Att man kan ha svårt att uppfatta märkbar skillnad kan jag förstå. Det går ganska fort att nå mycket bättre kvalitet genom att förbättra olika saker.
Ljudet, filen, en hårt komprimerad mp3:a jämförbart med en noggrant komprimerad 320 MP3:a ger mer skillnad snabbt än vad 320 mp3 fil mot FLAC gör tycker jag.
Sedan så anser jag att det är väldigt stor skillnad att lystna med onboard kort gentemot specifikt ljudkort, DAC etc. Det är det största steget sedan blir det svårare.
Sedan beror väldigt mycket på hörlurarna, ett par bra hörlurar med riktigt bra MP3:or ger en grym prestanda ökning som gör att högupplösta filer med samma hörlurar och DAC inte ger så stor skillnad.
Sist, jag ögnade igenom, skall definitivt läsa senare - bra länktips
Men jag anser att som många säger att vin testnings jämförelsen är mycket bra. Hörsel och smak är väldigt lättpåverkade sinnen vilket gör att psykologi påverkar väldigt mycket, likaså sinnesstämning och att vara avslappnad. Dessa sinnen kan också snabbt tränas upp. Sedan så är sinnen sådana att det bästa man hittills har hört är det bästa. Man kan inte förnimma något man inte upplevt. Sedan blir hörseln också sämre/ändras med åldern och utvecklingen av örongångarna. Personer blir olika påverkade av hur örongångarna kan ta emot vibrationer. Vissa är känsliga för låga, för höga etc ljud som ger helt personliga upplevelser.
Jag tycker att det kan vara väldigt stolligt att lägga ut grymt mycket pengar för audiofili, tycker inte man får så mycket för det, men det kan ju vara att mina öron inte klarar av att avläsa större skillnader, sedan anser jag dock att det finns mycket anledning till att lägga ner pengar och ta till sig kunskap i att förbättra sin lyssningsmiljö!
Det tar inte många kronor och läsande för att få en mångt mycket bättre ljudupplevelse, men att sedan få samma hörbara skillnad tror jag man får spendera väldigt mycket pengar för och åtskilliga timmar i lyssnade och det är för de extrema entusiasterna.