Vilket krypteringsprogram för Windows 8? (Ska kryptera hela hårddisken)

Permalänk
Medlem

Vilket krypteringsprogram för Windows 8? (Ska kryptera hela hårddisken)

Detta är nog fel tråd att skriva i så flytta gärna tråden eller hänvisa.

Jag skulle vilja kryptera hela min dator så pass långt att man måste i biosläge eller i windowsläge kryptera hela hårdisken och inte en mapp!
Varför är för jag är mycket på resande fot och jag vill inte att någon annan dåre skall komma över vad jag har på datorn och alla, ja ni vet alla
har ju något personligt på datorn, i mitt fall arbete och personliga semesterbilder på familjen.

Snälla snälla hjälp mig.... jag har tittar över truecrypt och tydligen stödjer inte TC windows 8 eller 8.1

Förtydligad rubrik
Permalänk
Medlem

Jag kör TC på 8.1...och det fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Jag kör TC på 8.1...och det fungerar.

tror inte det är dubbelpost, bara fel i sweclockers. TROR JAG

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk

TrueCrypt som tidigare nämnts är nog det du söker!

Permalänk
Medlem

Jag får iaf inte truecrypt funka oavsätt hur jag försöker..
gick igenom både en guide via youtube och sen genom hur jag själv i alla år har krypterat hdds men ikke..
Programmet gick installera men inte att kryptera..

Så vad gör jag då för fel.. borde ju finnas något bättre program eller lösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av cenox:

Jag får iaf inte truecrypt funka oavsätt hur jag försöker..
gick igenom både en guide via youtube och sen genom hur jag själv i alla år har krypterat hdds men ikke..
Programmet gick installera men inte att kryptera..

Så vad gör jag då för fel.. borde ju finnas något bättre program eller lösning

Vilken version av Windows 8.1 har du, vissa (PRO och enterprise) har inbyggt stöd för kryptering, vitlackerade heter det tror jag. Kan vara vört att kolla upp.

Glöm inte säkerhetskopior om du har krypterat!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Du kanske har en winversion som stödjer Bitlocker? då kan du aktivera det .

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cenox:

Jag får iaf inte truecrypt funka oavsätt hur jag försöker..
gick igenom både en guide via youtube och sen genom hur jag själv i alla år har krypterat hdds men ikke..
Programmet gick installera men inte att kryptera..

Så vad gör jag då för fel.. borde ju finnas något bättre program eller lösning

Du ger oss inte något att gå på... Du säger att det inte gick att kryptera, vad ska vi svara på det? Ge oss felmeddelanden, loggar, vad som helst, omöjligt att hjälpa dig annars. Vidare är Truecrypt erkänt bra.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Finns Diskcryptor också, har dock inte testat det själv.

Permalänk
Hedersmedlem

Har för mig truecrypt inte kan köra med UEFI secure boot. Är väl krav för att bundla windows 8 OEM i en dator (t.ex. laptop) så därför säger inte truecrypt att de stödjer det.
Kan du stänga av det (gå tillbaka till tradionellt BIOS/legacy) så kan du använda truecrypt. Installerat det på en Dell E7240 med Windows 8.1.
Men risken är väl (har själv inte koll hel koll på det) att du måste först ominstallera OS:et till legacyvarianten och sen göra kryptering.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik ändrad*
§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.
screamin-daemon/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cenox:

Detta är nog fel tråd att skriva i så flytta gärna tråden eller hänvisa.

Jag skulle vilja kryptera hela min dator så pass långt att man måste i biosläge eller i windowsläge kryptera hela hårdisken och inte en mapp!
Varför är för jag är mycket på resande fot och jag vill inte att någon annan dåre skall komma över vad jag har på datorn och alla, ja ni vet alla
har ju något personligt på datorn, i mitt fall arbete och personliga semesterbilder på familjen.

Snälla snälla hjälp mig.... jag har tittar över truecrypt och tydligen stödjer inte TC windows 8 eller 8.1

Om du har Windows 8.1 Pro eller Enterprise tycker jag att du ska använda bitlocker som följer med i operativsystemet. Använder du inte Pro så kan du ganska enkelt uppgradera till det inifrån Windows.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...