Permalänk
Skrivet av Kuumaa:

http://www.reddit.com/r/dogecoin/comments/1uz8t8/just_got_rip...
En kille i tråden gav han 12k i tip.

Hade någon förlorat sina bitcoins så tror jag aldrig att någon hade hjälpt till.

Hur tänker du?

Det finns 999,790,000,00 fler coins av Doge än Bitcoin, jag är rätt säker på att folk gav bort 0,00001(typ) hur som helst när Bitcoin var nytt.

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebbosten:

Hur tänker du?

Det finns 999,790,000,00 fler coins av Doge än Bitcoin, jag är rätt säker på att folk gav bort 0,00001(typ) hur som helst när Bitcoin var nytt.

Nu vet jag inte om du inte förstår vad jag menade, eller du bara spelar dum, men såklart menade jag inte att folk ska ge bort 12k bitcoins. Jag menar att det kvittar hur liten summa, bitcoiners hjälper inte någon annan.

Vid nuvarande värdet gav han bort 25kr, tror du någon hade skickat samma värde av bitcoin för att hjälpa någon som råkat ut för scammers?

Permalänk
Skrivet av Kuumaa:

Nu vet jag inte om du inte förstår vad jag menade, eller du bara spelar dum, men såklart menade jag inte att folk ska ge bort 12k bitcoins. Jag menar att det kvittar hur liten summa, bitcoiners hjälper inte någon annan.

Vid nuvarande värdet gav han bort 25kr, tror du någon hade skickat samma värde av bitcoin för att hjälpa någon som råkat ut för scammers?

Kan nästan lova att folk gav bort btc hit och dit när det var nytt. Finns en massa giveaways på andra coins också.

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebbosten:

Kan nästan lova att folk gav bort btc hit och dit när det var nytt. Finns en massa giveaways på andra coins också.

Vad är det du inte förstår? "när det var nytt" är det nytt nu eller?
Alltså håller du med om att de inte hjälper folk som råkat ut för något eller helt enkelt ger bort något nu. Så vad är ditt problem och vart vill du komma med detta?

Totalt har de fått 11.2 miljoner doge i doneringar för att hjälpa folk som råkat ut för hackers. Nästan 26,000kr. Är detta också något som bitcoin gör eller har gjort?

Permalänk
Skrivet av Kuumaa:

Totalt har de fått 11.2 miljoner doge i doneringar för att hjälpa folk som råkat ut för hackers. Nästan 26,000kr. Är detta också något som bitcoin gör eller har gjort?

Har donerat bort mina 10k + 5k(egna) doges till redditcommunityn som jag fick av dig för ca 2 veckor sedan. Ville bara säga tack och att du har gjort många shibes glada även mig!

Permalänk
Skrivet av Kuumaa:

Vad är det du inte förstår? "när det var nytt" är det nytt nu eller?
Alltså håller du med om att de inte hjälper folk som råkat ut för något eller helt enkelt ger bort något nu. Så vad är ditt problem och vart vill du komma med detta?

Bitcoins har funntis sen 2009, Doge har funnits runt en månad. Jag kan lova att om Doge finns kvar om 5 år så kommer det inte doneras som det gör idag(om priset är någorlunda högt).

Citat:

Nu har jag ingen större koll men är rätt säker på att folk fick Bitcoin för samma sak när Bitcoin värde var lägre.

Kan ju även bero på att folk tror på Bitcoin mer än Dogecoin

Skrivet av CLLA:

Skickade 7,5 Btc till erik då jag inte använt dom och kommer inte görat

Här är en donation som idag är värd ungefär 6200usd och då är det från en person. Är säker på att det finns fler donationer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebbosten:

Bitcoins har funntis sen 2009, Doge har funnits runt en månad. Jag kan lova att om Doge finns kvar om 5 år så kommer det inte doneras som det gör idag(om priset är någorlunda högt).

Nu har jag ingen större koll men är rätt säker på att folk fick Bitcoin för samma sak när Bitcoin värde var lägre.

Kan ju även bero på att folk tror på Bitcoin mer än Dogecoin

Är värdet högre så kan man skicka mindre. Det blir ändå samma slutvärde för den man hjälper. Låter inte som en riktig anledning.

Skrivet av Bjebbosten:

Här är en donation som idag är värd ungefär 6200usd och då är det från en person. Är säker på att det finns fler donationer.

Det är ju inte en donation för att hjälpa någon/några. Det är bara någon som ger bort något han inte kan använda till en person han känner. Och till skillnad från bitcoin för 2 år sedan så har doge ett värde nu, och man kan redan handla för det.

Skrivet av kaktornet:

Har donerat bort mina 10k + 5k(egna) doges till redditcommunityn som jag fick av dig för ca 2 veckor sedan. Ville bara säga tack och att du har gjort många shibes glada även mig!

Tack för att du hjälper till!

Permalänk
Medlem

Är ny till doge mining, much coin. Och försöker överföra dogecoins till Cryptsy för att trada. Men det har luggigt nu i pending i flera timmar. Hur lång tid brukar detta normalt ta innan mynten blir tillängliga? Och kan ni rekommendera ett bättre alternativ att trada doge på?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Är ny till doge mining, much coin. Och försöker överföra dogecoins till Cryptsy för att trada. Men det har luggigt nu i pending i flera timmar. Hur lång tid brukar detta normalt ta innan mynten blir tillängliga? Och kan ni rekommendera ett bättre alternativ att trada doge på?

Ibland kan det ta lång tid men generellt vill jag nog säga att mina överföringar till Cryptsy gått på ca. 30 minuter. Du behöver inte oroa dig för att de ska försvinna även om det tar lång tid, så länge de finns under pending är de på väg.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Skrivet av Kuumaa:

Är värdet högre så kan man skicka mindre. Det blir ändå samma slutvärde för den man hjälper. Låter inte som en riktig anledning.

Det stämmer, men som jag sa så kanske folk ser mer framtid i Bitcoin. Vissa tycker kanske att små volymer inte spelar så stor roll.

Citat:

Det är ju inte en donation för att hjälpa någon/några. Det är bara någon som ger bort något han inte kan använda till en person han känner. Och till skillnad från bitcoin för 2 år sedan så har doge ett värde nu, och man kan redan handla för det.

Det kanske inte direkt är en donation men han ger ju bort coins.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur uttalas "Doge"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Ibland kan det ta lång tid men generellt vill jag nog säga att mina överföringar till Cryptsy gått på ca. 30 minuter. Du behöver inte oroa dig för att de ska försvinna även om det tar lång tid, så länge de finns under pending är de på väg.

tackar. tja får väl vänta då. bara fört över 11k för att prova på. så ingen direkt stor förlust.

Sitter nu och funderar på om jag ska hålla kvar det i doge. Eller försöka växla över till bitcoin så fort valutan gått upp lite..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeanutPowerz:

Hur uttalas "Doge"?

Som "deg" på engelska, alltså "dough" och ett vanligt "g" som i "dog". För att försöka skriva hur det låter: "douwg".

Skrivet av ParasiteX:

tackar. tja får väl vänta då. bara fört över 11k för att prova på. så ingen direkt stor förlust.

Sitter nu och funderar på om jag ska hålla kvar det i doge. Eller försöka växla över till bitcoin så fort valutan gått upp lite..

Om det enbart är personlig vinst du tänker på kan du sälja så snart värdet gått upp, men för att Dogecoin ska växa som valuta är det önskvärt att du samlar på dig så mycket DOGE som möjligt och inte säljer dem för lågpris.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Som "deg" på engelska, alltså "dough" och ett vanligt "g" som i "dog". För att försöka skriva hur det låter: "douwg".

Tackar

Permalänk
Medlem

Någon mer än jag som har problem med transaktioner till Coins-E? Har 1400+ confirmations men det syns inget under founds på mitt konto än. Har skickat in en ticket.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Skrivet av PeanutPowerz:

Hur uttalas "Doge"?

Korrekta uttalet är inte som ZaInT skriver att det uttalas, även om det är en fullt accepterad variation av hur man uttalar det.

Jag delade denna video på facebook.com/dogecoin: http://www.youtube.com/watch?v=MLT7kbx7jBc

Den uppmärksammade felsägningen: http://www.youtube.com/watch?v=tLSgRzCAtXA&t=27s

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducktales:

Korrekta uttalet är inte som ZaInT skriver att det uttalas, även om det är en fullt accepterad variation av hur man uttalar det.

Jag delade denna video på facebook.com/dogecoin: http://www.youtube.com/watch?v=MLT7kbx7jBc

Den uppmärksammade felsägningen: http://www.youtube.com/watch?v=tLSgRzCAtXA&t=27s

EDIT: När http://www.youtube.com/watch?v=sd4bqmP_460 började spridas blev det rena rama lavinen med kommentarer från reddit och andra ställen om att det var fel uttal. Din översta länk uttalar det likadant, så jag står nog ändå fast vid att det är fel, även om det kanske är så det blir med korrekt grammatik. Känner lite att korrekt uttal inte hör hemma i ett sammanhang med meningar som skulle få valfri engelsklärare att vända sig i graven.

Visste inte att StrongBad fortfarande höll på så tack för länken ^^

such pronounce
much different
so seriously
many opinion
wow

(Ska kanske tillägga att jag vägrar uttala euro "evvro". Euro uttalas som "Europe" eller MÖJLIGTVIS som "Europa" och allt annat är fel, såatteeh...)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducktales:

Så du menar alltså att den första videon är rätt, medans originalet, klippet som skapade ordet doge och ledde till memen (den andra videon) är fel?
Ganska ologiskt om du tänker efter, inte sant?

Permalänk
Skrivet av Kuumaa:

Så du menar alltså att den första videon är rätt, medans originalet, klippet som skapade ordet doge och ledde till memen (den andra videon) är fel?
Ganska ologiskt om du tänker efter, inte sant?

"Den uppmärksammade felsägningen", eller snarare felstavningen i homestarvideon är vad som gjorde Doge till meme. Båda klipp har samma uttal. Själv uttalar jag det "dog-ecoin", rent spontant.

Klippet skapade inte ordet, ordet fanns långt innan och betyder "ledare" på italienska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducktales:

"Den uppmärksammade felsägningen", eller snarare felstavningen i homestarvideon är vad som gjorde Doge till meme. Båda klipp har samma uttal. Själv uttalar jag det "dog-ecoin", rent spontant.

Klippet skapade inte ordet, ordet fanns långt innan och betyder "ledare" på italienska.

Fast videon är ju inte på italienska, så ordet fick för första gången mening på engelska. Det italienska ordet för "ledare" har ingen relation till ordet doge, som var en felstavning av hund. Därför skapades ordet och ledde till memen.
För alla som inte pratar italienska (större delen av världen), så skapades ordet doge och fick en mening. Därför kan man inte säga att ordet fanns långt innan, eftersom majoriteten av världen inte ens kände till det, eller visste vad det betydde.
Såklart hade det varit annorlunda om det amerikanska doge hade betytt samma sak som den italienska doge, men det gör det ju inte. Två helt olika ord och betydelser.

Permalänk
Skrivet av Kuumaa:

Fast videon är ju inte på italienska, så ordet fick för första gången mening på engelska. Det italienska ordet för "ledare" har ingen relation till ordet doge, som var en felstavning av hund. Därför skapades ordet och ledde till memen.
För alla som inte pratar italienska (större delen av världen), så skapades ordet doge och fick en mening. Därför kan man inte säga att ordet fanns långt innan, eftersom majoriteten av världen inte ens kände till det, eller visste vad det betydde.
Såklart hade det varit annorlunda om det amerikanska doge hade betytt samma sak som den italienska doge, men det gör det ju inte. Två helt olika ord och betydelser.

Klippet skapade inte ordet utan en sk. homonym av det ursprungliga begreppet. Likadan stavning och uttal men innebörden är annorlunda. Exempel på homonymer är t.ex. ordet "får", eller "tiger". Ordet fanns långt innan.

Hur communityn väljer att uttala den är en annan femma. Jag vet att en av grundarna av Dogecoin uttalar det som i klippen jag länkade, inte "Dog-e-coin".

Permalänk
Medlem
Permalänk

Har kört Doge ett tag nu, och det blir ett extra led i överföringen för att kunna casha ut, men det är inget som skapar problem. Använder fast-pool.com som skickar till Cryptsy och konverterar till LTC/XBT, för att sedan skickas till Kraken.com där det säljs och går in på bankkontot som SEK.

Imponerande hastighet på banköverföringen. Gjorde den igår på förmiddagen, och fick sms efter 3h att pengarna trillat in på kontot. Mycket behändigt.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av Snowy86:

Jag är glad att jag bytte och kör på SuchCoins.com (webxassDE) nu.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av PeanutPowerz:

Hur uttalas "Doge"?

Skrivet av ZaInT:

Om det enbart är personlig vinst du tänker på kan du sälja så snart värdet gått upp, men för att Dogecoin ska växa som valuta är det önskvärt att du samlar på dig så mycket DOGE som möjligt och inte säljer dem för lågpris.

Nej, det ska egentligen uttalas /dɒdʒ/ (som "dodge"). Dock föredrar jag /doʊɡ/ (som "rogue") och det är nog många som säger så också!

Men det är svårt att säga /ˈdoʊɡkɔɪn/, så Dogecoin uttalar jag alltid /ˈdɒdʒkɔɪn/ ("dodge-coin").

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Sweet, kursen har vänt
Får dock mindre o mindre per dygn från Multipool, funderar på o byta, låg på 40k/24h förut o nu kanske 20-25.... Nåja, några dollars om dagen blir det ju, o efter 100.000e blocket så bör värdet gå uppåt

Edit: Jag säger "Dogge", är dock från norrland xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Nej, det ska egentligen uttalas /dɒdʒ/ (som "dodge"). Dock föredrar jag /doʊɡ/ (som "rogue") och det är nog många som säger så också!

Men det är svårt att säga /ˈdoʊɡkɔɪn/, så Dogecoin uttalar jag alltid /ˈdɒdʒkɔɪn/ ("dodge-coin").

Brukar säga "doggie" eller DOGE, alltså alla bokstäver som de låter typ.

Visa signatur

Dator: P67 Extreme4, Intel Core i5 3570k, GTX 970, Corsair 8GB 1600Mhz Vengeance, Corsair HX 750W, 1TB WD HDD, Samsung 840 EVO 250GB.
Utrustning: Corsair K70 MX Blue, QPad 5k, Dell U2515H, Sennheiser PC360, PreSonus AudioBox 22VSL.
http://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Intressant diskussion, jag säger "dodge" fast med långt o. Som i "the doge of venice".

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Phanteks Revolt Platinum ROG STRIX X670E-A GAMING 9950X3D NZXT Kraken Elite 360 32GB Corsair Titanium 6000MHz Powercolor 7900XTX Hellhound Crucial T700 2TB Vertex Pok3r MX Brown AOC Agon Pro AG276QZD Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Ska man spara på dogecoinen eller ska man göra om de till bitcoin? Värdet går ju upp på Dogecoinen. Sitter nu på runt 25 tusen st.

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Skrivet av hannesboey:

Ska man spara på dogecoinen eller ska man göra om de till bitcoin? Värdet går ju upp på Dogecoinen. Sitter nu på runt 25 tusen st.

25k är inte mycket, ca 80kr. Skullle personligen hålla kvar de då du knappt har något att förlora förutom ca 80kr. Växla in till bitcoins kan du göra om du känner för det. Men känns inte som det skulle göra att dina 80kr till 8000kr på några månader. Men kör på det du tror mest på