Permalänk
Medlem

MacBook Air vs Pro - Skärmen

Hej! Har arbetat på en MBA under ungefär 6 månader nu och den har fungerat bra. Det är allt från mail och surf till utveckling av grafiskt material för företaget som jag arbetar åt. Då det inte är några tunga 3D renderingar så tycker jag min MBA hängt med okej till bra på prestanda fronten. Det man dock ofta känner av är att man sitter med en skärm på 13". Nu när en till dator skall införskaffas inom företaget kan jag antingen skaffa en till MBA till nya killen eller köpa en MBP till mig och ge min nuvarande (nyskick) till honom.

Vet att MacBook Pro har mycket högre upplösning och att jag vid köp därför kommer få en skarpare skärm. Detta är bra men inte ett måste. Däremot funderar jag på om mer "material" kommer få plats på skärmen eller om allt ändå skalas upp så att allt gränssnitt blir ungefär som innan? Om man skulle slippa att massa funktioner grupperas i Illustrator samt att man får plats med mer info på samma yta så skulle jag se det som är värd investering.

Hoppas ni förstår vad jag menar, kommer jag alltså dra nytta av den bättre skärmen på något annat sätt än att det bara blir skarpare bild?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag förstår din dilemma. Har grubblat över samma problem länge nu, men jag beställde för mig idag en MBA13,I7,8GB,128GB. Tror uppdateringen från min nuvarande thinkpad kommer vara välkommen samt vill man ha en MBA pga vikten istället för MBP

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacRyhage:

Hej! Har arbetat på en MBA under ungefär 6 månader nu och den har fungerat bra. Det är allt från mail och surf till utveckling av grafiskt material för företaget som jag arbetar åt. Då det inte är några tunga 3D renderingar så tycker jag min MBA hängt med okej till bra på prestanda fronten. Det man dock ofta känner av är att man sitter med en skärm på 13". Nu när en till dator skall införskaffas inom företaget kan jag antingen skaffa en till MBA till nya killen eller köpa en MBP till mig och ge min nuvarande (nyskick) till honom.

Vet att MacBook Pro har mycket högre upplösning och att jag vid köp därför kommer få en skarpare skärm. Detta är bra men inte ett måste. Däremot funderar jag på om mer "material" kommer få plats på skärmen eller om allt ändå skalas upp så att allt gränssnitt blir ungefär som innan? Om man skulle slippa att massa funktioner grupperas i Illustrator samt att man får plats med mer info på samma yta så skulle jag se det som är värd investering.

Hoppas ni förstår vad jag menar, kommer jag alltså dra nytta av den bättre skärmen på något annat sätt än att det bara blir skarpare bild?

Tack på förhand!

Svaret är ja.

Om upplösningen är högre på samma skärmyta så kommer du få plats med mer info på skärmen, dock så blir allting lite mindre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Du kan välja, antingen så kör man "HiDPI" mode och får skarpare men "samma/vanliga" yta, eller så väljer man att öka storleken på skrivbordet men då blir allt "smått" men man rymmer mer.

Permalänk

Ska du jobba med grafiskt material ska du ha så högupplöst skärm som du kan skaffa. Rekomenderar inte att enbart jobba direkt med den bärbara skärmen utan jag skulle köpa in en 27" Thinderbolt display eller liknande.
Ja du kommer få mer plats för verktyg mm och du kommer framförallt att må bättre för att sitta och stirra på en liten skärm är inte bra för ögonen.

Permalänk
Medlem

I Pro:n kan du välja hur du vill skala hela gränssnittet. Orginal är det uppskalatoch arbetsytan är faktiskt mindre än din nuvarande MBA. Men går att ändra till större arbetsyta om man vill. Finns även program som gör att man kan ändra till skärmens fulla upplösning men blir allt för smått.

Den här killen visar det ganska bra.
http://www.youtube.com/watch?v=OGXHqkgyRvE

Fördel med Pro:n är att den har fler utgångar för tex skärmar.

Permalänk
Geeks Gaming

Mac Os X skalar ner din 2560*1600 upplösning till 1280*720 om du kör på retina läge, det högsta du kan få utan mods är 1680*1050. Visst det blir skarpare och ser bättre ut men det är inte den fulla upplösningen.

Air är designad för folk som vill ha en bra dator att surfa, mejla och hålla på med vanliga saker och kunna göra detta till fots. Pro är tänkt för folk som behöver en starkare dator, men också vill kunna använda den till fots. Pro:n är den jag skulle ta om jag inte skulle ha den som en pendlings dator, eller liknande. Allt beror på vad man ska ha datorn till, du vet bäst hur du använder din dator och vad du vill kunna göra med den.

Kommer du använda datorn som bara vilken som helst på kontoret så kvittar det egentligen, fördelen med Pro:n är att den klarar tyngre program och kommer vara stå sig längre mot nyare datorer.

Permalänk
Medlem

Har tänkt köpa en ny bärbar, och lutar åt en mac då jag inte gillar windows 8 (ej testat något större) prislapp ja tänkt köpa för är ~10k
Använder datorn till bild redigering och vanligt surfande.

Hur stor skillnad är det på retina och inte retina
Klarar jag mig på i5 och 2.4ghz?
överväga windows dator istället?
sen sist men inte minst, vet ni om de kör någon rabatt/kampanj på denna dator nu det än blir inom snar framtid. (Har en mor som är lärare och kan då få biligare på apples hemsida om jag förstått det rätt, eller kommer de finnas bättre kampanjer?)

Visa signatur

Rasmus Josefsson

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSwede1970:

Ska du jobba med grafiskt material ska du ha så högupplöst skärm som du kan skaffa. Rekomenderar inte att enbart jobba direkt med den bärbara skärmen utan jag skulle köpa in en 27" Thinderbolt display eller liknande.
Ja du kommer få mer plats för verktyg mm och du kommer framförallt att må bättre för att sitta och stirra på en liten skärm är inte bra för ögonen.

Det verkar väldigt vettigt, skall se över skärmar för detta. Dock så har jag en PC med 24" 1080p skärm som borde vara okej men trots detta väljer jag ofta att arbeta på min MacBook dels för att jag flyttar runt och sitter på olika platser och kontor.

Skrivet av HeeK:

I Pro:n kan du välja hur du vill skala hela gränssnittet. Orginal är det uppskalatoch arbetsytan är faktiskt mindre än din nuvarande MBA. Men går att ändra till större arbetsyta om man vill. Finns även program som gör att man kan ändra till skärmens fulla upplösning men blir allt för smått.

Den här killen visar det ganska bra.
http://www.youtube.com/watch?v=OGXHqkgyRvE

Fördel med Pro:n är att den har fler utgångar för tex skärmar.

Stort tack för länken, har fått en bra uppfattning nu. Fler portar är bra men inget som skulle motivera 2000 kr extra i dagsläget.

Skrivet av AlvarBerglind:

Mac Os X skalar ner din 2560*1600 upplösning till 1280*720 om du kör på retina läge, det högsta du kan få utan mods är 1680*1050. Visst det blir skarpare och ser bättre ut men det är inte den fulla upplösningen.

Air är designad för folk som vill ha en bra dator att surfa, mejla och hålla på med vanliga saker och kunna göra detta till fots. Pro är tänkt för folk som behöver en starkare dator, men också vill kunna använda den till fots. Pro:n är den jag skulle ta om jag inte skulle ha den som en pendlings dator, eller liknande. Allt beror på vad man ska ha datorn till, du vet bäst hur du använder din dator och vad du vill kunna göra med den.

Kommer du använda datorn som bara vilken som helst på kontoret så kvittar det egentligen, fördelen med Pro:n är att den klarar tyngre program och kommer vara stå sig längre mot nyare datorer.

Ja jag märkte att 1680x1050 var högst, detta är ändå en viss uppdatering från 1440x900 så kanske kan vara rimligt att gå på en Pro, sedan är ju prestandan en bonus precis som du säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlvarBerglind:

det högsta du kan få utan mods är 1680*1050.

Nej, det högsta är 1920x1200. I alla fall på min MBP 15"!

EDIT:
Notera skalning på 1920x1200px till vänster, och nativ upplösning på 3840x2400px till höger.

Permalänk

Eeh, tjena allihop. Subjektivt tycker jag att bilden på min MBP slår alla andra skärmar jag tittat på i klassen. Viktmässigt skiljer det 30 %, prestandamässigt mycket mindre. Vikt vs skärm. Jag valde skärmen och är väldigt nöjd med mitt val, men det är upp till dig. Jag kommer troligtvis att ha denna dator längre en en air, men det är bara en gissning.

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Sötast

Jag har inte använt en retina MPB själv, men jag funderar lite på upplösningen och dess aviga skalning.
Innebär detta att säg en 1080p panel är "bättre"? Menar, att behöva skala ner till 16xx eller 12xx verkar ju helt tossigt.

Edit: Menar såklart på 13-tum modellen.

http://www.apple.com/se/macbook-pro/specs-retina/

Skrivet av Henke103:

Nej, det högsta är 1920x1200. I alla fall på min MBP 15"!

EDIT:
Notera skalning på 1920x1200px till vänster, och nativ upplösning på 3840x2400px till höger.
http://s13.postimg.org/8h4wb8j6d/Screen_Shot_2014_02_11_at_00...

Det är dock inte nativ upplösning på panelen utan det är vad den KAN visa på en extern panel.

Permalänk
Medlem

Jag äger sedan en vecka tillbaka en Macbook Pro "13" (late 2013, 256gb SSD, 8 gb ram). Den märks knappast i väskan och skärmen är underbar!

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Det är dock inte nativ upplösning på panelen utan det är vad den KAN visa på en extern panel.

Väldigt märkligt att det står 3840x2400, skärmdumpen jag tog av skrivbordet låg också på den upplösningen. I vilket fall så ligger inte MBP 15" på 2560x1600 pixlar.

Permalänk

Jag köpte en Macbook pro 13 retina (late 2013, 256 gb, 16 gb ram) Den är snabb, bra batteri, FANTASTISK skärm. Och jag håller med Hattifnatten om att den knappt märks i väskan. Då pendlar jag i princip dagligen och har alltid med mig den i min ryggsäck, på buss och tåg, inga problem där.

Permalänk
Medlem

Lutar åt en MBP 15" retina, men undrar vad skillnaden blir på detta om det är värt det eller inte
2,0 GHz Quad-Core Intel Core i7, Turbo Boost upp till 3,2 GHz
2,3 GHz Quad-Core Intel Core i7, Turbo Boost upp till 3,5 GHz

Visa signatur

Rasmus Josefsson

Permalänk
Medlem
Skrivet av kruxz:

Lutar åt en MBP 15" retina, men undrar vad skillnaden blir på detta om det är värt det eller inte
2,0 GHz Quad-Core Intel Core i7, Turbo Boost upp till 3,2 GHz
2,3 GHz Quad-Core Intel Core i7, Turbo Boost upp till 3,5 GHz

Den skillnaden är nog minimal. Jag tittade på lite högre cpu frekvens själv men insåg att det nog lite overkill istället prioritera jag större hårddisk och mer ram.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Den skillnaden är nog minimal. Jag tittade på lite högre cpu frekvens själv men insåg att det nog lite overkill istället prioritera jag större hårddisk och mer ram.

Okej lutar åt den som är standard då med 8 ram osv, förresten går de sätta in mer ram i framtiden eller hur är den byggd, eller måste ja lämna in den till någon mer dator kunnig?
om inte klarar jag mig på 8 i ram?

Visa signatur

Rasmus Josefsson

Permalänk
Medlem
Skrivet av kruxz:

Okej lutar åt den som är standard då med 8 ram osv, förresten går de sätta in mer ram i framtiden eller hur är den byggd, eller måste ja lämna in den till någon mer dator kunnig?
om inte klarar jag mig på 8 i ram?

Hårddisk kan du byta men inte ram minnena dom sitter fast lödda på moderkortet. Därav att jag valde 16GB även om det i dag är ruskigt overkill.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Precis så ja känner med som du säger, fan man ska kanske satsa på 16gb ram med då, men priset blir saftigt då. Kollade först på 13" men känner själv att 15" är bättre, är den så mycket bättre?
Lutar åt 15" med 16 ram nu, lägger beställningen så fort ja känner mig helt hundra nu bara.

Edit blev en med 16Gb ram, undrar lite över router, har en Thomson TG712 just nu, vad är att föredra, om man vill föra över filer via nätverket smidigt å snabbt, har 20Mb/s internet. via telejacket.

Visa signatur

Rasmus Josefsson