Svår felsökning :( Hjälp mig!

Permalänk
Medlem

Svår felsökning :( Hjälp mig!

Hej Sweclockers!

Jag har fått ett problem med min dator. Det hela började när jag städade min dator för en vecka sen.
Efter det så fick jag ett problem med mitt ljudkort När jag kopplade in mina hörlurar så var balansen mellan höger & vänster ljudkanal ändrade, jag behövde gå in på drivrutinen för ljudkortet och ändra ration till 1:4 för att balansera ut det.

Jag felsökte mig fram till att det kan ha varit ljudkortet, men inte hörlurarna, dosan som kom med ljudkortet eller drivrutinerna. Men när jag hade tagit ut ljudkortet å sedan stoppat tillbaka det och startade datorn så drog fläktarna igång, men dog kort inpå efter 3 sekunder. Detta händer 1 gång varje gång jag startar upp datorn, så jag blev inte förvånad. Men det hände inte 1 gång, det skedde nu istället 5-7 gånger på raken innan den gick igång.

Det kanske inte är ljudkortet va? Har min PSU blivit svag å klarar inte längre att hålla datorn igång?
Speccs hittar ni i min signatur.

Hjälp mig!! D:

Tack i förhand!

Visa signatur

Chassi Cooler Master NR200P......................MB ASUS ROG STRIX B550-I GAMING
PSU Corsair SF750|750W|80+ Platinum........RAM G.Skill Trident Z 16GB (2x8GB) CL14
CPU Ryzen 9 5900X ..................................... CPU-Cooler/Pump/Reservoir Barrow LTPRP-04
GPU RTX 3090 HDD 2TB M2 NVMe PCIe x4 Rad. Vol. 0,032 m³ Fläktar 4x120mm, 2x 140mm

Permalänk
Inaktiv

Det låter som att något är fel på ljudkortet. Fungerar datorn normalt om du tar ut det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Det låter som att något är fel på ljudkortet. Fungerar datorn normalt om du tar ut det?

Har inte provat, ska göra det!

Edited:
Confirmed! Utan ljudkortet så startar datorn utan avbrott.
Ska jag bara byta ut ljudkortet? Garantiet är kvar.

Visa signatur

Chassi Cooler Master NR200P......................MB ASUS ROG STRIX B550-I GAMING
PSU Corsair SF750|750W|80+ Platinum........RAM G.Skill Trident Z 16GB (2x8GB) CL14
CPU Ryzen 9 5900X ..................................... CPU-Cooler/Pump/Reservoir Barrow LTPRP-04
GPU RTX 3090 HDD 2TB M2 NVMe PCIe x4 Rad. Vol. 0,032 m³ Fläktar 4x120mm, 2x 140mm

Permalänk
Medlem

Hade jag varit du så hade jag reklamerat kortet. Lite frågande till varför man behöver ett extra ljudkort med ett sådant moderkort dock?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Hade jag varit du så hade jag reklamerat kortet. Lite frågande till varför man behöver ett extra ljudkort med ett sådant moderkort dock?

Älskar ljud, vill ha ut så mycket som möjligt från mina högtalare

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Hejss:

Tyvärr dagens inbyggda ljudkort enligt mig kan kasta sig i väggen. Jag kör M-Audio Firewire kort personligen nu för tiden. Ledsnade på det som satt i mitt Asus rampage II extreme X58 moderkort

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Rekordmedlem

Vad gjorde du när du städade ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hejss:

För att det är realtek-skit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad gjorde du när du städade ?

Körde med blåsluft

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Beobwulf:

Körde med blåsluft

Använde du ESD-armband anslutet till lådan?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Använde du ESD-armband anslutet till lådan?

Nope, har alltid hört att det ska räcka om man jordar sig mot datorns metalbitar genom att tafsa ordentligt på det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har en update:

Fick ett nytt ljudkort på garanti(tack webhallen!) och problemet med obalansen i ljudkanalerna försvann, MEN!
Problem kvarstår, när det nya ljudkortet kopplades in så började datorn med sitt korta avbrott vid uppstart, min ena skärm har börjat stängas av korta intervaller och LED lampan på tangentbordet har slutat funka, det måste vara en ny PSU jag behöver va?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du testat att sätta ljudkortet i en annan PCIe slot?

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

Har du testat att sätta ljudkortet i en annan PCIe slot?

Yes box!

Visa signatur

Permalänk

Skummat igenom tråden lite. När köptes allt? Jag menar effekten på PSU:n ska ju räcka gott och väl till den rigg. De skulle väll vara om det är defekt på någon punkt.
Men om du tror att det är watt:en som inte "räcker till" så, nu vet jag inte hur ditt moderkort ser ut men, du skulle ju kunna testa om du har möjlighet att; Ta ut grafikkortet och köra bilden från moderkortet (om den har en inbyggd svag GPU så att säga). Då lär du ju sänka kravet/trycket på PSU:n en del.

Vet ej hur bra detta funkar, jag är inte (längre) lika insatt som jag en gång var i hur allt gick runt - men bara en teori som dök upp. Kanske värt att testa?

Mvh Richard

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyrenberg:

Skummat igenom tråden lite. När köptes allt? Jag menar effekten på PSU:n ska ju räcka gott och väl till den rigg. De skulle väll vara om det är defekt på någon punkt.
Men om du tror att det är watt:en som inte "räcker till" så, nu vet jag inte hur ditt moderkort ser ut men, du skulle ju kunna testa om du har möjlighet att; Ta ut grafikkortet och köra bilden från moderkortet (om den har en inbyggd svag GPU så att säga). Då lär du ju sänka kravet/trycket på PSU:n en del.

Vet ej hur bra detta funkar, jag är inte (längre) lika insatt som jag en gång var i hur allt gick runt - men bara en teori som dök upp. Kanske värt att testa?

Mvh Richard

Jag vann datorn på ett intel-event HT13, den var ihopbyggd av webhallen. Jag får ju inte samma problem om ljudkortet är urkopplat, så om jag prövar samma sak fast kopplar ur nån annan komponent så borde det väl vara en hint att det är brist på watt i burken?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Beobwulf:

Jag vann datorn på ett intel-event HT13, den var ihopbyggd av webhallen. Jag får ju inte samma problem om ljudkortet är urkopplat, så om jag prövar samma sak fast kopplar ur nån annan komponent så borde det väl vara en hint att det är brist på watt i burken?

Could be, men för att vara säker på att de inte var ljudkortet som krånglade tänkte jag - Det var den teorin jag lyckades trolla fram i huvudet då

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem

Nu tror jag att det är moderkortet som krånglar istället. Jag kopplade ur mitt grafikkort å körde via moderkortets display port. Prövade att stoppa in ljudkortet i alla möjliga andra ingångar, fick samma problem. Och efter allt testande nu så funkar inte drivrutinerna till ljudkortet längre.

Är det moderkortet eller kan jag felsöka det yttligare på något sätt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tror nog inte det är agget snare modekortet om jag skulle gissa men samtidigt är det ju inte lika roligt å byta modekortet? så du kan ju köpa http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/icke-...

Å testa annars skulle jag nog tro modekortet men har du satt distanserna helt rätt?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Jag tror nog inte det är agget snare modekortet om jag skulle gissa men samtidigt är det ju inte lika roligt å byta modekortet? så du kan ju köpa http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/icke-...

Å testa annars skulle jag nog tro modekortet men har du satt distanserna helt rätt?

Jag lutar mer åt moderkortet just nu också, ska prova med ett annat nätagg. Vad menar du med distanserna?

Edit:
Min Boot_Device_led knapp på moderkortet indikerar att det är något fel på den funktionen.
Ska jag pröva att uppdatera firmware/bios till moderkortet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beobwulf:

Jag lutar mer åt moderkortet just nu också, ska prova med ett annat nätagg. Vad menar du med distanserna?

Edit:
Min Boot_Device_led knapp på moderkortet indikerar att det är något fel på den funktionen.
Ska jag pröva att uppdatera firmware/bios till moderkortet?

Distanserna under så inte modekortet kortsluter är du osäker ut med kortet från chassit sedan startar du datorn

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Distanserna under så inte modekortet kortsluter är du osäker ut med kortet från chassit sedan startar du datorn

Så jag skruvar bara bort moderkortet från chassit med allt på å prövar att starta den så?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beobwulf:

Så jag skruvar bara bort moderkortet från chassit med allt på å prövar att starta den så?

Ja så kan du göra

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hade också ett asus xonar dock inte samma som ditt, men har du kopplat i strömmen (om det nu finns) till ljudkortet? är en 4 pools ström kabel likadan som går till fläktar. Jag hade dock förövrigt också problem med mitt ljud kort med uppstart av dator och så m en det slutade efter en tid. kolla även efter 4 pins kontakter på moderkortet den extra som sitter ovanför PCI portarna om den kan hjälpa.

Visa signatur

Moderkort MSI z170 krait gaming | CPU i5-6600k | CPU-Kylare Cooler Master V8 GTS CPU Kylare| Ram corsair vengence low 2400mhz 16gb| SSD Corsair SSD Force Series? F120, 120GB | GPU Gigabyte RX 56 vega gaming OC | PSU Fractal design 1000w newton | Chassi Fractal design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Splongen:

Jag hade också ett asus xonar dock inte samma som ditt, men har du kopplat i strömmen (om det nu finns) till ljudkortet? är en 4 pools ström kabel likadan som går till fläktar. Jag hade dock förövrigt också problem med mitt ljud kort med uppstart av dator och så m en det slutade efter en tid. kolla även efter 4 pins kontakter på moderkortet den extra som sitter ovanför PCI portarna om den kan hjälpa.

Strömen är i kopplat med 4 pins kabel

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du den extra strömkablen som går till moderkortet i också? isåfall testa att dra ur den å kör utan den, det funka inte alls för mig iaf å köra med den i få då starta inte datorn alls.

Visa signatur

Moderkort MSI z170 krait gaming | CPU i5-6600k | CPU-Kylare Cooler Master V8 GTS CPU Kylare| Ram corsair vengence low 2400mhz 16gb| SSD Corsair SSD Force Series? F120, 120GB | GPU Gigabyte RX 56 vega gaming OC | PSU Fractal design 1000w newton | Chassi Fractal design R4