Hjälp! Datormus trasig, butik vill bara ge pengar tillbaka. (LÖST)

Permalänk
Medlem

Hjälp! Datormus trasig, butik vill bara ge pengar tillbaka. (LÖST)

Köpte en datormus (logitech g500) för lite över ett år sedan, den började krångla i veckorna och skickade in den på garanti, nu har dom fastställt problemet men dom säger att det enda jag kan få är pengarna tillbaka då den närmsta ersättningsmodellen är en g500s (vilket är uppföljaren till min mus) och då den är dubbelt så dyr så kan dom inte erbjuda den.

Jag köpte g500 av anledningen till att jag kan ändra vikten i musen, comforten för min hand då det är samma stuck dom haft sen mx510, dpi och antalet knappar, jag undrar om butiken kan göra detta för jag har för mig att dom måste ersätta mig med en likvärdig produkt, sen om den kostar det dubbla skall inte spela någon större roll väll då det är denna produkt som har exakt dom speccen som jag köpte g500 för från första början.

*Uppdatering*

Problemet är löst, Inet ser efter sina kunder!

Problemet löst.
Permalänk

Nej, det måste de inte.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k 3.4GHz MB: Asus Z87-A GPU: Radeon R9 280X RAM: Corsair Vengeance LP 16GB HDD: WD Blue 1TB PSU: be quiet! Pure Power 630w Låda: Fractal Design Define R4 Arctic White OS: Windows 7 Home Premium 64bit KB: Ducky G2PRO Grey PBT MX Clear
¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem

Dom kan säkert erbjuda en mus i samma prisklass som g500 kostade, men förstår inte hur du tänker, ska en mus ( antar att den kostade 300kr ) för 300kr vara lika mycket värd som en mus för 600-700kr ?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Destromath:

Köpte en datormus (logitech g500) för lite över ett år sedan, den började krångla i veckorna och skickade in den på garanti, nu har dom fastställt problemet men dom säger att det enda jag kan få är pengarna tillbaka då den närmsta ersättningsmodellen är en g500s (vilket är uppföljaren till min mus) och då den är dubbelt så dyr så kan dom inte erbjuda den.

Jag köpte g500 av anledningen till att jag kan ändra vikten i musen, comforten för min hand då det är samma stuck dom haft sen mx510, dpi och antalet knappar, jag undrar om butiken kan göra detta för jag har för mig att dom måste ersätta mig med en likvärdig produkt, sen om den kostar det dubbla skall inte spela någon större roll väll då det är denna produkt som har exakt dom speccen som jag köpte g500 för från första början.

Ta pengarna köp annan mus.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Ta pengarna och köp musen på ett annat ställe då. Hur svårt kan det vara?

Läs det här : Garanti
Eller Fel på vara

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design Tesla 650 80+ Moderkort: Asus P9X79
CPU: Intel Core i7 3820 4.2 GHz CPU Kylning: Corsair H60 RAM: Corsair vengeance 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 680 2048MB SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Köpte en datormus (logitech g500) för lite över ett år sedan, den började krångla i veckorna och skickade in den på garanti, nu har dom fastställt problemet men dom säger att det enda jag kan få är pengarna tillbaka då den närmsta ersättningsmodellen är en g500s (vilket är uppföljaren till min mus) och då den är dubbelt så dyr så kan dom inte erbjuda den.

Jag köpte g500 av anledningen till att jag kan ändra vikten i musen, comforten för min hand då det är samma stuck dom haft sen mx510, dpi och antalet knappar, jag undrar om butiken kan göra detta för jag har för mig att dom måste ersätta mig med en likvärdig produkt, sen om den kostar det dubbla skall inte spela någon större roll väll då det är denna produkt som har exakt dom speccen som jag köpte g500 för från första början.

Visst har de rätt att erbjuda en likvärdig produkt, men inte om den kostar dubbelt så mycket. De har agerat helt rätt att erbjuda dig pengarna tillbaka.
Du ska vara glad att de gör det. Sist jag arbetade i detaljhandeln så var garantitiden 1år på datorprodukter så de skulle kunna säga "tough luck"
Jag hade tagit pengarna och varit skitglad

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Är det fel på en vara du köpt kan du enligt konsumentköplagen ha rätt att:
få felet reparerat
byta till en ny, felfri vara
få prisavdrag
häva köpet och få pengar tillbaka
få ersättning för reparation
hålla inne betalning
få skadestånd

"Om du upptäcker ett fel på en vara du köpt ska du gå till säljaren och kräva att varan repareras eller att den byts ut mot en ny likvärdig vara."

Jag tror inte att en dubbelt så dyr vara är samma sak som "likvärdig". Men du kan ju alltid kontakta din konsumentvägledare och fråga.

Permalänk
Medlem

Musen kostade vid köp 400 den har efter det slutat produceras och blevit ersatt med en uppgraderad verision som kostar 300 mer, är inte ett företag skyldig att ersätta med en likvärdig produkt det är ju ett garantiärende. Likvärdig produkt är den efter speccen jag köpte den för och inte efter priset mig veterligen.

Permalänk
Skrivet av Destromath:

Köpte en datormus (logitech g500) för lite över ett år sedan, den började krångla i veckorna och skickade in den på garanti, nu har dom fastställt problemet men dom säger att det enda jag kan få är pengarna tillbaka då den närmsta ersättningsmodellen är en g500s (vilket är uppföljaren till min mus) och då den är dubbelt så dyr så kan dom inte erbjuda den.

Jag köpte g500 av anledningen till att jag kan ändra vikten i musen, comforten för min hand då det är samma stuck dom haft sen mx510, dpi och antalet knappar, jag undrar om butiken kan göra detta för jag har för mig att dom måste ersätta mig med en likvärdig produkt, sen om den kostar det dubbla skall inte spela någon större roll väll då det är denna produkt som har exakt dom speccen som jag köpte g500 för från första början.

Du har fått pengarna tillbaka men vill ha modellen som är dyrare. Detta händer IBLAND bara för att företag är snälla men det är inget dom måste göra.

Du har fått rätt enl lag och ordning, dom har hittat felet och erkänt att produkten inte kunde leverera enl den tidsperiod som varan är garanterad att hålla. Då den produkt du har inte finns i lager (händer väldigt ofta i pc sammanhang) så har de erbjudit dig full ersättning igenom att betala tillbaka hela beloppet som du gav nör du köpte musen.

Mycket möjligt att detta gör dig besviken på företaget, men du bör nog ha i åtanke att de flesta företag arbetar såhär. Lurad bör du inte känna dig då det ärligt erkänt att produkten inte höll måttet och gav dig pengarna tillbaka.

Inge grin, dubbla jeans.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Musen kostade vid köp 400 den har efter det slutat produceras och blevit ersatt med en uppgraderad verision som kostar 300 mer, är inte ett företag skyldig att ersätta med en likvärdig produkt det är ju ett garantiärende. Likvärdig produkt är den efter speccen jag köpte den för och inte efter priset mig veterligen.

Om butiken är snäll kan dom ju ersätta dig med en produkt för 600kr när din för 400kr har gått sönder. Men om du bara betalt 400 kr så är det troligtvis så att dom ger dig dina 400 tillbaka eller ger dig en liknande mus för 400kr.
Tror inte det finns många affärer som skulle "uppgradera" en kunds köp till en dyrare produkt.

lite off t: Var glad att dom inte gör som försäkrings bolag och räknar med värdeminskning osv för då hade musen varit värd 40kr...

Permalänk
Medlem

Varför skulle ett företag vara tvungna att ersätta dig med en väldigt mycket dyrare produkt? Om det är fel på den och de inte har likvärd produkt (från bådas perspektiv) så är det väl uppenbart att det inte finns mycket att göra än att lämna pengarna tillbaka. Om du sedan tycker att det är strunt samma att bli belastad dem med merkostnaden kan du ju själv lägga mellanskillnaden och köpa den dyrare nya varianten...

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

En del företag skulle ge dig den betydligt dyrare musen på goodwill, men det är inget man kan räkna med. Du har rätt till att få en ersättningsmus med ungefär samma specs för ungefär samma pris som det skrevs tidigare, men du har inte rätt att få en som kostar 300kr mer bara för att det är det uppgraderade versionen av din mus.

Du har fått pengarna tillbaka, lägg till lite och köp musen själv?

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Musen kostade vid köp 400 den har efter det slutat produceras och blevit ersatt med en uppgraderad verision som kostar 300 mer, är inte ett företag skyldig att ersätta med en likvärdig produkt det är ju ett garantiärende. Likvärdig produkt är den efter speccen jag köpte den för och inte efter priset mig veterligen.

Men nej! Du verkar inte förstå att företagen också har rättigheter och inte bara skyldigheter. Låt oss vända på det hela och säg att en kompis köper en datormus av dig som sen inte fungerar. Tycker du att du ska köpa en 300 kr dyrare mus till honom för att du inte har en likadan hemma? Nej det funkar inte så. Med likvärdig menas ett balanserat förhållande till både pris och funktion och de har rättigheten att ge dig pengarna tillbaka ist för att erbjuda en ny produkt. Jag fattar inte vad problemet är, du förlorar ju INGENTING på det hela! Låter mest som att du försöker snylta av företaget och är det fel bild så får du säga till men bara så du vet, det är så du framstår...

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem

Har aldrig sagt att jag känt mig lurad men det låter konstigt då man läser andra trådar där sånt här händer senaste var väll nått grafikkort som var köpt som demoex men där butiken blev tvungen att skicka ut ett helt nytt kort då han inte gick med på pengarna tillbaka.

Pratade även med butiken när jag skulle göra rma ärendet och han jag pratade sa då att g500s var det den som var närmast i funktion

Permalänk
Skrivet av Destromath:

Har aldrig sagt att jag känt mig lurad men det låter konstigt då man läser andra trådar där sånt här händer senaste var väll nått grafikkort som var köpt som demoex men där butiken blev tvungen att skicka ut ett helt nytt kort då han inte gick med på pengarna tillbaka.

Pratade även med butiken när jag skulle göra rma ärendet och han jag pratade sa då att g500s var det den som var närmast i funktion

Ang grafikkortet, vet inte om vi tänker på samma men på den topicen jag läste så blev det aldrig klart om han fick ett annat grafikkort. Om dom ger dig en böttre produkt än den som du köpt så är det "goodwill" dvs dom gör det för att vara snälla, inget dom e tvingade till att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ta pengarna tillbaks bara och var glad att du fått något erbjudande iallafall.
(de har inte något krav från några lagar att ge dig en dyrare produkt tillbaks utan kan som tidigare nämnt endast göra det i goodwill ge en dyrare produkt som då är uppdaterad modell av din datormus.) de kan ge en mus i liknande prisklass däremot...

(Blev nobbad på jula pga bruten förpackning på en rc helikopter med lipo trots kvitto och kartong osv ståendes med knappt fungerande produkt som skulle kunnat blivit ersatt på plats.
(Lipot som satt lött där från början tog inte laddning mer än 3 minuter med både dosa och medföljande usb laddare och flög i typ 1 minut innan den sjönk ner till golvet...)

Så det fick man ju löda och fixa själv och den flyger skapligt nu mer än 1 minut helt klart ^^
(kostade bara 129 kr helikoptern så inget att bråka vidare på tyckte man)
kostade 40 spänn att fixa nytt lipo. så 169 kr för en rätt kul liten pryl :3

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Ring Logitechs support och kolla med dem, de brukar kunna vara riktigt schysta. När batterierna i min G7:a började bli dåliga så gav de mig t.ex. en helt ny MX1100, eftersom de inte längre tillverkade batterier till G7:an. Fast det förutsätter iofs. att du fortfarande har kvar musen, annars blir det nog svårt.

Permalänk
Medlem

Först och främst, det är fan vad det skall vara otrevlig ton på vissa på detta forumet, för det andra, får inte tillbaka den summan jag betalat för musen heller.

Gjorde en sökning på lite andra trådar ang "likvärdig produkt" spännande hur alla svar verkar variera mellan folk men som exempel,

http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1277936-kop...
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1289479-har...

Bara några trådar här, skall även tillägga detta, har ahft ett garantiärende på ett grafikkort innan hos denna firman, grafikkortet gick på garantin och fick istället ett kort som var bra mycket bättre då det kortet jag hade hade utgått ur sortimentet, blev upbytt från ett 6850 till ett 7850. Detta kort var ca 1000 spänn dyrare än det gammla jag hade och då var det inte några problem. Det enda jag tycker är att detta låter konstigt att man inte kan ersätta med en likvärdig vara då det är det jag skall ersättas med bara för att priset är högre, detta borde inte spela någon roll då produkten är köpt på grund av funktionerna dom hade, kan vända på det och säga så här, jag hade inte brytt mig det minsta om produkten som var likvärdig hade kostat hälften av vad jag gav för mitt orginal från början om den hade samma funktioner.

Permalänk

Mmm...själv fick jag ett nytt GTX 580 när mitt GTX 480 gick sönder...men det var ju självklart för att det var Gigabyte...alla vet ju att de är bäst:D

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Först och främst, det är fan vad det skall vara otrevlig ton på vissa på detta forumet, för det andra, får inte tillbaka den summan jag betalat för musen heller.

Gjorde en sökning på lite andra trådar ang "likvärdig produkt" spännande hur alla svar verkar variera mellan folk men som exempel,

http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1277936-kop...
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1289479-har...

Bara några trådar här, skall även tillägga detta, har ahft ett garantiärende på ett grafikkort innan hos denna firman, grafikkortet gick på garantin och fick istället ett kort som var bra mycket bättre då det kortet jag hade hade utgått ur sortimentet, blev upbytt från ett 6850 till ett 7850. Detta kort var ca 1000 spänn dyrare än det gammla jag hade och då var det inte några problem. Det enda jag tycker är att detta låter konstigt att man inte kan ersätta med en likvärdig vara då det är det jag skall ersättas med bara för att priset är högre, detta borde inte spela någon roll då produkten är köpt på grund av funktionerna dom hade, kan vända på det och säga så här, jag hade inte brytt mig det minsta om produkten som var likvärdig hade kostat hälften av vad jag gav för mitt orginal från början om den hade samma funktioner.

I bägge länkarna så säger företagen precis samma sak: att de utgår från priset när det gäller likvärdig produkt samt att de slutade upp i "pengarna tillbaka". För övrigt var det demoprodukter och ett grovt rabatterat pris och de hade inte fler i lager.

Du vet om de ska gå efter likvärdig produkt så hade de lika väl kunnat ge dig något som gjort precis samma sak, samma funktioner men som kostat kanske 100 kr mindre, hur hade du reagerat då? Antingen tar du pengarna och är nöjd eller så lägger du ut 300 kr till för den dyrare musen.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Skrivet av Destromath:

Först och främst, det är fan vad det skall vara otrevlig ton på vissa på detta forumet, för det andra, får inte tillbaka den summan jag betalat för musen heller.

Gjorde en sökning på lite andra trådar ang "likvärdig produkt" spännande hur alla svar verkar variera mellan folk men som exempel,

http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1277936-kop...
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1289479-har...

Bara några trådar här, skall även tillägga detta, har ahft ett garantiärende på ett grafikkort innan hos denna firman, grafikkortet gick på garantin och fick istället ett kort som var bra mycket bättre då det kortet jag hade hade utgått ur sortimentet, blev upbytt från ett 6850 till ett 7850. Detta kort var ca 1000 spänn dyrare än det gammla jag hade och då var det inte några problem. Det enda jag tycker är att detta låter konstigt att man inte kan ersätta med en likvärdig vara då det är det jag skall ersättas med bara för att priset är högre, detta borde inte spela någon roll då produkten är köpt på grund av funktionerna dom hade, kan vända på det och säga så här, jag hade inte brytt mig det minsta om produkten som var likvärdig hade kostat hälften av vad jag gav för mitt orginal från början om den hade samma funktioner.

Jag upplever inte att någon har haft en otrevlig ton, dock en hel del missförstånd, du börhat topicen med "butik vill "bara" ge pengarna tillbaka.

Vi svarar rakt på dina frågor, du mot argumenterar lite (som man ska göra på ett forum) och vi svarar igen.

Jag upplever det mer som att du inte är nöjd med svaret som du fått.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om de inte kan erbjuda dig en likvärdig vara så har du rätt att göra ett s k täckningsköp. Du kan alltså själv inhandla en likvärdig vara och kräva företaget på mellanskillnaden, förutsatt att du gör köpet med "tillräcklig omsorg" (dvs inte köper varan där den är som dyrast och liknande).

Att den, av kunden, förslagna ersättningsvaran är ett par hundralappar dyrare skulle knappast ses som oskäligt. Ta en titt på https://lagen.nu/arn/1999-4494 . Kunden köper en vara för 447,50kr. Den går sönder och butiken kan inte ersätta den med en likvärdig. Kunden har då, enligt ARN, rätt att, förutom att få sina 447,50kr tillbaka, få 447,50kr i skadestånd då ett eventuellt täckningsköp antas hamna på 895kr. I slutändan fick alltså butiken ge kunden dubbelt så mycket som denne betalat, och det ansågs inte oskäligt...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Om de inte kan erbjuda dig en likvärdig vara så har du rätt att göra ett s k täckningsköp. Du kan alltså själv inhandla en likvärdig vara och kräva företaget på mellanskillnaden, förutsatt att du gör köpet med "tillräcklig omsorg" (dvs inte köper varan där den är som dyrast och liknande).

Att den, av kunden, förslagna ersättningsvaran är ett par hundralappar dyrare skulle knappast ses som oskäligt. Ta en titt på https://lagen.nu/arn/1999-4494 . Kunden köper en vara för 447,50kr. Den går sönder och butiken kan inte ersätta den med en likvärdig. Kunden har då, enligt ARN, rätt att, förutom att få sina 447,50kr tillbaka, få 447,50kr i skadestånd då ett eventuellt täckningsköp antas hamna på 895kr. I slutändan fick alltså butiken ge kunden dubbelt så mycket som denne betalat, och det ansågs inte oskäligt...

Tack jag visste att det var något sådant jag sett förut med . Hur som problemet är löst :).

@Hersses, läs det sista jag skrev i inlägget du citerade.

@resten, tråden kan stängas, butiken i fråga ringde upp mig precis, efter lite prat med deras chef så skicar dom en ny mus, problemet som jag även fick reda på varför dom inte gör så vanligen är för att dom får inte ersättningen av Logitech av någon anledning, mer än den ersättningen jag blir erbjuden av företag så mao om jag förstog det rätt så värderar inte logitech musen till mer än 349:- (jag gav 390:-) och därför var det bara 349 jag får tillbaka, ang grafikkortet jag hade så är det en annan sak då det företaget där skickar ner dom ett helt nytt grafikkort utan kostnad för dom och därmed får jag ett bättre grafikkort än vad jag betalt för. Hur som butiken har skött detta riktigt fint och jag bör ha min datormus imorgon sa han så jag kan inte mer än vara nöjd, Inet som var butiken det handlade om skall ha en stor ros för detta och dom visar att dom är ett företag som går den lilla extra biten för sina kunder.

Permalänk
Medlem

Likvärdig produkt är relevant för köparen, inte vad butiken anser vara det. Kan ju vara allt ifrån märke på produkten, hur den ser ut, utformning etc. Butiken har ingen rätt att anse vad för kunden är likvärdig, de kan bara erbjuda något och kunden kan sedan hävda "den har fel färg, det är relevant för mig" och därmed är det inte likvärdigt längre.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

...problemet som jag även fick reda på varför dom inte gör så vanligen är för att dom får inte ersättningen av Logitech av någon anledning, mer än den ersättningen jag blir erbjuden av företag så mao om jag förstog det rätt så värderar inte logitech musen till mer än 349:- (jag gav 390:-) och därför var det bara 349 jag får tillbaka...

Vad butiken har för avtal med sina leverantörer påverkar dock inte de rättigheter som konsumenter har...korkad förklaring av dem.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Antar man att musen han har kör samma garantilängd som den nya uppdaterade musen (3år) så har han givetvis all rätt att få en ersättningsprodukt. Vad vore det för garanti som helt plötsligt ger tillbaka pengar minus nyttjandeavdrag istället för en fungerande mus?

Jag antar att de gav honom en dyrare för att han har rätt till garanti, detta är ingen reklamation där detta skulle kunna vara en tänkbar lösning med pengar tillbaka och nyttjandeavdrag.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av PeCe:

Om de inte kan erbjuda dig en likvärdig vara så har du rätt att göra ett s k täckningsköp. Du kan alltså själv inhandla en likvärdig vara och kräva företaget på mellanskillnaden, förutsatt att du gör köpet med "tillräcklig omsorg" (dvs inte köper varan där den är som dyrast och liknande).

Att den, av kunden, förslagna ersättningsvaran är ett par hundralappar dyrare skulle knappast ses som oskäligt. Ta en titt på https://lagen.nu/arn/1999-4494 . Kunden köper en vara för 447,50kr. Den går sönder och butiken kan inte ersätta den med en likvärdig. Kunden har då, enligt ARN, rätt att, förutom att få sina 447,50kr tillbaka, få 447,50kr i skadestånd då ett eventuellt täckningsköp antas hamna på 895kr. I slutändan fick alltså butiken ge kunden dubbelt så mycket som denne betalat, och det ansågs inte oskäligt...

Hade precis tänkt dra upp täckköp jag med nu när jag satt och läste. Läskigt vad många okunniga de finns.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Tack PeCe att du hittade den ARN länken jag letade efter innan jag skapade tråden och tack för informationen, skall komma ihåg detta om jag hamnar i en liknande situation nån gång.

Tog bort citat och svar på detta pga. otrevligheter
Permalänk
Skrivet av Fidel Castro:

Mmm...själv fick jag ett nytt GTX 580 när mitt GTX 480 gick sönder...men det var ju självklart för att det var Gigabyte...alla vet ju att de är bäst:D

Nja, det gick ju sönder.. Håller mig till ett annat märke och det går aldrig sönder, inte ens när kylaren lossnar under körning..
Inget namn, inget flame.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Avstängd

Dom kunde lika gärna valt att ge dig pengarna tillbaka, dom är inte tvingade att ge dig en "motsvarande vara" för dubbla priset.
Inet var snälla som gjorde det, antagligen mest för att slippa svara i telefon, på mail osv, allt kostar timlön, arbetsgivaravgifter och tar tid dom kunde använt till något bättre.
Hade en datormus jag köpte för över ett år sedan för under 400:- gått sönder hade jag köpt en ny - inte spammat kundtjänst, skapat trådar på nätet och kallat andra som inte tycker precis som jag för troll.
Dom har gjort alla rätt, dom har t.o.m gått den där extra milen för att få tyst på dig, ändå tycker du att du fått "fel förklaring" på varför dom löste det som dom gjorde..
***bort***

Länken som postades känns helt irrelevant, den mannen tvättade sin tröja först efter ett halvår(!!!) hade butiken inte godkänt reklamationen så hade dom aldrig rekommenderats att betala ut vare sig köpesumma eller mellanskillnaden mot det ordinarie priset.
Dom sköt sig själva i foten kan man säga.
Läs vad som egentligen står skrivet istället för att tolka allt till din fördel.
ARN:s beslut är dessutom endast vägledande, inte bindande.
ARN är ingen domstol, det där hade aldrig prövats i tingsrätt - lycka till att hitta en åklagare som vill driva det ärendet.
Det står dessutom inte om mannen någonsin fick några pengar eller inte.
Du kan inte använda ett underlag från ARN för att driva in pengarna via inkasso eller kronofogden.

Tagit bort citat/otrevligheter