Ingen skillnad på en DAC för 2000 Dollar och Realtek ALC889, test hos Tom's Hardware

Permalänk
Medlem

Att man kan ha svårt att uppfatta märkbar skillnad kan jag förstå. Det går ganska fort att nå mycket bättre kvalitet genom att förbättra olika saker.
Ljudet, filen, en hårt komprimerad mp3:a jämförbart med en noggrant komprimerad 320 MP3:a ger mer skillnad snabbt än vad 320 mp3 fil mot FLAC gör tycker jag.
Sedan så anser jag att det är väldigt stor skillnad att lystna med onboard kort gentemot specifikt ljudkort, DAC etc. Det är det största steget sedan blir det svårare.

Sedan beror väldigt mycket på hörlurarna, ett par bra hörlurar med riktigt bra MP3:or ger en grym prestanda ökning som gör att högupplösta filer med samma hörlurar och DAC inte ger så stor skillnad.

Sist, jag ögnade igenom, skall definitivt läsa senare - bra länktips
Men jag anser att som många säger att vin testnings jämförelsen är mycket bra. Hörsel och smak är väldigt lättpåverkade sinnen vilket gör att psykologi påverkar väldigt mycket, likaså sinnesstämning och att vara avslappnad. Dessa sinnen kan också snabbt tränas upp. Sedan så är sinnen sådana att det bästa man hittills har hört är det bästa. Man kan inte förnimma något man inte upplevt. Sedan blir hörseln också sämre/ändras med åldern och utvecklingen av örongångarna. Personer blir olika påverkade av hur örongångarna kan ta emot vibrationer. Vissa är känsliga för låga, för höga etc ljud som ger helt personliga upplevelser.

Jag tycker att det kan vara väldigt stolligt att lägga ut grymt mycket pengar för audiofili, tycker inte man får så mycket för det, men det kan ju vara att mina öron inte klarar av att avläsa större skillnader, sedan anser jag dock att det finns mycket anledning till att lägga ner pengar och ta till sig kunskap i att förbättra sin lyssningsmiljö!
Det tar inte många kronor och läsande för att få en mångt mycket bättre ljudupplevelse, men att sedan få samma hörbara skillnad tror jag man får spendera väldigt mycket pengar för och åtskilliga timmar i lyssnade och det är för de extrema entusiasterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Ska jag vara ärlig, realteks senaste som jag har på mitt moderkort Realtek 898 jämfört med mig ljudkort är väldigt knappt. Ljudkortet är bättre men skillnaden är inte stor och lyssnar man inte på kvalitetslåtar utan "Get lucky" skräp lär man inte höra någon skillnad. Så testet är förståeligt.

Så om man lyssnar på musik som du inte tycker om har man ingen känsla för kvalitet? Daft Punk lade ner mycket tid och pengar på att spela in Random Access Memories med en speciell ljudbild. Läs t.ex. den här artikeln, och fråga dig sedan om det är kvalitén på låten eller din musiksmak som gör skillnad.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Vad har du för belägg att blindtest är "en utmärkt testmetod för att ta reda på om folk kan höra skillnad på olika DAC:ar",
och som du skrev är ju detta inte korrekt utformat, kan man ens utforma ett blindtest korrekt?
Hur "vet" man att det är utformat korrekt?

Är inte den underförstådda tanken att en tredje part ska säkerställa det?

Citat:

Poängen med blindtest är att minska subjektets biaser men istället så utsätter man subjektet för långt värre påverkan, men det spelar tydligen ingen roll.

Vilken typ av påverkan tänker du på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Som jag tolkar testandet (sida 10 i testet) så var det fritt för båda testarna att gissa på komponenterna om man hade en aning (eller om man vågade chansa) ... även om målet var mer att se om det gick att detektera om något var påtagligt bättre eller sämre än nån annan.

Jag gissar testare två inte ville committa till att gissa på komponenter, utan istället fokuserade på att försöka avgöra vilka han föredrog... Med rätt skakigt resultat

Möjligt att inte "person b" ville testa, ska erkänna att jag bara skummade igenom de första sidorna av artikeln.

Jag tycker att en testperson är lite smalt att dra några större slutsatser ifrån.
Men han fick ju ändå 22/40 rätt, och statistiskt är det 120% bättre än vad slumpen skulle ge ( 10/40 )

Det talar för att det faktiskt går att höra skillnad, och hela slutsatsen i artikeln är fel.
Om man nu vill dra slutsatser ifrån en ensam persons testande...

Permalänk
Medlem

Tycker du är rätt ute henkii. Det har dock blivit populärt att basha hi-fi och audiofil-intresset på sistånde. Att just DAC:ar ger minst skillnad tycker jag inte är så konstigt. Upplever dock rejäl skillnad på mitt onboard Realtek kort, min Leadaudio LA120 DAC med hörlursförstärkare.
Dock så tycker jag att kabel med USB som jag köpte för 350 spänn inte ger någon skillnad i ljudet gentemot en cheapo cheapo. Den ser snyggare ut, men knappast värd pengen

Hur DAC:en och Hörlurarna kommer överens är i min erfarenhet hittils bra mycket viktigare. Och en annan sak, jag hade hellre sett att de testat mer klassisk musik. Klassisk musik är ju inte alltid mixad för att passa till telefoner och bärbart ljud. Detta ger en särskild ljudbild som redan är så styrd att 16 eller 24 bitar knappast spelar någon roll. Slutkonsumenten lyssnar på en Iphone eller Android med Beats lurar - då ser de till att det låter bra.
Att inte ta med mixningen av musik som en del av problematiken är felaktigt tycker jag. Klassisk musik som är till för att spelas på framförallt riktiga hi-fi system (med högtalare och förstärkare mm eller till och med vinyl) ger en annan mixning. Ta bara och jämför en gamma klassisk rock skiva med en nyutgåva: ganska ofta (inte alltid) märker man att volymen är högre på den nya skivan, basen kraftigare och diskanten ljusare. Det låter dock inte bättre och börjar man leka lite så blir det lättare distorsion i ljudet. De gamla skivorna får man dra på lite mer volym på men de är i många fall bättre i ljudet, mer balanserade.

Oj, jag som inte hade tid att läsa artikeln ordentligt - fy skäms...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Hur DAC:en och Hörlurarna kommer överens är i min erfarenhet hittils bra mycket viktigare. Och en annan sak, jag hade hellre sett att de testat mer klassisk musik. Klassisk musik är ju inte alltid mixad för att passa till telefoner och bärbart ljud. Detta ger en särskild ljudbild som redan är så styrd att 16 eller 24 bitar knappast spelar någon roll. Slutkonsumenten lyssnar på en Iphone eller Android med Beats lurar - då ser de till att det låter bra.
Att inte ta med mixningen av musik som en del av problematiken är felaktigt tycker jag. Klassisk musik som är till för att spelas på framförallt riktiga hi-fi system (med högtalare och förstärkare mm eller till och med vinyl) ger en annan mixning. Ta bara och jämför en gamma klassisk rock skiva med en nyutgåva: ganska ofta (inte alltid) märker man att volymen är högre på den nya skivan, basen kraftigare och diskanten ljusare. Det låter dock inte bättre och börjar man leka lite så blir det lättare distorsion i ljudet. De gamla skivorna får man dra på lite mer volym på men de är i många fall bättre i ljudet, mer balanserade.

Nu tycker jag du underdriver! Det är ju helt sjuk skillnad på mastringarna nu och förr. När jag drar på t.ex. hardcore techno från nittiotalet, musik som ska spelas högt, och blir tvungen att höja volymen för att jag spelat nyare musik blir jag alltid ledsen.

Men i ett test där man vill mäta upplevd skillnad mellan DAC:ar bör man inte mäta skillnad i mastring samtidigt.

Visa signatur

Ljud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Nu tycker jag du underdriver! Det är ju helt sjuk skillnad på mastringarna nu och förr. När jag drar på t.ex. hardcore techno från nittiotalet, musik som ska spelas högt, och blir tvungen att höja volymen för att jag spelat nyare musik blir jag alltid ledsen.

Men i ett test där man vill mäta upplevd skillnad mellan DAC:ar bör man inte mäta skillnad i mastring samtidigt.

LOL
90 tals techno, dang, brings me back:D

Näe, du har rätt i att man inte skall dra in mastring, men man bör kanske se till att källan har tillräckligt med infromation för den uppnådda effekten man skulle vilja kunna mäta, och klassisk musik har fler instrument och större täckning i mellan register, väldigt generellt sett, jämfört med mycket av dagens pop-musik.

Nåja, jag sitter i alla fall och väntar ivrigt på just en ny DAC och nya hörlurar, som trots allt jag tror kommer ge mig mycket trevligt framöver

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Phod:

Så om man lyssnar på musik som du inte tycker om har man ingen känsla för kvalitet? Daft Punk lade ner mycket tid och pengar på att spela in Random Access Memories med en speciell ljudbild. Läs t.ex. den här artikeln, och fråga dig sedan om det är kvalitén på låten eller din musiksmak som gör skillnad.

Precis det jag menar. Poplåtar låter ok på det mesta. Medans tex en låt från Eric Clapton är betydligt kännsligare. Sätter man på en av hans låtar på en dålig odynamsik stereo hör man större skillnad. Detta är min uppfattning iaf..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Precis det jag menar. Poplåtar låter ok på det mesta. Medans tex en låt från Eric Clapton är betydligt kännsligare. Sätter man på en av hans låtar på en dålig odynamsik stereo hör man större skillnad. Detta är min uppfattning iaf..

Mycket musik idag är söndermastrad, det kan jag hålla med om, men därav kan du ju inte dra slutsatsen att om man gillar Daft Punk så förstår man inte att gilla ett bra ljud? Det verkar ju som att du tycker att Get Lucky låter lika på alla anläggningar, vilket inte är fallet.

Visa signatur

Ljud

Permalänk
Entusiast
Skrivet av henkiii:

Möjligt att inte "person b" ville testa, ska erkänna att jag bara skummade igenom de första sidorna av artikeln.

Jag tycker att en testperson är lite smalt att dra några större slutsatser ifrån.
Men han fick ju ändå 22/40 rätt, och statistiskt är det 120% bättre än vad slumpen skulle ge ( 10/40 )

Det talar för att det faktiskt går att höra skillnad, och hela slutsatsen i artikeln är fel.
Om man nu vill dra slutsatser ifrån en ensam persons testande...

Problemet är att det finns ett systematiskt fel i testet i och med att de inte lyckades nivåbalansera Realtek i nästan alla testen. Så det går inte att utesluta att testperson A lärde sig urskilja Realtek baserat på det vilket gör det meningslöst att dra några kvantitativa slutsatser baserat på testet. Rent kvalitativa slutsatser kan man dock fortfarande dra.

Tycker det är lite synd att de inte gjorde om testet med riktig volymbalansering för att se hur det blev då.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Phod:

Mycket musik idag är söndermastrad, det kan jag hålla med om, men därav kan du ju inte dra slutsatsen att om man gillar Daft Punk så förstår man inte att gilla ett bra ljud? Det verkar ju som att du tycker att Get Lucky låter lika på alla anläggningar, vilket inte är fallet.

Det var inte det jag menade... Jag lyssnar själv på Daft Punk ibland ...
Det jag menar är, vilket "skräp" som helst kan spela Daft Punk och det kommer låte typ lika bra som en svindyr stereo. Gå till en musikaffär får du se. Jag lyssnade på tennis court i en affär, lät helt fantastiskt. Sen satt jag på lite andra icke poplåtar då hörde man att högtalarna inte var så bra ändå.

Permalänk
Avstängd

Öl är det skillnad på håller jag med om, men jag har inte hittat något givet mönster vad gäller pris kontra kvalitet/upplevelse, däremot kan man nog dra generella riktlinjer relaterade till tillverkare.
Men, vad jag funderar över är om man enbart går efter statistik så kan man ju ofta få resultat som inte går att applicera på en specifik individ.

(Funderar själv på ett internt ljudkort som ersättare till det integrerade, det skall arbeta mot en analog rigg.)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Jag har ärligt talat inte hittat någon modern rigg jag är nöjd med.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem

Inom hifi finns det två kategorier av människor.

De som INTE har provat blindtest och anser sig pricksäkert höra skillnad på olika delkomponenter.
De som HAR provat blindtest och lärt sig den hårda vägen att inte vara så kaxiga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mizzarrogh:

Öl är det skillnad på håller jag med om, men jag har inte hittat något givet mönster vad gäller pris kontra kvalitet/upplevelse, däremot kan man nog dra generella riktlinjer relaterade till tillverkare.

Det är lätt att hitta skillnader i kvalitet kontra pris när det gäller öl.
Generellt sett är öl för 15-25:- både godare och av bättre kvalitet än öl för runt 10:- på bolaget.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Generellt sett är öl för 15-25:- både godare och av bättre kvalitet än öl för runt 10:- på bolaget.

Jag provade att göra ett blindtest, men efter några flaskor smakade all öl gott.

Visa signatur

Ljud

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Phod:

Jag provade att göra ett blindtest, men efter några flaskor smakade all öl gott.

Jag får då dricka rätt många innan alla smakar gott...framför allt om man börjat med nån riktig favorit.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Blindtestet i sig som utvärderingsmetod (vid ljudåtergivning, medicinska är helt annorlunda utformade) är omtvistat sen länge, och bevisar inte mer än att i just detta testet så kunde ite statistiskt säkerställd skillnad påvisas.
Blindtest (och statistik) är jättebra om man vill "bevisa" något man redan tror sig veta. Tron på blindtestet är lika mycket en tro som tron på skillnader i komponenter, det tråkiga är att blindtestsidan inte förstår det och vill inse det.
De flesta argument som används för blindtest är precis samma som kan användas emot.
Ej att glömma , blindtest är subjektiva test, det är inte ett objketivt mätinstrument som används utan ett påverkbart subjekt, så många psykologiska argument som används för blindtest är precis samma som kan användas emot. Men det erkänns såklart aldrig, vår hjärna är helt opåverkbar vid blindtest men vid öppen lyssning så är den som en svamp, yeah right...
Tråden borde låsas då blindtestdebatter är som att diskutera religion.

Förvisso finns det problem med blindtest, och alla blindtest är inte likvärdiga, det hindrar dock inte det från att vara det bästa vi har. Det är ett faktum att icke-blindtest är i stort värdelösa vad gäller ljudkvalitet. Det är inte någon trosfråga.

Och det är blindtestförespråkare som också oftast är mätförespråkare; grejen är ju att "andra sidan" eller vad vi skall säga inte accepterar mätningar heller i någon större grad. Hade de gjort det hade vi inte behövt gå till blindtest eftersom det finns mängder av DACs och förstärkare som mäter i princip transparent.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

OK, jag låter denna tråd vara nu då jag precis instalerat ny DAC och tja - heh - jag hör tillräcklig skillnad för att sitta här med ett flin på läpparna.

Priset är ju inte det viktigaste, det är att alla delarna sammanfaller tillsammans med kvalitett som passar ens egna önskvärda upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

OK, jag låter denna tråd vara nu då jag precis instalerat ny DAC och tja - heh - jag hör tillräcklig skillnad för att sitta här med ett flin på läpparna.

Vad för något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

De som INTE har provat blindtest och anser sig pricksäkert höra skillnad på olika delkomponenter.
De som HAR provat blindtest och lärt sig den hårda vägen att inte vara så kaxiga.

Låter som du kommer väldigt nära om man ser till kommentarerna i tråden. Ser till och med argument mot blindtest som metodik och påståenden om att det skulle vara en tro och inte ett så nära objektivt sätt som möjligt att försöka påvisa skillnader i ljudkvalitet.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Vad för något?

Jag köpte en NAD D1050 och ett par Nad HP50 till mig själv i födelsedagspresent. Dom kom några dar tidigt. DAC:en var riktigt trevlig. Fick bra flång i de flesta av mina lurar. Ett par gjorde det inte så mycket till eller från - men på dom som det hjälpte - mums.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Vilken typ av påverkan tänker du på?

Tycker du att bli utsatt för att behöva lyssna på samma låt/ljud 8 gånger i rad med och med "tvång" om att gissa efter varje är ett normalt sätt att lyssna?
Tänk på hur folk kan stressas av frågesporter på TV osv.
Detta är gissningsvis anledningen att blindtest ger resultat som skiljer sig från öppen lyssning.
Många av de andra argumenten förutsätter att alla audiofiler är idioter ("köper först- lyssnar sen= bekräftelse", "den snyggaste/dyraste kommer låta bäst"), visst är iofs många är det men inte värre än övriga befolkningen.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Jag köpte en NAD D1050 och ett par Nad HP50 till mig själv i födelsedagspresent. Dom kom några dar tidigt. DAC:en var riktigt trevlig. Fick bra flång i de flesta av mina lurar. Ett par gjorde det inte så mycket till eller från - men på dom som det hjälpte - mums.

Ok, är inte direkt något fan av NAD. Hoppas du blir nöjd.

Är på jakt efter en ny själv fast en Rega DAC i silver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Låter som du kommer väldigt nära om man ser till kommentarerna i tråden. Ser till och med argument mot blindtest som metodik och påståenden om att det skulle vara en tro och inte ett så nära objektivt sätt som möjligt att försöka påvisa skillnader i ljudkvalitet.

Då kan jag gladeligen bidra med mig själv som tredje typ: en som aldrig gjort ett blindtest men som förstår fördelarna med det och även tycker att anledningen till att man använder det borde vara uppenbart för alla.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hoski:

He he, jorrå, men vad jag ville ha sagt är att det ju är hur alla komponenter samverkar som styr, hur man gör bryggden, hur länge humlet får dra osv, men när det kommer till saker som tex humlebeska så är det ju väldigt mycket en fråga om personligt tycke och smak.

Jämför man öl med samma "konstruktion" så får man ju som regel ganska individuella resultat beroende på vad personen föredrar för karraktär på ölen.
Jag räknade bort sorter med dåliga komponenter och halvdan bryggning här.

Men sedan om man föredrar stout eller fin lager är ju mycket beroende av tillfälle och personligt tycke menar jag.
Vid vissa tillfällen vill man ha mörk Ale, vid andra ljus lager, men sedan kan man ju inte säga generellt att lager är bättre än Ale eller tvärtom menar jag.

Aja, alla smakade öl efter en stund tyckte jag också...

Edit, alltså jag har just nu i kylen två bra flarror, den enda kostade nästan 30 spänn och den andra drygt en tia men jag tycker att bägge var väldigt bra.

Testade en flaska förut för närmare 30 pix som jag gav underkännt och en burk för 9:- som jag gav fem stjärnor förut.

Sedna hade jag förut två likadana falskor från samma bryggeri men den ena är något men inte mycket kraftigare än den andra som är mer folkölsanpassad och den flaskan för typ 2:- mer vann överlägset.

-

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Då kan jag gladeligen bidra med mig själv som tredje typ: en som aldrig gjort ett blindtest men som förstår fördelarna med det och även tycker att anledningen till att man använder det borde vara uppenbart för alla.

Då faller du och jag i precis samma fack. Håller med dig till 100%.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Jag är övertygad om att jag i blindtest så som de är utfomade skulle ha fruktansvärda problem att höra skillnad på något överhuvudtaget.
Men jag är också säker på att jag skulle var mycket sämre på att rabbla multiplikationstabellen samtidigt som flera sköt paintboll kulor på mig i ett mörkt rum. Betyder det att jag inte kan räkna då?

Majoriteten av de blindtestförespråkare jag ser kommer inte från en hifibakgrund och ej heller kommer de nånsin in i hifi.
Fascinerande att just de som aldrig kommer att köpa något också är det som tror sig veta hur det skall utvärderas.

Ville man göra "riktiga" utvärderingar skulle man ge folk okända komponenter över längre tid, gömda i en viktad låda för att de inte skall påverkas av utseendet och tyngden, för det gör folk tyvärr. Sen fick de lyssna bäst de ville över en vecka eller mer. Att hoppa mellan låtar är meningslöst, man testar sannolikt enbart stress och lyssningströtthet hos subjektet.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Ok, är inte direkt något fan av NAD. Hoppas du blir nöjd.

Är på jakt efter en ny själv fast en Rega DAC i silver.

Hittils är jag positivt överaskad. Läste massor med recensioner och försökte hitta någon som gillade musik som jag gillade. Efter mycket om och men så gick jag på Innerfidelity och WhatHifi recensionerna och införskaffade dessa.

Så det är en trevlig mackapär. Var inne ett bra tag på just Rega själv,samt Cambridge, men valde denna till slut. Tittade även på Schiit Bifrost med olika moduler men efter att man satt in lite godis man ville ha och såg vad frakt och tull lade till så kunde jag nog skaffa en bättre stereo iu slutändan

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Ville man göra "riktiga" utvärderingar skulle man ge folk okända komponenter över längre tid, gömda i en viktad låda för att de inte skall påverkas av utseendet och tyngden, för det gör folk tyvärr. Sen fick de lyssna bäst de ville över en vecka eller mer.

Jag hoppas du inser att detta också är en form av blindtest som förespråkas ideligen av just "blindtestförespråkare"?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss