Permalänk
Medlem

Ordkunskap, Diska?

ordet "data" har ju redan blivit en nationell misstolkning.. men nu undrar jag hur ordet "disk" står sig..
ser inga problem med att säga disk istället för hårddisk, säger själv hårddisk och skriver hdd..
i reklamfilmer går det bra med en mening som tex "hela två diskar med extramaterial"
är för övrigt samma röst som säger "massor med power, massor med minne, stort lager och cd brännare"
i dell reklamen.. finns fler exempel men kommer inte ihåg..
tänker inte hacka på alla reklamfilmer för folk som gör dom måste vara helt blåsta och jag orkar inte helt enkelt..
men finns det folk som äger en dator och använder ordet disk istället för "skiva" när man pratar CD skivor..?

Visa signatur

Homosexuals Are Gay

Permalänk

Re: Ordkunskap, Diska?

mjae, har hänt nångång, a long long time ago

Permalänk
Medlem

För övrigt är det nog inte logiskt att säga
CD skiva =
Compact Disc -skiva =
Kompakt skiva -skiva

Jag tycker det blir lite kaka på kaka.

Visa signatur

Friskt kopplat hälften brunnet. http://zvenzzon.mine.nu/

Permalänk
Medlem

Klanka inte ner på data!
En data är ju den ursprungliga benämningen: En data, flera dator.
Fast numera heter det ju som alla vet datanmaskin.

Visa signatur

Väskan: Apple PowerBook 12" 1,33GHz 768Mb RAM 80GB HDD
Skrivbordet: P4 2,4GHz, 768 Mb RAM, 120GB HDD, Radeon 9600
Jeansfickan: iPod Mini - SonyEricsson T68i

Permalänk
Medlem

haha zvenzzon
lite OffTopic:
samma sak med salsa-sås = sås-sås

OnTopic
"En data flera dator" är inte det latin

Visa signatur

Min webbsida!
"Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete, svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..." - Voltarie

Permalänk

att det någonsin har hetat en data, flera dator hoppas jag inte allt för många anser, brrr

Visa signatur

tihi

Permalänk

Lite mere OffTopic:

ICkrets=
Integrated Circuit krets=
Integrerad krets krets

On Topic:

Så tycker jag personligen att man bör använda hårddisk, inte för att jag skulle använda det istället för en CD men disk skulle kunna betyda en diskett eller en minidisc, nog för att ingen använder en diskett längre, och MD har man ju inte till datorer, men men...

Förresern:
-Vad har du för nån disk hemma?
-Tja, det är väl en gryta, några smutsiga talrikar och lite bestick...

Visa signatur

*Ave Crux Spec Unica*
-Skriver ni till mig - citera!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bmb
Klanka inte ner på data!
En data är ju den ursprungliga benämningen: En data, flera dator.
Fast numera heter det ju som alla vet datanmaskin.

är du seriös?? du är ju slut du!! en data, flera dator? "datanmaskin"? hoppas du menar datamaskin.. säger du att du har "massor med power" när du klockat processorn oxå eller? utalar du ram som "räm" (engelskt uttal) hörde det nyss på nyaste dell reklamen..

data är och förblir information..
dator är det rätta ordet.. så sluta larva dig..
två diskar........... och en torkar..

Visa signatur

Homosexuals Are Gay

Permalänk
Medlem

http://susning.nu/Datamaskin
Susning.nu rockar röven, bland det bästa den östgötska slätten har uppbringat.

Visa signatur

Väskan: Apple PowerBook 12" 1,33GHz 768Mb RAM 80GB HDD
Skrivbordet: P4 2,4GHz, 768 Mb RAM, 120GB HDD, Radeon 9600
Jeansfickan: iPod Mini - SonyEricsson T68i

Permalänk

Visserligen blir CD-skiva lite "tårta på tårta", men eftersom ordet disc inte är svenska så kan det knappast räknas. Kallades dom för kompaktskivor på svenska så vore det inga problem, men vi är ju inte så förtjusta i att översätta namn på tekniska produkter.

Dator är för övrigt ett "svenskt" ord i den meningen att vi inte tagit det från engelskan. I bland annat tyskland kallas dator för "computer", fast med Arnold-uttal.

Visa signatur

Det är INTE luftens acceleration över vingprofilen som skapar undertrycket över vingen och därmed lyftkraft, det är precis tvärtom.

Permalänk

apropå "data"

Min svenska lärare säger data, och får klassen att tro att det heter data!!!
Jag har bråkat lite med henne om det och ett av mina huvudargument är att "data" inte står i ordboken som en dator/datamaskin. Hon försvar sig med att ett ord inte behöver stå i ordboken.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bmb
http://susning.nu/Datamaskin
Susning.nu rockar röven, bland det bästa den östgötska slätten har uppbringat.

en datamaskin är en maskin som behandlar data, men det behöver ju inte betyda att data betyder samma sak...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baracuttra
apropå "data"

Min svenska lärare säger data, och får klassen att tro att det heter data!!!
Jag har bråkat lite med henne om det och ett av mina huvudargument är att "data" inte står i ordboken som en dator/datamaskin. Hon försvar sig med att ett ord inte behöver stå i ordboken.

En dator hanterar data. Data är bara en packe med ettor och nollor om man ser på det ur en dators synvinkel.

Skulle man se det som en svensklärare så är det en packe med hopsamlad information som på något sätt skall behandlas.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Det är klart det heter datanmaskin. Det vet ju alla...

Visa signatur

Friskt kopplat hälften brunnet. http://zvenzzon.mine.nu/

Permalänk
Medlem

Go angelo go.. ==)

Visa signatur

// iBear

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bmb
http://susning.nu/Datamaskin
Susning.nu rockar röven, bland det bästa den östgötska slätten har uppbringat.

Datamaskin är ett äldre ord för dator. Det användes under 1960-talet, men utkonkurrerades under 1970-talet av ordet dator.

Som en förkortning av datamaskin förekom även "data" (en data, den datan, flera dator, de datorna). Detta låter konstigt i nutida språk, men förekommer flitigt i romanen [bok/Den stora datamaskinen]? av Hannes Alfvén. Långt in på 1980-talet kunde man höra folk säga att "det är fel på datan".

och med den texten vill du bevisa vad?? att folk sa fel redan på 70 talet?
data är ju ett annat ord.. man kan ju inte bara skapa en förkortning hur som helst..
anledningen till att ordet dator existerar är för att man inte KAN säga data om datamaskin..
(gnäller inte på bmb utan på alla som säger data)
den här disskussionen är för övrigt off topic.. det var "disk" jag undrade över..
att någon kan försvara att dom säger data är för mig ofattbart..

och om ni ska säga datamaskin får ni säga automobil, televisionsapparat, videobandspelare och skärmmössa oxå..

Visa signatur

Homosexuals Are Gay

Permalänk
Medlem

Ontopic igen:
Att kalla Skiva för disk är bara löjligt, ännu ett steg mot sveriges globalisering(amerikanisering)

Visa signatur

Liver är en kö och du står sist

//Moffe

Permalänk
Medlem

en skiva är en skiva
säger man disk i datorsammanhang så tänker jag på hårddisk, som jag själv kallar disk ganska ofta.

Permalänk
Medlem

.. skriv hit:

www.spraknamnden.se

Svenska språknämnden
Sveriges officiella språkvårdsorgan

"Språknämnden har till uppgift att följa svenskans utveckling i tal och skrift. Vi ger ut ordböcker och andra språkböcker samt tidskriften Språkvård, erbjuder språkrådgivning och föredrag, bedriver språkforskning och verkar för nordiskt samarbete i språkfrågor."

edit: jag orkar inte, skall ut och parta!

..för övrigt anser jag att detta är världens mäktigaste ord:
snippa: Det kvinnliga könsorganet, neutral benämning motsvarande snopp (inte helt nytt, men värt att sprida)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

säger jag disc tänker jag på hdd, inte cd/dvd-skivor.

Visa signatur

WS (Moria) Win XP SP1: ABIT NF7-S 2.0, AMD XP 2200+@2005 (h2o), 768 MB RAM, 360GB HDD, POW GeForce 2 GTS Pro
Server (Angmar) Gentoo Linux 1.4: PIII@500, 256 MB RAM, Riva TNT 16 MB, 678GB HDD
Server (Morgul) Gentoo 2004.3 PIII@700, 384 mb RAM, 457GB HDD

Permalänk
Medlem

Det dom säger om att det från början skulle heta en data flera dator är faktiskt sant...

Det var nån snubbe på svenska akademien som föreslog det, och det var nästan bestämt när dom kom på att det var mer logiskt med en dator flera datorer.....

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baracuttra
Hon försvar sig med att ett ord inte behöver stå i ordboken.

Det har hon faktiskt rätt i... Men resten? Tror inte det.
Och du, var inte alltför kaxig när du för fram dina "bevis"... Du kan ha hur rätt som helst, det är ändå hon som sätter betyg på dig.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Vad sägs om den lite klassiska paradoxen: CD-ROM-Brännare?

Förklaring för de som inte fattar:
CD - Compact Disc ("Kompakt skiva")
ROM - Read Only Memory (Endast läsning)
Brännare - eh? bränner, inte läser...

Hur kan en läsare bränna?

Visa signatur

Där alla tänker lika, tänker ingen speciellt mycket.
Om du tror att du vet, så är du dåligt underrättad.