Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Bredbandsbolaget trådlös IP-TV, men hur? Hjälp

Permalänk

Bredbandsbolaget trådlös IP-TV, men hur? Hjälp

Tjena. Har sedan länge haft bbb's fiber samt IP-TV. Har nu flyttat, och problemet är att jag har Ethernet-uttaget flera rum bort från vardagsrummet. Vill då nu helst få en trådlös anslutning till min hd-box. Bbb säljer ju en lösning. En inteno zap 100. Någon som har erfarenhet den?

Den verkar väll kanske vara bra, men problemet är att mottagaren bara verkar ha en Ethernet utgång. Hade behövt en till (2 st) då min htpc behöver en.

Någon som har någon lösning som fungerar? Något alternativ till inteno zap100, fast med fler utgångar?

Tack på förhand.

Visa signatur

MVH

Permalänk
Medlem

Dra en kabel.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Det är ju det jag finner väldigt bängligt.. :/

Visa signatur

MVH

Permalänk
Medlem

Om du inte vill dra en kabel så gör som resten utav världen - kör trådlöst

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

1) Koppla in en switch!
2) Koppla in ett extra nätverkskort i HTPCn och koppla till DTV.

Visa signatur

PC: ASUS PRIME Z370-A - I7 8700K @ 4.5 GHz - ASUS GTX 1080Ti - 32GB DDR4 G.SKILL - M.2 Samsung 970 EVO x2 RAID -

Hemserver: Proxmox - PfSense - ASUS X99-A - I7 5820K @ 4.5GHz - 32GB DDR4 G.SKILL - RAID10 4x4TB HDD - 120x2 SSD -

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeneralM:

1) Koppla in en switch!
2) Koppla in ett extra nätverkskort i HTPCn och koppla till DTV.

DTV'n kan väl inte kopplas till insidan av routern, utan ska direkt in i VLAN-switchen?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

DTV'n kan väl inte kopplas till insidan av routern, utan ska direkt in i VLAN-switchen?

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar.

Visa signatur

PC: ASUS PRIME Z370-A - I7 8700K @ 4.5 GHz - ASUS GTX 1080Ti - 32GB DDR4 G.SKILL - M.2 Samsung 970 EVO x2 RAID -

Hemserver: Proxmox - PfSense - ASUS X99-A - I7 5820K @ 4.5GHz - 32GB DDR4 G.SKILL - RAID10 4x4TB HDD - 120x2 SSD -

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeneralM:

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar.

Jag har mycket begränsad erfarenhet i ämnet, så jag erkänner att jag absolut kan ha fel, men jag vill minnas att IPTV är en egen tjänst via stadsnätet som ligger på en/några specifika portar hos VLAN-switchen där fibern kommer in? Av den anledningen går det inte att koppla den trådlösa bryggan till insidan av hans nätverk, utan denna måste gå direkt till VLAN-switchen.

Men som sagt, jag kan mycket väl ha fel ^^

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Jag har mycket begränsad erfarenhet i ämnet, så jag erkänner att jag absolut kan ha fel, men jag vill minnas att IPTV är en egen tjänst via stadsnätet som ligger på en/några specifika portar hos VLAN-switchen där fibern kommer in? Av den anledningen går det inte att koppla den trådlösa bryggan till insidan av hans nätverk, utan denna måste gå direkt till VLAN-switchen.

Men som sagt, jag kan mycket väl ha fel ^^

I detta fall så är jag 99% säker att du har fel
Det på på ADSL och dom gamla Zyxel P660-H Triple play modemen som det var en specifik port man var tvungen att ansluta till då den var dedikerad för just DTV

Visa signatur

PC: ASUS PRIME Z370-A - I7 8700K @ 4.5 GHz - ASUS GTX 1080Ti - 32GB DDR4 G.SKILL - M.2 Samsung 970 EVO x2 RAID -

Hemserver: Proxmox - PfSense - ASUS X99-A - I7 5820K @ 4.5GHz - 32GB DDR4 G.SKILL - RAID10 4x4TB HDD - 120x2 SSD -

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeneralM:

I detta fall så är jag 99% säker att du har fel
Det på på ADSL och dom gamla Zyxel P660-H Triple play modemen som det var en specifik port man var tvungen att ansluta till då den var dedikerad för just DTV

Ahaaa, så det handlar helt enkelt om någon QoS-grej då?

EDIT: Efter att kikat i manualen på bredbandsbolagets hemsida så ser jag att så är fallet. Man lär sig något nytt varje dag ^^

Visa signatur

---

Permalänk

Kör via el nätet, funkar bra inga fula sladdar

Visa signatur

Dag blir natt o natt blir dag, vilket j...a underbart liv man lever när man sitter framför datorn.

Permalänk
Skrivet av nalle6killer:

Kör via el nätet, funkar bra inga fula sladdar

Alltså, på riktigt, funkar det? Hade ju varit hur smidigt som helst om det hade gjort det! Nån som kan bekräfta detta? Vilka homeplugs är att rekommendera? Handlar ju alltså bara om IP-tv från Bredbandsbolaget.

Med vänlig hälsning,

Visa signatur

MVH

Permalänk

Dom är typ lika allihop, det du ska kolla på är att dom stöder q o s. Vill du ha fler uttag vid tv-n så är det bara koppla in en switch

http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/powerline_homeplug/z...

Visa signatur

Dag blir natt o natt blir dag, vilket j...a underbart liv man lever när man sitter framför datorn.

Permalänk
Skrivet av nalle6killer:

Dom är typ lika allihop, det du ska kolla på är att dom stöder q o s. Vill du ha fler uttag vid tv-n så är det bara koppla in en switch

http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/powerline_homeplug/z...

Köpte dessa ---> http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1422343
Till ett hemskt överpris från clas Ohlsson. Hade fått för halva priset från pixmania, men ides inte vänta och ville ha möjlighet att föra tillbaka dom om dom inte fungera bra, MEN... Det funkar ju skitbra. Har ju bara kört den nu i några timmar, men hittills fungerar det galant. Snacka smidig lösning. Siste att man kunde använda dessa, men trodde det skulle bli problem med iptv'n. Kopplade internetuttag-->homeplug-->homeplug-->router-->hd-box. Har 100/10 lina och fick direkt i uttag 117/16 och genom homeplug efter router 97/12. Mer än nöjd!

Tack för hjälpen!

Visa signatur

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeneralM:

I detta fall så är jag 99% säker att du har fel
Det på på ADSL och dom gamla Zyxel P660-H Triple play modemen som det var en specifik port man var tvungen att ansluta till då den var dedikerad för just DTV

Jag har fiber från telia och DTV det kör över vlan på en port i deras router man får, deras thompson router/modem skit är väderlös så skall man byta ut den får man se till att konfiguera för DTV och IPTelefoni.
Så i mitt fall som ersatta thompson mot en pfSense maskin fick jag konfiguera VLAN 845 resp VLAN 855 för DTV/IPTelefoni, detta är vanligt hos många med fiber så absolut inte bara hos ADSL kunder.

Edit: Till trådskaparen, jag skall flytta min pfSense box till våran övervåning och jag har två allternativ borra hål i taket i ett hörn och dra ner en kabel där eller testa homeplug, har itne bestämt mig ännu men skall ge homeplug ett försök innan jag börjar borra och dra kabellister så får vi se hur det går till Digitalboxen.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.