"Pentium Anniversary Edition är en AMD-dödare"

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Det vet jag väl.
Men dom kan ju inte sluta göra saker.
Den är ju som tur är inte quadcore eller dualcore med HT.

Nej givetvis är det ju så, men för att undvika tidigare samtalsämne så borde dom satsa där AMD inte har en chans att konkurrera, som t.ex hi-end sortimentet där din egen CPU ligger. Sen finns ju Xeon också fast dom är väl för server´s om jag inte är ute och cycklar.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Tyvärr blir den inte intressant för just mig utan hyperthreading :/

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av linxz:

Du tänker på P4. Jag har P1,P2 och P3, som har passiv kylning liggande i förådet.

Den häftigaste i pentium-serien verkar ha varit på 17W...

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av skruvis:

Ska den användas till spel är det & förblir en Home Entertainment PC.. Home Theater är förbehållet film & musik..

Min HTPC innehåller ett diskret kort ett 6570 samt en Q6600 använder sällan mer än 10% i cpu prestanda i film vilket den endast används till.. Hade klarat mig med betydligt svagare CPU..

Edit: Skitsamma.. bara du bygger en.. wooom.

Nej, den ska inte användas endast till spel... Det blir film också, och allt möjligt. En multifunktionell HTPC, helt enkelt.

Skrivet av ParasiteX:

För dyr som HTPC. Köper hellre ett AMD Kabini system. Där CPUn kostar mellan 350-500:- och moderkortet går för 300:-.

Nä, det är på tok för svagt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

intressantaste cpu'n fårn intel på länge

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Avstängd

Skulle vilja se en fyrkärnig passivt kyld Atom processor.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av rektor:

Skulle vilja se en fyrkärnig passivt kyld Atom processor.

Finns redan, Pentium J2900 och J2850 samt Celeron J1900 och J1850.

Men på skrivbordet skulle en ULV "big core" modell vara ett mycket bättre val, "bara" två kärnor och 15W i stället för 10W. Är fortfarande fläktlöst men med betydligt bättre enkeltrådprestanda och därmed en bättre desktop CPU. Prismässigt ligger alla Celeron på ungefär samma nivå oavsett om de är 2 "big cores" eller 4 "small cores".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Skulle vilja se en fyrkärnig passivt kyld Atom processor.

Det finns väl redan i C2550? http://ark.intel.com/m/products/77982/Intel-Atom-Processor-C2...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Nej Tvelander, vi får tyvärr hoppas att den blir skitdålig, fattar du inte? samma sak håller snart på att hända med Intel, som det hände med ett amerikanskt telebolag som hade monopol. Dom TVINGADES att sälja av sina företagsdelar till andra företag tills dom hade blivit mycket mindre.
Jag vill INTE att detta skall ske för Intel eftersom att dom tillverkar sina egna processorer och inte lejjer bort själva tillverkningen som AMD gör.
Skall nu Intel ta ifrån AMD deras enda paradgren och i princip det enda som gör någon konkurrens gentemot Intel så kommer det inte att finnas samma konkurrens som det gör nu och då kanske Amerikanska staten griper in och då är det kört.

Som jag sade till Tvelander, det är bara att hoppas att Intel Failar med detta, kommer monopolet, kommer dom tillslut att tvingas sälja av stora delar tills dom blivit mindre.

Om nu intel tvingas att stycka upp sig så innebär det att det blir andra företag som börjar konkurrera med intel. Konkurrens är bra och ger lägre priser samt snabbare utveckling. Å andra sidan tror jag knappast denna processor är något stort hot för AMD. Överklockare är en väldigt liten minoritet och AMD har trots allt bättre integrerade GPU än vad intel har i den här klassen. Personligen föredrar jag fler kärnor då jag komprimerar video så jag tror min oklockade FX-8350 hänger med bra även mot en överklockad Pentium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Nej, den ska inte användas endast till spel... Det blir film också, och allt möjligt. En multifunktionell HTPC, helt enkelt.

En Home Entertainment Personal Computer då alltså!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

En del verkar låta lite "Aaaaa, undergången". AMDs nuvarande utbud förtjänar minskad försäljning på desktop och mobile (stationära PC och bärbara). Men AMD går med vinst numera och har fortfarande nya designer på G på både big core och small core. Detta handlar om en Intelprodukt, en tillfällig produkt, skitbra säger jag. Det äventyrar inte AMD, men AMD behöver vara lite hårdare och mer framåt med Excavator/Carrizo, de behöver gå hårdare fram och vara seriösa på bärbara denna gång. På bärbara bör de kunna skapa en plattform med DDR4, AVX2, BMI2 etc, ny / ändrad FPU och ny tillverkningsprocess. De måste satsa på bärbara, de får inte skala ner frekvenserna för mycket där, de måste ha en GPU som inte är nerskuren till inget. De måste vara seriösa med features som DASH och erbjuda företag IP-KVM så som iAMT/V-Pro. De måste få till en ordentlig efterföljare på Bulldozer-serien efter det, och det är ju sista generationen Bulldozer när vi talar Excavator. Bärbara och server måste få huvudnumret hos AMD på big cores iaf. Small cores verkar ha ganska skapliga volymer men även där kan de sköta det mycket bättre och t.ex. sälja ett par miljoner för TabletPCs med Windows. Fixa en lösning som fungerar och är vettig att köpa inom TabletPCs som kan tävla mot Atom SoC. Inget de blir rik på, men de ska väl bättre på sitt anseende också.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av skruvis:

En Home Entertainment Personal Computer då alltså!

Ja, vill du kalla det för det, så visst. Jag kallar det för HTPC, helt enkelt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Dock så utplånar man ju en viktig egenskap hos en HTPC om man överklockar den: Tystnad.

Jaså gör man det? Har kört min E8400 HTPC i flera år helt passivt kyld i 3.8Ghz. Processorn klarar 4.5ghz men moderkortet jag har i HTPCn klarar inte att överklocka högre.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Nä, det är på tok för svagt.

Errr, jo. Det är mer än tillräckligt. Praktiskt taget alla populära media spelare och format, stödjer GPU acceleration...
Till och med en Intel Atom räcker till...

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ja, vill du kalla det för det, så visst. Jag kallar det för HTPC, helt enkelt.

Japp man kan tydligen kalla den vad man vill, men glöm inte att lägga upp lite bilder & benchmarks när du knåpat ihop den!
http://en.wikipedia.org/wiki/Home_theater

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Om nu intel tvingas att stycka upp sig så innebär det att det blir andra företag som börjar konkurrera med intel. Konkurrens är bra och ger lägre priser samt snabbare utveckling. Å andra sidan tror jag knappast denna processor är något stort hot för AMD. Överklockare är en väldigt liten minoritet och AMD har trots allt bättre integrerade GPU än vad intel har i den här klassen. Personligen föredrar jag fler kärnor då jag komprimerar video så jag tror min oklockade FX-8350 hänger med bra även mot en överklockad Pentium.

Personligen hade jag hellre sett att Samsung blev nästa aktör, dom och AMD skulle kunna fylla upp det hål som behövs för att sätta käppen för Intel´s kugghjul.

Vad gäller processorn så kan den mycket väl bli en nagel i ögat på AMD, en sak har jag lärt mig i mitt liv, UNDERSKATTA ALDRIG.
AMD må ha sina fans och fanboys, och jag håller med om att deras integrerade grafik äger sönder och samman Intel´s men vi får inte glömma att varken HurMycket, Edmuff, Tvelander, Lifooz eller Flamso tillhör målgruppen, det är inte oss dom vill sälja till utan istället till htpc-byggare och även den stora massan som köper fabriks-desktop och laptop´s.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av ParasiteX:

Errr, jo. Det är mer än tillräckligt. Praktiskt taget alla populära media spelare och format, stödjer GPU acceleration...
Till och med en Intel Atom räcker till...

Nej, den skulle nog flaskhalsa mitt 580 ganska kraftigt.

Skrivet av skruvis:

Japp man kan tydligen kalla den vad man vill, men glöm inte att lägga upp lite bilder & benchmarks när du knåpat ihop den!
http://en.wikipedia.org/wiki/Home_theater

Nja, vet inte det, det kommer inte vara något värt att visa upp... Med tummen mitt I handen finns det inte mycket utrymme för moddning.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Melle345:

Vill först bara ursäkta för att jag kanske lät lite dryg, det var inte meningen, har haft en lite taskig dag. Men som jag förstår det enligt bilden är den kompatibel med både 8- och 9serien. Det kan vara så att den är kompatibel med båda men endast är överklockningsbar med 9-serien, och att jag inte har sett något om det.

Ingen fara alls, det har vi alla ibland.

Framför allt visste jag inte att Z87 hade gått ner i pris. Det verkar som att det går att hitta riktigt fina moderkort under tusenlappen idag vilket gör detta till en mycket intressant produkt. Även om jag hellre hade köpt en FX-8320.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Ingen fara alls, det har vi alla ibland.

Framför allt visste jag inte att Z87 hade gått ner i pris. Det verkar som att det går att hitta riktigt fina moderkort under tusenlappen idag vilket gör detta till en mycket intressant produkt. Även om jag hellre hade köpt en FX-8320.

Det enda som är RIKTIGT!!! synd med FX-8350 är som med alla andra i FX familjen, IPC´n är ju inte den starkaste på jorden.
Den är dock riktigt bra på multitasking, jag har dess farsa nämligen Phenom II 1100T BE.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Nej, den skulle nog flaskhalsa mitt 580 ganska kraftigt.

Vad tusan snackar du om? Jag trodde vi diskuterade HTPC? Vem fan kör en 580 i en HTPC?

Enda jag är osäker på att en AMD Kabini eller Intel Atom kanske inte klarar av, är 4k video. Fast det är långt ifrån ett standard format.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av ParasiteX:

Vad tusan snackar du om? Jag trodde vi diskuterade HTPC? Vem fan kör en 580 i en HTPC?

Enda jag är osäker på att en AMD Kabini eller Intel Atom kanske inte klarar av, är 4k video. Fast det är långt ifrån ett standard format.

Lugn och fin nu, ingen mening med att hetsa upp sig...

Jag kommer köra in mitt 580 i HTPC:n när det blir till att köpa nytt till speldatorn. Dumt att låta det ligga och samla damm istället för att använda det, särskilt när det är helt knäpptyst.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Lugn och fin nu, ingen mening med att hetsa upp sig...

Jag kommer köra in mitt 580 i HTPC:n när det blir till att köpa nytt till speldatorn. Dumt att låta det ligga och samla damm istället för att använda det, särskilt när det är helt knäpptyst.

Okay. Men ändrar fortfarande inte faktumet att denna "AMD-dödaren" är för onödigt dyr och kraftfull som HTPC, som du initialt hävdade.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av ParasiteX:

Okay. Men ändrar fortfarande inte faktumet att denna "AMD-dödaren" är för onödigt dyr och kraftfull som HTPC, som du initialt hävdade.

Va..?

Jag antar att du skrev fel någonstans för jag hävdade inte att den var för dyr och kraftfull för en HTPC... Jag skrev att den passade bra som HTPC, vilket jag fortfarande tror att den gör, men för MIN HTPC är den för klen.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Under 1000:- står det i artikeln, seriöst ?!?!

Mer i närheten av 500:- eller under på sikt räknar jag med om dem verkligen vill kränga denna till stora massan.

Är på jakt efter en snabb dualcore utan massa HyperT mumbo jumbo till ett nytt brandväggs-/routerbygge.

Första Intel datorn sedan 1998 isåfall

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Va..?

Jag antar att du skrev fel någonstans för jag hävdade inte att den var för dyr och kraftfull för en HTPC... Jag skrev att den passade bra som HTPC, vilket jag fortfarande tror att den gör, men för MIN HTPC är den för klen.

Ursäkta, skrev fel. Jag syftade till att du ansåg den passade bra som HTPC, som jag anser den är för dyr och onödigt kraftfull. Annars funkar den ok som en budget underhållnings maskin för gaming och film tittande. Men som enbart HTPC är den lite för dyr och överspeccad.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av ParasiteX:

Ursäkta, skrev fel. Jag syftade till att du ansåg den passade bra som HTPC, som jag anser den är för dyr och onödigt kraftfull. Annars funkar den ok som en budget underhållnings maskin för gaming och film tittande. Men som enbart HTPC är den lite för dyr och överspeccad.

Alla gör vi fel ibland Och det är tydligt att många här har olika syn på vad man får och inte får kalla för HTPC, det verkar nästan vara ett lite känsligt ämne av någon anledning

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Nej, den skulle nog flaskhalsa mitt 580 ganska kraftigt.

Nja, vet inte det, det kommer inte vara något värt att visa upp... Med tummen mitt I handen finns det inte mycket utrymme för moddning.

Men bencha den är mer eller mindre ett tvång?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av skruvis:

Men bencha den är mer eller mindre ett tvång?

Det kommer inte vara något prestandamonster direkt

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Fyra kärnor som en i5 hade jag velat se. Med HyperThreading hade det varit riiktigt frestande!

De hade typ kunnat ta en Core i7 4770K, döpa om den till Pentium Anniversary Edition och sålt den för 800kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Alla gör vi fel ibland Och det är tydligt att många här har olika syn på vad man får och inte får kalla för HTPC, det verkar nästan vara ett lite känsligt ämne av någon anledning

Tja, om man börjar använda termen "HTPC" löst, så kan man lika väl klassa alla datorer som kan spela upp video och ljud klassas som en HTPC.
Men från en ren ekonomisk punkt så är en enkel APU som Kabini mer än tillräcklig för att täcka kraven för HTPC.

T.ex en i7 4770k med dubbla Titan Z vore lite väl overkill att kalla HTPC.

Men det stoppar som sagt inte dig från att göra en dedikerad HTPC av den. Bara jag anser inte att den är speciellt passande för just detta syfte. pga av lite väl för höga specs och pris.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro