Permalänk
Medlem

Kör XAMPP online

Tjena! Har nu färdigställt en hemsida i PHP i skolan som de vill ha ut publikt. Kan jag konfigurera xampp så den kommer ut online? Jag har fått en ip-adress, dns, mask och domän. Har inte så mycket som rört vid några config-filer så det jag undrar är helt enkelt om det går och i så fall vilka filer jag ska ändra på och vad som ska sättas in!

Finns det tråd som svarar på detta, länka gärna så tar jag bort denna!
Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att det enda du behöver göra är att vidarebefodra port 80 från din router till din dator, samt att öppna port 80 i din lokala brandvägg på datorn om du har någon.

Permalänk
Medlem

Jag antar att det inte finns nån router bakom servern, så det borde räcka med att peka domänen till din ip-address. I wamp så måste man ställa in servern för att ta emot ansutningar utifrån, men det är bara en knapp som man trycker på. Vet dock inte hur det fungerar i xampp.

Permalänk
Medlem

Tänk på att göra en översyn av säkerheten i din php app, det är lätt att skjuta sig i foten och att hosta på en maskin som inte är isolerad från resten av nätverket är att be om problem.

Permalänk
Medlem

Har nu ändrat till WAMP, och var naiv nog att tro att jag skulle komma in i router-interfacet på en kommuns nätverk (fattar fortfarande inte vad jag tänkte med där). Men enligt IT-teknikerna där ska det inom ett par dagar vara ordnat med port-forwarding där och således bör problemet vara löst! Har även ändrat till WAMP vilket jag rekommenderar alla att göra! I alla fall om du är nybörjare. Tack för hjälpen!