Google överväger betalningar med Bitcoin

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av gibbon_:

Ja verkligen, och se var IT är nu.
Nä, trams är var det är, de däringa bitcoinsen.

Har du några aktier i Utfors eller boo.com?
En kompis spelade bort 250 000kr i samband med It-bubblan.
Ja det är bara trams.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Men visst är det så att Bitcoin har ett tak?

Hörde själv ett radioprat på P3 i somras som varade i en timme, och killen som var väl insatt i ämnet, och även berättade hela historien om Satoshi Nakamoto (troligtvis en pseudonym)

Nu minns jag inte exakt siffra, med som jag fattade det så skall Bitcoin när det nått 25 miljarder (Och än en gång, jag minns inte rätt siffra, det kan mycket väl vara 250 miljarder, så stoppas hela skiten.

Och dom Bitcoins som finns, dom finns. Mer eller mindre. Men det går inte att skapa fler. Sen är det handel/bytes som gäller.

Stämmer detta? Hoppas ni fattar vad jag menar!

(sitter själv på ett antal men jag låter dom vara)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Skulle jag sälja mitt hus och ta betalt i bitcoins kanske jag förlorar en halv miljon på nån dag eller tjänar nåra hundra tusen. Kul seriös handel det måste vara, förstår varför banker inte tar i bitcoins med tång ens. Gambling är ordet!

Svenska kronan eller amerikanska dollar är lite mer stabil valuta.

Permalänk

Med tanke på att ingen valuta genom världshistorien varit "stabil" och att samhällssystem och stater är i ständig förändring så tycker jag att alla framtidssiare här som säger "det kommer inte hålla" osv kan ta och fundera en stund till på vad för sorts särskild information man sitter inne på som kan spå framtiden och hur den kommer att röra sig.
Psychohistorians eller?

Skulle tilliten till dollarn som är världsvalutan minska drastiskt på grund av någon händelse så kanske det blir just BitCoins som blir en delplacering för många företag.. Who knows

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200632:

Tänkte på det med att om man skattar för vinsten får man då dra av på skatteblanketten för el och hårdvaran man köpt?

Knappast det är ju inget jobb du har det är en hobbyverksamhet.

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Med tanke på att ingen valuta genom världshistorien varit "stabil" och att samhällssystem och stater är i ständig förändring så tycker jag att alla framtidssiare här som säger "det kommer inte hålla" osv kan ta och fundera en stund till på vad för sorts särskild information man sitter inne på som kan spå framtiden och hur den kommer att röra sig.
Psychohistorians eller?

Skulle tilliten till dollarn som är världsvalutan minska drastiskt på grund av någon händelse så kanske det blir just BitCoins som blir en delplacering för många företag.. Who knows

"Med tanke på att ingen valuta genom världshistorien varit "stabil""
bitcoins är fortfarande en ostabil valuta.

"Skulle tilliten till dollarn som är världsvalutan minska drastiskt på grund av någon händelse så kanske det blir just BitCoins som blir en delplacering för många företag.. Who knows"
Framtidssiare much?

Permalänk
Skrivet av MyZk0:

Med tanke på att ingen valuta genom världshistorien varit "stabil" och att samhällssystem och stater är i ständig förändring så tycker jag att alla framtidssiare här som säger "det kommer inte hålla" osv kan ta och fundera en stund till på vad för sorts särskild information man sitter inne på som kan spå framtiden och hur den kommer att röra sig.
Psychohistorians eller?

Skulle tilliten till dollarn som är världsvalutan minska drastiskt på grund av någon händelse så kanske det blir just BitCoins som blir en delplacering för många företag.. Who knows

Men du kan nog hålla med om att dollarn är relativt stabilare än BTC. Dollarn backas dessutom upp av amerikanska staten, som just bestämmer vilken valuta 314.000.000 människor ska betala sin skatt i. Något liknande finns inte för BTC, det finns ingen stat som garanterar valutan. Just därför blir risken påtagligt mycket större . Det verkar dessutom som att de flesta idag som använder sig av BTC inte har något direkt intresse i att genomföra någon annan handel än valutahandel.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MyZk0:

Med tanke på att ingen valuta genom världshistorien varit "stabil" och att samhällssystem och stater är i ständig förändring så tycker jag att alla framtidssiare här som säger "det kommer inte hålla" osv kan ta och fundera en stund till på vad för sorts särskild information man sitter inne på som kan spå framtiden och hur den kommer att röra sig.
Psychohistorians eller?

Skulle tilliten till dollarn som är världsvalutan minska drastiskt på grund av någon händelse så kanske det blir just BitCoins som blir en delplacering för många företag.. Who knows

Fast jämför fluktuationerna så ser du att Bitcoins är extremt instabil. Bitcoins kan variera i värde motsvarande den stora depresionen på 30-talet eller den senaste ekonomiska krisen över en vecka. När The Silk Road stängdes halverades värdet över en natt.

Skrivet av skog1s:

Men visst är det så att Bitcoin har ett tak?

Hörde själv ett radioprat på P3 i somras som varade i en timme, och killen som var väl insatt i ämnet, och även berättade hela historien om Satoshi Nakamoto (troligtvis en pseudonym)

Nu minns jag inte exakt siffra, med som jag fattade det så skall Bitcoin när det nått 25 miljarder (Och än en gång, jag minns inte rätt siffra, det kan mycket väl vara 250 miljarder, så stoppas hela skiten.

Och dom Bitcoins som finns, dom finns. Mer eller mindre. Men det går inte att skapa fler. Sen är det handel/bytes som gäller.

Stämmer detta? Hoppas ni fattar vad jag menar!

(sitter själv på ett antal men jag låter dom vara)

Satoshi Nakamoto är en psedonuym och ingen vet vem han är. Eller ingen talar i alla fall om vem han är. Killen försvann spårlöst för ett par år sedan och lämnade över allt till en annan. Så vem som skapade dessa Bitcoins är ett mysterium. Vidare ligger taket för Bitcoins på 21 miljoner vilket beräknas ske år 2140. I dag finns det strax över 12 miljoner Bitcoins. Finns teorier om att Satoshi sitter på en miljon Bitcoins. Om det är sant är oklart men om han var smart såg han till att samla på sig en rejäl klump av de första mynten som är lätta att skaffa. Sen sitter väl fortfarande FBI på en 144 000 mynt som de tog när de plockade ner The Silk Road så de där 21 miljonerna kan komma att minska i praktiken.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Känns ju som en jätteseriös valuta ner folk tyckte det börja ta för lång tid å grinda bitcoins så dom uppfann bara en ny valuta igen som man kan grinda snabbare litecoins. Ne håll er så långt borta som möjligt från detta asså

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Med tanke på att ingen valuta genom världshistorien varit "stabil"

Guld i diverse former har varit en stabil form av betalningsmedel under lååång tid.
Visst, värdet har varierat från och till ibland, men det har aldrig varit värdelöst.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Finns teorier om att Satoshi sitter på en miljon Bitcoins. Om det är sant är oklart men om han var smart såg han till att samla på sig en rejäl klump av de första mynten som är lätta att skaffa.

Vet inte hur mycket satoshi har men har för mig att 75% av Bitcoins ägs av 1-2% av användarna.

Citat:

Sen sitter väl fortfarande FBI på en 144 000 mynt som de tog när de plockade ner The Silk Road så de där 21 miljonerna kan komma att minska i praktiken.

En del ska auktioneras ut, men det är säkert x antal 100k bitcoins som folk har tappat bort.

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Inaktiv

Så är det kanske dags att införskaffa dessa usb bitcoin miners?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Så är det kanske dags att införskaffa dessa usb bitcoin miners?

För dålig prestanda. Kolla på att köpa mining tjänster istället, så slipper du äga hårdvara som inte presterar så bra ändå om någon månad.

Mycket intressant att Google går in i detta med tanke på att

Citat:

Källa
Second, as I highlighted earlier this year, Eric Schmidt had no clue what Bitcoin was when Julian Assange first mentioned it to him in a lengthy interview in 2011.

Värdsvaluta?

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Klappa:

Så är det kanske dags att införskaffa dessa usb bitcoin miners?

Det är inte värt att gräva bitcoins själv längre. Det kräver dyr specialdesignad hårdvara och det är högst tveksamt om det går att få någon som helst förtjänst på det. Om man antar att svårighetsgraden fortsätter att öka som den gjort den senaste tiden så är alla maskiner designade för att gräva Bitcoins en ren och skär förlustaffär om inte värdet på bitcoins samtidigt ökar väldigt väldigt kraftigt. Fast om du ändå måste lita på en kraftig ökning av värdet så är det ju betydligt enklare och billigare att bara investera samma mängd pengar i Bitcoins direkt och sedan sälja när de ökat i värde. De enda som tjänar några större pengar på de där maskinerna idag är de som säljer dem.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Göteborgaren:

Känns ju som en jätteseriös valuta ner folk tyckte det börja ta för lång tid å grinda bitcoins så dom uppfann bara en ny valuta igen som man kan grinda snabbare litecoins. Ne håll er så långt borta som möjligt från detta asså

Skickades från m.sweclockers.com

Hehe aaah det är omöjligt att tjäna några pengar på det. XD

Skrivet av Zotamedu:

Det är inte värt att gräva bitcoins själv längre. Det kräver dyr specialdesignad hårdvara och det är högst tveksamt om det går att få någon som helst förtjänst på det. Om man antar att svårighetsgraden fortsätter att öka som den gjort den senaste tiden så är alla maskiner designade för att gräva Bitcoins en ren och skär förlustaffär om inte värdet på bitcoins samtidigt ökar väldigt väldigt kraftigt. Fast om du ändå måste lita på en kraftig ökning av värdet så är det ju betydligt enklare och billigare att bara investera samma mängd pengar i Bitcoins direkt och sedan sälja när de ökat i värde. De enda som tjänar några större pengar på de där maskinerna idag är de som säljer dem.

Precis så. Köper man en 2000GH/s-maskin för ett par tusen dollar så räknar man med att den går back efter ~240 dagar. Visserligen så har den dragit in en hel del förtjänst fram tills dess, men ändå. Sen får man tänka på att beräkningskraften har tredubblats på två månader. Det är rätt vansinnigt.

http://bitcoinwisdom.com/bitcoin/calculator

Man kan ju lägga av efter 100 dagar om man inte är sugen på en väldigt liten förtjänst. Då får man också räkna med att man får maskinen inom en vecka, på sin höjd. Så ASICs för Bitcoin är helt klart inte värt det just nu. Växling till BTC är en annan femma däremot!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd

Skillnaden på bitcoin och dollar idag är väl lite som gram och ounce, alltså samma sak.

De som bestämmer är politikerna och inte google,så frågan är om de är för en valuta som kan användas för att smita ifrån att betala skatt och handla knark/vapen "anonymt" med.

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

Guld i diverse former har varit en stabil form av betalningsmedel under lååång tid.
Visst, värdet har varierat från och till ibland, men det har aldrig varit värdelöst.

I hela världshistorien har det nog aldrig inträffat att någon gått in i en butik och köpt ett paket färsk mjölk med guld
BitCoins har förövrigt mer gemensamt med guld än med dollarn

Fil. mag. i arkeologi och Fil. kand. i historia

Dold text
Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MyZk0:

I hela världshistorien har det nog aldrig inträffat att någon gått in i en butik och köpt ett paket färsk mjölk med guld
BitCoins har förövrigt mer gemensamt med guld än med dollarn

Fil. mag. i arkeologi och Fil. kand. i historia

Dold text

Det har funnits guldmynt i Sverige fram till början av 1900-talet. Så visst, det stämmer nog att ingen köpt ett paket mjölk då tetra pak släppte sin första förpackning av kartong på 50-talet. Men du ska nog se att folk köpt flaskor med mjölk för guld. Sen är det ju ett rätt oärligt påstående då man började pastörisera mjölken ett par årtionden innan kartongen blev vanlig varpå färsk mjölk inte säljs på kartong.

Tekn. kand. Kemiteknik, Tekn. Master Energi- och miljöteknik, Civilingenjör Kemiteknik

Dold text
Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det har funnits guldmynt i Sverige fram till början av 1900-talet. Så visst, det stämmer nog att ingen köpt ett paket mjölk då tetra pak släppte sin första förpackning av kartong på 50-talet. Men du ska nog se att folk köpt flaskor med mjölk för guld. Sen är det ju ett rätt oärligt påstående då man började pastörisera mjölken ett par årtionden innan kartongen blev vanlig varpå färsk mjölk inte säljs på kartong.

Tekn. kand. Kemiteknik, Tekn. Master Energi- och miljöteknik, Civilingenjör Kemiteknik

Dold text

Min far växlade in 10, 20 kr sedel till 10/20 kr guldmynt på 40-talet eller så. Han hade och sålde dom på slutet av 50-talet för att finansiera studierna.

Idag får man väl 1000-1400 Sek för ett sådant mynt

Permalänk
Medlem
Skrivet av c_m_burns:

Frågan är varför skulle google vilja ha en egen valuta?

Finns många fördelar med en egen valuta, jag gissar att större bolag som Amazon m.fl försöker starta upp detta för att det finns ekonomisk vinning i det hela. Hur vet jag faktiskt inte, men jag gissar att det har med hanteringsavgifter och växelkurser att göra

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Skrivet av agazza:

Finns många fördelar med en egen valuta, jag gissar att större bolag som Amazon m.fl försöker starta upp detta för att det finns ekonomisk vinning i det hela. Hur vet jag faktiskt inte, men jag gissar att det har med hanteringsavgifter och växelkurser att göra

Ja visst är det möjligt att göra en ekonomisk vinning, men jag skulle vilja påstå att riskerna är allt för stora i förhållande till vinsten. De kommer ändå vara tvungna att växla tillbaka till en nationell valuta, för att betala skatt, betala anställda, aktieutdelning mm. Dessutom finns risken att valutan förbjuds i vissa länder. Det är annars inte helt ovanligt att företag väljer att inte genomföra handel med företag i andra länder pga växelkursrisken som finns. Vi kommer alltid att komma tillbaka till det faktum att det finns ingen institution som försvarar valutan, och inte heller ett land som försvarar den.

Permalänk
Medlem

"Only gold is money everything else is credit" - JP Morgan

En av grundarna till det moderna fiat valutorna visste själv vilket omoraliskt system vi nu har som bara leder till obegränsat slöseri och krig.