Bygga server för hosting (litet företag)

Permalänk
Medlem

Bygga server för hosting (litet företag)

Jag och en kompis driver ett litet företag vid sidan om studier där vi pysslar med IT-support och kreativt skapande (bl.a. webbsidor). Vi har tröttnat på de applikationer som följer med som standard på de större hosting-sidorna, så vi vill gärna ha någonting som vi kan göra till vårt eget.

Vi har 1000/1000 draget till vår lokal men har även möjlighet att hyra rackutrymme i en modern serverhall om det skulle vara motiverat.

Vad jag är nyfiken på är hur mycket som är motiverat att lägga på en server ämnad främst för hosting. Hastighet och tillförlitlighet är förstås viktigt. Den ska alltså kunna hantera relativt höga hastigheter vad gäller beräkning och dataöverföring (dvs högre än gemene kommersiell hostingsida).

Vi kan tänka oss mellan 10-30k (exkl. moms) för ändamålet, hur långt räcker det? Det är svårt att förutspå hur mycket trafik vi kommer landa på förr eller senare, så jag ställer en lite mer öppen fråga: Vad skulle maxgränser för ett sådant system i prisklassen vara i t.ex. antal användare, besökare, samtidig trafik osv?

Mycket tacksam för svar!

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Intressant tråd

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Ska du ha tillförlitlighet så är det nog inte bara en server du ska ha.
Installera en virtuell servermiljö och kör lite artificiella tester så kommer ni få ett litet hum om vad som krävs.

Permalänk

Hosting åt företaget eller hosting åt kunder?

Permalänk
Medlem

Ni måste speca mycket bättre vad inom moln ni ska köra. Klientvirtualisering? Lagring? App as a service? Hur som så börn ni kolla XenServer/VmWare/Hyper-v då virtualisering är ett måste.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem

Ni driver ett företag vid sidan av studierna, varför inte bara köra en VPS via Glesys eller liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Ska du ha tillförlitlighet så är det nog inte bara en server du ska ha.
Installera en virtuell servermiljö och kör lite artificiella tester så kommer ni få ett litet hum om vad som krävs.

Tja, redundansen behöver inte vara överdriven, men något säkrare än gemene PC borde vara hyfsat lätt att åstadkomma.
Det är som sagt svårt att veta hur mycket som kommer krävas eftersom antalet klienter ökas allteftersom, men hårdvara går ju också att till viss del utöka på motsvarande vis. Artificiella tester är en god idé, vi får testa lite i VM på vanlig PC-hårdvara och se hur långt det tar oss.

Skrivet av pineapple:

Hosting åt företaget eller hosting åt kunder?

Tanken är att vi ska hosta de sidor vi har designat och skapat till våra kunder så att de slipper gå till one.com t.ex. och vi slipper rätta oss efter kundens val av webbhotell. Vi ska alltså inte erbjuda hosting åt vem som helst. Vidare ska ju givetvis vår egen sida finnas på servern. Vi behöver inget enormt utrymme för förvaring heller, men det som vore bra är om det inte var lika slött att ladda upp och ladda ned filer som via hostgator t.ex.

Skrivet av P-son78:

Ni måste speca mycket bättre vad inom moln ni ska köra. Klientvirtualisering? Lagring? App as a service? Hur som så börn ni kolla XenServer/VmWare/Hyper-v då virtualisering är ett måste.

Ja, det var rätt sparsamt förklarat av mig. Molntjänst (ett ord som jag möjligtvis felaktigt använder istället för filserver) är främst för vår egen del och kommer alltså inte att användas av kunden i någon större utsträckning, så det är inget större projekt. Som sagt så är tanken att kunden ska ha så lite att göra med servern som möjligt.

Skrivet av Wihlner:

Ni driver ett företag vid sidan av studierna, varför inte bara köra en VPS via Glesys eller liknande?

Vi kände att det vore skönt att ha något som vi kan ha fysisk kontroll över samt att vi har gott överflöd på kapital så att 30k för "the real deal" inte skulle vara så farligt.

Men ja, glesys eller motsvarande är helt klart ett alternativ vi kommer överväga. Mycket därför jag ville skapa den här tråden för att se om en "riktig" fysisk server kan vara ett alternativ för det pris vi ansåg var rimligt.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Beror ju på hur man vill ha det med redundansen. Om ni har next business day support på hårdvaran och servern pajar under fredagsmyset blir det ju en del timmars nertid. Är det något som era kunder kan acceptera? Om inte, så är det två servrar som gäller. Då behövs någon form av lastbalanserare, osäker på om den behöver vara redundant eller om det räcker att man manuellt kör ett sedan tidigare förberett script som konfigurerar förbi lastbalanseraren med endast en server aktiv.

Det kanske räcker med redundans på psu, nätverk och diskar. Men det är inte helt lätt att få det bra, man måste ha något skydd mot överbelastningsattacker. En vanlig lamp-installation räcker inte, man får besitta lite djupare kunskap

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Beror ju på hur man vill ha det med redundansen. Om ni har next business day support på hårdvaran och servern pajar under fredagsmyset blir det ju en del timmars nertid. Är det något som era kunder kan acceptera? Om inte, så är det två servrar som gäller. Då behövs någon form av lastbalanserare, osäker på om den behöver vara redundant eller om det räcker att man manuellt kör ett sedan tidigare förberett script som konfigurerar förbi lastbalanseraren med endast en server aktiv.

Det kanske räcker med redundans på psu, nätverk och diskar. Men det är inte helt lätt att få det bra, man måste ha något skydd mot överbelastningsattacker. En vanlig lamp-installation räcker inte, man får besitta lite djupare kunskap

Jo, det är ju en fördel med att hyra utrymme i serverhall där de förhoppningsvis har bättre säkerhetsanordningar. Våra klienter är typiskt sett inte de som förlitar sig uteslutande på våra webbtjänster i sitt arbete för att kunna utföra sitt jobb, utan kan klara sig även vid nertider, men självklart vill vi ha så hög uptime som möjligt med de medel vi har.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk

Jag skulle säga, kör på en VPS lösning till att börja med.
Det går att eftersom bygga ut dessa också.
Sen när ni känner behovet att det ligger kritiskt data som ni inte vill att folk ska kunna komma åt, DÅ köper ni och planerar en riktig miljö och ställer det i en co-location hall.
De VPS lösningar som de flesta företagen har, erbjuder också SLA, så det finns avtal att fixa till där också.

Det kan vara värt att betala för en enklare SLA modell också

Kika Ipeers lösningar, glesys finns också. De kanske skulle vara bra service att satsa på en tjänst som finns i Sverige om det är svenska kunder ni har iom att det kan bli längre svarstider och dylikt om den ligger i österrike eller schweiz.

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem

Köp en Poweredge C6100, billiga och bra på Ebay.

Permalänk
Medlem

Ts frågar alltså vad man får för 30k kr. Jag skulle säga att man får en vettig esxi all-in-one för de pengarna. Redigt med ram och ssd som lokal datalagring.

Finns många aspekter här men priset är ju uppenbarligen viktigt. Att driva egen server kostar en del pengar, speciellt när diskar crashar osv. Man kan tänka sig att man slår den kostnaden på några år (osäker på hur man räknar i serverbranchen gissar på att man räknar med 1-5år beroende på) detta betyder att en vps för 500-1000 kr i månaden skulle vara billigare (och kanske prestera bättre?). Jag tror jag är något på spåren här så hjälp gärna till ni som har koll på vad vps kan kosta.

Jag tror inte att köpa eget är ekonomiskt hållbart, finns anledningar varför företag flyttar sina maskiner ut i målnet. Finns också argument för att en egen server när de gäller sekretess osv.

Intressant tråd!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem

Köp denna, bra pris och garanti om saker går sönder: http://forum.array.se/viewtopic.php?f=19&t=2396
(Nej jag säljer den inte, tycker bara att det är en bra deal)

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem

Förutom att ni tappar kontrollen över den fysiska hårdvaran så låter det ju som att det skulle vara lämpligt med någon typ av molntjänst (AWS, Azure, etc) Vilket också ger er relativt simpel skalning efter prestandakrav och god uptime.

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Medlem
Skrivet av zenjin:

Förutom att ni tappar kontrollen över den fysiska hårdvaran så låter det ju som att det skulle vara lämpligt med någon typ av molntjänst (AWS, Azure, etc) Vilket också ger er relativt simpel skalning efter prestandakrav och god uptime.

Tycker att ni definitivt kör på det här förslaget.

Hosting är en brutal marknad och jag rekommenderar er att inte slänga in stora pengar på det innan ni har en rejäl kundbas.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Har inte läst igenom varenda detalj så jag ber om ursäkt om detta redan är nämnt, men om servern ska använda någon av er killars lina så är det inte tillåtet enligt de flesta ISP:er att köra kommersiell verksamhet med sin privata lina utan ni får teckna den på företaget.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem

Hur stort nät har ni? samt hur är det med IPv6 access?

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk

Köp en 2-3 stycken maskiner i den här klassen, hårdvaran räcker gott och väl, och ni har redundans. Köper ni 1 maskin och den pajjar så sitter ni med skägget i brevlådan. Funkar utmärkt med esxi, och frakten från england är inte farlig.

http://www.ebay.co.uk/itm/IBM-System-x3650-M2-Dual-Xeon-1366-E5530-16x2-66ghz-16GB-dual-PSU-2x-SAS-146gb-/161291682597?pt=UK_Computing_Servers&hash=item258dbbc325

Permalänk
Medlem

Gå in på mullet.se och kolla runt. De har flera bra maskiner

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Jag hade nog satsat på någon VPS. Då man får mycket "på köpet" vad gäller SLA/support å sånt där. Sedan skulle jag köpa någon server för att ha i lokalen med ESXi för att testa olika miljöer å labba. Och även som DEMO för kunder om det är aktuellt. Sedan kör ni det skarpa hos någon för hosting. Bättre att satsa krut å energi på att producera åt kunderna. Än att sitta och underhålla en server med WU å dylikt.
De flesta VPSer/hosting är skalbart efter behov. Skadar ju inte att ni undersöker hostingen och överväger vad ni vill lägga pengar och energi på...

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Jag hade nog satsat på någon VPS. Då man får mycket "på köpet" vad gäller SLA/support å sånt där. Sedan skulle jag köpa någon server för att ha i lokalen med ESXi för att testa olika miljöer å labba. Och även som DEMO för kunder om det är aktuellt. Sedan kör ni det skarpa hos någon för hosting. Bättre att satsa krut å energi på att producera åt kunderna. Än att sitta och underhålla en server med WU å dylikt.
De flesta VPSer/hosting är skalbart efter behov. Skadar ju inte att ni undersöker hostingen och överväger vad ni vill lägga pengar och energi på...

Med lite tur kan man bli återförsäljare av vps åt någon leverantör och göra lite extra pengar den vägen hem när man säljer in lösningen till sina kunder

Permalänk
Medlem

På den skalan som ni kör på så kommer det inte vara värt att drifta egen hårdvara. Det är en sak att ha ett eget litet hemlabb och testa lite virtualisering, men ska ni återförsälja saker så kommer det helt plötsligt finnas krav på redundans som ni helt enkelt inte kommer i närheten att kunna leverera för prissumman som ni har. Bättra att hyra servrar från någon VPS/Cloud provider och sälja tjänsterna ni managerar till kunden.

Visst, att ha egen hårdvara är tekniskt sett billigare när man når upp till rätt skala men jag skulle inte köra på det förres jag har åtminstone ett helt rack att fylla upp.