Moderkort hittar inte SSD

Permalänk

Moderkort hittar inte SSD

Tjena!

Nu är det så att mitt moderkort inte hittar min SSD längre av någon anledning. Detta har ett antal gånger förut men då har datorn hittat SSD:n efter några omstarter. Låt mig beskriva vad som hände innan problemet uppstod.

Jag satt med ett par kompisar på Skype och så satt vi och moddade våra Skyrim mm. Jag laddade ner en massa texture, graphics och andra mod för att göra spelet så vackert som det går. Men när jag startade spelet fick jag problem att spelet frös, och den tredje gången spelet frös så frös också hela datorn. Jag stängde av datorn manuellt och antog att allt var lugnt men min inställning ändrades snabbt då datorn inte hittade min SSD längre eller min hårddisk! Men min optiska läsare dyker upp.

Jag har startat om datorn x antal gånger för att det har ju som sagt löst problemet förut men inte denna gång. Jag har också gått in i BIOS för att leta upp SSD:n men inte ens där syns den. Jag kan dock hitta min HDD i BIOS. Jag hade inte detta problem innan jag bytte till detta moderkort i somras!

Så nu till mina frågor:

Vad kan jag försöka göra?
Är min SSD död?
Kan det ha med mitt moderkort att göra?
Vad kan jag göra om det är något med det?

Kommer fler frågor om jag kommer på fler.

Specs:
MSI Z77A-GD65
Crucial m4 128 GB
WD Green 1TB 5400RPM

Mvh Felix

Edit: Datorn hoppade igång nu men jag startade bara om den ett par gånger till. Så jag antar att problemet står kvar.... Hjälp för framtida problem uppskattas!

Visa signatur

Gaming: i7-8700K | GTX 1080Ti | 16GB | 650w | 512GB| Win10
Laptop: MacBook Pro 13,3" | 8GB | 240GB | OSX

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Pröva byt ut SATA-kabeln och använd en annan connector om du kan.

Sen kanske det finns något diagnostikprogram som kan kolla hur disken mår?

Permalänk
Skrivet av mynick:

Pröva byt ut SATA-kabeln och använd en annan connector om du kan.

Sen kanske det finns något diagnostikprogram som kan kolla hur disken mår?

Det kan jag göra imorgon!

Laddade ner ett sådant program och den sa att både min SSD och min HDD mådde fin fint och fungerade som de skulle.

Visa signatur

Gaming: i7-8700K | GTX 1080Ti | 16GB | 650w | 512GB| Win10
Laptop: MacBook Pro 13,3" | 8GB | 240GB | OSX

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av mynick:

Pröva byt ut SATA-kabeln och använd en annan connector om du kan.

Sen kanske det finns något diagnostikprogram som kan kolla hur disken mår?

Bytt ut SATA kabel idag. Men eftersom att datorn funkar nu igen så märker jag ingen skillnad. Vi får allt se nästa gång, om det blir en nästa gång trots allt Tack iaf!

Visa signatur

Gaming: i7-8700K | GTX 1080Ti | 16GB | 650w | 512GB| Win10
Laptop: MacBook Pro 13,3" | 8GB | 240GB | OSX

Citera för svar!