Comhen Tecnicolor TG799VN v2 + Synology DS413 bradväggsregler?

Permalänk
Medlem

Comhen Tecnicolor TG799VN v2 + Synology DS413 bradväggsregler?

HEj

Har just flyttat och håller på att koppla upp min utrustning.
Nu gäller frågan brandvägginställningarna.
Jag har en NAS Synology DS413. Huset har Comhem som leverantör och medieenheten är en Technicolor TG799VN v2.
Jag har kommit så långt att jag kan kontakta NASen från jobbdatorn och från min telefon. För NASens brandvägg använder jag de föreslagna brandväggsreglerna.

För medieenheten Tecnicolor har jag dock inte kyckats komma på vilka portar jag skall öppna. Just nu har jag bara en brandväggsregel som innebär att jag släpper på all trafik till NASen, oberoende på typ och port. Det känns inte helt OK.

Någon som har kunskap att hjälpa mig med inställningarna i Technicolorenheten?

Permalänk
Medlem

Du har inte ännu förklarat vad det är du vill komma åt. Vill du komma åt webbgränssnittet får du öppna port 80 eller 443. Vill du öppna upp FTP till den får du NATa port 20 och 21. Allt beror på vad det är du vill göra med den.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem

Hej
Jag använder webgränssnittet och webdav för att komma åt filer utifrån. FTP och övriga tjänster använder jag inte.
Medieenheten använder att antal uttryck som jag inte är bekant med som källgränssnitt och målgränssnitt.
Plus några till (sitter på jobbet just nu)
Ett exempel på ex webdav med technicolors uttrycks skulle hjälpa.

Permalänk
Medlem

Sent svar, men kanske hjälper andra i samma sits.
Hade också problem med att konfigurera det, gillar inte när man försöker förenkla och skriva på svenska det gör det bara besvärligare.
Man delar ut portar under Start > Verktyg > Spel & programdelning
Tilldela ett nytt spexl eller program
Det finns ett par förinställningar som oftast funkar. Välj då det i "Spel eller program" Sedan väljer man Enhet, dvs den som finns på ditt interna nät. I ditt fall Synology (man kan behöva döpa dem, på okända enheter står mac-adressen). Välj sedan använd.
Sedan kan du behöva redigera tilldelningen om du vill använda en annan port. Portområde är inkommande trafik till Technicolor och översätt till är porten på enheten.
Webdav använder http/https, så välj det.