Rekommendera den bästa bärbara datorn att ge i gåva

Permalänk
Avstängd

Rekommendera den bästa bärbara datorn att ge i gåva

Jag och tjejen har lite att fira snart och hon ska då få något hon både vill ha och behöver, nämligen en ny bärbar dator.
Borta är dagarna då det var tvunget att vara en Macbook utan nu kan det vara vad som helst.

Kraven är ungefär som följande:

Estetiskt tilltalande (hehe)
Väldigt lätt
13,3" med minst FullHD
Riktigt vass batteritid
Kablat nätverk

Bra-om-den-har - saker:

Touch
Displayport men HDMI går också
8gb ram
SSD om 256gb

Kul-om-den-har - saker:

Kan kopplas loss från tangentbordet och bli en platta
Sladdlös laddning (vet ej om det finns, men det finns ju till telefoner)

Pristaket är satt till 20 000kr

Jag går och funderar på en Macbook Air men tycker den haltar på flera punkter, likaså funderar jag på några snygga Sony Vaios med Windows 8. Var och klämde på datorer idag på Media Markt och Elgiganten men blev inte klokare för det. Datorn måste dock finnas på lager då den ska överlämnas på torsdag i kommande vecka, så det är väl det enda egentliga kravet.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

När jag läste kraven tänkte jag faktiskt på precis Sony Vaio (som jag också har själv).
Speciellt med extrabatteriet fås ju riktigt vass batteritid.
Synd att du inte kan konfigurera själv i så fall dock.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Avstängd

Är det någon särskild modell du tänker på?
Det är egentligen inte så viktigt med mhz hit och dit, vi är lite för gamla för att sitta och tweaka till gränsen. Viktiga är snarare en bra skärm och en bra musplatta samt att det bör vara en premiumklassad dator om man får kalla det för det.

Permalänk

Köpte precis en Lenova Yoga 2 Pro. Riktigt nöjd!
3200x1800
i7
8gb ram
256gb ssd
touch (Kan vända runt skärmen och använda som surfplatta)
Tunn och lätt, 1.3 kg

http://www.dustinhome.se/product/5010755589/lenovo-yoga-2-pro...

Permalänk
Avstängd

Macbook Pro kanske?

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2307111 - Touch, Hög upplöst (tror det är 4k), i7 processor .. u modell :(, 8gb ram, 256gb ssd, fullt vridbar så det går att använda som pekplatta, 13,3 tums ,6-9 timmars batteritid, hdmi , ej kablat !

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2366951 - även en extrem dator .. kolla recension om den - http://www.youtube.com/watch?v=M7fcJM6iunA

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk

Vad ska datorn mest användas till? Surf, Spel?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag gillar min Asus UX301LA, 8 gig ram, i7, 256GB SSD (2x128 i RAID 0, ~900MB/sec), 2560x1440 på 13.3" skärm.

fel skärmstorlek
Permalänk
Medlem

Macbook pro retina?

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Avstängd

Mac är som sagt ett alternativ men Macbook Pro är för tung helt enkelt just nu.
Ska genast läsa på om de andra datorerna ni nämnt!
Datorn kommer nog användas till det mesta, främst studier dock.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga Macbook pro eller air.

Permalänk
Skrivet av Damodred:

Mac är som sagt ett alternativ men Macbook Pro är för tung helt enkelt just nu.
Ska genast läsa på om de andra datorerna ni nämnt!
Datorn kommer nog användas till det mesta, främst studier dock.

En MacBook pro retina 13 tum väger 1,57kg, det är bara 220 gram mer än en air 13 tum.
Har själv en pro retina och tycker den är mycket trevlig
Jag tycker själv inte att vikten på denna är ett problem när man ska bära runt på den...

Visa signatur

Datorn: Lian Li Lancool PC-K62, 2st powercolor 7970, MSI P67A-GD55 B3, Intel Core i5 2500K, Noctuna NH-D14, Corsair HX750W, 12gb ram, Samsung 840 evo 250GB ssd + 3TB lagring.
Tillbehör: Benq 24", logitech Z5500, Logitech G110 + Mionix Naos 5000

Permalänk
Avstängd
Skrivet av haapppoooo:

En MacBook pro retina 13 tum väger 1,57kg, det är bara 220 gram mer än en air 13 tum.
Jag tycker själv inte att vikten på denna är ett problem när man ska bära runt på den...

Absolut inte jättetungt men jag skulle vara beredd att betala mycket för att ha Macbook Air som det tyngsta alternativet om du förstår.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tråkigt att du inte kan vänta på nästa generations Air men ändå bara den som är tänkbar. Milsvidd skillnad i kvalitetskänsla.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elitist:

Tråkigt att du inte kan vänta på nästa generations Air men ändå bara den som är tänkbar. Milsvidd skillnad i kvalitetskänsla.

I sådana fall måste jag komma på en annan gåva. Torsdag is the day så att säga. Som sagt är Airen det tyngsta jag helst vill hitta. Den får självklart väga mer men då måste den ha något annat som motiverar mycket mer.

Permalänk
Skrivet av haapppoooo:

Vem skrev detta inlägg??

On topic, tycker inte en pro är tung.

Visa signatur

Datorn: Lian Li Lancool PC-K62, 2st powercolor 7970, MSI P67A-GD55 B3, Intel Core i5 2500K, Noctuna NH-D14, Corsair HX750W, 12gb ram, Samsung 840 evo 250GB ssd + 3TB lagring.
Tillbehör: Benq 24", logitech Z5500, Logitech G110 + Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

I sådana fall måste jag komma på en annan gåva. Torsdag is the day så att säga. Som sagt är Airen det tyngsta jag helst vill hitta. Den får självklart väga mer men då måste den ha något annat som motiverar mycket mer.

Att sitta på högre upplösning som du kan med rMBP 13" ger ju avsevärt mycket mer arbetsyta, är väl rätt så värdefullt?

Oavsett bör upplösning vara åtminstone 1920x1080 om det är studier som skall göras.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Att sitta på högre upplösning som du kan med rMBP 13" ger ju avsevärt mycket mer arbetsyta, är väl rätt så värdefullt?

Oavsett bör upplösning vara åtminstone 1920x1080 om det är studier som skall göras.

Nja våra förutsättningar är lite annorlunda. Hon har idag en Macbook Pro från 2012 som vi inte är riktigt nöjd med. Inget specifikt utan den är bara inte vad som önskas. Vi har dessutom redan flera monitorer med 2560x1600 i hemmet så det är heller inte allt för viktigt. Macbook idag är också lite för slätstruken om du förstår? Designen är rent av tråkig. Det ska vara något som är mer än bara funktionellt. Hann se en tråd om en ny Samsung här, ska titta på den.

Fler förslag, blir att läsa på ikväll och köpa imorgon

Edit:

Denna är det alltså som länkas till i en annan tråd. Vikt och storlek är helt rätt. Den hade varit ett givet köp om den hade haft touch och antingen vridbar skärm eller avtagbar dito. Någon som sett något liknande? Sitter på en telefon så inte så lätt att söka nu ska leta vidare senare ikväll

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2493828

Edit igen:

Det verkar nu som att det står mellan nämnda Samsung och en Sony Vaio
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2284885

Krasst sett så har Sonyn fördelen med en touchscreen och vassare cpu, kommer kanske till nytta i tunga Excel dokument?
Samsungen har bättre batteritid och kablat nätverk.

Något annat jag missat?

Permalänk
Avstängd

Blev Sonyn till slut. Och just nu är det som att vara singel igen