Permalänk
Medlem

RPi med Android OS?

Hej,

Fick hem min RPi B igår. och var nästan överexalterad, dock stötte jag på ett väldigt problem då nästan endast varför jag köpte den va för att kunna kolla Viaplay på raspbian som är kopplad till tvn. Vilket jag sedan märkte inte gick, testade inte men antar att swefilmer, sweflix, netflix ja allt det där inte heller lär fungera.

Är det någon som har en bra lösning för att se playkanaler, streaming film/serier, twitch, men framför allt Viaplay?
Utom Raspbmc då det inte fanns något plugin för viaplay där.

Tack,

Permalänk
Medlem

Netflix fungerar inte pga DRM-skydd iaf (saknas Silverlight/pipelight för ARM). Sam Nazarko, skaparen bakom RaspBMC, kommer att ge stöd för Netflix i kommande uppdatering, men det kommer då behöva strömmas genom en dator som kan köra Netflix.

Vad det gäller Viaplay har jag ingen direkt kunskap om, men misstänker att de också använder DRM-skydd vilket blir svårt tillsammans med Linux eftersom sluten källkod inte harmoniserar speciellt väl med deras programvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Netflix fungerar inte pga DRM-skydd iaf (saknas Silverlight/pipelight för ARM). Sam Nazarko, skaparen bakom RaspBMC, kommer att ge stöd för Netflix i kommande uppdatering, men det kommer då behöva strömmas genom en dator som kan köra Netflix.

Vad det gäller Viaplay har jag ingen direkt kunskap om, men misstänker att de också använder DRM-skydd vilket blir svårt tillsammans med Linux eftersom sluten källkod inte harmoniserar speciellt väl med deras programvara.

Jo precis, försökte med mono eller vad det hette (skulle vara silverlight alternativ till debian) igår utan vidare framgång. Ja okej vad bra att datorn står igång för att strömma innehållet gör mig inget, den är nästan alltid igång..

Ska kolla med viaplay om det överhuvudtaget är möjligt. Sett att det finns plugin på xbmc OM man kör windows som har silverlight i bakgrunden...
Tack för snabbt svar ska undersöka mer om denna ljuva uppdatering.

Permalänk
Medlem

RPi med Android OS?

Hej,
Undrar om det finns ett android os till en Raspberry? Och isåfall får man tillgång till google play så man kan installera andoid appar på raspberryn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hampfred:

Jo precis, försökte med mono eller vad det hette (skulle vara silverlight alternativ till debian) igår utan vidare framgång. Ja okej vad bra att datorn står igång för att strömma innehållet gör mig inget, den är nästan alltid igång..

Ska kolla med viaplay om det överhuvudtaget är möjligt. Sett att det finns plugin på xbmc OM man kör windows som har silverlight i bakgrunden...
Tack för snabbt svar ska undersöka mer om denna ljuva uppdatering.

Eller om du har ett dröm box eller om du känner någon som har det, så kan du strömma alla viasat, cmore etc kanaler :). Mer än så kan jag inte uttrycka mig för det är inte så lagligt. Annars kan du vända dig HIT.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Jag har en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1867553 om du är instresserad av att byta. Kör android.

Permalänk
Medlem

Nej, ingen fungerande än.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Sweflixaddonet funkar alldeles ypperligt i XBMC (tex Raspbmc).

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stanikz:

Eller om du har ett dröm box eller om du känner någon som har det, så kan du strömma alla viasat, cmore etc kanaler :). Mer än så kan jag inte uttrycka mig för det är inte så lagligt. Annars kan du vända dig HIT.

Lycka till!

Gör ju tyvärr inte det, har ju redan prenumeration på viaplay. Är inte så sugen på yttligare en grej Tack för länken ska kika vidare på det när jag kommer hem!

Skrivet av beh:

Jag har en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1867553 om du är instresserad av att byta. Kör android.

Måste mecka lite mer med Pi:n känner jag, kan inte ge upp ännu

Skrivet av MatteN:

Sweflixaddonet funkar alldeles ypperligt i XBMC (tex Raspbmc).

Tackar! Visste inte att det fanns ett addon för det, ska kollas upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Nej, ingen fungerande än.

Ok, men det är påväg alltså?

Permalänk
Medlem

Folk som jobbat med det sedan Pi kom utan nån större framgång, det kan ändras nu när Broadcom släppte drivrutinerna fritt.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hampfred:

Jo precis, försökte med mono eller vad det hette (skulle vara silverlight alternativ till debian) igår utan vidare framgång. Ja okej vad bra att datorn står igång för att strömma innehållet gör mig inget, den är nästan alltid igång..

Ska kolla med viaplay om det överhuvudtaget är möjligt. Sett att det finns plugin på xbmc OM man kör windows som har silverlight i bakgrunden...
Tack för snabbt svar ska undersöka mer om denna ljuva uppdatering.

Han finns på Twitter, @SamNazarko - fråga honom om han ev. kan ge stöd för Viaplay med samma sorts lösning han har planerat för Netflix.
Hans hemsida för RaspBMC.

Permalänk
Medlem

En RPI är extremt trött.
Om du skall streama massa olika tjänster lär du behöva något med mer krut.
Förslagsvis tex http://www.aliexpress.com/store/product/HDMI-Serial-LAN-VGA-3...

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

En RPI är extremt trött.
Om du skall streama massa olika tjänster lär du behöva något med mer krut.
Förslagsvis tex http://www.aliexpress.com/store/product/HDMI-Serial-LAN-VGA-3...

Det är din åsikt, jag (och flera med mig) håller inte med.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade*

Av rättviseskäl är korspostning inte tillåtet, vi vill att alla ska ha lika stor chans att få svar på sina frågor och få sina trådar uppmärksammade. Skapar någon flera trådar om samma sak trycks andra medlemmars trådar ner i trådlistningen snabbare, vilket blir orättvist. Det blir dessutom enklare för andra forummedlemmar att hjälpa dig om allting finns samlat i en enda tråd.

Permalänk
Medlem

Tyckte det var två olika frågor och om någon skulle ha liknande frågor hade det varit lättare att söka efter det som två olika topics.
Förstår dig också.

Nu till en annan fråga, jag får inget ljud på raspbmc när man kollar film/serie använder mig hdmi till tv samt tv hdmi till ljudsystem.
Går ju att köra ljud från tvns högtalare men det vill jag ikke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hampfred:

Nu till en annan fråga, jag får inget ljud på raspbmc när man kollar film/serie använder mig hdmi till tv samt tv hdmi till ljudsystem.
Går ju att köra ljud från tvns högtalare men det vill jag ikke.

borde du inte använda RPi HDMI > Receiver HDMI och sen Receiver HDMI > TV? Så har jag kopplat det och det funkar fint med min RPi.