Permalänk
Medlem

IOS-programmering

Hej!

Jag tänkte höra om det är någon som har erfarenhet av IOS-programmering. Är det efterfrågat på marknaden? Anledningen till att jag frågar är att det finns så otroligt få kurser i ämnet på universitet och högskolor. Jag har nu blivit antagen till en sådan kurs och funderar därför naturligtvis på om det är värt tiden och framförallt pengarna då jag måste investera i en Mac-dator, om än den billigaste.

Hank

Permalänk

Efterfrågan på iOS programmerare finns redan idag men tror att det kommer att öka ganska mycket de närmaste åren. Ett tips är att skaffa en Mac med en bildskärm på minst 900 punkter vertikalt (mostsvarande 1800 pixlar på en Retina skärm), själv sitter jag med en Macbook 15" Retina med 2,3Ghz (3,3Ghz turbo) i7:a, SSD. Även om den var dyr så ångrar jag inte köpet.

Visa signatur

The Programmer

Permalänk
Medlem

Andoidutvecklare är det mer behov av. Du bör kolla upp bägge så du inte begränsar dig bara till IOS.

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på är att (förutsatt att man utvecklar native) iOS utvecklas oftast i Objective C och Android oftast i Java. Om du inte skulle vilja hålla på med mobilutveckling senare så finns det mycket mer jobb som kräver Java än Objective C då Objective C nästan bara används till iOS. Förutsatt att du lär dig språket i sig och inte bara just det mobilspecifika.

Visa signatur

Spelrigg: 800D| i7 3930K@4,7 GHz - Custom WC | 32 GB Kingston HyperX Beast | 7970 GHz X-Edition |1x30 Dell U3011, 2x27" | Sennheiser HD650 | Xonar Essence STX |
Laptop: G74SX 17,3" 120 Hz 3D |
Server: Phenom II X4 955BE | Corsair XMS3 8 GB | 16 HDDs, 27 TB |
HTPCs: ASUS EEE Box 1.8 Ghz | Blu-Ray | OCZ Vertex 2 60 GB | 4 GB RAM |

Permalänk
Inaktiv

Säger både Android och IOS Skadar inte att lära sig båda

Permalänk
Medlem

Det är så lite bra spel till android så jag tror det skulle vara både roligare och mer givande att utveckla till det

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Ska även lära mig Android, så det blir nog en bra kombination.