Permalänk
Medlem

vad är de som skiljer htpc och speldator?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av niccon:

vad är de som skiljer htpc och speldator?

En dator som ska stå på bredvid när man tittar på film vill man gärna ha så tyst som möjligt, och det är oftast svårt med datorkomponenter ämnade för spelande om man inte byter kylare och håller på.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Såhär slutade mitt bygge, väntar bara på CPU kylaren.

http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-6616715-00.png

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av sevoloth:

Såhär slutade mitt bygge, väntar bara på CPU kylaren.

http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-6616715-00.png

Varför en i7:a?

Låg GPU-prestanda, onödigt hög CPU-prestanda för det allra mesta och ett sjukt högt pris

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Varför en i7:a?

Låg GPU-prestanda, onödigt hög CPU-prestanda för det allra mesta och ett sjukt högt pris

Gav endast 7300:- för allt så är relativt nöjd

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av sevoloth:

Gav endast 7300:- för allt så är relativt nöjd

Med en rabatt som inte var bunden till CPU:n, antar jag, så frågan kvarstår?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Med en rabatt som inte var bunden till CPU:n, antar jag, så frågan kvarstår?

fick i7an för 1000.- därför valde jag den

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av sevoloth:

fick i7an för 1000.- därför valde jag den

Ahh, då var det lite skillnad, ja... Väldigt prisvärt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ahh, då var det lite skillnad, ja... Väldigt prisvärt.

Är Modekortets integrerade grafik för dålig för att köra 1080p tex?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av sevoloth:

Är Modekortets integrerade grafik för dålig för att köra 1080p tex?

Den är integrerad i processorn. Jag är hyfsat säker på att den ska klara det bra, det borde den göra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sitter och plockar lite för en HTPC och funderar över nätagg till den här. Passivt är inte ett krav men ändå välkommet såklart. Kom gärna med förslag!

En annan fundering jag har är vad jag ska köra på för kylare till processorn. Hur dumt på en skala 1-10 är det att köra på en all-in-one vattenkylare från tex Corsair? Finns det några fördelar ljudmässigt mot en vanlig tornkylare när den ändå kommer ligga på så pass låga temperaturer?

Tack och hej!

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Zamzara:

Sitter och plockar lite för en HTPC och funderar över nätagg till den här. Passivt är inte ett krav men ändå välkommet såklart. Kom gärna med förslag!

En annan fundering jag har är vad jag ska köra på för kylare till processorn. Hur dumt på en skala 1-10 är det att köra på en all-in-one vattenkylare från tex Corsair? Finns det några fördelar ljudmässigt mot en vanlig tornkylare när den ändå kommer ligga på så pass låga temperaturer?

Tack och hej!

Du klarar dig gott och väl med ett passivt på 150W, om plånboken tillåter.
Angående kylning hade jag utan tvekan kört på en vanlig luftkylare, en så stor tornkylare du kan klämma in. Kör du vattenkylning kommer du alltid behöva ha igång en pump som potentiellt kan låta, en tornkylare kan du köra passivt och därmed helt tyst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Du klarar dig gott och väl med ett passivt på 150W, om plånboken tillåter.

Vart hittar jag sådana, finns ju inget på Inet?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Zamzara:

Vart hittar jag sådana, finns ju inget på Inet?

http://www.inet.se/produkt/6911654/streacom-st-nano150-150w

Sen finns det från mini-itx.se också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inte helt hundra på hur jag skulle koppla ihop det där i Fractal Design Node 304

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Zamzara:

Inte helt hundra på hur jag skulle koppla ihop det där i Fractal Design Node 304

Nä, man brukar ha dem i mycket mindre chassin, men det finns ju inget som hindrar att man bara drar kabeln genom det stora hålet på baksidan där nätagget brukar sitta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Nä, man brukar ha dem i mycket mindre chassin, men det finns ju inget som hindrar att man bara drar kabeln genom det stora hålet på baksidan där nätagget brukar sitta.

I det här fallet ska ju PSU'n vara monterad i fronten som kopplas genom förmonterad hona med förlängningskabel. Har du något tips på vanliga PSU's med låg ljudnivå?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Zamzara:

I det här fallet ska ju PSU'n vara monterad i fronten som kopplas genom förmonterad hona med förlängningskabel. Har du något tips på vanliga PSU's med låg ljudnivå?

Det som är bra med såna här är ju att det inte spelar någon roll vart PSU:n hade suttit i vanliga fall Det gör hela monteringen enklare.

Ska du ha ett tyst, vanligt, nätagg får du läsa på SPCR... Recensioner helt enkelt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen DunderKlumpen! Det här blir nog det jag beställer. Helt klart inte det tystaste man kan tänka sig, men tror ändå det kommer bli bra! Kommer såklart köra CPU-kylaren passivt, tackar för det tipset!

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Zamzara:

Tack för hjälpen DunderKlumpen! Det här blir nog det jag beställer. Helt klart inte det tystaste man kan tänka sig, men tror ändå det kommer bli bra! Kommer såklart köra CPU-kylaren passivt, tackar för det tipset!

Det blir du nog nöjd med. Jag tror inte du behöver köra CPU-kylaren passivt, den är nog såpass tyst att den ändå inte överröstar fläkten i nätagget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad ska jag gå på? Hade planer på a8 7600 men nu när den inte släpps förrän q3 så orkar jag intw vänta.
hade helst velat hamna under 5k.
den kmr användas till mer än bara htpc; filserver, ftp server, teamspeak server, samt köra tellstick i den så den kommer vara igång 24/7 så viktigt att den är energisnål. Gissar nästan att intel och ngt externt kort vore bäst eller? Isf vilken intel cpu är att föredra? Håller dom pentium prollarna för 6-700:- eller är det core i3 som gäller?

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Lehto:

Vad ska jag gå på? Hade planer på a8 7600 men nu när den inte släpps förrän q3 så orkar jag intw vänta.
hade helst velat hamna under 5k.
den kmr användas till mer än bara htpc; filserver, ftp server, teamspeak server, samt köra tellstick i den så den kommer vara igång 24/7 så viktigt att den är energisnål. Gissar nästan att intel och ngt externt kort vore bäst eller? Isf vilken intel cpu är att föredra? Håller dom pentium prollarna för 6-700:- eller är det core i3 som gäller?

Jag hade nog kört på minst en i3:a, de har väl hyperthreading har jag för mig, så då får du ett par trådar extra jämfört mot pentium-processorerna.

Något grafikkort vet jag inte varför du skulle behöva, du ska ju inte spela?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Något grafikkort vet jag inte varför du skulle behöva, du ska ju inte spela?

Nej det ska jag ju inte, men har inte haft spec bra erfarenheter med Intels grafik och spec drivare. Kanske är det bättre nu? Jag har inte provat sedan sandy.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Lehto:

Nej det ska jag ju inte, men har inte haft spec bra erfarenheter med Intels grafik och spec drivare. Kanske är det bättre nu? Jag har inte provat sedan sandy.

Med tanke på hur populärt NUC:s verkar ha blivit så tror jag det funkar bra. Det är nog kanske mer när man börjar fundera på spel som drivrutinerna gör större skillnad.

För videouppspelning är det antagligen inga som helst problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Med tanke på hur populärt NUC:s verkar ha blivit så tror jag det funkar bra. Det är nog kanske mer när man börjar fundera på spel som drivrutinerna gör större skillnad.

För videouppspelning är det antagligen inga som helst problem.

Alright, aa det är iofs sant det är ju mest i spel som deras resultat är horribla.
Vad tror du om i3 4130? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2106974 eller ska man satsa på T modellen? Detta blir för övrigt första intel bygget här. Eller kan man gå på 4130 och sänka volt/freq lite å komma ner på 4130T nivå? Eller är Intel låsta för nerclockning också?

Här är min tilltänkta lista iaf, kommentar på moderkortet? Blir som sagt första Intel bygget så har ingen större koll på deras mobos förrutom z87.
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2003248&view=l

Eller klarar jag mig kanske på en Pentium G3420? Hur står sig dom i strömförbrukning mot i3an ovan?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zamzara:

Spännande att se om den kylaren passar i NODE 304. Millimeterna det hänger på, lycka till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Define Compact, Ryzen 7 7700, 32GB, Sapphire 9070, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Lehto:

Alright, aa det är iofs sant det är ju mest i spel som deras resultat är horribla.
Vad tror du om i3 4130? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2106974 eller ska man satsa på T modellen? Detta blir för övrigt första intel bygget här. Eller kan man gå på 4130 och sänka volt/freq lite å komma ner på 4130T nivå? Eller är Intel låsta för nerclockning också?

Här är min tilltänkta lista iaf, kommentar på moderkortet? Blir som sagt första Intel bygget så har ingen större koll på deras mobos förrutom z87.
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2003248&view=l

Jag hade själv siktat på en 4330, men efter att ha läst detta testet så verkar det inte vara tillräcklig skillnad för att motivera ett par hundralappar extra, så 4130 blir nog bra.
Med tanke på hur mycket kraft över det kommer finnas på nätagget så ser jag ingen mening med att välja T-modellen.

Angående moderkortet så hade jag valt ett annat, om du nu inte måste ha WiFi (trådat är alltid bättre ändå). Jag valde själv ett B85-moderkort då jag på HTPC:n inte behöver några utav de extrafunktioner som dyrare styrkretsar ger, och då kommer man ner till cirka 500kr för moderkortet istället. mITX brukar i och för sig vara dyrare, men måste du ha det chassit så finns det inte så mycket att göra.

Skrivet av laudanum:

Spännande att se om den kylaren passar i NODE 304. Millimeterna det hänger på, lycka till.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det är verkligen på håret Kylaren ska vara 165mm och det finns 165mm utrymme... Men antagligen kan man trycka ned fläkten lite grann, jag antar att det är den som tar upp lite extra utrymme ovanför kylaren.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Jag hade själv siktat på en 4330, men efter att ha läst detta testet så verkar det inte vara tillräcklig skillnad för att motivera ett par hundralappar extra, så 4130 blir nog bra.
Med tanke på hur mycket kraft över det kommer finnas på nätagget så ser jag ingen mening med att välja T-modellen.

Angående moderkortet så hade jag valt ett annat, om du nu inte måste ha WiFi (trådat är alltid bättre ändå). Jag valde själv ett B85-moderkort då jag på HTPC:n inte behöver några utav de extrafunktioner som dyrare styrkretsar ger, och då kommer man ner till cirka 500kr för moderkortet istället. mITX brukar i och för sig vara dyrare, men måste du ha det chassit så finns det inte så mycket att göra.

Tack för tipset, nej jag har inga större krav på moderkortet egentligen mer än 4 sata platser, HDMI 1.4a, å några usb3.0.
Och ja, måste köra med node 304 ska ha i 4 diskar, och min största prio är nästan låg energiförbrukning.
Valde en B85 bräda men billigaste jag hittade var asrock för 662:-, men aa 230:- billigare i alla fall.
3976:- kom jag ner på nu, vilket låter ypperligt trevligt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se ja! Datorn är till min kära mor så sitter och avvaktar klartecken att beställa just nu. I värsta fall får hon ta kylaren från min dator som är lite mindre och jag tar noctuan!

Permalänk
Medlem

Hej alla.

Jag har tänkt mig att införskaffa mig en HTPC, ska inte direkt spela spel utan använda den som streamning och att spela lokalt innehåll. Jag vill även sätta in en blue ray spelare för framtida filmköp och nuvarande filmer man har hemma.

Jag tyckte att Fractal Design Node 605 är grymt snyggt så förmodligen blir det en sådan, men jag har svårigheter med att lista ut vad för komponenter jag skall använda mig utav.
Har läst lite i http://www.sweclockers.com/forum/102-htpc-och-mediaspelare/12... som verkade ok, rekomenderas nått liknande system med detta chassi? Har väl tänkt mig en budget på 3500 ungefär.

Jag har redan en SSD 128GB som jag tänkt använda mig utav.

// Hallon

Visa signatur

//Hallon

Intel i5 4690K - ASUS Z97-A - KFA2 GeForce GTX1080 EX OC 8GB - 8GB Cruicial BallistixSport - Samsung 128GB SSD PRO - EVGA Super Nova 750W