Seasonic

Eftersom mitt AX-760 har samma plattform som Seasonic, så åker alla Corsair och Seasonic förslag bort. Jag vill inte ha Corsair/Seasonic igen eftersom agget gick sönder så fort.

Jag har kollat på följande modeller som ersättare:
OCZ Silencer MK III (Super Flower Golden Green grund) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1648264
NZXT Hale90 (Super Flower Golden Green grund) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=640131

Vad är era råd och synpunkter?

Tack på förhand

Permalänk

Jag kan rekommendera Hale90 750. haft det ett år nu och har inte svikit mig. Hörs inte och osar kvalité. Ska du köra på hale90 serien så köp som mest 750W, 850W och uppåt har en betydligt aggressivare fläktkurva. 750W är tystare i full load än vad 850W är i idle

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

kanske kolla lite på BeQuiets nätagg? Riktigt fin kvalite

http://www.inet.se/produkt/6909713/be-quiet-straight-power-e9...

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Jag kan förstå "ej Corsair", men "ej Seasonic"??
Seasonic ska ju vara en av dom absolut bästa tillverkarna av nätaggregat. Är det priset som avskräcker?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snill3t:

Hej,

Mitt Corsair AX-760 Platinum har gått sönder (blev endast 6 månader gammalt).

Eftersom jag får pengarna tillbaka istället för ett nytt agg, så är jag på jakt efter ett annat aggregat som har bra kvalité.

Jag vill ha följande egenskaper:
- Ska vara minst på 650w så att man kan köra Crossfire/SLI med hyfsade kort (utbyggnadsmöjligheter)
- Ska vara minst Gold klassat. Platinum är ett plus, men inte ett krav.
- Ska vara modulärt
- Helst japanska kondensatorer, men inget krav
- Ska ej vara Corsair eller Seasonic

Eftersom mitt AX-760 har samma plattform som Seasonic, så åker alla Corsair och Seasonic förslag bort. Jag vill inte ha Corsair/Seasonic igen eftersom agget gick sönder så fort.

Jag har kollat på följande modeller som ersättare:
OCZ Silencer MK III (Super Flower Golden Green grund) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1648264
NZXT Hale90 (Super Flower Golden Green grund) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=640131

Vad är era råd och synpunkter?

Tack på förhand

be quiet! alla dagar i veckan.

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/161429-be_quiet_powersupply_dark_power_pro_10_650w_modular

Sitter på ett sånt förutom att jag köra 850W, kan inte bli nöjdare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Jag kan förstå "ej Corsair", men "ej Seasonic"??
Seasonic ska ju vara en av dom absolut bästa tillverkarna av nätaggregat. Är det priset som avskräcker?

Han förklarade ju Seasonic. Och till viss del kan man förstå Corsair av samma anledning.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Avstängd

Valfritt gold/platinum Be Quiet! eller EVGA's G2/P2 nätaggregat. Dom sistnämda fick till och med jonnyguru att stråla från glädje.

Permalänk
Medlem

snabb fråga, var det ett AX760 eller AX760i ?

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar

Mina svar på respektive inlägg nedan:

Skrivet av Saandberg:

Jag kan rekommendera Hale90 750. haft det ett år nu och har inte svikit mig. Hörs inte och osar kvalité. Ska du köra på hale90 serien så köp som mest 750W, 850W och uppåt har en betydligt aggressivare fläktkurva. 750W är tystare i full load än vad 850W är i idle

/S

Det låter fint!

Jag är mycket intresserad av Hale90 och andra Super Flower baserade modeller. Tack för tipset om att inte gå över 750w

Skrivet av Extremaz:

kanske kolla lite på BeQuiets nätagg? Riktigt fin kvalite

http://www.inet.se/produkt/6909713/be-quiet-straight-power-e9...

Den ser fin ut

Den bygger på en FSP Aurum plattform som har låg RMA statistik trots de använder sig till viss del av Taiwanesiska kondningar. Jag kikar i första hand på dem med japanska, men detta kan mycket väl vara ett alternativ.

Skrivet av Tommy:

Jag kan förstå "ej Corsair", men "ej Seasonic"??
Seasonic ska ju vara en av dom absolut bästa tillverkarna av nätaggregat. Är det priset som avskräcker?

Priset avskräcker inte. Mitt Corsair AX-760 var byggd på en Seasonic plattform. Den höll i 6 månader och hade coilwhine så jag har inte särskilt bra erfarenheter av dem.

Skrivet av Fireking:

be quiet! alla dagar i veckan.

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/161429-be_quiet_powersupply_dark_power_pro_10_650w_modular

Sitter på ett sånt förutom att jag köra 850W, kan inte bli nöjdare.

Den bygger på FSP Xilencer. Det kan helt klart vara ett alternativ

Skrivet av Igelkott:

Han förklarade ju Seasonic. Och till viss del kan man förstå Corsair av samma anledning.

Precis

Skrivet av Mars SSX:

Valfritt gold/platinum Be Quiet! eller EVGA's G2/P2 nätaggregat. Dom sistnämda fick till och med jonnyguru att stråla från glädje.

BeQuiet har man hört mycket gott om (bygger på FSP). Ska kika på dem

Skrivet av Lehto:

snabb fråga, var det ett AX760 eller AX760i ?

AX760 var det (den som är byggd av Seasonic).

AX760i är byggd av Flextronics så jag köpte utan i (det vill säga Seasonic modellen) eftersom Flextronics modellen har vissa CapXon kondningar.

Jag är inte särskilt avskräckt av taiwanesiska kondningar som CapXon, men jag valde den Seasonic baserade eftersom det är fördelaktigt att ha dyrare kondningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snill3t:

Tack för alla svar

Priset avskräcker inte. Mitt Corsair AX-760 var byggd på en Seasonic plattform. Den höll i 6 månader och hade coilwhine så jag har inte särskilt bra erfarenheter av dem.

Du har inte ägt ett riktigt Seasonic-agg, hoppas du förstår skillnaden mellan en topptillverkare (Seasonic) och en licenserad produkt åt en tillverkare med lägre kvalitetskrav (Corsair). Om det står Corsair på produkten så motsvarar det nog inte det som Seasonic själv säljer.

Jag har själv ett AX860i som funkar bra, dock bytte jag ut 2st HX850 innan jag fick ett annat agg, på grund av oljud från fläkten, så jag är väl medveten om Corsairs bristfälliga kvalitet, tycker även att deras vattenkylningskit är ganska dåliga.
Om du nu är helt såld på att Seasonic är dåliga så är det nog Be Quiet som jag också skulle rekommendera, men skulle föreslå att du läser på lite mer om Seasonic för din egen skull, tror att du har fått lite fel uppfattning om produkterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Du har inte ägt ett riktigt Seasonic-agg, hoppas du förstår skillnaden mellan en topptillverkare (Seasonic) och en licenserad produkt åt en tillverkare med lägre kvalitetskrav (Corsair). Om det står Corsair på produkten så motsvarar det nog inte det som Seasonic själv säljer.

Jag har själv ett AX860i som funkar bra, dock bytte jag ut 2st HX850 innan jag fick ett annat agg, på grund av oljud från fläkten, så jag är väl medveten om Corsairs bristfälliga kvalitet, tycker även att deras vattenkylningskit är ganska dåliga.
Om du nu är helt såld på att Seasonic är dåliga så är det nog Be Quiet som jag också skulle rekommendera, men skulle föreslå att du läser på lite mer om Seasonic för din egen skull, tror att du har fått lite fel uppfattning om produkterna.

Tack för svaret.

Jag får nog erkänna att jag inte visste om att det var skillnad mellan en licensierad produkt och tillverkarens egna.

Jag trodde att Seasonic tillverkade nätagget åt Corsair, som i sin tur klistrade på sitt egna klistermärke.

Seasonic kan absolut vara ett alternativ om så är fallet Det jag vill är att undvika skräpprodukter som AX-760

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Avstängd

Seasonic tillverkar de bästa nätaggen, TS du får googla lite

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snill3t:

Det jag vill är att undvika skräpprodukter som AX-760

Det är bättre att undvika irrationella beslut baserade på nåt som är taget ur röven...som att ett märke/en produkt är skräp bara för att du haft oturen att få ett måndagsex.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Det är bättre att undvika irrationella beslut baserade på nåt som är taget ur röven...som att ett märke/en produkt är skräp bara för att du haft oturen att få ett måndagsex.

Måndagsex eller ej, jag tror inte att du hade varit särskilt glad heller om du köpte ett nätagg för 1500 spänn som ett halvår senare smäller i datorn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snill3t:

Måndagsex eller ej, jag tror inte att du hade varit särskilt glad heller om du köpte ett nätagg för 1500 spänn som ett halvår senare smäller i datorn.

Tror du de lämnar 7 års garanti om de brukar gå sönder efter ett halvår?

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Tror du de lämnar 7 års garanti om de brukar gå sönder efter ett halvår?

De har så stora marginaler så det spelar ingen roll för dem om 50% eller mer går sönder under garanti tiden.

Det finns vissa trådar om folk som har gått igenom ett antal AX exemplar: http://forum.corsair.com/v2/showthread.php?p=659465

http://forum.overclock3d.net/showthread.php?t=44031

Vad är poängen med dina påhopp? Allmän fanboy?

Permalänk
Medlem

Varför inte köpa ett agg från FSP direkt istället för att gå via BeQuiet? Har det endast med fläkten att göra, eller är det andra orsaker?
Är inte så insatt i nätaggregat, så om någon har en bra förklaring så skulle jag gärna vilja höra.

Sitter själv på ett relativt billigt nätaggregat från FSP som har fungerat utmärkt i snart två år.

Visa signatur

i5-2500K @ 4.3 GHz with CM Hyper 212 EVO | EVGA GTX 980 SC ACX 2.0 @ 1367/7010 MHz
16 GB Corsair Vengance @ 1600 MHz | ASRock P67 Pro3 ATX | Samsung 840 EVO 250 GB | WD Black 1 TB
EVGA G2 850W | Fractal Design Define XL R2 | AOC q2770Pqu

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snill3t:

De har så stora marginaler så det spelar ingen roll för dem om 50% eller mer går sönder under garanti tiden.

Det finns vissa trådar om folk som har gått igenom ett antal AX exemplar: http://forum.corsair.com/v2/showthread.php?p=659465

http://forum.overclock3d.net/showthread.php?t=44031

Vad är poängen med dina påhopp? Allmän fanboy?

Jag hade sagt samma sak oavsett vilket kvalitetsmärke det handlade om. Och vad vet du om deras marginaler, för övrigt?

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Jag hade sagt samma sak oavsett vilket kvalitetsmärke det handlade om. Och vad vet du om deras marginaler, för övrigt?

Jag ställer dig en liknande fråga. Vad vet du om deras felstatistik i övrigt?

Permalänk
Skrivet av olog-hai:

Det är bättre att undvika irrationella beslut baserade på nåt som är taget ur röven...som att ett märke/en produkt är skräp bara för att du haft oturen att få ett måndagsex.

Jag är inne på min andra AX-860. Den första hade en fläkt som "tickade" om du förstår vad jag menar. Jag tror att Corsair har ganska bristfällig kvalitetskontroll.

Permalänk
Medlem

Dark Power serien från Be-Quiet röstar jag på!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snill3t:

Jag ställer dig en liknande fråga. Vad vet du om deras felstatistik i övrigt?

Generellt sett brukar man inte vara övergenerös med garantier om ens produkter är undermåliga, då det är väldigt kostsamt.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Generellt sett brukar man inte vara övergenerös med garantier om ens produkter är undermåliga, då det är väldigt kostsamt.

Angående deras marginaler så säljs produkten för säkert 3-4 gånger produktionspriset eller mer som många andra produkter. Jag har ingen källa på detta, men det är klart att de har stora marginaler.

Permalänk
Medlem

Jaha, här tog det hus i h*vete igen..

Skrivet av Snill3t:

De har så stora marginaler så det spelar ingen roll för dem om 50% eller mer går sönder under garanti tiden.

Det finns vissa trådar om folk som har gått igenom ett antal AX exemplar: http://forum.corsair.com/v2/showthread.php?p=659465

http://forum.overclock3d.net/showthread.php?t=44031

Vad är poängen med dina påhopp? Allmän fanboy?

Jag tror inte att du kan påstå att för varannat nätagg som Corsair säljer så är dom beredda att byta ut ett på garantin. Det är klart att de anser att deras produkt är bra om de lämnar 7 års garanti, sen att ett flertal kunder (inklusive jag) har haft erfarenheten att flera produkter efter varann har krånglat (för mig 2st HX850 och 1st h80) och lämnats in på RMA.

olog-hai har en poäng även om den inte framförs så snyggt, och det är att man inte kan döma en tillverkare och deras produkter baserat på sin egna enstaka erfarenhet, det finns alltid dom som har otur och får ett (eller ett par) dåliga exemplar av produkter som annars håller hög kvalitet. I det här fallet gällde det ju Seasonic som du ansåg var dåligt för att du hade fått ett Corsair-nätagg som gick sönder som Seasonic licenstillverkat åt dom. Du märkte säkert att det är flera som varit in i tråden och sagt detsamma - Seasonic är väldigt bra (bäst?).

Dra lärdom av tråden - kolla upp lite fakta innan du bestämmer dig för om något är bra/dåligt, din egna enstaka upplevelse säger inte något om helheten, och ta folks online-maner med en nypa salt.

Permalänk
Medlem

PC Power & Cooling Silencer MK III
det som du listar som OCZ första posten.

Permalänk

Köp det dyraste du har råd med.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Jaha, här tog det hus i h*vete igen..

Jag tror inte att du kan påstå att för varannat nätagg som Corsair säljer så är dom beredda att byta ut ett på garantin. Det är klart att de anser att deras produkt är bra om de lämnar 7 års garanti, sen att ett flertal kunder (inklusive jag) har haft erfarenheten att flera produkter efter varann har krånglat (för mig 2st HX850 och 1st h80) och lämnats in på RMA.

olog-hai har en poäng även om den inte framförs så snyggt, och det är att man inte kan döma en tillverkare och deras produkter baserat på sin egna enstaka erfarenhet, det finns alltid dom som har otur och får ett (eller ett par) dåliga exemplar av produkter som annars håller hög kvalitet. I det här fallet gällde det ju Seasonic som du ansåg var dåligt för att du hade fått ett Corsair-nätagg som gick sönder som Seasonic licenstillverkat åt dom. Du märkte säkert att det är flera som varit in i tråden och sagt detsamma - Seasonic är väldigt bra (bäst?).

Dra lärdom av tråden - kolla upp lite fakta innan du bestämmer dig för om något är bra/dåligt, din egna enstaka upplevelse säger inte något om helheten, och ta folks online-maner med en nypa salt.

Jo, jag vet att han/ni har en poäng i det hela, men det jag satsar hellre på något helt annat.

Under tiden som mitt AX-760 funkade hade den coil whine, vilket jag har förstått är vanligt på Seasonic och modeller som bygger på Seasonic.

Datorn drivs för tillfället av ett billigt FSP agg som varken har problem med coil whine eller något annat. Dessutom har FSP agget varit i drift i 2 år i en annan dator om det ska ha någon betydelse.

Mitt AX-760 var alltså en riktig citron som kostade dubbelt så mycket än FSP agget och fungerade sämre (under tiden som det funkade).

Angående ämnet så ska jag beställa ett nytt nätagg i slutet av helgen. Efter en del forskning, så är http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2274352 mest intressant.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snill3t:

Jo, jag vet att han/ni har en poäng i det hela, men det jag satsar hellre på något helt annat.

Under tiden som mitt AX-760 funkade hade den coil whine, vilket jag har förstått är vanligt på Seasonic och modeller som bygger på Seasonic.

Datorn drivs för tillfället av ett billigt FSP agg som varken har problem med coil whine eller något annat. Dessutom har FSP agget varit i drift i 2 år i en annan dator om det ska ha någon betydelse.

Mitt AX-760 var alltså en riktig citron som kostade dubbelt så mycket än FSP agget och fungerade sämre (under tiden som det funkade).

Angående ämnet så ska jag beställa ett nytt nätagg i slutet av helgen. Efter en del forskning, så är http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2274352 mest intressant.

Det är främst AX760/760i & 860/860i som har problem med coil whine. Bara så det är nämnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snill3t:

Jo, jag vet att han/ni har en poäng i det hela, men det jag satsar hellre på något helt annat.

Under tiden som mitt AX-760 funkade hade den coil whine, vilket jag har förstått är vanligt på Seasonic och modeller som bygger på Seasonic.

Datorn drivs för tillfället av ett billigt FSP agg som varken har problem med coil whine eller något annat. Dessutom har FSP agget varit i drift i 2 år i en annan dator om det ska ha någon betydelse.

Mitt AX-760 var alltså en riktig citron som kostade dubbelt så mycket än FSP agget och fungerade sämre (under tiden som det funkade).

Angående ämnet så ska jag beställa ett nytt nätagg i slutet av helgen. Efter en del forskning, så är http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2274352 mest intressant.

Kör på det du känner blir bäst själv, det där EVGA-agget är säkert jättebra.
Tror att vi har rett ut missförståndet som rådde i början av tråden, dvs. att Seasonic skulle vara ett dåligt märke, så nu är det bara köp som gäller för dig och sen hoppas vi att det går bra med det nya agget!