Hur många skärmar till ett kort?

Permalänk
Medlem

Hur många skärmar till ett kort?

Tjenare!

Jag har idag ett MSI 770 4Gb GPU och har två skärmar och de funkar fint. Men är sugen på skaffa en trejde skärm, men finns de något "rekomenderat" antal skrämar till ett kort? Har HDMI uttag och en miniHDMI ledig, sen vill jag inte lägga för mycket press på bara ett kort. Så tänkte om jag var tvungen att skaffa ett extra till kort för inte överbelassta de kortet jag redan har.

Tack på förhand

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell) Modekort: MSI Z87-S02 Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 4GB RAM: ADATA 16GB (2x8GB) Lagring: SSD 840 EVO 250GB, 1TB WD Nätdel: Corsair CX 750M 80+ Bronze Chassi: Fractal Design Define R4 Svart

Permalänk
Moderator
Moderator

Tänker du spela eller bara köra Windows arbete generellt?

Vad har du för upplösning på de två skärmarna idag (belastningsrelaterat)? Vilken upplösning vill du ha på den eventuella tredje skärmen?

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Tänker du spela eller bara köra Windows arbete generellt?

Vad har du för upplösning på de två skärmarna idag (belastningsrelaterat)? Vilken upplösning vill du ha på den eventuella tredje skärmen?

Idag har jag 1920*1080 (22") och 1920*1220(vet inte exakt, men de är 24") De är spela, film, media arbete osv, så en skaplig blandning. Hade tänkt mig en 24" till, har även funderingar att sälja de andra två och skaffa alla likadana.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell) Modekort: MSI Z87-S02 Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 4GB RAM: ADATA 16GB (2x8GB) Lagring: SSD 840 EVO 250GB, 1TB WD Nätdel: Corsair CX 750M 80+ Bronze Chassi: Fractal Design Define R4 Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av asonJR:

Idag har jag 1920*1080 (22") och 1920*1220(vet inte exakt, men de är 24") De är spela, film, media arbete osv, så en skaplig blandning. Hade tänkt mig en 24" till, har även funderingar att sälja de andra två och skaffa alla likadana.

Det blir nog bäst om du skaffar tre likadana eller i alla fall tre lika stora med samma upplösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av asonJR:

Ska du spela på alla 3 samtidigt? (Nvidia surround eller vad det nu heter...)

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Det blir nog bäst om du skaffar tre likadana eller i alla fall tre lika stora med samma upplösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av JoeBlack:

Ska du spela på alla 3 samtidigt? (Nvidia surround eller vad det nu heter...)

Brutal, Ja funderar på de som sagt de är lättare att jobba med och ser sjukt mycket snyggare ut med

Joe, Kanske kommer testa men mest är de för att slippa tabba om jag spelar sen gör jag något i photoshop eller likanden sen har jag en med spotify, battleloggen osv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av asonJR:

Tjenare!

Jag har idag ett MSI 770 4Gb GPU och har två skärmar och de funkar fint. Men är sugen på skaffa en trejde skärm, men finns de något "rekomenderat" antal skrämar till ett kort? Har HDMI uttag och en miniHDMI ledig, sen vill jag inte lägga för mycket press på bara ett kort. Så tänkte om jag var tvungen att skaffa ett extra till kort för inte överbelassta de kortet jag redan har.

Tack på förhand

Menar du inte HDMI och DisplayPort?
Jag tvivlar att någon tillverkare skulle blanda mini och vanlig storlek på samma kort. Skulle vara synt om du köpte fel kabel bara för att du såg fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asonJR:

Brutal, Ja funderar på de som sagt de är lättare att jobba med och ser sjukt mycket snyggare ut med

Joe, Kanske kommer testa men mest är de för att slippa tabba om jag spelar sen gör jag något i photoshop eller likanden sen har jag en med spotify, battleloggen osv.

Ska du bara spela på en, och ha typ spotify eller något youtubeklipp eller vad som helst som inte tar så mycket grafisk prestanda bör det inte vara särskilt mycket hårdare på grafikkortet än att bara ha en skärm. Ska du däremot rendera spelet över alla tre skärmarna blir det betydligt mer krävande.

EDIT: Dessutom har du en HDMI, en Display Port (inte mini) och två DVI-kontakter på det kortet, inte någon miniHDMI.

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Menar du inte HDMI och DisplayPort?
Jag tvivlar att någon tillverkare skulle blanda mini och vanlig storlek på samma kort. Skulle vara synt om du köpte fel kabel bara för att du såg fel.

Skrivet av JoeBlack:

Ska du bara spela på en, och ha typ spotify eller något youtubeklipp eller vad som helst som inte tar så mycket grafisk prestanda bör det inte vara särskilt mycket hårdare på grafikkortet än att bara ha en skärm. Ska du däremot rendera spelet över alla tre skärmarna blir det betydligt mer krävande.

EDIT: Dessutom har du en HDMI, en Display Port (inte mini) och två DVI-kontakter på det kortet, inte någon miniHDMI.

Kan kanske var Display port, har inte kollat där på länge och kommer inte ihåg, men men de är inte hela värden, kommer ju ändån använda HDMI i så fall

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Moderator

*tråd flyttad*

Nu ligger tråden i underforumet Multiskärm, här hittar du också mer info om multiskärmshantering och spel.

Lycka till TS!

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

*tråd flyttad*

Nu ligger tråden i underforumet Multiskärm, här hittar du också mer info om multiskärmshantering och spel.

Lycka till TS!

Tackar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har funderat på de om jag hade tänkt mig 23-24" skärmar, tips på bra skärmar till ett hyfsat bra pris. Ska ha tre stycken och till en början till ett kort, kommer skaffa ett till men inte just i detta nu.

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av asonJR:

Har funderat på de om jag hade tänkt mig 23-24" skärmar, tips på bra skärmar till ett hyfsat bra pris. Ska ha tre stycken och till en början till ett kort, kommer skaffa ett till men inte just i detta nu.

Displaytyp? TN/IPS...
Budget? Total och per skärm?
Frekvens på skärm? 60/120hz?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

CDON verkar ha lite nersatta priser på skärmar för tillfället (vet dock inte om det är bra priser jämfört med andra återförsäljare, de kan ju ha smyghöjt innan sänkningen).
http://cdon.se/hemelektronik/bildsk%c3%a4rmar/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Displaytyp? TN/IPS...
Budget? Total och per skärm?
Frekvens på skärm? 60/120hz?

Skrivet av JoeBlack:

CDON verkar ha lite nersatta priser på skärmar för tillfället (vet dock inte om det är bra priser jämfört med andra återförsäljare, de kan ju ha smyghöjt innan sänkningen).
http://cdon.se/hemelektronik/bildsk%c3%a4rmar/

Lan: Tn/IPS?? Aldrig hört de innan ^^
Runt 1000 lappen +/- 200
Inget kvar på Hz

JoeBlack: Tack, ska kolla på de och se vad som finns

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Moderator

Oookay.

TN och IPS är två olika typer av skärmar med olika egenskaper. Med tanke på budget och att du inte verkar vara finsmakare (IPS är dyrare men är bättre i vissa aspekter) så kör vi på TN, tusenlappen och 60hz.

Titta på dessa: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=393#rparams=l=s17299152...

BenQ GL2450E är rankad etta och antagligen ett bra kap. Jag skulle titta på Dell skärmen, de brukar ha tunna bezels (skärmkanter).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Oookay.

TN och IPS är två olika typer av skärmar med olika egenskaper. Med tanke på budget och att du inte verkar vara finsmakare (IPS är dyrare men är bättre i vissa aspekter) så kör vi på TN, tusenlappen och 60hz.

Titta på dessa: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=393#rparams=l=s17299152...

BenQ GL2450E är rankad etta och antagligen ett bra kap. Jag skulle titta på Dell skärmen, de brukar ha tunna bezels (skärmkanter).

Jaha då är jag med, BenQen där har jag kollat lite på, och tar deras mått och kolla om jag får plats med 3 stärmar på bordet. Har ett hörnbord från Ikea och de är 120*120cm. Men tunna kanter är ju ett stort pluss! De är både snyggare och lättare när man spelar elelr likandne på alla tre.

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam

Om du skall spela över tre skärmar är det mäkta irriterande att ha tre olika skärmar, särskilt om de har väsentligt olika kvalitet på panelerna.

Men då du fotat och redigerar bilder på hobbynivå bör du ha åtminstone en rimligt OK panel för den biten, förslagsvis center/huvudskärmen. Och bara för att en skärm har en IPS panel behöver det inte betyda att den är bra. Det finns IPS paneler som är sämre än bra TN paneler, och inte ens en bra TN panel är rimligt OK för att pyssla med bilder.

http://flatpanelshd.com/reviews.php är ett bra ställe att få ett hum om paneler och vad de lämpar sig till.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni om denna? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1375885 tre st och ett stativ?

Visa signatur