Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Ja, 80 fps är ju ospelbart....

Ta inte ens den diskussionen i CS:GO. Jag antar att du aldrig har spelat.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Skrivet av Traktorsson:

Jo juste sen behöver man köpa en kylare också om man ska göra en overkill överklockning, sen så menade jag de billigare FX proccessorn. Aldrig att 8 kärnor används i cs go heller.. och en fråga nu, varför markerade du att jag skrev att det var trådar? det var en på ett forum som kom med en FPS fix att man ska ha tex threads 4 i launch options om man nu har 4 kärnor.

"En kärna kan hantera hur många trådar som helst"

Kan du förklara?

Vidare testning visar att en i7 får bättre prestanda om man kör på att CS:GO upptäcker och använder 8 kärnor istället för 4.
I många fall kan man klämma ut 500-1000 MHz på stock kylning.

Att ändra launch options i Steam för CS är gammalt som gatan, att man behöver göra det för att få bättre prestanda är nytt, men så går det väl när man är cirka 20 anställda som sköter ett mycket aktivt spel.

Förklara hur en processorkärna kan hantera många trådar från operativsystemet? Jag hänvisar dig hit:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Process_(datorteknik)
https://en.wikipedia.org/wiki/Thread_(computing)

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av juckeyy:

Ta inte ens den diskussionen i CS:GO. Jag antar att du aldrig har spelat.

Då antar du fel, jag har spelet. Tycker bara de löjligt att ens bry sig så mycket om sådana småsaker.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Vidare testning visar att en i7 får bättre prestanda om man kör på att CS:GO upptäcker och använder 8 kärnor istället för 4.
I många fall kan man klämma ut 500-1000 MHz på stock kylning.

Att ändra launch options i Steam för CS är gammalt som gatan, att man behöver göra det för att få bättre prestanda är nytt, men så går det väl när man är cirka 20 anställda som sköter ett mycket aktivt spel.

Förklara hur en processorkärna kan hantera många trådar från operativsystemet? Jag hänvisar dig hit:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Process_(datorteknik)
https://en.wikipedia.org/wiki/Thread_(computing)

Ja om man har HT, alltså 8 trådar så ja, man får bättre prestanda i de flesta fallen men det finns också nackdelar också. Att ändra i launch options är "gammalt" ja, men det hjälper också fortfarande idag. Jag trodde du hade tillräckligt med kunskap att kunna förklara trådar själv, men iallafall vad jag har läst där så är det inte hur många som helst CPU trådar men det finns obegränsat med OS trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Då antar du fel, jag har spelet. Tycker bara de löjligt att ens bry sig så mycket om sådana småsaker.

Om du själv spelar spelet så tror jag att du vet att det flyter bättre på 140fps än på 80 oavsett skärm.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Skrivet av Traktorsson:

Ja om man har HT, alltså 8 trådar så ja, man får bättre prestanda i de flesta fallen men det finns också nackdelar också. Att ändra i launch options är "gammalt" ja, men det hjälper också fortfarande idag. Jag trodde du hade tillräckligt med kunskap att kunna förklara trådar själv, men iallafall vad jag har läst där så är det inte hur många som helst CPU trådar men det finns obegränsat med OS trådar.

Eftersom jag anser att det är pärlor åt svinen att förklara för dig.. (idiomatiskt uttryck) så tycker jag att du kan läsa själv och lära dig om du nu är intresserad på riktigt.
På tal om intressant, intressant att du först säger att 8 kärnor inte ger någon skillnad i CS:GO, men sedan säger "Ja hyperthreading gör det bättre".

Bah

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Eftersom jag anser att det är pärlor åt svinen att förklara för dig.. (idiomatiskt uttryck) så tycker jag att du kan läsa själv och lära dig om du nu är intresserad på riktigt.
På tal om intressant, intressant att du först säger att 8 kärnor inte ger någon skillnad i CS:GO, men sedan säger "Ja hyperthreading gör det bättre".

Bah

Är du seriös? HT är 8 threads på en quad tex. Det är inte samma sak som kärnor... xD

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Traktorsson:

Är du seriös? HT är 8 threads på en quad tex. Det är inte samma sak som kärnor... xD

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kastar in handduken för du verkar inte vilja förstå något :]
Men som sista ord: Operativsystemet och programmen du kör ser en i5 som en 4 kärnig processor och en i7 som en åttakärnig processor - there you go.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Jag kastar in handduken för du verkar inte vilja förstå något :]
Men som sista ord: Operativsystemet och programmen du kör ser en i5 som en 4 kärnig processor och en i7 som en åttakärnig processor - there you go.

Så är det ju inte, en process har en tråd, vissa har 2. Kärnan är ju själva hårdvaran som fungerar på tråden och med HT så är det 2 trådar per kärna, alltså är det fyra kärnor med 8 trådar, en tråd är inte samma sak som en kärna.