Är det såhär man förhindrar en ESD skada?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av weriton:

Tjena allihopa!

Tack så mycket för hjälpen allihopa! Jag har nu ytterligare en fråga. Vad ska man göra med till exempel mitt minne, som är packat i en simpel plastförpackning (alltså ingen antistatic-påse). Finns inte risken då att det sker en statisk urladdning när jag tar upp minnet?

Åter igen, tack allihopa!

Dessa förpackningar är ESD-skyddade även om de inte ser ut som en ESD-påse.

Skrivet av Dunde:

Ok, för min del så brukar jag hoppa jämfota med en ICA-Kasse på huvudet samtidig som jag reciterar gamla testamentet (andra Moseboken). Sedan går jag lös på moderkortet som ligger på en bädd av cornflakes och jordnötsringar. Fast först doppar jag fingrarna i en glasburk med jordgubbssylt. Andra komponenter brukar jag ha liggande på krossat falu rågrut.

Jag har ännu inte drabbats av någon ESD-skada.

Det verkar dock som det har gett hjärnskador

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eldfan:

Om man är så nervös när man byter delar i datorn att man inte kan hålla fötterna stilla tycker jag att man ska låta någon annan fixa den.

Varför har ingen av oss i den här tråden som inte använder ESD armband råkat ut för några skadade komponenter då?

För att du är nog inte så gammal och har inte hunnit uppleva skumma hårdvarufel efter xx antal år kanske?Felet kan komma direkt när du monterat komponenten aka doa,då tror du att saken var trasig direkt från fabrik eller?Ytterst ovanligt tillverkare har något som kallas funktionskontroll.Felet kan dyka upp efter 10 år det vet du inte om du inte äger saken så länge utan säljer den vidare.Var inte så trångsynt är du snäll,esd finns det är det ingen som helst tvekan om.Blir jävligt trött på hobbymekare som verkligen vet att deras grejer går minsann inte sönder:(
Gott nytt år:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Yes. Koppla dig själv till chassit som i sin tur är kopplat till ett element.

Och hur gör dom som ev bara har el element alt luftburen värme?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunde:

Se alla trådar med BSOD/konstiga fel. Allt som oftast skadade minnen.

Kan lova dig att inte ett enda av fallen i nån av alla dessa trådar är bekräftade ESD-skador, med tanke på vilken typ av utrustning som behövs och hur svårt det är att faktiskt konstatera att det rör sig om just ESD-skador.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Även om ESD-skador är en reell fara så är den även minimal, att säga att inte använda ESD-armband är som att cykla utan hjälm känns fel, snarare som att åka bil utan hjälm.
På tal om bilar, ni som använder ESD-armband, ser ni till så att munstycket på bensinpumpen har samma potential som bilen innan ni tankar? Även där finns en fara att det slår en gnista.
Faktum är att Räddningsverket funderade på att införa "jord"-klämmor på alla pumpar med E85.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zubbe:

Även om ESD-skador är en reell fara så är den även minimal, att säga att inte använda ESD-armband är som att cykla utan hjälm känns fel, snarare som att åka bil utan hjälm.
På tal om bilar, ni som använder ESD-armband, ser ni till så att munstycket på bensinpumpen har samma potential som bilen innan ni tankar? Även där finns en fara att det slår en gnista.
Faktum är att Räddningsverket funderade på att införa "jord"-klämmor på alla pumpar med E85.

Men en gnista räcker väl inte för att antända bensin eller minns jag fel,bensinångor brinner enbart vid kontakt med öppen låga?

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Bästa sättet att förhindra ESD är att inte ha på sig syntetiska kläder. Undvik även plastmattor och sånt.

ESD armband skadar väl inte men jag tror helt ärligt att det inte gör så mycket om man inte ESD säkrar sin omgivning med.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dunde:

Ok, för min del så brukar jag hoppa jämfota med en ICA-Kasse på huvudet samtidig som jag reciterar gamla testamentet (andra Moseboken). Sedan går jag lös på moderkortet som ligger på en bädd av cornflakes och jordnötsringar. Fast först doppar jag fingrarna i en glasburk med jordgubbssylt. Andra komponenter brukar jag ha liggande på krossat falu rågrut.

Jag har ännu inte drabbats av någon ESD-skada.

Underskatta aldrig kraften i Falu rågrut... eller ESD.

Skrivet av jonas1972:

Men en gnista räcker väl inte för att antända bensin eller minns jag fel,bensinångor brinner enbart vid kontakt med öppen låga?

Du har med andra ord aldrig hört talas om tändstift?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Huh? Ett tändstift tänder ju bensinen i motorn? Det är ju en gnista?
Däremot är det svårt att få en perfekt bränsle/luft blandning som går att antända, bensin avdunstar för snabbt.
Det är lättast att få en bra blandning med självavdunstande bensin när det är svalt, typ 0-5 grader.
Dock innehåller även Blyfri 95 minst 5% etanol, en lite lömskare vätska som även har eget bundet syre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eldfan:

Om man är så nervös när man byter delar i datorn att man inte kan hålla fötterna stilla tycker jag att man ska låta någon annan fixa den.

Varför har ingen av oss i den här tråden som inte använder ESD armband råkat ut för några skadade komponenter då?

Varför blir jag inte träffad av blixten när jag dansar på taket när det stormar......

Kan vi inte bara få en sticky på forumet angående ESD och sedan bara låsa alla trådar om ESD så fort de kommer?

Fan samma jäkla diskussion om att ESD är överdrivet, finns inte, kan inte konstatera att det var ESD och sedan folklore om att hoppar du på 1 ben med bara kallingar och sedan tar i ett element exakt 5 sekunder innan så får du inga problem.

TLDR
ESD är riktigt, och kan skada komponenter. Skador kan motverkas genom att använda någon form av armband (~30kr) eller ESD utrustning för att få samma potential som chassit och komponenter.

Antistatiska påsar finns för att när du tar i påsen få samma potential som komponenten i påsen, dvs funkar på samma sätt som ESD armband att genom motstånd sakta jämna ut potentialen.

Det där med ram minnen är jag dock själv nyfiken på då RAM endå är bland de känsliga komponenter som faktiskt kan skadas av ESD, frågan är dock snålar bara tillverkarna genom att inte ha dessa i någon form av ESD påse eller förpackning?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Min far tog med sig en esd matta från jobbet som har en plast kontakt som kopplas in i ett elutag och sen ett armband, har använd det när jag byggt, perfekt att ha sakerna på

Visa signatur

Intel Core i5-3570K | Gigabyte Geforce GTX 670 | ASRock Z77 Extreme4 | Corsair Vengeance LP 4x4gb | Intel 330 120GB SSD | Western Digital 2TB 5200rpm | Fractal Design Define R4 | Corsair 650W HX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Fan samma jäkla diskussion om att ESD är överdrivet, finns inte, kan inte konstatera att det var ESD och sedan folklore om att hoppar du på 1 ben med bara kallingar och sedan tar i ett element exakt 5 sekunder innan så får du inga problem.

Jag ber om ursäkt... Jag har alltid varit intresserad av datorer men har nyligen börjat lära mig mer och mer om den. På måndag ska jag bygga min första dator. Jag vill verkligen vara så förbered som möjligt och vet att supporten man får här på SweClockers är riktigt nice. Jag uppskattar att du tog din tid att svara men ber om ursäkt om det var ett besvär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weriton:

Jag ber om ursäkt... Jag har alltid varit intresserad av datorer men har nyligen börjat lära mig mer och mer om den. På måndag ska jag bygga min första dator. Jag vill verkligen vara så förbered som möjligt och vet att supporten man får här på SweClockers är riktigt nice. Jag uppskattar att du tog din tid att svara men ber om ursäkt om det var ett besvär.

Handlar inte om dig, utan alla andra diskussioner runt om som jag skrev i samma post. Varje gång någon drar upp en ESD tråd så kommer folk och skriver att antingen element funkar, eller varför bry sig om ESD då det aldrig händer etc.

Därav mitt förslag att ha en sticky som tar upp ESD med korrekt information så kan folk i framtiden använda sök eller enkelt kolla upp det där när man är osäker eller vet inte.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Handlar inte om dig, utan alla andra diskussioner runt om som jag skrev i samma post. Varje gång någon drar upp en ESD tråd så kommer folk och skriver att antingen element funkar, eller varför bry sig om ESD då det aldrig händer etc.

Därav mitt förslag att ha en sticky som tar upp ESD med korrekt information så kan folk i framtiden använda sök eller enkelt kolla upp det där när man är osäker eller vet inte.

Jo, nu när du säger det skulle det vara en väldigt bra idé. Uppskattar verkligen all hjälp jag fått här på Sweclockers. Nu får vi hoppas att första bygget på måndag går som smort!

God jul och gott nytt år!

Permalänk
Medlem

Kan ni förklara för mig, då man tar ut moderkortet och monterar processorn så har man ju inte sakerna innuti chassit, utan då är ju moderkortet löst. Jag brukar sätta moderkortet på en ESD-matta som jag kopplar armbandet till, men nästan alla här pratar ju endast om ESD-armband och inte om några ESD-mattor. Så hur förhindar man ESD-skador på moderkortet innan man sätter in det i chassit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetten:

Kan ni förklara för mig, då man tar ut moderkortet och monterar processorn så har man ju inte sakerna innuti chassit, utan då är ju moderkortet löst. Jag brukar sätta moderkortet på en ESD-matta som jag kopplar armbandet till, men nästan alla här pratar ju endast om ESD-armband och inte om några ESD-mattor. Så hur förhindar man ESD-skador på moderkortet innan man sätter in det i chassit?

Kan man inte montera processorn medans det sitter inne i chassit? Annars tror jag det räcker att ha moderkortet på ett träbord eller liknande, men lyssna inte på mig för jag är inget pro:).

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetten:

Du förvarar det i en anti-stat-påse som jämnar ut potentialen långsamt och säkert.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusAlb:

Detta har jag och mina kompisar diskuterat mycket.

Är det någon här som har skadat/förstört en komponent för de inte använt ESD-armband?

Har själv aldrig använt något ESD-band och heller aldrig skadat någon komponent.

Hur vet du det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Det är mycket större chans att bensin antänds av en gnista än öppen låga. Det är i princip omöjligt att antända bensin med en glödande cigarett, doppar man ciggen så kyls den av och slocknar, försöker man antända ångorna så avdunstar bensinen så fort att syret (luften) trängs undan. Inget syre ingen eld medans en gnista av en tändare enkelt antänder bensinångorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Det där med ram minnen är jag dock själv nyfiken på då RAM endå är bland de känsliga komponenter som faktiskt kan skadas av ESD, frågan är dock snålar bara tillverkarna genom att inte ha dessa i någon form av ESD påse eller förpackning?

Kanske tillverkarna vet mera om sina produkter än va du gör?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jycken:

Och hur gör dom som ev bara har el element alt luftburen värme?

Ni får läsa gamla testamentet baklänges och snurra 5 varv åt vänster innan ni tar i sakerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eldfan:

Försöker du nu säga att ESD inte skadar ramminnen ?

Edit, efter noggrannare granskning så är det ESD förpackning de skickar minnet i. Ingen påse men förpackningen både Crucial och Corsair skickat så står det Antistatic Packaging ESD SAFE på.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jetten:

Som du säger så bör man ha en ESD-matta oxå, en svart eller silverfärgad antistatpåse skyddar endast genom att den håller yttre laddningar borta från innehållet, som en faradays bur. En rosa eller grön påse innebär att den har låg förmåga att ladda upp sig själv, men saknar skydd mot elektriska fält som dom svarta och silverfärgade påsarna har.

Med en antistat och ESD-påse så går alltså ingen ström igenom påsen utan den går endast på utsidan av påsen.

Skrivet av eldfan:

Lägg ner nu eldfan, du har fel men kan inte erkänna det, du spottar ur dig felaktighet efter felaktighet.
En person som går över ett golv eller arbetar vid en bänk kan bygga upp en laddning i torr luft på ca 20 - 30 kV, människan känner först en urladdning vid ca 3000 volt och dom känsligaste komponenterna klarar idag endast 20-50 volt innan de skadas eller förstörs.

Ta och läs igenom denna sida, sen kan du komma tillbaks hit om har något mer att tillägga.
http://www.aef.se/Elektronikutveckling/Artiklar/ESD.htm

Vill du ha fler bevis på ESD-skador så kolla bilderna i spoilern.

Dold text
Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Hur vet du det?

För att jag aldrig haft problem med någon dator eller komponent. Det enda som gått sönder på mina riggar de senaste 10åren är skärm tangentbord och möss.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eldfan:

Jag gissar att du har kollat dina komponenter i ett röntgenmikroskop eftersom du vet att du inte har några skador, har du lust att dela med dig av dom bilderna till oss andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusAlb:

Detta har jag och mina kompisar diskuterat mycket.

Är det någon här som har skadat/förstört en komponent för de inte använt ESD-armband?

Har själv aldrig använt något ESD-band och heller aldrig skadat någon komponent.

Har skadat min mekaniska HDD. Får bsod :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av cjal:

Medan vi ändå är inne på hur armbandet ska kopplas så hade jag en lärare som tyckte att jag gjorde fel när jag kopplade armbandet till chassit. Läraren i fråga är lär ut ellära och tyckte man skulle koppla armbandet så här http://imgur.com/7kcCefT tänkte bara höra vad ni tänker om det.

Gick en 7.5p-kurs om datorhårdvara där vi använde ESD-mattor och ESD-armband. Där fick vi lära oss att ha chassit + komponenter på ESD-mattan som i sin tur var kopplad till jordad kontakt enligt din bild. ESD-armbandet var då istället kopplat till chassit. Jag hoppas och tror verkligen att detta inte var felaktigt.

Argumentet att använda dessa prylar var som många nämnt tidigare att även om risken inte är hög att något går sönder, så vet man aldrig när det sker och det kan i sin tur skapa en massa onödigt felsökningsjobb i framtiden.

Off Topic:
Sitter för tillfället och funderar på köp av följande:
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...
Jag har chansat tidigare, men har på senare tid börjat få problem med bsod som jag inte kan relatera till något specifikt. Är troligen heller ingen helt kass investering inför framtiden då det alltid är bra att använda och inte direkt går sönder.

Är det någon som har en ESD-matta och kan ge ett förslag på lämplig storlek?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av exroz:

Gick en 7.5p-kurs om datorhårdvara där vi använde ESD-mattor och ESD-armband. Där fick vi lära oss att ha chassit + komponenter på ESD-mattan som i sin tur var kopplad till jordad kontakt enligt din bild. ESD-armbandet var då istället kopplat till chassit. Jag hoppas och tror verkligen att detta inte var felaktigt.

Argumentet att använda dessa prylar var som många nämnt tidigare att även om risken inte är hög att något går sönder, så vet man aldrig när det sker och det kan i sin tur skapa en massa onödigt felsökningsjobb i framtiden.

Helt korrekt, man ska koppla mattan till jord och armbandet till mattan som du lärt dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Som du säger så bör man ha en ESD-matta oxå, en svart eller silverfärgad antistatpåse skyddar endast genom att den håller yttre laddningar borta från innehållet, som en faradays bur. En rosa eller grön påse innebär att den har låg förmåga att ladda upp sig själv, men saknar skydd mot elektriska fält som dom svarta och silverfärgade påsarna har.

Med en antistat och ESD-påse så går alltså ingen ström igenom påsen utan den går endast på utsidan av påsen.

Lägg ner nu eldfan, du har fel men kan inte erkänna det, du spottar ur dig felaktighet efter felaktighet.
En person som går över ett golv eller arbetar vid en bänk kan bygga upp en laddning i torr luft på ca 20 - 30 kV, människan känner först en urladdning vid ca 3000 volt och dom känsligaste komponenterna klarar idag endast 20-50 volt innan de skadas eller förstörs.

http://www.aef.se/Elektronikutveckling/Bilder/ESD-skada_IC-kr...

Ta och läs igenom denna sida, sen kan du komma tillbaks hit om har något mer att tillägga.
http://www.aef.se/Elektronikutveckling/Artiklar/ESD.htm

Vill du ha fler bevis på ESD-skador så kolla bilderna i spoilern.

Skrivet av Skuggan74:

Jag gissar att du har kollat dina komponenter i ett röntgenmikroskop eftersom du vet att du inte har några skador, har du lust att dela med dig av dom bilderna till oss andra?

Fan vad jag börjar tröttnar på människor som inte klarar av att läsa vad de citerar. Jag hävdade aldrig att ESD inte existerar men under de 10 år jag byggt datorer har ännu inga komponenter förutom fläktar och bildskärmar gått sönder. Om man är så dum att man med ylletröja går och fingrar på komponenter när det är -30C får man skylla sig själv, använd hjärnan. Alla ESD skador påverkar inte komponenterna annars hade det aldrig varit möjligt att ha en normal dator i ett normalt rum. Att du sen hävdar att gnistor absolut inte kan antända bensin gör ju dig inte mera trovärdig.

I artikeln du länkade skriver de att: Moderna kretsfamiljer har oftast ESD-skydd på in- och utgångar, vilket gör att de klarar mindre urladdningar. Hälften av "skadorna" i de bilder du länkade är ju såna som inte påverkar funktionsdugligheten eftersom ledarna fortfarande har hela partier. Jag antar att du inte har dina komponenter i en 100% dammtät låda? Dammpartiklar kan ju också vara laddade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eldfan:

Fan vad jag börjar tröttnar på människor som inte klarar av att läsa vad de citerar. Jag hävdade aldrig att ESD inte existerar men under de 10 år jag byggt datorer har ännu inga komponenter förutom fläktar och bildskärmar gått sönder. Om man är så dum att man med ylletröja går och fingrar på komponenter när det är -30C får man skylla sig själv, använd hjärnan. Alla ESD skador påverkar inte komponenterna annars hade det aldrig varit möjligt att ha en normal dator i ett normalt rum. Att du sen hävdar att gnistor absolut inte kan antända bensin gör ju dig inte mera trovärdig.

I artikeln du länkade skriver de att: Moderna kretsfamiljer har oftast ESD-skydd på in- och utgångar, vilket gör att de klarar mindre urladdningar. Hälften av "skadorna" i de bilder du länkade är ju såna som inte påverkar funktionsdugligheten eftersom ledarna fortfarande har hela partier. Jag antar att du inte har dina komponenter i en 100% dammtät låda? Dammpartiklar kan ju också vara laddade.

Lägg ner. Bara för att du har haft tur i 10 år (om du bara bygger för eget bruk så är det väl typ 5 datorer?) så har du ju inte bevisat att ESD inte är ett problem. Varför ens motargumentera och kanske lura andra att det inte är någon fara som sen inte har likadan tur. 40 kronor är ju inget att bråka om.