Koppla stereohögtalare till DJ-kontroller?

Permalänk

Koppla stereohögtalare till DJ-kontroller?

Hej!

Ska spela ett litet gig på nyår med min Traktor S2:a
Funderar på om det är möjligt att koppla in ett par "gammaldags vanliga" stereohögtalare (Golvhögtalare).

Jag vet tyvärr inte vilket märke det är men de är ganka gamla, min låtsasfarsa har de inkopplade till sin hemmastereo.

Finns det något sätt på vilket man kan koppla in dem till min traktor då, som använder Balanserad Tele ingång?

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Medlem

Är det passiva så behöver du en förstärkare till om du inte redan har dvs.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Är det passiva så behöver du en förstärkare till om du inte redan har dvs.

Okej, vilka kablar e det?

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk

Förlåt... fattade mig dåligt.

Såhär ligger det till.
Jag har ännu inte sett högtalarna - vet bara att de är "analoga" (om man nu kallar dem så), och tror det är såna där man själv
ska koppla in kopparkabeln o shit... finns det något dsätt att koppla in dem via någon speciell kabel som leder till en TRS in till min S2:a?

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basicnewb:

Förlåt... fattade mig dåligt.

Såhär ligger det till.
Jag har ännu inte sett högtalarna - vet bara att de är "analoga" (om man nu kallar dem så), och tror det är såna där man själv
ska koppla in kopparkabeln o shit... finns det något dsätt att koppla in dem via någon speciell kabel som leder till en TRS in till min S2:a?

Om det nu är vanlig högtalarkabel så behöver du en förstärkare,du kan inte koppla in dem direkt i dj-kontrollern.

Permalänk
Rekordmedlem

Om du ska ansluta dig till ett pa så ska du troligen koppla in dig via en mixer, är det en dJmixer har den förmodligen RCA ingångar, är det en vanlig mixer har den förmodligen båda RCA, TELE och XLR.

Ska du ut och spela så borde du se till att ha kablage som ger dig möjlighet att ansluta till RCA och XLR inångar, samt att du bör ha en egen di box om dina prylar inte har balanserad utgång, tele används nästan inte alls till annat än instument och kan man helt undvika den kontakten är det bra eftersom den är den som oftast skapar glapp och olud.
Di box har du för att undvika brum och jordfel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Om det nu är vanlig högtalarkabel så behöver du en förstärkare,du kan inte koppla in dem direkt i dj-kontrollern.

Finns det nån billig?

Skrivet av mrqaffe:

Om du ska ansluta dig till ett pa så ska du troligen koppla in dig via en mixer, är det en dJmixer har den förmodligen RCA ingångar, är det en vanlig mixer har den förmodligen båda RCA, TELE och XLR.

Ska du ut och spela så borde du se till att ha kablage som ger dig möjlighet att ansluta till RCA och XLR inångar, samt att du bör ha en egen di box om dina prylar inte har balanserad utgång, tele används nästan inte alls till annat än instument och kan man helt undvika den kontakten är det bra eftersom den är den som oftast skapar glapp och olud.
Di box har du för att undvika brum och jordfel.

Fan det låter komplicerat, lättast skulle annars va ba o skaffa mig ett par aktiva högtalare o ta med dem?

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Rekordmedlem

Naturligtvis kan du skaffa ett eget PA, det handlar mest om budgeten men tänk på att det finns fasta PA på många ställen, det beror på hur seriöst du tänkt dig hålla på som DJ, det är hursomhelst bra att ha egna anslutningskablar och en di box, kablaget är lämpligt att basera på xlr eftersom de kabarna går att koppla ihop om du behöver längre och du kan dessutom använda dem till mikrofoner, ett par xlr kablar på typ 5 och 10 meter och några adaptrar till andra kontakter om det behövs är väldigt praktisk att själv ha.
En del DJ jag träffat har ju ett eget litet PA typ aktiva 12-15" lådor som de använder för att öva med och på små spelningar, då kan man hyra bara basar om man kommer till en lite större lokal och behöver bara hyra ett komplett PA om man kommer till en stor lokal där det inte finns nått fast PA monterat.
Det finns paket med "små PA " nått i den här stilen kanske kan vara nått ? http://www.thomann.de/se/behringer_eurolive_b215d_bundle_2.ht...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.