Val 2014: har ni ställt in er på något parti och varför?

Permalänk
Snusfri

Det blir en röst på Sverigedemokraterna för mig då deras humana och verklighetsförankrade politik står mig närmast.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Är det rimligt att vårt rättsväsende ska tillåta saker som är skadliga i den utsträckningen?

Du menar om det är rimligt att staten med dess rättsväsende skall tillåta människor ta beslut om att göra saker samt göra det som kan vara till skada för dem? Och vem bestämmer vad som är skadligt?

Ja det är absolut rimligt att vuxna skall få göra saker som innebär risker

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Ja det är absolut rimligt att vuxna skall få göra saker som innebär risker

Nope, inte så länge det är samhället som betalar.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Problemet med den kolumnen (det är en åsiktskolumn, inte en artikel) är att den har väldigt lite med verkligheten att göra.
Oavsett om man kollar på sociologisk forskning dom senaste 30 åren, researchgruppens granskning av näthatarna eller på det platta TV3 programmet trolljägarna så finner man inget stöd för hans påståenden och tankar.

Även om man ser på mediaforskning eller valresultat eller vad som helst så har det han skriver ingenting med saken att göra.
Sverigedemokraterna är ett av våra största partiet. Frågan kring invandring och integration är ständigt aktuell i princip alla medier.

Även bland dom som utsätts för näthat så stämmer inte Thentes beskrivning. Den typen av intellektuell retorik som många av dom värsta näthatarna använder sig av är ingenting som dom grupper Thente pratar om behärskar särskilt väl. När man lyckats ta reda på vilka det är som faktiskt ligger bakom så är det i princip aldrig någon ur den gruppen Thente pratar om.

En början på källa: http://www.resume.se/nyheter/dagspress/2014/04/23/kritikstorm...

Ursäkta att det tog att tag för svar.
Researchgruppen och trolljägarna är ju verkligen folk att lita på, fy tusan för sånt pack.
Dessutom så är det så vitt jag vet procentuellt högt antal människor i LO facken som röstar på SD, dessa accepterar du att de räknas med i klassiska "arbetare" antar jag?

Poängen för min del var egentligen inte om näthatarna verkligen är de bortsorterades röst (även om jag mycket väl kan tänka mig det trots att du hävdar motsatsen) utan att vissa delar av västerrörelsen (specifikt journalister) har själva ökat hatet genom att demonisera alla åsikter som inte stämmer med deras. Är det någon som tror att näthatet minskar pga. t.ex. trolljägarna förutom dess galna programledare?

Skrivet av Valiumballong:

Nope, inte så länge det är samhället som betalar.

Klart vi får det, enda som skiljer är var vi lägger gränsen. Alkohol är dåligt, rökning, vissa sporter är väldigt skadebenägna osv. Vilken sida gränsen cannabis kommer vet jag inte men det finns vettiga argument för vilket som.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Nope, inte så länge det är samhället som betalar.

De flesta beslut som innebär risker är faktiskt stora vinster för samhället. Ta den drog som dödar allra flest - rökning. Rökning är en mycket stor vinst för staten sett till skattemedel. Genomsnittsålder är knappt 10 år mindre för en rökare vilket är 10 års pensioner som sparas in. Rökare tenderar att dö rätt snabbt i någon plågsam sjukdom, inte någon lång och utdragen dödskamp som många som lever länge har.

Permalänk
Skrivet av THB:

Det blir en röst på Sverigedemokraterna för mig då deras humana och verklighetsförankrade politik står mig närmast.

Humana? Wait what? Utveckla gärna.

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klk:

De flesta beslut som innebär risker är faktiskt stora vinster för samhället. Ta den drog som dödar allra flest - rökning. Rökning är en mycket stor vinst för staten sett till skattemedel. Genomsnittsålder är knappt 10 år mindre för en rökare vilket är 10 års pensioner som sparas in. Rökare tenderar att dö rätt snabbt i någon plågsam sjukdom, inte någon lång och utdragen dödskamp som många som lever länge har.

Du får gärna redovisa var du får dina siffror ifrån, ifall de har mer grund än "sunt förnuft" (aka gissningar). Folkhälsoinstitutet uppskattade 2010 årliga kostnaden för enbart rökning till 30 miljarder kronor [PDF] och inkomsten från tobaksskatten (inklusive snus och annat) är ca en tredjedel av detta (8 miljarder 2006, 11.2 miljarder 2013).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

De flesta beslut som innebär risker är faktiskt stora vinster för samhället. Ta den drog som dödar allra flest - rökning. Rökning är en mycket stor vinst för staten sett till skattemedel. Genomsnittsålder är knappt 10 år mindre för en rökare vilket är 10 års pensioner som sparas in. Rökare tenderar att dö rätt snabbt i någon plågsam sjukdom, inte någon lång och utdragen dödskamp som många som lever länge har.

Eller så är det så att du har fel och skatten bara står för en knapp tredjedel av blott de cancerrelaterade kostnaderna rökning orsakar.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Du får gärna redovisa var du får dina siffror ifrån, ifall de har mer grund än "sunt förnuft" (aka gissningar).

Ok, men det behövs inte speciellt mycket funderande för att förstå att så är fallet.
Är inte helt säker på siffrorna nu utan tar dem från minnet men minns jag rätt så var en rökare sjukskriven 6 dagar mer per år än genomsnittet. Så det är rökarens extra kostnad.
Ställer man det i relation till att rökaren sparar in nästan 10 års pensionspengar så är redan där besparingen ansenlig. Förutom det så bara för att man inte röker så innebär det inte att man blir immun mot sjukdomar. Även de som levt efter alla möjliga hälsoregler kan också få cancer exempelvis. Men de sjukdomar som rökare drabbas av är ofta allvarliga och därmed dödliga. Värre är det med demens och liknande, mycket vårdkrävande.

Desto äldre man blir och då får vanliga ålderskrämpor desto mer mediciner behövs och de blir fler och fler besök hos vården

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Ok, men det behövs inte speciellt mycket funderande för att förstå att så är fallet.
Är inte helt säker på siffrorna nu utan tar dem från minnet men minns jag rätt så var en rökare sjukskriven 6 dagar mer per år än genomsnittet. Så det är rökarens extra kostnad.
Ställer man det i relation till att rökaren sparar in nästan 10 års pensionspengar så är redan där besparingen ansenlig. Förutom det så bara för att man inte röker så innebär det inte att man blir immun mot sjukdomar. Även de som levt efter alla möjliga hälsoregler kan också få cancer exempelvis. Men de sjukdomar som rökare drabbas av är ofta allvarliga och därmed dödliga. Värre är det med demens och liknande, mycket vårdkrävande.

Desto äldre man blir och då får vanliga ålderskrämpor desto mer mediciner behövs och de blir fler och fler besök hos vården

Topp!

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Snart EU val.
Röstade på PP förra gången för att få in någon som bryr sig om integritet i EU. Röstar dock inte på dem i riksdagsvalet.
Tror jag kanske röstar på dem igen i år.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klk:

Ok, men det behövs inte speciellt mycket funderande för att förstå att så är fallet.
Är inte helt säker på siffrorna nu utan tar dem från minnet men minns jag rätt så var en rökare sjukskriven 6 dagar mer per år än genomsnittet. Så det är rökarens extra kostnad.
Ställer man det i relation till att rökaren sparar in nästan 10 års pensionspengar så är redan där besparingen ansenlig. Förutom det så bara för att man inte röker så innebär det inte att man blir immun mot sjukdomar. Även de som levt efter alla möjliga hälsoregler kan också få cancer exempelvis. Men de sjukdomar som rökare drabbas av är ofta allvarliga och därmed dödliga. Värre är det med demens och liknande, mycket vårdkrävande.

Desto äldre man blir och då får vanliga ålderskrämpor desto mer mediciner behövs och de blir fler och fler besök hos vården

Med andra ord så är det just gissningar utifrån "sunt förnuft"-resonemang. Det blir ett problem när dessa gissningar står i direkt kontrast med faktiska undersökningar gjorda av faktiska forskare/läkare som använder faktiska referenser. Har du någon annan tes att driva än den allmänt gällande så kommer FHI säkert lyssna, om du kan producera lika rigorösa undersökningar som de som är basen för de nuvarande slutsatser som formar tobakspolitiken.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Skuttokova:

Humana? Wait what? Utveckla gärna.

Det är det enda partiet som åkt till krigsdrabbade länder för att se hur man kan hjälpa flyktingar bäst tex.
Medans de andra partierna tävlar i att ta in så många invandrare som möjligt till vilken kostnad som helst vilket gör att integrationen inte fungerar och skapar ett "vi och dom" samhälle samt att de tar pengar från äldreomsorg, vård, skola och militär.

SD vill hjälpa flyktingar på plats i krigsdrabbade länder då vi kan hjälpa betydligt fler samt att de får vara med sin familjer och vänner i sitt hemland.

Det om något är humant.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Det är det enda partiet som åkt till krigsdrabbade länder för att se hur man kan hjälpa flyktingar bäst tex.

Nej på första delen och nej på andra delen.
SD är inte det enda partiet som (jag antar att du menar medlemmar och inte hela partiet) som har åkt till krigsdrabbade länder för att utvärdera. Nej varken SD eller de andra partierna har kapacitet att komma fram till "bäst"

Det senare blir förstås roligt, SD har nämligen avvisat en lösning redan innan de "åkt" iväg, gissa vilken!

Skrivet av THB:

Medans de andra partierna tävlar i att ta in så många invandrare som möjligt till vilken kostnad som helst vilket gör att integrationen inte fungerar och skapar ett "vi och dom" samhälle samt att de tar pengar från äldreomsorg, vård, skola och militär.

Jag är givetvis medveten om SD väljarna och SD överdrivna tro på att Hogwarths kan lösa nationalekonomiska och fördelningspolitiska dilemman. Det är dock fortfarande roligt att se hur argumentationen som förs dras i från samma grund. Transmutation är förstås fräckt men det är knappast en saklig del i någon förklaring eller argumentation.

Skrivet av THB:

SD vill hjälpa flyktingar på plats i krigsdrabbade länder då vi kan hjälpa betydligt fler samt att de får vara med sin familjer och vänner i sitt hemland.
Det om något är humant.

ja det finns något humant i att släppa matpaket över belägrade städer, det är förstås inte mer humant än att hjälpa folk lämna belägringen. Men visst är det så att SD helt plötsligt vill öka försvarsanslagen för att kunna bilda en fredsframtvingande styrka i Syrien så är påståendet rimligt.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Du menar om det är rimligt att staten med dess rättsväsende skall tillåta människor ta beslut om att göra saker samt göra det som kan vara till skada för dem? Och vem bestämmer vad som är skadligt?

Ja det är absolut rimligt att vuxna skall få göra saker som innebär risker

I de fallen så bör väl ändå personen som gör det valet också hantera de konsekvenser som följer? Så är det ju med bilförsäkringar, hemförsäkringar och allt annat. Men det är inte fallet med drogberoende (märk väl, oavsett vilken substans). Där är det minsann samhället som ska dalta och betala allt.

Skrivet av klk:

Ok, men det behövs inte speciellt mycket funderande för att förstå att så är fallet.
Är inte helt säker på siffrorna nu utan tar dem från minnet men minns jag rätt så var en rökare sjukskriven 6 dagar mer per år än genomsnittet. Så det är rökarens extra kostnad.
Ställer man det i relation till att rökaren sparar in nästan 10 års pensionspengar så är redan där besparingen ansenlig. Förutom det så bara för att man inte röker så innebär det inte att man blir immun mot sjukdomar. Även de som levt efter alla möjliga hälsoregler kan också få cancer exempelvis. Men de sjukdomar som rökare drabbas av är ofta allvarliga och därmed dödliga. Värre är det med demens och liknande, mycket vårdkrävande.

Desto äldre man blir och då får vanliga ålderskrämpor desto mer mediciner behövs och de blir fler och fler besök hos vården

Det är snarast en alternativkostnad för rökarens AG... Tyvärr så ser vi ju allt som oftast rökare som påstår att deras 10 minuter per timme i rökning minsann inte kostar något alls för någon.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blubben:

Researchgruppen och trolljägarna är ju verkligen folk att lita på, fy tusan för sånt pack.

Vad är dina invändningar mot vad dom har hittat och publicerat vad gäller näthatare?

Skrivet av Blubben:

Dessutom så är det så vitt jag vet procentuellt högt antal människor i LO facken som röstar på SD, dessa accepterar du att de räknas med i klassiska "arbetare" antar jag?

Vad det inte näthat vi pratade om?
Vad har det med SD att göra?
Visst att SD sympatierna är starkt överrepresenterade hos näthatare överlag. Men känns irrelevant i sammanhanget.

Skrivet av Blubben:

Är det någon som tror att näthatet minskar pga. t.ex. trolljägarna förutom dess galna programledare?

Som jag skrev i en annan tråd, en viss del av näthatet har minskat rejält tack vare bland annat trolljägarna och researschgruppens grävande journalistik.

Den typen av personliga hot, hån, självmordshets, stalkerbeteende och andra riktigt obehagliga näthatsaktiviteter har faktiskt minskat betydligt.
Inte enbart pga trolljägarna så klart men det är en del i det arbete som gjorts med att ta itu med problemet.
Att det skulle minska överlag tror jag inte men att det hjälper till att få bort det allra värsta är väldigt positivt även om jag har många invändningar mot programmet överlag.

Och det är just den här typen av näthat jag lyfter fram, det är väldigt sällan den typen av näthat kommer ifrån dom grupper som Thente skriver om. Och som sagt, om man läser forskning på området från dom senaste 30 åren eller sådär så känns hans spekulationer extramt okunniga och mest som rent nonsens även om där finns korn av viktiga poänger i det. Men med ett så extremt opåläst och vilt spekulativt perspektiv finns inte mycket nyttigt att hämta imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Med andra ord så är det just gissningar utifrån "sunt förnuft"-resonemang.

Räkna själv (ingen svår matte). Ta vad det kostar att vara sjukskriven 6 dagar mer per år och dra sedan bort knappt 10 år pensionspengar

Skrivet av phz:

Det blir ett problem när dessa gissningar står i direkt kontrast med faktiska undersökningar gjorda av faktiska forskare/läkare som använder faktiska referenser.

Visa mig någon undersökning som är korrekt gjord för alla jag sett kan mer eller mindre räknas som beställningsjobb. Det vanliga är att "man glömde" jämföra kostnaderna för ett hälsofreak och så glömde man också ta med hur mycket en person betalar in till statskassan

Du kan också titta på fakta när vi kostar och när vi börjar kosta massor. Sista tre åren (genomsnitt) är vi svindyra, innan det så kostar vi i princip inget i jämförelse

Permalänk
Skrivet av THB:

Det blir en röst på Sverigedemokraterna för mig då deras humana och verklighetsförankrade politik står mig närmast.

Känner likadant. Gillar i princip allt i deras partiprogram.

Ta t.ex. fildelning:

Fildelning
Informationsutbyte oavsett var det sker är i grunden något positivt. Sverigedemokraterna ser därför positivt på internets roll i informationsutbytet. Vad gäller frågan om spridande av upphovsrättsskyddat material står Sverigedemokraterna upp för såväl äganderätten som upphovsrätten. Vi anser dock inte att illegal fildelning ska vara en prioriterad fråga för polisen. Vi vänder oss också mot IPRED-lagstiftningen som skapat särrättigheter för en specifik bransch. För att komma tillrätta med den illegala fildelningen är det vår ståndpunkt att bättre lösningar för att ta betalt på internet måste skapas.

Dold text

Mångkultur:

Mångkultur
Mångkulturalism är ideologin om att en stat ska byggas på vitt skilda värderingar som verkar sida vid sida. Det innebär att lagstiftning, seder och bruk samt skyldigheter och rättigheter måste kompromissas i ett försök att tillgodose alla olika kulturer. I praktiken leder det till splittring och segregation då kulturkrockar uppstår. Att eftersträva ett mångkulturellt samhälle leder till en splittringspolitik där olika grupper på ett ogynnsamt sätt ställs mot varandra.

Vi tror istället på en gemensamhetsskapande kultur som norm för hur samhället bör byggas. För oss är det självklart att man bör stå upp för västvärldens syn på demokrati, jämställdhet, djurskydd och rättigheter för barn. Det är värden som Sverigedemokraterna vägrar att kompromissa kring.

Dold text

Kärnkraften:

Kärnkraft
I Sverige står kärnkraften idag för nästan hälften av produktionen av elenergi och inom en snar framtid måste de befintliga reaktorerna ersättas. För att Sverige skall kunna stå sig i konkurrensen gentemot omvärlden, för att ambitionerna om att bryta landets oljeberoende skall kunna förverkligas och för att hushållen skall kunna hålla sina boendekostnader på en rimlig nivå måste energipriserna hållas låga.

Sverigedemokraterna vill utveckla och förnya kärnkraften. På lång sikt måste utgångspunkten dock vara att finna andra alternativ till kärnkraften som är en energikälla som är långt ifrån optimal.

Dold text

Vindkraft

Vindkraft
Vi ser vindkraften som ett komplement inom energiförsörjningen. Dock måste hänsyn tas till natur och närboende. Även om vindkraften är ett bra komplement inom energipolitiken är vår bedömning att vindkraften inte kommer att kunna ersätta andra energikällor. Medel som idag satsas på att subventionera utbyggnad av vindkraftsparker bör satsas inom andra sektorer i energipolitiken.

Dold text

Bensinskatten:

Bensinskatten
Sverigedemokraterna vill ha ett stopp för fortsatta höjningar av drivmedelskatterna. Samtidigt som vi ser med oro på utsläppen av växthusgaser inser vi att lösningen på problemet inte är att straffbeskatta människor på landsbygd som idag inte har något annat alternativ till bilen. Partiet förordar i dagsläget en mindre sänkning av bensinskatterna.

Dold text

MP, V och SvP hoppas jag får så lite röster som möjligt. Extremistpartier med en politik som inte är möjlig att driva. De flesta som röstar på dessa partier är förmodligen ute efter bråk och har haft en dålig uppväxt. Människor som gärna vill komma in i en gemenskap och har varit mobbade i skolan. Särskilt SvP och Vänsterpartiets väljare.

Ser väl gärna att Centerpartiet åker ur. Tråkigt kanske men dom har svikit bönderna fullständigt. Att Annie pratar så bra om vindkraft får mig att spy.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

angående kärnkraften "Sverigedemokraterna vill utveckla och förnya kärnkraften. På lång sikt måste utgångspunkten dock vara att finna andra alternativ till kärnkraften som är en energikälla som är långt ifrån optimal."

Kärnkraft är idag svindyrt. Förr var det inte lika dyrt
Solkraft går om prismässigt längre och längre mot polerna på jorden, vad jag vet så är solkraft konkurrensmässig i Tyskland nu. I de flesta länder som har mer sol men där solkraft har problem med priskonkurrensen, där beror det på byråkrati, inte att tekniken är dyr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Känner likadant. Gillar i princip allt i deras partiprogram.

Ta t.ex. fildelning:

Fildelning
Informationsutbyte oavsett var det sker är i grunden något positivt. Sverigedemokraterna ser därför positivt på internets roll i informationsutbytet. Vad gäller frågan om spridande av upphovsrättsskyddat material står Sverigedemokraterna upp för såväl äganderätten som upphovsrätten. Vi anser dock inte att illegal fildelning ska vara en prioriterad fråga för polisen. Vi vänder oss också mot IPRED-lagstiftningen som skapat särrättigheter för en specifik bransch. För att komma tillrätta med den illegala fildelningen är det vår ståndpunkt att bättre lösningar för att ta betalt på internet måste skapas.

Dold text

Mångkultur:

Mångkultur
Mångkulturalism är ideologin om att en stat ska byggas på vitt skilda värderingar som verkar sida vid sida. Det innebär att lagstiftning, seder och bruk samt skyldigheter och rättigheter måste kompromissas i ett försök att tillgodose alla olika kulturer. I praktiken leder det till splittring och segregation då kulturkrockar uppstår. Att eftersträva ett mångkulturellt samhälle leder till en splittringspolitik där olika grupper på ett ogynnsamt sätt ställs mot varandra.

Vi tror istället på en gemensamhetsskapande kultur som norm för hur samhället bör byggas. För oss är det självklart att man bör stå upp för västvärldens syn på demokrati, jämställdhet, djurskydd och rättigheter för barn. Det är värden som Sverigedemokraterna vägrar att kompromissa kring.

Dold text

Kärnkraften:

Kärnkraft
I Sverige står kärnkraften idag för nästan hälften av produktionen av elenergi och inom en snar framtid måste de befintliga reaktorerna ersättas. För att Sverige skall kunna stå sig i konkurrensen gentemot omvärlden, för att ambitionerna om att bryta landets oljeberoende skall kunna förverkligas och för att hushållen skall kunna hålla sina boendekostnader på en rimlig nivå måste energipriserna hållas låga.

Sverigedemokraterna vill utveckla och förnya kärnkraften. På lång sikt måste utgångspunkten dock vara att finna andra alternativ till kärnkraften som är en energikälla som är långt ifrån optimal.

Dold text

Vindkraft

Vindkraft
Vi ser vindkraften som ett komplement inom energiförsörjningen. Dock måste hänsyn tas till natur och närboende. Även om vindkraften är ett bra komplement inom energipolitiken är vår bedömning att vindkraften inte kommer att kunna ersätta andra energikällor. Medel som idag satsas på att subventionera utbyggnad av vindkraftsparker bör satsas inom andra sektorer i energipolitiken.

Dold text

Bensinskatten:

Bensinskatten
Sverigedemokraterna vill ha ett stopp för fortsatta höjningar av drivmedelskatterna. Samtidigt som vi ser med oro på utsläppen av växthusgaser inser vi att lösningen på problemet inte är att straffbeskatta människor på landsbygd som idag inte har något annat alternativ till bilen. Partiet förordar i dagsläget en mindre sänkning av bensinskatterna.

Dold text

MP, V och SvP hoppas jag får så lite röster som möjligt. Extremistpartier med en politik som inte är möjlig att driva. De flesta som röstar på dessa partier är förmodligen ute efter bråk och har haft en dålig uppväxt. Människor som gärna vill komma in i en gemenskap och har varit mobbade i skolan. Särskilt SvP och Vänsterpartiets väljare.

Ser väl gärna att Centerpartiet åker ur. Tråkigt kanske men dom har svikit bönderna fullständigt. Att Annie pratar så bra om vindkraft får mig att spy.

Hur förklarar du faktumet att andelen som röstar, men också de som representerar SD, att de har lägst utbildning bland de 7 partierna? Eller menar du att de som har högst utbildning, högre andel kvinnor (både bland representanter och sympatisörer), är ute efter bråk, har haft dålig uppväxt och/eller är extrema i sitt synsätt på politik?

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/SD-politikerna...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klk:

Kärnkraft är idag svindyrt.

Hänger det inte ihop med att de genererar dampmycket el då? Givetvis kostar ett kärnkraftverk mer än ett litet sketet vindkraftverk.

Vad blir pris per KWh från kärnkraft kontra annat, exklusive skatter och subventioner?

Vill minnas att kärnkraftsel som man kunde köpa för något år sen var billigare än vanlig el.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klk:

Räkna själv (ingen svår matte). Ta vad det kostar att vara sjukskriven 6 dagar mer per år och dra sedan bort knappt 10 år pensionspengar

Du fastnar fortfarande i "rena gissningar"-tänket, med inslag av att du vet bättre än de hundratals kompetenta och utbildade personer som jobbat med de undersökningar som ligger till grund för nuvarande beslut. Konspirationsteoretikers paradgren, visserligen, men det håller likväl inte vatten.

"Ingen svår matte" — detta argument är återigen en varningsklocka för konspirationsteoretiker. Det betyder utan undantag "jag kan inte applicera svårare modeller; alltså behövs de inte". Det håller inte det heller.

Skrivet av klk:

Visa mig någon undersökning som är korrekt gjord för alla jag sett kan mer eller mindre räknas som beställningsjobb. Det vanliga är att "man glömde" jämföra kostnaderna för ett hälsofreak och så glömde man också ta med hur mycket en person betalar in till statskassan

Du kan också titta på fakta när vi kostar och när vi börjar kosta massor. Sista tre åren (genomsnitt) är vi svindyra, innan det så kostar vi i princip inget i jämförelse

"Beställningsjobb"? Vem skulle tjäna på att inkorrekt representera kostnaderna för rökning så att vi genomför en rad åtgärder för att minska detta? Är det staten som vill förlora pengar (rökning var ju lönsamt enligt din tes), eller är det tobaksbolagen som vill minska sin försäljning? Grönsaks- och motionsmaffian? Ska man ha en konspirationsteori så behöver man väl börja med ett motiv, utöver att man inte läser undersökningarna ordentligt.

Eftersom din definition på "undersökning som är korrekt gjord" är "undersökning som stämmer med mina gissningar" så går det per definition inte att ta fram en "korrekt undersökning" i frågan, det är riktigt.

Smidigt nog kan jag bara citera mitt förra inlägg igen:

Skrivet av phz:

Med andra ord så är det just gissningar utifrån "sunt förnuft"-resonemang. Det blir ett problem när dessa gissningar står i direkt kontrast med faktiska undersökningar gjorda av faktiska forskare/läkare som använder faktiska referenser. Har du någon annan tes att driva än den allmänt gällande så kommer FHI säkert lyssna, om du kan producera lika rigorösa undersökningar som de som är basen för de nuvarande slutsatser som formar tobakspolitiken.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Hänger det inte ihop med att de genererar dampmycket el då? Givetvis kostar ett kärnkraftverk mer än ett litet sketet vindkraftverk.

Nej, kärnkraftverk har alltid varit subventionerade. Exempelvis tror jag det är få av de kärnkraftverk som bygges förr som behövde betala för förvaringen. Den kostnaden lämpas över på staten och blir då en subvention (de allra flesta som har kärnkraft har ingen lösning färdig på förvaringen av utbränt kärnbränsle).

Förutom det så har säkerhetskraven höjts

Det kommer knappt att byggas några mer kärnkraftverk även om det finns de som påstår att man skall bygga. Och den enkla anledningen är att det finns mer kostnadseffektiva alternativ. Kärnkraft är inte längre konkurrenskraftigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Du fastnar fortfarande i "rena gissningar"-tänket, med inslag av att du vet bättre än de hundratals kompetenta och utbildade personer som jobbat med de undersökningar som ligger till grund för nuvarande beslut. Konspirationsteoretikers paradgren, visserligen, men det håller likväl inte vatten.

Visa mig en enda undersökning där de jämfört kostnaderna med en naturmupp
Om du tänker tanken att vara lite kritisk till det du läser och då inte bara sväljer allt en "kompetent" person säger där din enda anledning till att lyssna är att personen har en titel så skulle exakt samma beräkningar kunna göras på vem som helst och man skulle kunna få astronomiska kostnader för alla.

Så här gör du:
En människa jobbar och genererar intäkter till samhället och sig själv under sitt liv. Det kan man lägga på pluskontot.
En människa tar samtidigt emot en del från samhället, sjukvård mm. Det lägger vi på minuskontot

Ta bort pluskontot i "din utredning" och alla kommer kosta

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klk:

Visa mig en enda undersökning där de jämfört kostnaderna med en naturmupp
Om du tänker tanken att vara lite kritisk till det du läser och då inte bara sväljer allt en "kompetent" person säger där din enda anledning till att lyssna är att personen har en titel så skulle exakt samma beräkningar kunna göras på vem som helst och man skulle kunna få astronomiska kostnader för alla.

Det är bättre att lyssna på saker som kompetenta personer säger än att lyssna på saker som inkompetenta personer säger — inte sällan innefattas man själv i den senare skaran, om det handlar om områden utanför ens expertis. Reaktionen bör då snarare vara att försöka lära sig än att säga "näpp, dessa yrkesforskare har fel, jag med min mellanstadiematte räknar bättre".

Hade Flashbackforskarna haft något på fötterna så hade de kunnat publicera sina rön lika väl som någon annan, men det händer inte, av någon anledning; trots att det vore en enorm ekonomisk vinst att kunna ersätta hela forskningsapparaten med sköna gubbs som sitter hemma och spekulerar.

Inget svar om vem som skulle vara intresserad av att förvanska den ekonomiska situationen heller.

Skrivet av klk:

Så här gör du:
En människa jobbar och genererar intäkter till samhället och sig själv under sitt liv. Det kan man lägga på pluskontot.
En människa tar samtidigt emot en del från samhället, sjukvård mm. Det lägger vi på minuskontot

Ta bort pluskontot i "din utredning" och alla kommer kosta

För att rökningen ska ha ett "pluskonto" så måste det ju vara något som genererar mer inkomst genom rökning. Där har vi tobaksskatt. Den är inte i närheten att kompensera för kostnaderna enligt alla uppskattningar. Rökning – produktionsbortfall och sjukvårdskostnader [PDF; FHI via WHO] (fast FHI och WHO är säkert en del av "maffian"). Notera att uppskattningarna är ytterst restriktiva och inte inkluderar faktorer så som minskad livskvalité för sjuka personer som är svårt att kvantifiera (eller för den delen upplevd ökad livskvalité av att dra ett halsbloss ibland).

Vi landar återigen i:

Skrivet av phz:

Med andra ord så är det just gissningar utifrån "sunt förnuft"-resonemang. Det blir ett problem när dessa gissningar står i direkt kontrast med faktiska undersökningar gjorda av faktiska forskare/läkare som använder faktiska referenser. Har du någon annan tes att driva än den allmänt gällande så kommer FHI säkert lyssna, om du kan producera lika rigorösa undersökningar som de som är basen för de nuvarande slutsatser som formar tobakspolitiken.

Ett faktiskt resonemang vore att anse att det skulle vara värt denna troligen-mer-än-20-miljardskostnad för att ge människorna "friheten" att röka som de vill (men minns att en människas frihet att röka är en annan människas ofrihet att utsättas för passiv rökning och de hälsoeffekter som rökningen har på rökaren i fråga, samt avsaknaden av 20 miljarder i statskassan som kunde använts till sjukvård, samt den lägre direkta belastning dagens sjukvård skulle få), men att a priori ignorera kostnader för att de inte stämmer överens ideologiskt är inte ens ett resonemang.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

För att rökningen ska ha ett "pluskonto" så måste det ju vara något som genererar mer inkomst genom rökning.

Rökning är en produkt från växten tobak, utan människor som bearbetar växten och använder tobaken genererar tobak inget alls
Jag pratar om människor, du måste räkna på "människan"

USA gjorde ett försök om att förbjuda alkohol mellan 1920 - 1923, vet du varför man var tvungen att släppa på förbudet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Vad blir pris per KWh från kärnkraft kontra annat, exklusive skatter och subventioner?

"Det kostar 0,2 SEK/kWh. I dessa kostnader ingår drift/underhåll, kapital, kärnbränsle, effektskatt och avgifter för att ta hand om det radioaktiva avfallet."
http://www.ksu.se/sakerhet/fragor-svar-om-karnkraft#Vad_kosta...

"0,1 SEK/kWh, marginalkostnad exklusive skatter och avgifter. 0,3 SEK/kWh i lägsta elpris exkl skatter och avgifter."
"Undantas politiska styrmedel i form av skatter, avgifter och bidrag är både vatten- och kärnkraft betydligt mer kostnadseffektiva än investeringar i vindkraft. Vindkraften är cirka 65 procent dyrare än vattenkraft och cirka 50 procent dyrare än kärnkraft."
http://u7568422.fsdata.se/wp-content/uploads/2013/11/vad-kost...

"Är kärnkraft den billigaste energikällan?
Nej, den lägsta rörliga produktionskostnaden har vatten- och vindkraft."
http://www.okg.se/sv/Skola/Fragor-och-svar/Kompletta-fragor-o...

"Enbart själva driften av kärnreaktorerna kostar mellan 8 och 20 öre/kWh."
http://www.folkkampanjen.se/fakta5.html

EDIT: Jag vet om att jag blandat olika slutkostnader, men det var vad jag kunde gräva fram på fem minuter och jag vet att ni är smartare än att blanda siffror från olika källor huller om buller.
Skulle själv vela säga att även om kärnkraft skulle vara dyrare att producera, utan skatter och avgifter, så får man vad man betalar för. Kärnkraft är mindre direkt påtagligt skadligt för miljön än kol och olja, samt en stabil energikälla (no pun intended) att reglera marknadspriset med över året. Jag föredrar Sveriges lösning med i huvudsak de tre kraftslagen Vind, Vatten och Uran.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

EDIT: Jag vet om att jag blandat olika slutkostnader, men det var vad jag kunde gräva fram på fem minuter och jag vet att ni är smartare än att blanda siffror från olika källor huller om buller.
Skulle själv vela säga att även om kärnkraft är dyrare att producera, utan skatter och avgifter, så får man vad man betalar för. Kärnkraft är mindre direkt påtagligt skadligt för miljön än kol och olja, samt en stabil energikälla (no pun intended) att reglera marknadspriset med över året. Jag föredrar Sveriges lösning med i huvudsak de tre kraftslagen Vind, Vatten och Uran.

Dyrare för konsumenten kanske, men inte för samhället i stort. Kärnkraftsbygget var inte subventionerat, även om den tidiga utvecklingen och forskningen förstås var det.

Kärnkraften genererar årligen 4 miljarder i skatteintäkter.

Kärnkraftsbolagen är försäkrade upp till ungefär 12 miljarder kronor vid ett haveri, vilket är en väldans massa om nu inte något fullständigt katastrofalt skulle hända.

Vindkraft kräver mer och mer subventioner, såhär långt har samhället betalat ungefär 30 miljarder utan att få ut särskilt mycket på någon front. Vindkraftens variationer kräver också att vi behöver bygga om våra elnät, vilket lär kosta i trakterna 60-80 miljarder bara för att man ska kunna dra nytta av snurrorna. Det måste bekostas av antingen subventioner eller direkt av kunderna. Bara på några få år pratar vi om investeringskostnader på 30 miljarder.

Om vi räknar subventioner som en kostnad (vilket det är) för samhället och ser skatter som en tillgång är kärnkraft billigare än vindkraft. Investeringskostnad per kilowatt är vid anläggning av en ny kärnkraftsreaktor* lägre än en vindkraftsanläggningen om man räknar bort skatter, avgifter och bidrag. En stor vindkraftspark är, per kWe, nästan dubbelt så dyrt att anlägga och drifta som ett kärnkraftverk. Det är den riktiga kostnaden, inte en som är dold av skatter och bidrag.

Sedan har kärnkraften, som sagt, den enorma fördelen av att vara stabil i sin elproduktion.

Slutsats: kärnkraftsmotståndare är fullständigt dumma i huvudet, speciellt om de förespråkar vindkraft som alternativ.

*inkluderar inköp och hantering av bränsle

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alakai:

"Det kostar 0,2 SEK/kWh. I dessa kostnader ingår drift/underhåll, kapital, kärnbränsle, effektskatt och avgifter för att ta hand om det radioaktiva avfallet."
http://www.ksu.se/sakerhet/fragor-svar-om-karnkraft#Vad_kosta...

"0,1 SEK/kWh, marginalkostnad exklusive skatter och avgifter. 0,3 SEK/kWh i lägsta elpris exkl skatter och avgifter."
"Undantas politiska styrmedel i form av skatter, avgifter och bidrag är både vatten- och kärnkraft betydligt mer kostnadseffektiva än investeringar i vindkraft. Vindkraften är cirka 65 procent dyrare än vattenkraft och cirka 50 procent dyrare än kärnkraft."
http://u7568422.fsdata.se/wp-content/uploads/2013/11/vad-kost...

"Är kärnkraft den billigaste energikällan?
Nej, den lägsta rörliga produktionskostnaden har vatten- och vindkraft."
http://www.okg.se/sv/Skola/Fragor-och-svar/Kompletta-fragor-o...

"Enbart själva driften av kärnreaktorerna kostar mellan 8 och 20 öre/kWh."
http://www.folkkampanjen.se/fakta5.html

EDIT: Jag vet om att jag blandat olika slutkostnader, men det var vad jag kunde gräva fram på fem minuter och jag vet att ni är smartare än att blanda siffror från olika källor huller om buller.
Skulle själv vela säga att även om kärnkraft skulle vara dyrare att producera, utan skatter och avgifter, så får man vad man betalar för. Kärnkraft är mindre direkt påtagligt skadligt för miljön än kol och olja, samt en stabil energikälla (no pun intended) att reglera marknadspriset med över året. Jag föredrar Sveriges lösning med i huvudsak de tre kraftslagen Vind, Vatten och Uran.

Najs inlägg! Min gissning verkar inte vara så långt ifrån sanningen.

Det fina med kärnkraften är att framtida potentialen tycks vara enorm. Lite så man smårunkar till fjärde generationens reaktor.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Angående kärnkraft och vad det kostar. Leta inte inlägg från sidor som förespråkar eller kan misstänkas kan kopplas till ett särintresse (exempelvis att man jobbar för industrin...). Det finns mycket bra information om vad som är lönsamt

Lite tabeller här (de har några år på nacken): Cost of electricity by source

Det kommer inte byggas några fler kärnkraftverk annat än i extrema undantagsfall och det har att göra med priset. Regeringen kan säga "ni får bygga hur mycket som helst men räkna inte med subventioner" - Ingen kommer bygga under de förutsättningarna.

Det här är en av anledningarna: