Permalänk
Medlem

Hjälp med felsökning av dator

Hej allihop!

Byggde för ca ett år sedan ihop en arbetsdator till min storebror. För några veckor sedan så märkte vi dock att den började få frysningar utan någon större påfrestning som krävde att man stängde av datorn genom att hålla inne strömknappen. Han tog då datorn till mig för felsökning.

Problemet var ursprungligen alltså att datorn frös när man till ex. satt och arbetade i mailklienten Outlook eller bara surfade runt. När datorn frös så kunde man fortfarande röra musen och ibland kom "timglaset" upp som visade att datorn arbetade men datorn tog inte emot några som helst kommandon, inte ens ctrl+alt+delete.

1. Jag började felsökningen med Windows Update, Malwarebytes Anti-Malware, cCleaner och avinstallation av onödiga program. Värt att nämna är att datorn var relativt "städad" redan innan detta utan massa bloatware och liknande. Därför trodde jag inte detta skulle göra någon skillnad och det gjorde det heller inte.

2. Det nästa jag gjorde var att uppdatera bios tills senaste versionen. Detta gick bra men efter detta så verkar hela Windows installationen på ssd'n blivit korrupt och jag kunde inte längre komma in i operativet, inte ens efter "Windows start reparation" (hahaha).

3. Efter detta har jag försökt installera ett nytt Windows via USB (datorn har ingen cd-läsare). Jag har använt två olika USB-minnen och tre olika installationsfiler (även installationsfiler från Windows hemsida som jag lagt in med Windows egna program) samt satt USB stickorna i olika uttag direkt i moderkortet. Trots detta så går ingen installation igenom utan fastnar antingen där man skall formatera hårddiskarna och säger att det inte finns några drivrutiner eller så fastnar den efter detta när Windows håller på att installera och säger att det saknas någon fil.

4. Efter detta så har jag kört någon form utav MemTest som kördes i ca 2.30h innan det själv avslutades och rapporterade 0 errors. Jag startade också något Sentinel SSD bios test som omedelbart sa att min SSD hade 100% health.

Nu har jag ingen aning om hur jag skall fortsätta, det jag misstänkte från början var att RAM eller SSD var felande. Minnena är dock endast ett år gamla och har ju fungerat ypperligt de första 11 månaderna. SSD'n däremot hade jag redan innan jag byggde datorn. Den är nog 4-6 år gammal samt att det är en OCZ Vertex 2 som ju är känd för att strula. Nu när testerna för dessa komponenter troligtvis gått bra och jag fortfarande inte kan få Windows installerat via ett USB-minne så har jag onekligen kört fast.

Komponenterna: Asus P8H77-I - Intel Pentium G850 - Corsair Value Select 2 x 2 GB - OCZ Vertex 2 - Mini-ITX Chassi med integrerad strömförsörjning

Av dessa komponenter är allt ett år gammalt utom SSD'n som är 4-6 år.

Permalänk

"2. Det nästa jag gjorde var att uppdatera bios tills senaste versionen. Detta gick bra men efter detta så verkar hela Windows installationen på ssd'n blivit korrupt och jag kunde inte längre komma in i operativet, inte ens efter "Windows start reparation" (hahaha)."

Förmodligen har Bios-uppdateringen återställt sata-inställningen till eller från AHCI, om det står "NATIVE IDE" så ändra till "AHCI" eller viceversa, spara och boota om.

Visa signatur

IT-farbror 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

"2. Det nästa jag gjorde var att uppdatera bios tills senaste versionen. Detta gick bra men efter detta så verkar hela Windows installationen på ssd'n blivit korrupt och jag kunde inte längre komma in i operativet, inte ens efter "Windows start reparation" (hahaha)."

Förmodligen har Bios-uppdateringen återställt sata-inställningen till eller från AHCI, om det står "NATIVE IDE" så ändra till "AHCI" eller viceversa, spara och boota om.

Den hade slått om till IDE precis som du sa, har nu ändrat tillbaka till ACHI och påbörjat en Windows installation igen då jag redan formaterad disken. Dock så har den nu stått fast på 13% i nästan en timme under installationen så tvivlar på att detta kommer lösa allt.

UPDATE: Efter att jag väntat ett långt tag på processen att gå förbi 13% så avbröt jag installationen och körde den igen, denna gången gick det till 47% innan den fastnade. Nu står jag återigen hopplös..

Permalänk
Medlem

Känns som att jag testat det mesta för stunden och kan faktiskt inte komma på vad som är nästa steg, har ju inte fått så mycket svar här och antar att det har och göra med att det är så mycket text. Svårt att skala ner det mer bara utan att missa några detaljer.