Utbildning för kryptering och datasäkerhet?

Permalänk

Utbildning för kryptering och datasäkerhet?

Finns det någon utbildning för att lära sig kryptering och datasäkerhet? Det finns liksom många dator relaterade utbildningar men jag vet inte vilken man ska välja som har att göra med kryptering specifikt.

Det är värt att nämna att jag vill plugga i USA efter gymnasiet så svenska utbildningar är inte nödvändigtvis något jag bryr mig om.

Permalänk
Rekordmedlem

Hur menar du? Ska du tillämpa redan färdiga lösningar så handlar det nog mest om serverdrift, ska du programmera så programmering nånting, eller vill du utveckla och förstå krypto från grunden på matematisk nivå så finns det matematikerutbildningar, ska du bli riktigt duktig så behövs förmodligen en kombination tex en matematikerutbildad som kan programmera lär ju vara väldigt gångbart om det handlar om att utveckla helt nya kryptosäkrade system.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Legendarisk
Citat:

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

* Rubrik förtydligad *

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Glömsk

Detta är ett väldigt stort område.

Om du vill bli _expert_ på kryptografi så skulle jag rekommendera att du först studerar matematik och teoretisk datalogi och sedan doktorerar inom ämnet. Läs kurser inom exempelvis "abstrakt" algebra, talteori, komplexitetsteori, kryptografi (heh) och brancha ut därifrån. Inte enkelt - den enda människan jag känner personligen som faktiskt är bra på kryptografi har en PhD i ämnet.

Om du "bara" vill bli farlig, exempelvis kunna föra resonemang om kryptografiska primitiver, förstå hur vissa protokoll fungerar (typ BitCoin) etc så räcker det att ha ett stort intresse + läsa någon kryptografikurs. Det underlättar stort om du kan programmera och har "matematisk mognad" (typ kan resonera om bevis osv).

Datorsäkhert kräver mer bred kunskap och jag känner ingen som kan något om detta som inte har lång erfarenhet av en ganska stor bredd områden (databaser, operativsystem, nätverk, programmering, kryptografi, hur en dator fungerar etc etc). En civilingenjör i datateknik eller motsvarande är en bra början.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Om du är osäker börja med att läsa några böcker inom ämnet.
Böcker som jag har läst;

Kryptografi
Cryptography: A Very Short Introduction
Practical Cryptography

Datorsäkerhet
Secrets and Lies: Digital Security in a Networked World
Network security a beginners guide

Edit: BTH har ju t.ex. en 300hp datorsäkerhets linje

Skrivet av Psionicist:

This.