::: Radeon R9 290/290X owners club :::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Livingdead4life:

Surt sa räven. Testade aldrig 3 skärmar med nya agget.
Sitter med coil whine nu :/ Garanti körd, i och med vattenblocket.

bara trycka dit stock kylaren igen

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk

Någon som testat pt3 bioset? grymt bios som inte ger något vdrop över huvudtaget. Dock fungerar de inte alls att öka vcore något utan att jag får grafikfel. Det var dock jävligt trist.

Ingen som känner till ett asus bios med vdrop fix? Det hade varit så grymt bra.

Permalänk
Skrivet av Gilgamesh:

bara trycka dit stock kylaren igen

Nope XFX, dom har garanti klisterlappar. Visste inte innan jag beställde det.
Och eftersom jag trodde coil whine var borta. Iom 100% load utan nått.
Så satte ja på blocket.

Visa signatur

Stationär Corsair 750D | HyperX Fury RGB DDR4 3200MHz 16GB | Seasonic Platinum 660 XP2 | AMD Ryzen 7 3800X | Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD | ASUS ROG Strix B450-F GAMING | ASUS RX 6800 Ref | ASUS ROG Strix LC 240 |
Skärmar Gigabyte 27" M27Q QHD IPS 170 Hz, Samsung S27D930, Samsung S24F350

Permalänk
Discokungen

Surt sa räven. Testade aldrig 3 skärmar med nya agget.
Sitter med coil whine nu :/ Garanti körd, i och med vattenblocket.

Klart. Det är trist.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk

Tur att kortet är grymt i övrigt.

FF XIV i nästan högsta inställningarna ger 85-120 fps över 5760x1080

Visa signatur

Stationär Corsair 750D | HyperX Fury RGB DDR4 3200MHz 16GB | Seasonic Platinum 660 XP2 | AMD Ryzen 7 3800X | Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD | ASUS ROG Strix B450-F GAMING | ASUS RX 6800 Ref | ASUS ROG Strix LC 240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_1124:

Någon som testat pt3 bioset? grymt bios som inte ger något vdrop över huvudtaget. Dock fungerar de inte alls att öka vcore något utan att jag får grafikfel. Det var dock jävligt trist.

Ingen som känner till ett asus bios med vdrop fix? Det hade varit så grymt bra.

Jag får samma beteende med PT3, trodde att det var mitt kort som betedde sig skumt, skönt att höra att jag inte är ensam om det. För mig är 2:a biosen från Asus den stabilaste(dom släppte en uppdatering för ett litet tag sedan).
PT1 funkar ganska fint oxå...får mindre svartskärm med PT1 dock så beter sig kortet skumt på annat sätt med PT1.

En annan sak som oxå är märkligt att BF4 är väldigt mycket känsligare med OC, på gränsen till att jag tror att det är en bugg.
Allt annat jag slänger på kortet inkl. MSI Komustor fixar den i 1200/1500 men så fort jag drar igång BF4 så måste jag sänka runt 1100/1400 oavsett volt. Dyker upp en ett felmeddelande som involverar directx och drivrutiner.

Visa signatur

AMD…the way it was meant to be

Permalänk
Skrivet av mrazster:

Jag får samma beteende med PT3, trodde att det var mitt kort som betedde sig skumt, skönt att höra att jag inte är ensam om det. För mig är 2:a biosen från Asus den stabilaste(dom släppte en uppdatering för ett litet tag sedan).
PT1 funkar ganska fint oxå...får mindre svartskärm med PT1 dock så beter sig kortet skumt på annat sätt med PT1.

En annan sak som oxå är märkligt att BF4 är väldigt mycket känsligare med OC, på gränsen till att jag tror att det är en bugg.
Allt annat jag slänger på kortet inkl. MSI Komustor fixar den i 1200/1500 men så fort jag drar igång BF4 så måste jag sänka runt 1100/1400 oavsett volt. Dyker upp en ett felmeddelande som involverar directx och drivrutiner.

Jag kör också asus bios v2. Fungerar helt ok utan svartskärm, med överklockning är det däremot en annan femma. Jag kör dock standard frekvenser nu då all överklockning ihop med cf verkar strula i BF4. Korten klarar 1200/1500 i allt övrigt dock. Hoppas det kommer lite fler bios tweaks framöver så man kan göra sitt egna personliga lilla bios. Tycker inte korten drar så mycket ström så vidare man inte kör FurMark.

Jag vill ha asus v2 bios med fungerande vdropmod. Tycker inte det skulle vara några problem att ta fram för de som kan. Det skulle ta mina kort till nya nivåer, vatten känns i nuläget helt meningslöst om man inte är ljudkänslig som jag.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av mrazster:

Tänk på att det inte finns mycket marginaler för överklockning av minnet. Det kan vara därför. Testat att bara klocka ner det? Annars kan det vara så att beräkningarna lider av överklockning som det var vid mining. Har ett 290X och två 290 och mitt 290X kan bara köra vettigt i 870-880MHz medans 290-korten kan kämpa på i stock och få samma resultat. Det skiljer rätt mycket mellan kort.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

som många redan nämnt på OCN, överklockning av minnena ger inte mycket IRL, alltså inte värt att pressa de för nån FPS hit och dit. satsa hellre på OC kärnan. jag kör minnena i stock hastighet iaf och märket inget i spel osv mellan 5000MHz och 5500+

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Gilgamesh:

som många redan nämnt på OCN, överklockning av minnena ger inte mycket IRL, alltså inte värt att pressa de för nån FPS hit och dit. satsa hellre på OC kärnan. jag kör minnena i stock hastighet iaf och märket inget i spel osv mellan 5000MHz och 5500+

Det kan dessutom dra ner prestandan rätt ordentligt.

Visa signatur

Permalänk
Discokungen

Svart skärm när jag flashade ena 290t till 290X med Asus-BIOS. Kollade ändå innan och såg att chanserna var icke-existerande. Men jag trodde att det skulle gå att åtminstone få Über BIOS, upplåst voltkontroll och 1000MHz stock klock? Eller man får kanske flasha Asus 290-BIOS för det och sen justera klocken?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som hört något om releasedag för 290x tredjepartskylare? Undrar ifall det blir en julklapp till mig själv, eller en sen sådan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Discokungen

Det är väldigt intressant det här. Jag måste klocka ner mitt 290X för att det ska orka minea något. 875MHz verkar vara sweet spot. Mina 290 går dock som tåget i stock! Alla tre kör med 60% fläktstyrka.

Varning för bilder osv!

Gissa korten!

Kylpastan var helt fruktansvärd... Så jag bytte den. Gjorde några grader ändå!

Skruvade även av PCI-plåtarna då de stoppar galet mycket luft.

Och här är skönheten. Det är rätt trångt och inte speciellt tyst!

Dold text

Nu måste jag hitta ett BIOS till mina 290 så jag kan ändra volten på dem. 290X-BIOSet från Asus funkar inte alls. Har inte gjort något på mitt 290X för att det ska till RMA för coil whine.

290-korten har visserligen också coil whine. Ja, alla tre korten har det. 290 låter dock inte alls i närheten lika mycket. Men fortfarande rätt konstigt. Ska testa dem i en annan dator i veckan.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Det är väldigt intressant det här. Jag måste klocka ner mitt 290X för att det ska orka minea något. 875MHz verkar vara sweet spot. Mina 290 går dock som tåget i stock! Alla tre kör med 60% fläktstyrka.

Varning för bilder osv!

Gissa korten!
http://i.imgur.com/O73XkI6.png

http://i.imgur.com/d29HDcn.jpg

http://i.imgur.com/b4deD5q.jpg

http://i.imgur.com/jCKVQFs.jpg

Dold text

Nu måste jag hitta ett BIOS till mina 290 så jag kan ändra volten på dem. 290X-BIOSet från Asus funkar inte alls. Har inte gjort något på mitt 290X för att det ska till RMA för coil whine.

290-korten har visserligen också coil whine. Ja, alla tre korten har det. 290 låter dock inte alls i närheten lika mycket. Men fortfarande rätt konstigt. Ska testa dem i en annan dator i veckan.

Pastan såg lika dan ut i min, hur fan har dom applicerat den igentligen? med brandslang?
När du provar dom i ny dator, säg hur de blir och vad de är för moderkort.
Funderar på nytt moderkort med, se om de blir bättre.
Vill också bli av med mitt coil whine. Då jag fuckat garantin (mitt fel vet, behöver inte höra det )

på tal om coil whine nån som provat detta:

http://www.overclock.net/t/1259672/7970-coil-whine-a-way-to-f...

i korthet låta kortet gå med ordentligt coil whine för att "köra in condingarna".
ser ut att ha funkat för en del i den tråden.

Visa signatur

Permalänk
Discokungen

Pastan såg lika dan ut i min, hur fan har dom applicerat den igentligen? med brandslang?
När du provar dom i ny dator, säg hur de blir och vad de är för moderkort.
Funderar på nytt moderkort med, se om de blir bättre.
Vill också bli av med mitt coil whine. Då jag fuckat garantin (mitt fel vet, behöver inte höra det )

på tal om coil whine nån som provat detta:

http://www.overclock.net/t/1259672/7970-coil-whine-a-way-to-f...

i korthet låta kortet gå med ordentligt coil whine för att "köra in condingarna".
ser ut att ha funkat för en del i den tråden.

Jo jag har sett det. Det kanske hjälper! Men 290 låter mycket mindre när det gäller coil whine. Fortfarande något jag hade stört mig på om jag skulle vattenkylt dem!

Visa signatur

Permalänk

Ska testa när jag kommer hem.

Har du chansen kanske du kan testa 290: orna. Se om de försvinner helt på dom kanske?

Kör ju som sakt vattenkylning. "värsta" fläcktarna ligger på 700-900rpm.

Och chassi fläcktarna på 600rpm. Låter inte mycket av dom kan ja säga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Tänk på att det inte finns mycket marginaler för överklockning av minnet. Det kan vara därför. Testat att bara klocka ner det? Annars kan det vara så att beräkningarna lider av överklockning som det var vid mining. Har ett 290X och två 290 och mitt 290X kan bara köra vettigt i 870-880MHz medans 290-korten kan kämpa på i stock och få samma resultat. Det skiljer rätt mycket mellan kort.

Skrivet av Gilgamesh:

Jag är mycket väl medveten om vad som skrivs och rapporteras runt om på nätet inkl. OCN. Men tyvär så håller jag inte med om mycker mer än ljudnivån och AMDs korkade idé om temperaturer e.t.c

1. Till att börja så påverkas inte gpu och minnes klock av varandra, med mitt kort. Jag når 1200mhz benchmarstabilt och 1230 instabilt(endast screens) på gpun oavsett om jag kör minnes klocken på 1250 eller 1500. Likaså är det med minnet, den har samma beteende oavsett klock eller volt på gpun. Detta gäller för alla benchmark och stressprogram jag provat och kommit över. Vad gäller BF4 så är historien en helt annan.

2. För mig så får jag med Asus bios v2 svartskärm i BF över 1150 hur jag än gör. Har provat med både väldigt låga volt och farligt höga volt...likaså har jag labbat med temperaturer(vattenkyl). Det spelar i BF 4 ingen roll om jag kör minnet i 1250 eller 1500, gpun beter sig likadant oavsett klock.

3. Vad gäller minnet och dess effekt på prestandan så skalar minnet nästan linejärt hela vägen upp till 1500mhz sen börjar det hända saker som sämre skalning och till slut försämring av prestandan. Detta gäller för både benchmark och spel.

4. Vad gäller om det är värt eller inte att pressa minnet, får ju var och en avgöra. Visst om man inte kommer mer 1400mhz stabilt, eller lägre, så kan man ju tycka det inte är lönt. Men när man närmar sig 1500mhz och uppåt på minnet så ger det för mig såpass mycket mer prestanda så det tillsammans med gpun börjar bli lönt...åtminstone för mig, med mitt kort.

5. Vad som pågår mellan BF4 - kortet - drivrutinerna har jag inte lyckats räkna ut, som det verkar ingen annan heller. För korten beter sig väldigt inkonsekvent verkar det som. Varför jag kan köra MSI Komustor i 1200/1500 ett par timmar men inte för mer än max 5min i BF4 innan den kickar ut med ett felmeddelande kan jag fan inte räkna ut.

Visa signatur

AMD…the way it was meant to be

Permalänk
Medlem

tröttnade på ganska höga VRM1 temps på kortet tillsammans med AX3 kylaren i LOAD, sagt och gjort så tog jag min dremel och efter ca en minut så avlägsnade jag VRM1 delen från stock kylaren och monterade den på kortet tillsammans med AX3 kylaren, ÄNTLIGEN bra tempraturer i LOAD på VRM1, rekommenderas varmt för er som kör eftermarknadskylare som inte håller VRM1 i schack.

info och bilder här: http://www.overclock.net/t/1436497/official-amd-r9-290x-290-o...

användaren på länken drog på både VRM1 och VRM2 delen på sitt kort, eftersom VRM2 delen kräver en hel del extra jobb och misshandlar stock kylaren onödigt mycket så hoppade jag över det då VRM2 ligger på runt 55 grader i LOAD så ser jag ingen anledning att montera den delen, går ju att montera tillbaka stock kylaren i mitt fall då den fortfarande är hel.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Flamso:

Varning för bilder osv!

Gissa korten!
http://i.imgur.com/O73XkI6.png

http://i.imgur.com/d29HDcn.jpg

http://i.imgur.com/b4deD5q.jpg

http://i.imgur.com/jCKVQFs.jpg

Dold text

Den pastan ser ju inget vidare ut, var det svårt att ta bort kylaren?
Fick du värma och klarade sig kuddarna?
Gillar för övrigt din gettomoddning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Ratatosk:

Den pastan ser ju inget vidare ut, var det svårt att ta bort kylaren?
Fick du värma och klarade sig kuddarna?
Gillar för övrigt din gettomoddning.

Det var svårast att få bort kylpastan faktiskt. Den var riktigt hård och jobbig. Detta trots Arctics borttagare. Oh well. Var lätt att dela kotten och kuddarna klarade sig bra! Bråkade lite på andra kortet men de satt åtminstone fast, även om hälften satt på kortet och andra hälften satt på kylaren!

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Flamso:

Det var svårast att få bort kylpastan faktiskt. Den var riktigt hård och jobbig. Detta trots Arctics borttagare. Oh well. Var lätt att dela kotten och kuddarna klarade sig bra! Bråkade lite på andra kortet men de satt åtminstone fast, även om hälften satt på kortet och andra hälften satt på kylaren!

Nu vet jag iaf vad jag skall göra i helgen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Ratatosk:

Nu vet jag iaf vad jag skall göra i helgen.

Det gör några grader i alla fall! Är sugen på att byta kuddarna mot kylpasta. Får se hur jag gör! De blåser jävligt mycket mer luft ut vid bildskärmsportarna i alla fall! Lite sugen på att såga lite så det kommer luft ovanför DVI-portarna också!

Visa signatur

Permalänk

Trodde jag hade sluppit coilwhine helt på mitt 290 men nu häromdagen märkte jag att i introt till Rome Total War 2 så skriker det nåt fruktansvärt inifrån burken. Vid spelande är det dock knäpptyst. Tror även att jag har hört nåt vagt pip när jag kollat på nån youtube video men är inte helt säker på att det var coilwhine. Så det verkar bara uppstå på mitt kort vid väldigt låg load och extremt höga fps så det kan jag väl leva med

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Det gör några grader i alla fall! Är sugen på att byta kuddarna mot kylpasta. Får se hur jag gör! De blåser jävligt mycket mer luft ut vid bildskärmsportarna i alla fall! Lite sugen på att såga lite så det kommer luft ovanför DVI-portarna också!

Skulle inte råda dig att byta kuddarna mot pasta. Iaf inte med eks vattenblock.

Lyste först med ficklampa och tyckte de var dålig kontakt. (som ni minns missade ja kuddarna första gången)

Så öppnade och mycket riktigt, pastan hade inte spridit sig ordentligt.
Så kuddarna behövs för den där sista 0,5mm. om man inte använder RIKTIGT mycket pasta.
Gå kuddar och pasta istället.

Visa signatur

Permalänk
Discokungen

Skulle inte råda dig att byta kuddarna mot pasta. Iaf inte med eks vattenblock.

Lyste först med ficklampa och tyckte de var dålig kontakt. (som ni minns missade ja kuddarna första gången)

Så öppnade och mycket riktigt, pastan hade inte spridit sig ordentligt.
Så kuddarna behövs för den där sista 0,5mm. om man inte använder RIKTIGT mycket pasta.
Gå kuddar och pasta istället.

Jo det vet jag. Tänkte på originalet! Har riktiga kuddar från EK iofs.

Visa signatur

Permalänk

Nope XFX, dom har garanti klisterlappar. Visste inte innan jag beställde det.
Och eftersom jag trodde coil whine var borta. Iom 100% load utan nått.
Så satte ja på blocket.

Har lämnat in XFX 7970 med brutna garanti lappar, det var inga problem. Det kortet var helt stendött dock.

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Har lämnat in XFX 7970 med brutna garanti lappar, det var inga problem. Det kortet var helt stendött dock.

ska prova "burn-in" testet först.
Slipper man massa väntetid, ifall de blir bättre

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden mellan Asus BIOS versionerna?

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem

Problem med MSI R9 290.

Köpte ett 290 för några veckor sen. Nu har flera spel börjat krascha. bl.a. Assassin's Creed IV och Tomb Raider. bara startar spelat så går det till svart skärm och kraschar. undrar om någon har liknade problem?

Visa signatur

Min Pärla: [Corsair Obsidian 650D] [Antec 900W] MSI Radeon R9 290] [Intel Core i7 2600K@4,7Ghz 1.33V] [4x4Corsair Vengeance@1600MHz] [Asus P8 Z68] [Western Digital Green 1TB] [Samsung Evo 250 GB]
Side Stuff: [Asus VG248QE 144 Hz] [Steel Series 7G] [Razer Imperator] [Siberia USB Edition]

Permalänk

Nya 9.5 driver http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/latest-catalys...
Performance taben är tillbaka med Overdrive

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]