Spara POP3 mail Outlook

Permalänk
Medlem

Spara POP3 mail Outlook

Hej allihop!

Har ett par datorer som skall formateras och ominstalleras med nytt Windows och Office. I samband med detta skall vi även se till att dem från och med nu kommer synka via IMAP istället för POP3. Det enda som jag nu behöver spara ned innan jag utför detta är alla gamla mail som dem har i deras nuvarande POP3 Inkorg/Skickat.

Ett par frågor för att förenkla vad jag vill ha hjälp med:
1. Hur gör jag för att spara ner alla deras mail?
2. Efter att jag ominstallerat och lagt in deras nya IMAP konto, hur gör jag för att få in de gamla mailen i deras nya Inkorg/Skickat?

Mailprogrammet som nu används är Office 2007 och även Outlook 2010 på vissa. Det nya som skall installeras är enbart Office 2010.

Vänligen
Marcus

Permalänk
Medlem

Spara deras inkorgar till en PST fil. Googla.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Spara deras inkorgar till en PST fil. Googla.

Har Googlat men då detta rör mer och framförallt viktigare mail än "Dustins Week-end Rush" så är det viktigt att inget går fel!

Sedan så är det två frågor som jag vill ha svar på. Har sett att många kopierar/tar backup på deras Outlook databas men jag vet inte om detta är det enklaste och om man sedan kan integrera denna databas i den nya som man skapar utan att det blir en massa problem.

Därför, då jag inte har rum för att exprimentera och testa så skulle uppskatta lite mer hjälp om hur jag gör för att utföra detta.

Permalänk
Medlem

Körs klienterna mot en Exchangeserver?

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Körs klienterna mot en Exchangeserver?

Jag är ledsen men är inte säker på detta. Skulle inte tro det. Det är Telias mailservrar med vårat företags domän. När jag lägger till dessa mailkonton i Outlook väljer jag inte Exhange service i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacRyhage:

Har Googlat men då detta rör mer och framförallt viktigare mail än "Dustins Week-end Rush" så är det viktigt att inget går fel!

Sedan så är det två frågor som jag vill ha svar på. Har sett att många kopierar/tar backup på deras Outlook databas men jag vet inte om detta är det enklaste och om man sedan kan integrera denna databas i den nya som man skapar utan att det blir en massa problem.

Därför, då jag inte har rum för att exprimentera och testa så skulle uppskatta lite mer hjälp om hur jag gör för att utföra detta.

Om det är så viktiga mail så har du väl backup som du kan lägga tillbaka ifrån??

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Om det är så viktiga mail så har du väl backup som du kan lägga tillbaka ifrån??

Nej, sorgligt nog är det inte något som har skötts ordentligt tidigare. Jag skall dock försöka ändra på detta och hoppas att jag inte heller behöver ta backups i framtiden då vi skall börja använda IMAP.

Permalänk
Medlem

off topic:
imap och pop3 ska undvikas i möjligaste mån när det gäller företag eftersom dessa är oerhört beroende av klientdatorn. krashar den kan man förlora mail.
Välj någon typ av webbmail eller allra helst en exchange baserad lösning.

Men är det pest eller imap så välj imap.

Men till din fråga.
Att exportera alla mail till en pst-fil och sen importera igen är det du får göra.
Detta fungerar bra men tänk på att de adresser du använder oftast och inte har i kontakter sparas i nk2 filen.
Den bör du kolla upp hur du sparar/ integrerar med kontakter.

En sista sak, släng inte de pst filer du gör nu vid ominstallationen eftersom de innehåller mail som inte kommer skickas upp till servern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tranky:

off topic:
imap och pop3 ska undvikas i möjligaste mån när det gäller företag eftersom dessa är oerhört beroende av klientdatorn. krashar den kan man förlora mail.
Välj någon typ av webbmail eller allra helst en exchange baserad lösning.

Men är det pest eller imap så välj imap.

Men till din fråga.
Att exportera alla mail till en pst-fil och sen importera igen är det du får göra.
Detta fungerar bra men tänk på att de adresser du använder oftast och inte har i kontakter sparas i nk2 filen.
Den bör du kolla upp hur du sparar/ integrerar med kontakter.

En sista sak, släng inte de pst filer du gör nu vid ominstallationen eftersom de innehåller mail som inte kommer skickas upp till servern.

Tack så mycket för ditt svar!

Ang. Exchange: Jag tvekar inte det minsta på det du säger! Men då företaget är i det läget det är och vi har brist på både tid och kompetens så tror jag att IMAP är det som det får bli för stunden.

Ang. mailen: Det som är viktigt att det sparas är endast mailen och informationen i dessa, personerna som suttit vid dessa datorer har inte varit så pass organiserade att dem använt sig utav kontakter alls. Alltså är integration av kontakter inte något som behövs.

Okej, jag får spara .pst filen då, det bästa vore om man kunde få in mailen direkt till servern på något sätt så att dem laddas ned direkt med IMAP mailen i framtiden, kan detta vara möjligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacRyhage:

Tack så mycket för ditt svar!

Ang. Exchange: Jag tvekar inte det minsta på det du säger! Men då företaget är i det läget det är och vi har brist på både tid och kompetens så tror jag att IMAP är det som det får bli för stunden.

Ang. mailen: Det som är viktigt att det sparas är endast mailen och informationen i dessa, personerna som suttit vid dessa datorer har inte varit så pass organiserade att dem använt sig utav kontakter alls. Alltså är integration av kontakter inte något som behövs.

Okej, jag får spara .pst filen då, det bästa vore om man kunde få in mailen direkt till servern på något sätt så att dem laddas ned direkt med IMAP mailen i framtiden, kan detta vara möjligt?

Har ingen erfarenhet av att ladda upp mail med imap och var osäker på om det ens går men här är nån som påstår att det ska gå.
http://linuxplayer.org/2010/10/use-thunderbird-to-upload-loca...