Köpa nya hörlurar för 2200 kronor.

Permalänk
Skrivet av dulingen:

Nu är det här under budget men dessa skulle vara jävligt bra...har funderat länge på dom:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=256102

Dessa har jag och de är riktigt trevliga
Tycker att dessa fungerar fint utan någon hörlursförstärkare. Låter kanon med både telefon/iPad/stereon.

Permalänk
Medlem

Hifiman He-400 http://www.head-direct.com/Products/?act=detail&id=115

Jag åkte inte dit i tullen och fick mina för runt 2000 kr eller vad det blir. De är lättdrivna, någon annan får dock svara på om det räcker med ett vanligt ljudkort.

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Sennheiser momentum är väl ett par mobil lurar så inte säker på om dem kommer låta jätte bra till en dator, t.ex har ett par Denon AH-D510R som är gjorda för mobil och där låter dem riktigt bra men kopplar jag dem till datorn så låter dem dåligt, medans mina Beyer Custom One Pro låter riktigt bra till datorn men låter mindre bra till mobilen och skulle nästan säga att Denon lurarna låter bättre till mobilen än Beyer lurarna gör, så kan vara värt att kolla upp det.

Sen har jag köpt ett par velour kuddar till Beyer då pleather (fake läder) man får med tryckte för mycket på mina öron och skillnaden där var att man förlorade lite bas men lurarna har rejäl bas ändå, ska finnas kuddar i riktigt läder som behåller basen och känns bättre än velour och pleather men det är bara vad jag har läst och inte testat själv

vart köpte du velour kuddar till custom one pro ???

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Konstigt att ingen nämnt Philips Fidelio X1, de passar ju budgeten nästan exakt Jättenöjd med mina, lättdrivna och låter lika bra i paddan som med O2+ODAC. De är öppna och bekväma också, och betydligt roligare till filmer och elektronisk musik jämfört med mina tidigare AKG lurar som nästan helt saknade bas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trizones:

Jo nöjd lär jag bli utan tvekan, spelar ganska mycket så på det sättet låter ju Hd598 intressant, men skulle vilja ha bas i house musik. Ni gör det inte lätt för mig:P

Jag spelar mycket Counter-Strike med ett par DT 990 och de fungerar alldeles utmärkt till det ändamålet. Värt att nämna är också att innan jag köpte mina hörlurar så provlyssnade jag och min far på ett antal hörlurar, både i samma prisklass och lite dyrare, och vi tyckte båda att Beyerdynamic var bäst på pris/prestanda, särskilt jämfört med de Sennheiserhörlurar vi lyssnade på.

Permalänk
Medlem

Personligen gillar jag inte DT990 alls. Jag var helt inställd på att beställa hem ett par från Thomann, men som tur var så åkte jag och provlyssna dem i butik först.

Här ges en ganska bra bild av hur jag upplevde DT990: http://www.head-fi.org/t/526839/dt880-vs-dt990-comparison-rev...

Notera att det är DT990 Edition och inte Pro jag pratar om så det är möjligt att de skiljer sig en del åt. Hursomhelst så föredrog jag både Sennheiser HD598 och HD600 framför dessa.

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: PowerColor RX 9070 XT Reaper | Ssd: Kingston Fury Renegade 500GB, Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitor: Dell Alienware AW2723DF

Permalänk
Medlem

Jag har AKG 242HD, och det låter asbra, väldigt rent och fint, men lite klen bas. Jag har provat DT990 250ohm men tyckte det lät sämre, om än väldigt lika.

Hade jag själv köpt lurar idag hade jag valt mellan AKG K 550 och AKG K 272 HD.
272 HD är ungefär som 242HD fast slutna, lite mer bas då.
Sennheiser HD598 är också väldigt intressanta.

Men annars tror jag starkt på antingen AKG K 271 MK II eller AKG K 272 HD tillsammans med en DAC.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=92624 tex

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av fläsklägg:

Dessa har jag och de är riktigt trevliga
Tycker att dessa fungerar fint utan någon hörlursförstärkare. Låter kanon med både telefon/iPad/stereon.

Jo har kollat på dessa en del, men tror att de kanske är lite under budget, men ska absolut hålla koll på dessa.

Skrivet av Alicorn:

Hifiman He-400 http://www.head-direct.com/Products/?act=detail&id=115

Jag åkte inte dit i tullen och fick mina för runt 2000 kr eller vad det blir. De är lättdrivna, någon annan får dock svara på om det räcker med ett vanligt ljudkort.

Vet inte om jag är så sugen på att beställa från utlandet eftersom det känns lite osäkert att jag inte får testa dem.

Skrivet av Stealthbomb:

Konstigt att ingen nämnt Philips Fidelio X1, de passar ju budgeten nästan exakt Jättenöjd med mina, lättdrivna och låter lika bra i paddan som med O2+ODAC. De är öppna och bekväma också, och betydligt roligare till filmer och elektronisk musik jämfört med mina tidigare AKG lurar som nästan helt saknade bas.

Har kollat på Fidelio X1 också men eftersom ingen i tråden nämnt dem så uteslöt jag dem, men nu blev till att lägga dessa i listan av alternativ.

Skrivet av Mellis:

Personligen gillar jag inte DT990 alls. Jag var helt inställd på att beställa hem ett par från Thomann, men som tur var så åkte jag och provlyssna dem i butik först.

Här ges en ganska bra bild av hur jag upplevde DT990: http://www.head-fi.org/t/526839/dt880-vs-dt990-comparison-rev...

Notera att det är DT990 Edition och inte Pro jag pratar om så det är möjligt att de skiljer sig en del åt. Hursomhelst så föredrog jag både Sennheiser HD598 och HD600 framför dessa.

Jo skulle ju vilja testa i butik och se vad jag tycker så att man inte missnöjd.

Skrivet av ronz:

Jag har AKG 242HD, och det låter asbra, väldigt rent och fint, men lite klen bas. Jag har provat DT990 250ohm men tyckte det lät sämre, om än väldigt lika.

Hade jag själv köpt lurar idag hade jag valt mellan AKG K 550 och AKG K 272 HD.
272 HD är ungefär som 242HD fast slutna, lite mer bas då.
Sennheiser HD598 är också väldigt intressanta.

Men annars tror jag starkt på antingen AKG K 271 MK II eller AKG K 272 HD tillsammans med en DAC.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=92624 tex

Jo, 242 var det allra första paret jag kollade på och sen så blev det 272 som lockade mest, skulle vilja testa båda två så att jag vet hur de känns.

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb

Permalänk
Medlem

Strunta i alla dem och köp Soundmagic HP-200

bästa köpet jag gjort i ljudväg i mitt liv, finns fraktfritt och löjligt billigt på MP4 nation

glöm bara inte att bränna in dem i ca 50h

Permalänk
Skrivet av Trizones:

Jo har kollat på dessa en del, men tror att de kanske är lite under budget, men ska absolut hålla koll på dessa.

Not sure if srs. Att de är under budget är väl fantastiskt bra om det är så att de är bättre än sina konkurrenter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fläsklägg:

Not sure if srs. Att de är under budget är väl fantastiskt bra om det är så att de är bättre än sina konkurrenter?

Jo men eftersom det är prissatt lägre så innebär det väl att det kanske är lägre kvalité, även fast jag inte tror det om ath m50s men i alla fall. Ska nog testa dem om de finns i en butik i närheten eftersom det är då många som rekommenderar dem.

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb

Permalänk
Skrivet av Trizones:

Jo men eftersom det är prissatt lägre så innebär det väl att det kanske är lägre kvalité, även fast jag inte tror det om ath m50s men i alla fall. Ska nog testa dem om de finns i en butik i närheten eftersom det är då många som rekommenderar dem.

Alla har ju sina egna åsikter om vad som är bra ljud så svårt att säga vad som är kvalitet rent ljudmässigt. Men de får bra omdömen av recensenter och användare. Byggmässigt så är de kanon! De är rejäla och tåliga, nackdelen med dom är att de är ganska fula och klumpiga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

http://www.headnhifi.com/o2-odac-combo denna combo nämns i stort sett vart jag än läser, samma som LemonIllusion har länkat till men skillnaden är att du inte behöver lödda ihop det själv

Inte riktigt samma, det där är en komboenhet, kittet jag länkade var bara O2.

Skrivet av Trizones:

hm, ser ut att vara ganska bra priser och så där, ger de en bra "boost" i ljudet? Eller ska man kanske gå upp lite till?

Om du är intresserad av FiiO är priset mycket bättre på amazon. Kolla bara E10.
http://www.amazon.co.uk/dp/B005VO7LG6

Skrivet av Trizones:

Har också hört massor med bra saker om den kombon, själv kan jag tycka att köpa utomlands och att det kostar mer än själva hörlurarna känns sådär, men man kanske ska försöka kolla på begagnat eller nått sånt för det verkar ju vara en grym kombo.

Börja med en O2 och lägg till en DAC senare (om du inte vill gå över budgeten). Du behöver inte DACen för att det ska låta bra. Lägg bara till den senare när du vill att det ska låta bättre.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersBlomdahl:

vart köpte du velour kuddar till custom one pro ???

Malmö Musikaffär där jag köpte mina Beyer lurar då dem är rekommenderade återförsäljare av Beyerdynamic, kuddarna är egentligen till deras DT 770/Pro

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Trizones:

Hej, går i tankarna att köpa ett par rejäla hörlurar för att lyssna på musik med. Har aldrig haft ett riktigt par med hörlurar förut så att vet inte riktigt vad man ska lyssna efter eller vad man ska kolla på. Har lyckats bilda mig en liten uppfattning om ljud produkter, men skulle behöva hitta ett par hörlurar eftersom jag inte riktigt vet vad som är bra, har tittat på några stycken från lite olika tillverkare men vet inte om det är något att ha.

Lyssnar egentligen på flera olika sorters musik, men kanske lite extra på house osv, men känner ändå inte att jag behöver värsta "baslurarna" för det utan tar hellre ett par som presterar allmänt bra med alla sorters musik. Som jag har förstått så verkar öppna hörlurar vara det bästa om man vill ha bra ljud, kommer bara använda hörlurarna hemma så kommer ändå aldrig att störa någon. Men vet inte det kanske ska vara stängda eller semiöppna, men tror att öppna blir perfekt för mig. Kollar även mycket på film och youtube, vet inte inser spelar nån större roll men kan vara viktigt. Kan tilläggas att jag också använder de under långa perioder så vill att de ska vara riktigt sköna att ha på sig.

Hade inte riktigt tänkt att köpa hörlurarna än utan om max två månader men känner att det kan vara dags att kolla nu så jag har gott om tid att fundera. Jag hade tänkt att lägga runt 2200 kronor för hörlurar men kan som allra max gå upp till 2500 kronor.Men om det är liten skillnad mellan ett par för 1800 och 2200 så är jag nog mer intresserad av ett par för 1800.

Jag har som sagt kollat på några olika modeller som jag tycker verkar bra enligt reviews, men det känns ändå att jag inte riktigt vågar slänga 2200 för ett par lurar som "Iknowhifi1234" rekommenderat. De är ganska olika och kostar lite olika men tycker att alla verkar prestera någorlunda bra.

De jag har kollat på är:
AKG K 702
AKG 272 HD
AKG 242 HD
Sennheiser HD 598
Sennheiser momentum

Jag är nog mest intresserad av momentum eller K 702. Även fast utseendet på 272 Hd och 242 hd tilltalar väldigt mycket. Undrar också om man behöver en hörlursförstärkare för att få ut det mesta av dessa hörlurar och hur mycket en sån kostar? Men också om det är nödvändigt att köpa en sån direkt eller om man kan vänta ett par månader med en sån.

Tror att jag fått med allt som jag hade säga, om det är något jag missat är det bara fråga om det.

Mitt tips är bekväma stora lurar, helst med öppen design. Har du andra som väsnas i närheten så satsa på ett par slutna.
Viktigt att du lyssnar själv då det är du och dina öron som avgör vad som låter bäst för dig och din musik. Inte antal stjärnor på Prisjakt eller What Hi-Fi. Vad man gillar för typ av ljud är väldigt individuellt. Jag har listat några hörlurar jag gillar och som kan passa din preferenser. Samt en del nya som kan vara intressanta att följa, du hade ju några månader på dig. De flesta går att hitta under 2200 men inte alla. Kika även på beg-marknaden på exempelvis http://www.hifimagasinet.com/

Inget från AKG nedan, hade nog inte rekommenderat någon av AKG:s dyrare modeller för House-musik. Tycker de har för spinkigt ljud för att passa bra med den genrén. AKG låter trevligt med annat dock.

Välj hörlurar först. Sen en lämplig hörlursförstärkare/DAC med korrekt utgångsimpedans, gain och synergi beroende på vilka hörlurar du väljer. Det är viktigt att grejjerna spelar bra ihop.

Öppna hörlurar
Philips Fidelio X1 - grymt sköna med mjuk varm klang med lite extra bas. Låter aldrig hårt eller ansträngt. Lite tillbakadraget mellanregister om man jämför med Sennheiser soundet.
Sennheiser HD598 - sköna och prisvärda med Sennheisers fina mellanregister.
Sennheiser HD600 - mår bäst av hörlursförstärkare (eventuellt + DAC). Skalar upp väl med bättre förstärkare och DAC.
Sennheiser HD650 - mår bäst av hörlursförstärkare (eventuellt + DAC). Skalar upp väl med bättre förstärkare och DAC.
BeyerDynamic DT880 - Beroende på impedans så mår den bäst av hörlursförstärkare (eventuellt + DAC).
BeyerDynamic DT990 - Beroende på impedans så mår den bäst av hörlursförstärkare (eventuellt + DAC).
Hifiman HE-400 - finns numera för $299 från Head-direct.com. Det är riktigt bra pris för dessa. Mår bäst av hörlursförstärkare (eventuellt + DAC).

Nya intressanta öppna hörlurar
Philips Fidelio L2 - ej hört

Nya intressanta slutna hörlurar
B&W P7 - Lyxiga med med punch i basen och fin lyster i diskanten. Större kåpor och lite roligare ljud än Momentum Over-ear.
Focal Spirit Pro - ej hört
Focal Spirit Classic - ej hört
Sennheiser HD 6 MIX - ej hört
Sennheiser HD 7 DJ - ej hört
Sennheiser HD 8 DJ - ej hört
NAD Viso HP50 - ej hört
Sony MDR-1RMK2 - ej hört MK2. Bara den gamla MDR-1R, den var bekväm och lät ok om man hittar den till rätt pris <1500kr.
Yamaha HPH-MT220 - ej hört. Ligger på under 1200kr till och från hos ex Proshop.

Slutna klassiker
Creative Aurvana Live - Budgetval. Samma Foster OEM design som gamla Denon AH-D1001
Audio Technica ATH-M50 - Budgetval
BeyerDynamic DT770
Denon AH-D2000/5000/7000 - Begagnat. Fortfarande en fantastisk hörlur. Särskilt om man moddar den. Kan dock inte klassas som helt sluten. Den läcker in ordentligt med omgivningsljud.

Portabla hörlurar för utomhusbruk
Sennheiser Momentum Over-ear - Fint sennheiser sound men tyvärr små kåpor vilket gör att de inte passar alla. Tycker Momentum är obekväma för långlyssning.
B&W P7 - Lyxiga med med punch i basen och fin lyster i diskanten. Större kåpor och lite roligare ljud än Momentum Over-ear.

Gaming headset med mic
QPAD QH-90 Pro - OEM av Takstar Pro 80. Helt ok för både gaming och som budget musiklur.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

Om du är sugen på öppna föreslår jag Beyer BT990 och en O2-byggsats (om du kan bygga ihop själv, man sparar över 400kr på det).
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=18752
http://www.headnhifi.com/diy-kits/o2-kit-full

Jag kan också rekommendera DT990, men till nöjeslyssnande skall han inte ha "Pro" modellen, då denna är avsedd för monitorbruk.
Jag har båda själv och är mycket nöjd med dem. Jag gillar speciellt det mjuka materialet mot öronen istället för läder/fuskläder då jag har känsliga öron och lätt får infektioner av isolerande lurar.

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Mitt tips är bekväma stora lurar, helst med öppen design. Har du andra som väsnas i närheten så satsa på ett par slutna.
Viktigt att du lyssnar själv då det är du och dina öron som avgör vad som låter bäst för dig och din musik. Inte antal stjärnor på Prisjakt eller What Hi-Fi. Vad man gillar för typ av ljud är väldigt individuellt. Jag har listat några hörlurar jag gillar och som kan passa din preferenser. Samt en del nya som kan vara intressanta att följa, du hade ju några månader på dig. De flesta går att hitta under 2200 men inte alla. Kika även på beg-marknaden på exempelvis http://www.hifimagasinet.com/

Inget från AKG nedan, hade nog inte rekommenderat någon av AKG:s dyrare modeller för House-musik. Tycker de har för spinkigt ljud för att passa bra med den genrén. AKG låter trevligt med annat dock.

Välj hörlurar först. Sen en lämplig hörlursförstärkare/DAC med korrekt utgångsimpedans, gain och synergi beroende på vilka hörlurar du väljer. Det är viktigt att grejjerna spelar bra ihop.

Öppna hörlurar
Philips Fidelio X1 - grymt sköna med mjuk varm klang med lite extra bas. Låter aldrig hårt eller ansträngt. Lite tillbakadraget mellanregister om man jämför med Sennheiser soundet.
Sennheiser HD598 - sköna och prisvärda med Sennheisers fina mellanregister.
Sennheiser HD600 - mår bäst av hörlursförstärkare (eventuellt + DAC). Skalar upp väl med bättre förstärkare och DAC.
Sennheiser HD650 - mår bäst av hörlursförstärkare (eventuellt + DAC). Skalar upp väl med bättre förstärkare och DAC.
BeyerDynamic DT880 - Beroende på impedans så mår den bäst av hörlursförstärkare (eventuellt + DAC).
BeyerDynamic DT990 - Beroende på impedans så mår den bäst av hörlursförstärkare (eventuellt + DAC).
Hifiman HE-400 - finns numera för $299 från Head-direct.com. Det är riktigt bra pris för dessa. Mår bäst av hörlursförstärkare (eventuellt + DAC).

Nya intressanta öppna hörlurar
Philips Fidelio L2 - ej hört

Nya intressanta slutna hörlurar
Focal Spirit Pro - ej hört
Focal Spirit One - ej hört
Sennheiser HD 6 MIX - ej hört
Sennheiser HD 7 DJ - ej hört
Sennheiser HD 8 DJ - ej hört
NAD Viso HP50 - ej hört
Sony MDR-1RMK2 - ej hört MK2. Bara den gamla MDR-1R, den var bekväm och lät ok om man hittar den till rätt pris <1500kr.
Yamaha HPH-MT220 - ej hört. Ligger på under 1200kr till och från hos ex Proshop.

Slutna klassiker
Creative Aurvana Live - Budgetval. Samma Foster OEM design som gamla Denon AH-D1001
Audio Technica ATH-M50 - Budgetval
BeyerDynamic DT770
Denon AH-D2000/5000/7000 - Begagnat. Fortfarande en fantastisk hörlur. Särskilt om man moddar den. Kan dock inte klassas som helt sluten. Den läcker in ordentligt med omgivningsljud.

Portabla hörlurar för utomhusbruk
Sennheiser Momentum Over-ear - Fint sennheiser sound men tyvärr små kåpor vilket gör att de inte passar alla. Tycker Momentum är obekväma för långlyssning.

Gaming headset med mic
QPAD QH-90 Pro - OEM av Takstar Pro 80. Helt ok för både gaming och som budget musiklur.

Okej eftersom flera har påpekat att AKG lurarna saknar basen så blir det nog inte dessa, Hur vet man egentligen vilken sorts förstärkare som passar, är det bara att kolla upp eller får man gissa sig fram?

Skrivet av Teh Daniel:

Jag kan också rekommendera DT990, men till nöjeslyssnande skall han inte ha "Pro" modellen, då denna är avsedd för monitorbruk.
Jag har båda själv och är mycket nöjd med dem. Jag gillar speciellt det mjuka materialet mot öronen istället för läder/fuskläder då jag har känsliga öron och lätt får infektioner av isolerande lurar.

Jo har hittat ett ställe där man kan testa dessa så det blir absolut en tur dit, massor med folk som rekommenderar dessa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Malmö Musikaffär där jag köpte mina Beyer lurar då dem är rekommenderade återförsäljare av Beyerdynamic, kuddarna är egentligen till deras DT 770/Pro

ok tack. de kuddarna hittade jag ska dock fundera innan jag köper lurarna, är ganska nöjd med mina superlux faktiskt. må lägga band på mitt habegär till saker jag igentligen inte är i så stort behov utav

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Trizones:

Okej eftersom flera har påpekat att AKG lurarna saknar basen så blir det nog inte dessa, Hur vet man egentligen vilken sorts förstärkare som passar, är det bara att kolla upp eller får man gissa sig fram?

Lyssna är viktigast. Går inte att avgöra genom att läsa speccar.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk

Jag har AKG 271 MKII tillsammans med FiiO e10.

Har ägt dessa tillsammans i lite över en månad nu och jag tittade runt väldigt mycket på nätet innan jag bestämde mig. För mig blev det dessutom ett köp utan att ha provlyssnat, då jag inte befann mig ens i närheten av en välsorterad HiFi butik.

Det första jag funderade på var valet mellan öppna och stängda. Jag tittade på reviews på youtube (bland annat DT990, som var väldigt intressant för mig) och insåg snabbt en öppen lur inte var aktuellt för mig. Efter att ha tittat på några av dessa videor inser man hur pass mycket ljudet läcker. Jag använder dessa till att lyssna på musik vid datorn, samt kopplar jag in dem i hemmabioförstärkaren på kvällarna/nätterna när jag ser någon rulle eller spelar spel. Nu kan inte jag svära på att det läcker så mycket att det hörs flera meter bort, men jag tyckte det läckande ljudet var nog avskräckande för att inte köpa, då min tjej sover i rummet bredvid.

När det gäller ljudet från AKG lurarna tillsammans med FiiO e10, så upplever jag detta:

• - Det är mycket detaljrikt.

• - Det är väldigt trevligt att lyssna på allt utom metal, det ger mig ont i huvudet. Har provat low/high gain, utan bass boost. Men det låter jobbigt. Är svårt att förklara, men det är utmattande helt enkelt och låter skränigt. Är ett stort fan av In Flames, men jag tycker inte om att lyssna på dem med dessa lurar.

• - Utan bass boost på FiiOn så låter det ganska tamt när man lyssnar på elektronisk musik, med bass boost på låter det väldigt bra. Jag misstänker dock att jag skulle varit mer nöjd med en hörlur som har lite mer tryck i basen. Basen finns där och den låter rappt och bra, men den där punchen finns inte riktigt.

• - Vid film vrider jag upp Bass till +6 och lämnar Treble (hemmabioförstärkaren alltså, använder bara FiiO till datorn) och då låter det jävligt bra.

Min tjej tycker dock väldigt mycket om dessa och de nätter jag lägger mig tidigt brukar hon ofta sitta med laptopen i sängen med dessa på huvudet.

Min slutsats är att AKG gör grymma lurar, dock utan att ha några andra HiFi hörlurar att jämföra med. Idag hade jag nog hellre valt några med mer bas om jag kunnat provlyssna innan. Detta kommer från en person som inte har subwoofer hemma, då jag är nöjd med basen som kommer från mina högtalare (Focal Chorus 726v). Så jag är inte en basknarkare, men vill gärna ha lite mer än AKG erbjuder. Det ger helt enkelt mer lyssningsglädje.

Permalänk
Entusiast

Jag äger både ett par HD598 och Momentum, jag personligen tycker inte Momentum är vidare bekväma. De låter fantastiskt bra men jag kan inte ha på mig dem en hel dag som jag kan med mina 598'or.

HD598 sitter som en dröm på huvudet jag har ofta på mig dem hela dagarna då jag är hemma utan att ens känna av det minsta obehag. De är extremt bekväma. När det kommer till ljudet är jag inte lika insatt, jag tycker iaf de låter bra med mitt Xonar Essence ST.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk

För så pass mycket kan du få oerhört bra hörlurar. Tänk först efter vilken typ av lurar du behöver - öppna eller slutna? Halvöppna? Och jag skulle inte rekommendera att köra ett par såpass bra lurar genom något annat än en riktig förstärkare med bra konverter bakom. Det skulle i så fall sannolikt landa på uppåt 1.5-2k extra.

Visa signatur

henrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Lyssna är viktigast. Går inte att avgöra genom att läsa speccar.

Nej det är sant, men måste väl finnas folk som eventuellt kan rekommendera combos.

Skrivet av ankmeister:

Jag har AKG 271 MKII tillsammans med FiiO e10.

Har ägt dessa tillsammans i lite över en månad nu och jag tittade runt väldigt mycket på nätet innan jag bestämde mig. För mig blev det dessutom ett köp utan att ha provlyssnat, då jag inte befann mig ens i närheten av en välsorterad HiFi butik.

Det första jag funderade på var valet mellan öppna och stängda. Jag tittade på reviews på youtube (bland annat DT990, som var väldigt intressant för mig) och insåg snabbt en öppen lur inte var aktuellt för mig. Efter att ha tittat på några av dessa videor inser man hur pass mycket ljudet läcker. Jag använder dessa till att lyssna på musik vid datorn, samt kopplar jag in dem i hemmabioförstärkaren på kvällarna/nätterna när jag ser någon rulle eller spelar spel. Nu kan inte jag svära på att det läcker så mycket att det hörs flera meter bort, men jag tyckte det läckande ljudet var nog avskräckande för att inte köpa, då min tjej sover i rummet bredvid.

När det gäller ljudet från AKG lurarna tillsammans med FiiO e10, så upplever jag detta:

• - Det är mycket detaljrikt.

• - Det är väldigt trevligt att lyssna på allt utom metal, det ger mig ont i huvudet. Har provat low/high gain, utan bass boost. Men det låter jobbigt. Är svårt att förklara, men det är utmattande helt enkelt och låter skränigt. Är ett stort fan av In Flames, men jag tycker inte om att lyssna på dem med dessa lurar.

• - Utan bass boost på FiiOn så låter det ganska tamt när man lyssnar på elektronisk musik, med bass boost på låter det väldigt bra. Jag misstänker dock att jag skulle varit mer nöjd med en hörlur som har lite mer tryck i basen. Basen finns där och den låter rappt och bra, men den där punchen finns inte riktigt.

• - Vid film vrider jag upp Bass till +6 och lämnar Treble (hemmabioförstärkaren alltså, använder bara FiiO till datorn) och då låter det jävligt bra.

Min tjej tycker dock väldigt mycket om dessa och de nätter jag lägger mig tidigt brukar hon ofta sitta med laptopen i sängen med dessa på huvudet.

Min slutsats är att AKG gör grymma lurar, dock utan att ha några andra HiFi hörlurar att jämföra med. Idag hade jag nog hellre valt några med mer bas om jag kunnat provlyssna innan. Detta kommer från en person som inte har subwoofer hemma, då jag är nöjd med basen som kommer från mina högtalare (Focal Chorus 726v). Så jag är inte en basknarkare, men vill gärna ha lite mer än AKG erbjuder. Det ger helt enkelt mer lyssningsglädje.

Jo har fått den uppfattningen att det är ganska tamt på bas, om man inte har en rejäl förstärkare som kan ändra det och eftersom det inte blir aktuellt så får det bli en annan lur, även fast jag tycker att AKG gör rikitgt snygga lurar.

Skrivet av Firkraag:

Jag äger både ett par HD598 och Momentum, jag personligen tycker inte Momentum är vidare bekväma. De låter fantastiskt bra men jag kan inte ha på mig dem en hel dag som jag kan med mina 598'or.

HD598 sitter som en dröm på huvudet jag har ofta på mig dem hela dagarna då jag är hemma utan att ens känna av det minsta obehag. De är extremt bekväma. När det kommer till ljudet är jag inte lika insatt, jag tycker iaf de låter bra med mitt Xonar Essence ST.

Ska testa dem nån helg så jag kan se vad jag tycker, men eftersom många rekommenderar dem eftersom de är så bekväma så måste det ligga någonting i det.

Skrivet av petsematary:

För så pass mycket kan du få oerhört bra hörlurar. Tänk först efter vilken typ av lurar du behöver - öppna eller slutna? Halvöppna? Och jag skulle inte rekommendera att köra ett par såpass bra lurar genom något annat än en riktig förstärkare med bra konverter bakom. Det skulle i så fall sannolikt landa på uppåt 1.5-2k extra.

Jo men har tyvärr inte råd med det om jag inte sparar ett tag, som jag inte är så sugen på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sen finns det Superlux lurar för ~400kr som enligt vissa låter bättre än t.ex Hifiman HE-400..
Jag har själv beställt ett par som jag hoppas få i veckan, tänkte kanske göra en liten mini-recension

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Sen finns det Superlux lurar för ~400kr som enligt vissa låter bättre än t.ex Hifiman HE-400..
Jag har själv beställt ett par som jag hoppas få i veckan, tänkte kanske göra en liten mini-recension

Jo det skulle vara intressant att höra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kör själv philips fidelio x1 och akg k701, gillar båda lurarna.
Dock har akg k701 har fått ligga på hyllan då ett bra tag då Fidelio-luren helt enkelt låter bättre och är mycket roligare att lyssna på.

Kan utan tvekan rekommendera philips fidelio x1 som en värdig kandidat.
Inga problem att ha dem på sig hela dagen, och byggvalitén känns högre än AKGs.