Vad ska ms. göra för att möta ps4

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering till denna tråd. I februari så var det i princip jämnt lopp mellan PS4 och One i USA och i mars väntas One vinna stort i försäljning.

Källa: NPD

Det blir ett intressant år

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ozo64:

Fast den stora massan spelar inte på konsoll längre heller. De har gått vidare till plattor och telefoner.
De som är kvar är hardcore gamers och de bryr sig väldigt mycket om vad det är för prestanda de får för sina pengar.
Därför floppar Wii U och därför kommer One också bli en gigantisk flopp. Varför betala mer för ngt som är svagare frågar sig de flesta.

Wild fanboy appeared
Mina anledningar varför jag stannar på Xbox One

Snart kommer DirectX12.
Xbox live är en miljard gånger bättre.
Drar mindre ström
HDDN fungerar som en SSHD.
Kinect 2.0 är coolt och kommer bli mycket bättre längre fram.
Kontrollerna. (även kvalitén menar jag här, då gummit på ps4ans går sönder på en gång, för dem flesta har jag läst.)

Sen, är inte konsolen lanserad överallt heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxee:

(även kvalitén menar jag här, då gummit på ps4ans går sönder på en gång, för dem flesta har jag läst.)

Har inte märkt av något slitage på min ännu

dom kanske har varit lite hårdhänt mot kontrollerna?

tycker kinect verkar vara en rolig pryl har aldrig nånsin testat det tyvärr : / ..
å varför görs sånna här trådar ? dom brukar alltid spåra ur ! ^^ man köper det man gillar helt enkelt

köpte ps4 i väntan på metal gear nästan enda anledningen till varför jag har köpt playstation igenom tiderna
å kanske ev något annat exklusivt spel ..

hade velat haft det dära ryse son of rome också verkar sjukt kul kommer dock inte till ps4 utan xbox..

Men som alltid PC MASTER RACE

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Testpilot
Skrivet av baxee:

Snart kommer DirectX12.

Mer korrekt är väl att DX12 utannonseras snart, när det kommer vet ingen än utan det kan dröja ett år till. Spel som utvecklas nu kommer dessutom troligtvis fortsätta utvecklas med den version av DirectX som de påbörjades med så det kommer nog dröja ett tag innan det kommer ett DX12-spel. Vad ens DX12 skulle ge på Xbox är heller ingen som vet eftersom utvecklarna redan har nära tillgång till hårdvaran, den feature som DX12 pushas med.

Hårddisken i Xbox One är en vanlig hårddisk, hur kan den fungera som en SSHD?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Skulle inte förvåna mig om vi mycket snart ser en disclös Xbox One för att få ner priset lite och möta PS4

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hunden:

Mer korrekt är väl att DX12 utannonseras snart, när det kommer vet ingen än utan det kan dröja ett år till. Spel som utvecklas nu kommer dessutom troligtvis fortsätta utvecklas med den version av DirectX som de påbörjades med så det kommer nog dröja ett tag innan det kommer ett DX12-spel. Vad ens DX12 skulle ge på Xbox är heller ingen som vet eftersom utvecklarna redan har nära tillgång till hårdvaran, den feature som DX12 pushas med.

Hårddisken i Xbox One är en vanlig hårddisk, hur kan den fungera som en SSHD?

Hej!

det sitter ett 8GB eMMC NAND Flash i xbox one och Det sitter en "vanlig" HD i boxen så enda rimliga användningen av 8GB flash på ett eMMC interface är att agera cache så att man får samma fördelar som i en "hybrid HD".

Och vad gäller DX12, mycket möjligt att det kan ta ett tag innan spelutvecklarna utvecklar till DX12, men när de väl kommer är det en stor fördel enligt mig.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av baxee:

det sitter ett 8GB eMMC NAND Flash i xbox one och Det sitter en "vanlig" HD i boxen så enda rimliga användningen av 8GB flash på ett eMMC interface är att agera cache så att man får samma fördelar som i en "hybrid HD".

Där ser man, hade inte koll på att det fanns ett flash-minne som användes på det sättet i Xboxen. Lär ju kanske ge Microsoft större kontroll över vad för data som lagras i minnet mot att ha en riktig SSHD där diskkontrollern avgör det.

Visa signatur

[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hunden:

Där ser man, hade inte koll på att det fanns ett flash-minne som användes på det sättet i Xboxen. Lär ju kanske ge Microsoft större kontroll över vad för data som lagras i minnet mot att ha en riktig SSHD där diskkontrollern avgör det.

Man kan inte veta allt.

Permalänk

MS och Sony kan ju börja med att se till att det finns ett enda intressant spel till sin konsoll.

Wii U har ju redan en uppsjö av dem. Nintendo ligger långt före, men så har de haft ett försprång också.

Visa signatur

1150 4670k @ Stock | Asrock H87M-ITX| 8gb (2x4) Corsair Vengeance LP CL 9 1600hz | MSI GeForce GTX 770
Bitfenix Prodigy White | Corsair H100i w/ 2x Noctua NF F-12

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxee:

Hej!

Har du nån källa på det där? Googlar man så verkar det finnas lika mkt teorier om vad det där minnet används till .. som...... Sandkorn på månen...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BasseBaba:

Har du nån källa på det där? Googlar man så verkar det finnas lika mkt teorier om vad det där minnet används till .. som...... Sandkorn på månen...

Minns inte vart jag sett det, men det är det ända logiska.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr.Borka:

Vilket i verkligheten utanför Sweclockers absolut inte spelar någon som helst roll i ett större perspektiv. Det är beklagligt när så mycket fokus riktas på tekniska specifikationer när det inte är alls vad massan köper produkterna för.

Det är ju som att säga att en Mac-laptop säljer bättre än en HP-laptop för att Mac:en har snabbare RAM-minnen. Det är fånigt.

PlayStation 4 har ett övertag genom att vara billigare, först och främst. PlayStation är ett starkt varumärke sedan gammalt. Inte att nämna att PlayStation 4 plockar fram mer aktuella detaljer med sociala tjänster, streaming och har byggt upp ett mycket starkare stöd bland insatta än Wii U och framför allt Xbox One genom att Sony lyckats triumfera i allting främst Microsoft misslyckats med.

Xbox One känns som ett skämt, något sorts practical joke - ända ned på namnet. Med tjänster och egenskaper som inte är ett dugg aktuella utanför USA, om ens där. Detta med krav på ett värdelöst verktyg som entusiaster och utvecklare hatar, dyrare prislapp och tveksamt spelbibliotek kort efter lansering. Klart som fan det finns utrymme att hysa stor kritik utan att prata tekniska specifikationer.

Själv misslyckas jag se hur Nintendo i sak försöker föra spelandet framåt. För mig ser det ut som de snickrat ihop en något starkare Wii med ratade komponenter ingen annan ville bygga med och kombinera det med en jättetrendig surfplatta till kontroller. Wii U är ju lika nystartande och revolutionerande som Nintendo DS. Alltså idag, år 2014, mycket lite till någon sorts revolution eller något som ens gör det minsta fotavtryck efter sig.

Jag skaffade mig en Wii U för spelen som i princip bara går att spela på Nintendo's konsoler. Jag vet inte vad du är ute efter med en konsol, men jag gör mitt val efter de spel som intresserar mig - lådan skiter jag fullständigt i, likaså alla MHz/GHz och Teraflops.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Testpilot
Skrivet av BasseBaba:

I en intervju jag hittade när jag själv letade bevis nämner någon på Microsoft att de använder minnet till lite allt möjligt, bland annat för att snabba upp uppstarter och kunna ha bakgrundsprocesser igång som inte läser från hårddisken. Som jag tolkar det så används minnet inte alls till spelen utan där läser man all information från hårddisken, flashminnet används alltså för att garantera att spelet är den enda som läser från hårddisken när man spelar och inte störs av någon systemprocess eller bakgrundsapplikation.
http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-the-complete... (sök efter "eMMC NAND" för att komma till den specifika frågan)

Skrivet av baxee:

Minns inte vart jag sett det, men det är det ända logiska.

Det mest logiska skulle jag nog säga är att använda flashminnet så som det använts tidigare (Xbox 360, PS3, Wii), att lagra viktiga delar av operativsystemet i. Ditt ursprungliga påstående stämmer ju faktiskt inte, hårddisken används som en hårddisk och inget annat. Efter lite egen forskning visar det sig ju dessutom att spelen inte drar någon nytta av flashminnet mer än att indirekt slippa samsas om hårddisken.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hunden:

I en intervju jag hittade när jag själv letade bevis nämner någon på Microsoft att de använder minnet till lite allt möjligt, bland annat för att snabba upp uppstarter och kunna ha bakgrundsprocesser igång som inte läser från hårddisken. Som jag tolkar det så används minnet inte alls till spelen utan där läser man all information från hårddisken, flashminnet används alltså för att garantera att spelet är den enda som läser från hårddisken när man spelar och inte störs av någon systemprocess eller bakgrundsapplikation.
http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-the-complete... (sök efter "eMMC NAND" för att komma till den specifika frågan)

Det mest logiska skulle jag nog säga är att använda flashminnet så som det använts tidigare (Xbox 360, PS3, Wii), att lagra viktiga delar av operativsystemet i. Ditt ursprungliga påstående stämmer ju faktiskt inte, hårddisken används som en hårddisk och inget annat. Efter lite egen forskning visar det sig ju dessutom att spelen inte drar någon nytta av flashminnet mer än att indirekt slippa samsas om hårddisken.

Det får vi i framtiden se, som sagt vet man inte riktigt än, då microsoft inte gått ut med det.

Information jag fick det av hittade jag, en på forumet som skrivit det. virtual void,

Permalänk
Skrivet av baxee:

Wild fanboy appeared
Mina anledningar varför jag stannar på Xbox One

Snart kommer DirectX12.
Xbox live är en miljard gånger bättre.
Drar mindre ström
Kinect 2.0 är coolt och kommer bli mycket bättre längre fram.
Kontrollerna. (även kvalitén menar jag här, då gummit på ps4ans går sönder på en gång, för dem flesta har jag läst.)

Sen, är inte konsolen lanserad överallt heller.

1.) Okej, detta innebär rent konkret vad? Utvecklare har väl tillgång till hårdvaran i en konsol på ett helt annat sätt en på en PC, hårdvarunära programmering är väl standard på konsoller?

2.) "En miljard gånger bättre", utveckla gärna? Är inte "bättre" subjektivt i detta fallet? Enligt specifikationerna är hårdvaran sämre, detta bekräftas utav det faktumet att spelen till Xbox One körs i lägre upplösning.

3.) http://www.extremetech.com/gaming/173127-ps4-xbox-one-power-c..., enligt de där graferna drar PS4 marginellt mer ström än Xbox One. 27 Watt mer i Load för att vara exakt, menar du att detta är ett giltigt argument för att välja Xbox One över PS4?

4.) Nej. Ingen vet hur hur eMMC används i Xbox One. Det finns teorier kring hur det fungerar, men inget officiellt, dvs. allt du tror dig veta har ingen förankring.

5.) Kinect 2.0 är "coolt", detta är alltså ännu ett giltigt argument för att köpa Xbox One? Jag föredrar att spela med handkontroll och/eller mus och tangentbord. Hur hjälper Kinecten mig i detta fall?

6.) "För de flesta"? Källor, tack? Om 1.000 personer klagar på att gummit går sönder på kontrollerna så är det väl fortfarande en minoritet? Hur kan dessa 1.000 personer (siffra tagen ur det blå) vara "de flesta"?

I princip allting du sa i din post var helt fel. Hur kan du kalla någon för "fanboy" efter all osanning du far med? Tragikomiskt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elvis_z89:

1.) Okej, detta innebär rent konkret vad? Utvecklare har väl tillgång till hårdvaran i en konsol på ett helt annat sätt en på en PC, hårdvarunära programmering är väl standard på konsoller?

2.) "En miljard gånger bättre", utveckla gärna? Är inte "bättre" subjektivt i detta fallet? Enligt specifikationerna är hårdvaran sämre, detta bekräftas utav det faktumet att spelen till Xbox One körs i lägre upplösning.

3.) http://www.extremetech.com/gaming/173127-ps4-xbox-one-power-c..., enligt de där graferna drar PS4 marginellt mer ström än Xbox One. 27 Watt mer i Load för att vara exakt, menar du att detta är ett giltigt argument för att välja Xbox One över PS4?

4.) Nej. Ingen vet hur hur eMMC används i Xbox One. Det finns teorier kring hur det fungerar, men inget officiellt, dvs. allt du tror dig veta har ingen förankring.

5.) Kinect 2.0 är "coolt", detta är alltså ännu ett giltigt argument för att köpa Xbox One? Jag föredrar att spela med handkontroll och/eller mus och tangentbord. Hur hjälper Kinecten mig i detta fall?

6.) "För de flesta"? Källor, tack? Om 1.000 personer klagar på att gummit går sönder på kontrollerna så är det väl fortfarande en minoritet? Hur kan dessa 1.000 personer (siffra tagen ur det blå) vara "de flesta"?

I princip allting du sa i din post var helt fel. Hur kan du kalla någon för "fanboy" efter all osanning du far med? Tragikomiskt.

För det första, jag berättade varför jag valde Xbox One, inte varför någon annan skulle välja det? tror du jag verkligen jag bryr mig om vad andra köper? xD bra poäng mannen.

För det andra, ja han är en fanboy, hade du haft något där inne och varit läskunnig hade du märkt att han är en fanboy som hoppar in så fort någon säger något i tråden, lite som du?

1) Ingen vet vad exakt det kommer erbjuda men det finns som sagt lite man kan kolla
"The Xbox One shares a kernel with Windows, which means it’s likely much easier for the company to port such innovations across to the console quickly. It’s not yet clear what changes DirectX 12 will bring, but if Microsoft is making a fuss like this it probably has something big to show off."

2) Vad har hårdvaran att göra med att Xbox live är tusen gånger bättre? Xbox live har tagit betalt för sin tjänst därav haft pengar att kunna göra det MYCKET bättre än vad PSN är. Detta är inget påstående utan fakta.

3)

Power Consumption Comparison Total System Power Off Standby Idle Load (BF4) Load (BD Playback) Microsoft Xbox One 0.22W 15.3W 69.7W 119.0W 79.9W Sony PlayStation 4 0.45W 8.59W 88.9W 139.8W 98.0W

Jag vill att min konsol ska dra så lite som möjligt vid belastning ännu här en gång ÄR DET VARFÖR JAG VALDE.

4) Har jag redan pratat om längre ner, kan mycket väl ha fel, men jag tvivlar på det.

5) Vadå, om jag tycker Kinect är coolt, ska jag inte köpa det jag gillar?

6) Vänta, låt mig googla lite åt dig, det kan vara rätt avancerat. http://se.ign.com/news/6322/finns-det-ett-problem-med-gummit-..., det verkar vara 50/50 av vad jag läst, så du menar att detta inte är en nackdel? Jag tycker en kontroll ska vara felfri, detta är också en ANLEDNING varför JAG valde Xbox one.

EDIT: Kollade precis igenom din historik och inlägg i andra liknande trådar, detta förklarar lite påhoppet. Du är en såkallad fanboy.

Nu lägger jag inte mer tid på det, du kan ju ödsla ditt liv och säga till folk vad som är bäst om du vill det, ciao

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxee:

3)

Power Consumption Comparison Total System Power Off Standby Idle Load (BF4) Load (BD Playback) Microsoft Xbox One 0.22W 15.3W 69.7W 119.0W 79.9W Sony PlayStation 4 0.45W 8.59W 88.9W 139.8W 98.0W

Jag vill att min konsol ska dra så lite som möjligt vid belastning ännu här en gång ÄR DET VARFÖR JAG VALDE.

Om du kollar listan noggrant så ser du att det finns både fördelar och nackdelar med enheten. T.ex. Spenderar du mindre en 3-4 timmar per dygn med att spela så drar PS4'an mindre ström överlag.

Varför? Jo till mestadels på grund av standby biten. T.ex. eftersom hur mycket du snackar om just Kinekt så antar jag att du har din konsol i Standby för annars Kan du t.ex. inte starta konsolen med Kinect o.s.v. Enda anledning att ha PS4'an i standby är för automatiska uppdateringar, något som konsolen inte går in i Automatiskt utan du får välja standby självt.

Men vist har du denna sagra feature off, eller spelar mer en 3-4 timmar per dygn så kommer din Xbox one vara ett bättre alternativ om man bara kollar på ström. Dock hade jag rekommenderat ett Wii i detta fall med hela 24W

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Skrivet av Knuckles:

En liten uppdatering till denna tråd. I februari så var det i princip jämnt lopp mellan PS4 och One i USA och i mars väntas One vinna stort i försäljning.

Källa: NPD

Det blir ett intressant år

Javisst. Intressant år blir det.
Men att X1 inte säljer bättre i USA än vad den gjort hittills är lite oroväckande. Med tanke på att X1 endast är släppt i ett fåtal länder ännu. Det skulle ju innebära att om X1 skulle vara så eftertraktad i de länder den säljs i så skulle MS ha sålt långt mer än Sony i just dessa länder eftersom MS inte behöver sända konsoler till lika många länder som Sony.
PS4an är slutsåld nästan överallt ännu medan X1 finns att fås tag på överallt.

Och om man ser till dina tidigare inlägg så kan vi ju inte jämföra försäljnings siffror ännu eftersom Sony har släppt i fler länder än MS. (detta är då enligt DINA tidigare inlägg) Så varför skulle vi kunna se på försäljnings siffrorna i t.ex Mars om MS skulle sälja mer?

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Testpilot
Skrivet av baxee:

Det får vi i framtiden se, som sagt vet man inte riktigt än, då microsoft inte gått ut med det.

Information jag fick det av hittade jag, en på forumet som skrivit det. virtual void,

Så först vet du och nu gissar du bara? Intervjun jag länkade till är ju en intervju med utvecklarna på Microsoft. De säger att minnet används på det sättet jag beskriver, då är väl ändå det den bästa gissningen?

Citat:

Digital Foundry: Another thing that came up from the Hot Chips presentation that was new information was the eMMC NAND which I hadn't seen any mention of. I'm told it's not available for titles. So what does it do?

Andrew Goossen: Sure. We use it as a cache system-side to improve system response and again not disturb system performance on the titles running underneath. So what it does is that it makes our boot times faster when you're not coming out of the sleep mode - if you're doing the cold boot. It caches the operating system on there. It also caches system data on there while you're actually running the titles and when you have the snap applications running concurrently. It's so that we're not going and hitting the hard disk at the same time that the title is. All the game data is on the HDD. We wanted to be moving that head around and not worrying about the system coming in and monkeying with the head at an inopportune time.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hallo,
Jag skulle aldrig köpa en XBox ONE Den har inte detta Pepp som PS4 har,men jag tru att min Data är endå Bättre Där.Jag kan allt Spela med den.Spela momentan Need for Speed Rivals med bättre Bild som PS4.Mycke fråglig att köpa PS4 för mig.Jag invänta en Tag.
Mvh.......Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk

Jag klandrar ingen för vad dom väljer. Jag har en gamingrigg samt ett ps4, och kommer köpa Xbone när den lanseras i sverige. Andledningen till varför jag väljer att ha en utav varje är mycket simpelt. Exlusiva titlar på vardera konsoll, tex Uncharted serien på ps4 å remedys nya spel Quantum break på Xbone. På PC lirar jag alla fps spel såsom bf4 osv. Har alltid föredragit mus/tangentbord till fps och handkontroll till 3dje person spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxee:

3)

Det är inte så att PS4 drar mer för den har lite bättre komponenter än xbox å då drar mer ström?

läste nånstans att PS4 skulle vara snabbare än Xbox men jag kanske är ute å famlar i mörkret nu

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem

Valde att uppgradera min PC istället för att satsa på en ny konsol, visst kommer det bli en konsol men inte på ett par år. Vill ju ha lite kött på benen när man väljer istället för att lyssnar på rykten om vilka spel som kommer komma och hur bra det ser ut.

En sak jag finner roligt är att folk som säger att de köper PS4 för att den har bättre hårdvara än Xbox one. Inte så mycket man kan göra med den "bättre hårdvaran" än att hoppas på att utvecklarna nyttjar det till fullo.. annars så spelar det inte så stor roll

Permalänk
Skrivet av baxee:

3)

Måste bara fråga eftersom du vill att din konsol ska dra så lite som möjligt...Kör du Tv via HDMI-in på xboxen?

Visa signatur

Delat konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrAg00nEn-4thePlayers:

Javisst. Intressant år blir det.
Men att X1 inte säljer bättre i USA än vad den gjort hittills är lite oroväckande. Med tanke på att X1 endast är släppt i ett fåtal länder ännu. Det skulle ju innebära att om X1 skulle vara så eftertraktad i de länder den säljs i så skulle MS ha sålt långt mer än Sony i just dessa länder eftersom MS inte behöver sända konsoler till lika många länder som Sony.
PS4an är slutsåld nästan överallt ännu medan X1 finns att fås tag på överallt.

Och om man ser till dina tidigare inlägg så kan vi ju inte jämföra försäljnings siffror ännu eftersom Sony har släppt i fler länder än MS. (detta är då enligt DINA tidigare inlägg) Så varför skulle vi kunna se på försäljnings siffrorna i t.ex Mars om MS skulle sälja mer?

Finns massor av PS4 och Xbox Ones tillgängliga i USA. Det är ju dock ett gammalt knep att säga att något är slutsålt för att skapa hype och högre efterfrågan, ganska vanligt att det finns "slutsålda" produkter trots att de faktiskt finns massor av konsoller i ett centrallager.

Om du läst mina tidigare inlägg tycker jag inte att man ska jämföra total försäljning eftersom Sony har lanserat sin konsoll i fler länder men jag tycker att man kan jämföra dom i länder där båda konsollerna har lanserats

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Skrivet av Knuckles:

Om du läst mina tidigare inlägg tycker jag inte att man ska jämföra total försäljning eftersom Sony har lanserat sin konsoll i fler länder men jag tycker att man kan jämföra dom i länder där båda konsollerna har lanserats

Så du tycker alltså att jämföra totala försäljningen i alla länder är orättvis, medans att jämföra i ett enskillt land där båda är släppta är rättvis?

MS skickar sina konsoler till ~13 länder medan Sony skickar sina till ~45. Detta innebär ju att MS kan skicka långt fler konsoler till t.ex USA än vad Sony kan göra just pga att Sony har fler länder som måste få sina lager fyllda.

Från mitt tidigare inlägg i denna tråd:
Låt oss säga att Sony och MS endast har tillverkat 100 konsoler hittills som skickats ut och sålts.
MS skulle då kunna sälja ~7 konsoler / land
Sony skulle kunna sälja ~2 konsoler / land

Eller är det så att du tycker att så länge siffrorna talar till MS fördel så är det en rättvis jämförelse?

Visa signatur

Delat konto.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av hunden:

Naturligtvis används en del av dessa 8GB till själva OSet, om man inte gjorde det så skulle det inte gå att boota konsolen efter HD-byte. Men 8GB låter lite väl mycket bara för den funktionen, PS3 klarade samma sak med 256kB.

Det är fullt möjligt att använda detta minne för att konvertera en "vanlig" HD till en SSHD, finns flera laptops som har 8-64GB mSATA som inte syns för OSet utan agerar cache till en "vanlig" HD.

Har stoppat i en SSHD med 8GB flash i min PS3 och effekten man får av detta är väldigt trevligt. 8GB räcker till att hålla de mest frekvent använda delarna av de 2-10 spel man oftast spelar i cachen.

Allt detta är naturligtvis spekulation, är fullt möjligt att allt av detta 8GB bara används till OSet eller till någon annan mer specifik cache-funktion. Om man inte använder det som HD-cache känns det som man missat en funktion man definitivt borde ha haft då det inte är rimligt kostnadsmässigt att stoppa i en tillräckligt stor SSD i en konsol.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikey13:

Ms kommer visa upp den största överaskningen i xbox historia pä e3

Snacka om intressant.

Half-Life 3 confirmed? ;D

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrAg00nEn-4thePlayers:

Så du tycker alltså att jämföra totala försäljningen i alla länder är orättvis, medans att jämföra i ett enskillt land där båda är släppta är rättvis?

MS skickar sina konsoler till ~13 länder medan Sony skickar sina till ~45. Detta innebär ju att MS kan skicka långt fler konsoler till t.ex USA än vad Sony kan göra just pga att Sony har fler länder som måste få sina lager fyllda.

Från mitt tidigare inlägg i denna tråd:
Låt oss säga att Sony och MS endast har tillverkat 100 konsoler hittills som skickats ut och sålts.
MS skulle då kunna sälja ~7 konsoler / land
Sony skulle kunna sälja ~2 konsoler / land

Eller är det så att du tycker att så länge siffrorna talar till MS fördel så är det en rättvis jämförelse?

Vad jag vet är att utbudet ökar inte efterfrågan utan sänker priset, finns säkert en påverkan på efterfrågan från utbudet men det låter jag någon som faktiskt kan ekonomi svara på.

Det enda slutsatsen jag kan dra säkert från ditt inlägg är att Microsofts strategi påverkar priset positivt för oss konsumenter medan Sonys strategi påverkar priset negativt för oss konsumenter.

Visa signatur

En Laptop

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Yoshman:

Naturligtvis används en del av dessa 8GB till själva OSet, om man inte gjorde det så skulle det inte gå att boota konsolen efter HD-byte. Men 8GB låter lite väl mycket bara för den funktionen, PS3 klarade samma sak med 256kB.

Det är fullt möjligt att använda detta minne för att konvertera en "vanlig" HD till en SSHD, finns flera laptops som har 8-64GB mSATA som inte syns för OSet utan agerar cache till en "vanlig" HD.

Har stoppat i en SSHD med 8GB flash i min PS3 och effekten man får av detta är väldigt trevligt. 8GB räcker till att hålla de mest frekvent använda delarna av de 2-10 spel man oftast spelar i cachen.

Allt detta är naturligtvis spekulation, är fullt möjligt att allt av detta 8GB bara används till OSet eller till någon annan mer specifik cache-funktion. Om man inte använder det som HD-cache känns det som man missat en funktion man definitivt borde ha haft då det inte är rimligt kostnadsmässigt att stoppa i en tillräckligt stor SSD i en konsol.

Jag tycker intervjun jag länkade till verkar vara en trovärdig källa, är det ingen som läst den? Jag får intrycket att det är ett helt separat minne som är fristående från hårddisken, precis som RAM-minnet, där man lägger viss utvald data förutom speldata. En SSHD funkar vad jag vet enbart så att de mest använda filerna automatiskt läggs i flashminnet och det finns inget sätt operativsystemet kan styra det (precis som laptopexemplet du tog upp), därför tyckte jag jämförelsen haltade lite.

Visa signatur