Permalänk

Internet dog, Vad gör jag?

Hallå sweclockers!

Sitter här desperat och ensam, efter drygt 2 timmars felsökning så ger jag upp.
Klockan 00:00 exakt så dog min internetanslutning.
Vild gissning så känns det som att det skulle kunna vara något hos leverantören, för jag har ingen aning om vad det annars skulle kunna vara.

Jag kör TP-kabel direkt i uttag i väggen (lägenhet). Denna går sedan rätt in i datorn.
Det krävs ingen speciell IP konfig för att det skall fungera utan hoppar igång av sig själv.
Dock så la det bara av nu.
Jag får felmeddelande att "Anslutning till lokalt nätverk saknar giltigt IP-konfig."
Jag har provat sätta fast IP utan resultat, provat köra anslutningen via en router.
Får då felmeddelande att "DNS-servern svarar inte".
Jag har provat byta TP kabel.
Ingenting löser problemet..

Allt har fungerat klockrent under en längre tid så glömt det medta man lärde sig i skolan om detta, har ni några tips?
Vart kan jag leta? Vad kan jag testa för att avgöra vad problemet är?

Att pinga Google fungerar inte, hittar inte värddatorn.
Har stängt av brandvägg/antivirus

Permalänk
Medlem

Har du en annan dator du kan testa med och se ifall det funkar? Hade liknande problem med en dator fast internet funkade fint på de andra så jag kunde dra slutsatsen på att det var fel på datorn. Hade inte internet på den datorn i flera veckor. Bestämde mig för att köpa ett nytt nätverkskort, drog ut strömkabeln ur datorn stängde av nättagget och bestämde mig för att kolla en sista gång ifall det funkar så jag kopplade tillbaka det och satte på datorn. Av någon konstig anledning fungerade internet som det skulle igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jämtkrafts fibernät krånglar. så det är inte bara du.

"[02:06:40] E***: Både mitt och M***'s dog för typ två timmar sen, jävla Jämtkraft" - Skype

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk

Aah så det kan vara jämtkraft? Jag bor i Östersund så

Det fungerar iaf nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiftykent:

Aah så det kan vara jämtkraft? Jag bor i Östersund så

Det fungerar iaf nu

Ser det på din profil, det bör vara tillbaka nu?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.