Singlar får rätt till konstgjord befruktning

Permalänk

Singlar får rätt till konstgjord befruktning

Länk till artikel

Ensamstående kvinnor ska få samma rätt till assisterad befruktning som gifta och sammanboende par. Det är innebörden i en utredning som justitieminister Beatrice Ask (M) i dag tar emot.

Skulle detta vara bra eller dåligt? Varför inte?
Själv tycker jag att det är väl okej, manliga förebilder kan man få på annat håll än just en pappa.

How 'bout you?

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Har inga problem med sjävla singel-grejen, men jag förväntar mig att man får pröjsa själv och att man vid tillfället har ett jobb som kan försörja barnet.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk

Självklart ska de ha rätt till befruktning på egen bekostnad. Artikeln pratar dock om att andra ska betala för det och det är fel. Par ska också ha rätt till befruktningshjälp på egen bekostnad vilket de väl har? Vad jag har hört så får vissa betala, detta kanske inte gäller alla?

Sedan kan jag hålla med Valiumballong att folk som skaffar barn bör kunna försörja sig själva och barnet. I praktiken finns det dock inget bra sätt att styra detta som inte är otroligt kränkande. Men genom att styra bidragen så kan man styra vilket samhälle man vill ha.(alltså höja sänka barnbidraget etc)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Skrivet av bud_bundy:

Självklart ska de ha rätt till befruktning på egen bekostnad.

Så bara för att tekniken finns så är det en självklarhet att man ska få göra det? Vore intressant att veta hur du tycker i ett vidare perspektiv på familjelivet och varför det är okej att man som ensam kvinna föder och fostrar barnet.
För man kan ju hävda att det inte är bra för barnen att sakna en fader i hushållet, veta veta vem som är sin pappa, lite som att jämföra med någon som blir adopterad. Och vad gäller adoption så är det ju främst singelmammor som har möjlighet att adoptera, även om det kan ta tid. Singel män har det väldigt svårt att adoptera. Vidare man kan hävda att det går emot den naturliga ordningen att befrukta med hjälp av teknik, men att det är OK så länge det finns en mor och en far att fostra barnet. Men att bara en ensam kvinna gör det..? Det skulle man kunna hävda går emot "naturen", eller det som är normen i samhället.

På något sätt så kan jag ändå tycka att det är nog ganska viktigt att det finns två nära influenser i ens uppväxt så man alltid har två ibland olika åsikter på saker och ting osv.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Personligen har jag inget emot det, men jag håller med som några ovanstående att det isåfall ska betalas på egen hand.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

IVF behandling/ar bekostas av Landstingen, oftast bara en om jag minns rätt. Vad det gäller att har råd att försörja barnet är sådana krav givetvis bara dumheter. Visst kan en förstås sträcka sig till kreditprövning men det är så långt en sådan bedömning på relevant sätt kan gå om man nu inte börjar satsa stort på synska ekonomer.

Mitt svar är ja, det är en diskrimineringsfråga. Men jag anser dock att IVF och andra former av konstgjord befruktning ej ska vara lagliga men så länge de är de kan de gott nog vara rättvisa.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Sålänge man betalar kalaset själv ser jag inget problem med det.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

Jag är helt emot det, finns ingen jämstäldhet i det. Det ska vara lika för alla, och så länge inte män har motsvarande möjlighet så är jag helt emot det!!

*Sarkasm*

Jag är emot det, men av andra anledningar.

Permalänk
Medlem

Jag ser inte hur detta är annorlunda gentemot ett fall där fadern helt enkelt är okänd av någon anledning, eller där den ena föräldern dör tidigt, exempelvis i barnsäng. Det finns ingen naturlig ordning som premierar kärnfamiljen, den är ett helt kulturellt och tämligen nyligt påfund.

Angående finansieringsfrågan tycker jag inte att barn skall vara en klassfråga. Pengar gör inte att man blir en lämplig förälder, och brist på pengar gör inte heller att man blir olämplig. Sociallagstiftningen förhindrar att barnet svälter som en följd av förälderns pengabrist. Allt annat är en fråga om livskvalitet, och där påverkar förälderns egenskaper som förälder mer än dennes ekonomi.

Skrivet av SueCia:

Jag är emot det, men av andra anledningar.

Vilka då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragganof:

Sålänge man betalar kalaset själv ser jag inget problem med det.

Precis så. Betalar dom själva så varför inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genomresa:

Angående finansieringsfrågan tycker jag inte att barn skall vara en klassfråga. Pengar gör inte att man blir en lämplig förälder, och brist på pengar gör inte heller att man blir olämplig. Sociallagstiftningen förhindrar att barnet svälter som en följd av förälderns pengabrist. Allt annat är en fråga om livskvalitet, och där påverkar förälderns egenskaper som förälder mer än dennes ekonomi.

Barn är inte en rättighet. Har man inte möjlighet att försörja ett barn ska man heller inte skaffa barn. Självklart spelar annat än pengar in i ett barns uppväxt, men kopplingen mellan problem och socioekonomisk situation är inte direkt okänd.

Vill man skaffa barn på egen hand så förväntar jag mig att man också kan finansiera det, detsamma gäller ett par som skaffar barn. Klarar man inte av det, både vad gäller det psykologiska och ekonomiska, ska man inte ha barn.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Barn är inte en rättighet. Har man inte möjlighet att försörja ett barn ska man heller inte skaffa barn. Självklart spelar annat än pengar in i ett barns uppväxt, men kopplingen mellan problem och socioekonomisk situation är inte direkt okänd.

Vill man skaffa barn på egen hand så förväntar jag mig att man också kan finansiera det, detsamma gäller ett par som skaffar barn. Klarar man inte av det, både vad gäller det psykologiska och ekonomiska, ska man inte ha barn.

Nja, jag kan tycka att barn är en rättighet, men med den rättigheten kommer massa skyldigheter. Vi menar nog samma sak tillslut ändå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nmc:

Nja, jag kan tycka att barn är en rättighet, men med den rättigheten kommer massa skyldigheter. Vi menar nog samma sak tillslut ändå.

Om det är en rättighet måste det gälla alla (jämför lika inför lagen där även pedofiler och mördare har rätt till advokat, etc.). Samtidigt har vi sociala instanser som har makt att ta barn ifrån sina föräldrar om de missköter sig, vilket då blir motsägelse (jag utgår ifrån att du vill ha kvar detta?).

Förövrigt håller jag med Valiumballong till 100% i tråden än så länge. Gör det, men bekosta det själv.

Sidospår; ska ensamma vuxna få adoptera barn?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Varför vill ni att de själva ska bekosta barnet? Personer som föder barn gör samhället en tjänst, också om man ser det i krassa siffror. En genomsnitts-svensk drar in 7 miljoner i skatt under en livstid. Jag har svårt att tro att en genomsnitts-svensk får tillbaka tjänster för 7 miljoner. Så, såvida inte personerna som blir IVF-befruktade med skattemedel tar sina barn och drar till ett annat land kommer det mest sannolikt att vara en vinstaffär.

Jag är emot idén då jag inte är övertygad om att sådana familjeformer är lika bra för barnet som ett monogamt heterosexuellt äktenskap. Jag känner till att det finns forskning som visar att andra familjeformer kan vara lika bra, men jag är inte övertygad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragganof:

Sålänge man betalar kalaset själv ser jag inget problem med det.

Håller med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Varför vill ni att de själva ska bekosta barnet? Personer som föder barn gör samhället en tjänst, också om man ser det i krassa siffror. En genomsnitts-svensk drar in 7 miljoner i skatt under en livstid. Jag har svårt att tro att en genomsnitts-svensk får tillbaka tjänster för 7 miljoner. Så, såvida inte personerna som blir IVF-befruktade med skattemedel tar sina barn och drar till ett annat land kommer det mest sannolikt att vara en vinstaffär.

Jag är emot idén då jag inte är övertygad om att sådana familjeformer är lika bra för barnet som ett monogamt heterosexuellt äktenskap. Jag känner till att det finns forskning som visar att andra familjeformer kan vara lika bra, men jag är inte övertygad.

Bekostnaden handlar i det här fallet om själva befruktningen. Givetvis får de rätt till bidragen som alla andra föräldrar får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Varför vill ni att de själva ska bekosta barnet? Personer som föder barn gör samhället en tjänst, också om man ser det i krassa siffror. En genomsnitts-svensk drar in 7 miljoner i skatt under en livstid. Jag har svårt att tro att en genomsnitts-svensk får tillbaka tjänster för 7 miljoner. Så, såvida inte personerna som blir IVF-befruktade med skattemedel tar sina barn och drar till ett annat land kommer det mest sannolikt att vara en vinstaffär.

Av samma anledning som man får betala för skönhetsoperationer, middag ute och biobesök. Till skillnad från sjukvård så är en IVF-behandling inte en rättighet. Givetvis ska samma tillgång till diverse bidrag för barn och hushåll finnas, men själva befruktningen får man stå för själv.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Barn är inte en rättighet. Har man inte möjlighet att försörja ett barn ska man heller inte skaffa barn. Självklart spelar annat än pengar in i ett barns uppväxt, men kopplingen mellan problem och socioekonomisk situation är inte direkt okänd.

Vill man skaffa barn på egen hand så förväntar jag mig att man också kan finansiera det, detsamma gäller ett par som skaffar barn. Klarar man inte av det, både vad gäller det psykologiska och ekonomiska, ska man inte ha barn.

Angående att barn inte är en rättighet är väl detta diskutabelt; enligt vem, och vad är egentligen en rättighet i sammanhanget? Den internationella befolknings- och utvecklingskonferensen i Kairo 1994 fastslog en handlingsplan som anger motsatsen, och den anger även att medlen för att skaffa barnen ingår i rättigheterna. Formuleringen är utformad med bas i FN:s rättighetsdeklarationer. Handlingsplanen har undertecknats av 179 länder, inklusive Sverige. Ett rimligare ställningstagande skulle väl röra huruvida det borde vara en rättighet eller ej - detta kan man tycka något om som enskild person, och det är dessutom mer relevant för den fråga som ursprungligen ställdes.

Jag ser inget stöd för att en människas förmåga att tjäna pengar skulle vara indikativ för dennes förmåga att uppfostra barn. Barnet får sin försörjning på ett eller annat sätt, om inte annat genom skattemedel. Det finns inget egenvärde i att försörjningen kommer från förälderns lönekuvert. Det finns, som du säger, en koppling mellan socioekonomisk status och vissa typer av sociala problem. Jag ser dock inte att detta skall vara en giltig orsak till att begränsa låginkomsttagares möjligheter att skaffa barn, inte mer än det är en giltig orsak till att polisen skulle börja hårdbevaka dessa låginkomsttagare.

Det vore för övrigt också intressant att veta hur du ser på den andra delen av mitt inlägg: om du tycker att man bara skall få skaffa barn om man kan finansiera det själv, vad tycker du då att man skall göra om någon ensamstående socialbidragstagare blir gravid efter en tillfällig förbindelse? Påtvingad abort?

Permalänk
Medlem

Klart det ska vara lagligt, allt annat är dumheter och okunskap. Hur många barn växer inte upp i ensamhushåll där mamma och pappa skiljt sig - är de förlorade? Förebilder kan man hitta överallt. Jag och många andra har helt andra förebilder än bara min mamma och pappa. Att det ska bekostas av staten är jag dock emot. Att par får det bekostat är för att de inte kan få barn av medicinska skäl, knappast ett val de gjort. Däremot är det ett aktivt val att skippa partner och skaffa barn själv.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted:

Klart det ska vara lagligt, allt annat är dumheter och okunskap. Hur många barn växer inte upp i ensamhushåll där mamma och pappa skiljt sig - är de förlorade? Förebilder kan man hitta överallt. Jag och många andra har helt andra förebilder än bara min mamma och pappa. Att det ska bekostas av staten är jag dock emot. Att par får det bekostat är för att de inte kan få barn av medicinska skäl, knappast ett val de gjort. Däremot är det ett aktivt val att skippa partner och skaffa barn själv.

OK. Men då måste du även vara för att en ensam man får adoptera ett barn då? Som det är idag är det väl i princip omöjligt eller kanske helt omöjligt att adoptera ett barn som ensam förälder, framförallt om du är man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

OK. Men då måste du även vara för att en ensam man får adoptera ett barn då? Som det är idag är det väl i princip omöjligt eller kanske helt omöjligt att adoptera ett barn som ensam förälder, framförallt om du är man.

Vilket jag tycker är lika korkat!

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är bra, och jag tycker att det ska vara gratis. Huruvida man ska få skaffa barn på sina vilkor eller ej ska inte vara en fråga om hur rik man är, tycker jag.

Edit: Jag tycker det är märkligt att så många anser att folk måste pröjsa själva.

Sweclockers forum är ju precis nedlusat med SD-anhängare. SD-anhängare brukar ha problem med den såkallade "massinvandringen".. Lägg därtill att vår befolkningsökning idag enbart beror på invandring (det föds i snitt 1.8 barn per kvinna i Sverige idag, vilket alltså skulle innebära en befolkningsminskning om det inte vore för invandringen). Vore det då inte "bättre" ur er synvinkel om vi hade en högre organisk befolkningstillväxt? Och det stimuleras väl lättast genom att inte lägga kostnader som ett hinder i vägen?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Först: Titeln är Föda på konstgjord väg? Det menas väl befruktas på konstgjord väg...

Nej, jag tycker inte att alla ska ha absolut rätt att skaffa barn. Man måste ha möjlighet att ta hand om barnet och uppfostra det på ett bra sätt. Man måste förstås väga detta mot rättviseaspekter, och det är svårt. Barnets rättigheter måste alltid gå först och man bör sträva efter att inte gynna en grupp (t.ex. rika) i samhället över en annan.

Jag vill också ha barn, men jag har flera genetiska sjukdomar i min släkt som inte är roliga, och jag tycker att det vore oerhört själviskt av mig att föra dem vidare till ett barn, bara för min egen skull. Jag vill inte att mina barn ska behöva gå igenom de besvär som jag eller släktingar har behövt gå igenom.

Jag tycker också att ett barn ska ha rätt till både manliga och kvinnliga förebilder i sitt liv. Det behöver inte nödvändigtvis betyda att barnet har rätt till en "mamma" och "pappa". En ensamstående kvinna eller man borde kunna uppfostra ett barn väl nog om hin har ett rikt socialt liv.

Men den större frågan är en som de flesta inte vill ta i: Att jorden är överbefolkad och att den totala folkmängden behöver gå ner om vi ska kunna ta itu med problem som miljöförstöring, peak oil, samhällsförändringar för att den ekonomiska tillväxten stagnerar, etc.
Att vi har haft ekonomisk tillväxt under de senaste två århundradena beror till stor del på de fossila bränslena - den långvariga ekonomisk tillväxten vi har haft är en anomali i historien.
Att det föds färre än 2.1 barn per kvinna i Sverige vore därför bara bra i ett längre perspektiv. Sen kan man diskutera om vi vill kompensera med invandring för att hålla pensionerna uppe i några decennier.

Jag är för att ensamstående skulle kunna adoptera - det skulle dessutom alla inblandade kunna vinna på.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Först: Titeln är Föda på konstgjord väg? Det menas väl befruktas på konstgjord väg...

Nej, jag tycker inte att alla ska ha rätt att skaffa barn. Man måste ha möjlighet att ta hand om barnet och uppfostra det på ett bra sätt. Man måste förstås väga detta mot rättviseaspekter, och det är svårt. Barnets rättigheter måste alltid gå först och man bör sträva efter att inte gynna en grupp (t.ex. rika) i samhället över en annan.

Men den större frågan är en som de flesta inte vill ta i: Att jorden är överbefolkad och att den totala folkmängden behöver gå ner om vi ska kunna ta itu med problem som miljöförstöring, peak oil, samhällsförändringar för att den ekonomiska tillväxten stagnerar, etc.
Att vi har haft ekonomisk tillväxt under de senaste två århundradena beror till stor del på de fossila bränslena - den långvariga ekonomisk tillväxten vi har haft är en anomali i historien.
Att det föds färre än 2.1 barn per kvinna i Sverige vore därför bara bra i ett längre perspektiv, även om det betyder att den total pensionskostnaden är större än de sociala avgifterna under några decennier.

Befolknings tillväxten har avstannat, ökningen beror på att människor överlever. En befolkningsminskning vore kanske praktisk ur viss synvinkel men är högst kontroversiell för att inte säga orealistisk.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Befolknings tillväxten har avstannat, ökningen beror på att människor överlever. En befolkningsminskning vore kanske praktisk ur viss synvinkel men är högst kontroversiell för att inte säga orealistisk.

Den globala befolkningstillväxten har inte avstannat, ökningen minskar kanske, men det är fortfarande en ökning och befolkningen är redan högre än vad jorden kan komma att bära om hundra år. Jag är pessimist när det gäller världens framtid, men det betyder inte att jag kommer att sluta att propagera för lösningar.
Visst är det kontroversiellt och svårt att minska befolkningen på frivillig väg med minskande födslotal, men alternativet är att befolkningen minskar av att folk dör i krig och svält. Oroligheterna i Egypten, t.ex. utlöstes av stigande matpriser. De närmsta decennierna kommer att bli spännande.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Visst är det kontroversiellt och svårt att minska befolkningen på frivillig väg med minskande födslotal, men alternativet är att befolkningen minskar av att folk dör i krig och svält.

Instämmer. Borde inte adoption vara ett alternativ? Finns ungar som spenderar större delen av sin uppväxt på barnhem som hade mått bättre av att komma till en sundare vardag.

Klart att hela graviditeten försvinner, något som jag förstår att kvinnor uppskattar och värdesätter.

Jag vet inte, tycker bara det är väldigt tyst om adoption generellt. Att det är bara för såna som inte kan få barn på egen hand, som att det är lite skamligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Den globala befolkningstillväxten har inte avstannat, ökningen minskar kanske, men det är fortfarande en ökning och befolkningen är redan högre än vad jorden kan komma att bära om hundra år. Jag är pessimist när det gäller världens framtid, men det betyder inte att jag kommer att sluta att propagera för lösningar.
Visst är det kontroversiellt och svårt att minska befolkningen på frivillig väg med minskande födslotal, men alternativet är att befolkningen minskar av att folk dör i krig och svält. Oroligheterna i Egypten, t.ex. utlöstes av stigande matpriser. De närmsta decennierna kommer att bli spännande.

Att satsa mot vetenskap och utveckling är alltid en förlust affär, en Harry Boy till bingolottot. Nej Befolkningen har upphört att öka. Tillflödet har de senare tio åren strypts till en hållbar nivå per person och den siffran är viktigare. En relevant och fungerande befolkningsminskning idag är inte att minska tillflödet ytterligare utan att helt sonika döda vuxna människor.

Lite snabbt Wikipediande får fram siffran 2,33 barn per kvinna som noll tillväxt (2,1 i industrialiserade länger). Idag är ligger födslotalen internationellt på 2,36.

Den stora befolkningsökningen idag hänger inte samma med barnafödande utan överlevande, MRSA kan nog lösa det.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Avstängd

Psykisk ohälsa och ökad självmordsrisk kostar pengar.

Kostnaden är nog inte speciellt stor men jag tycker ändå lite synd om barnen men jag är uppväxt med två föräldrar så jag är inte speciellt insatt i detta och bryr mig inte heller speciellt mycket.

Beatrice Ask är ganska smart så hon kan säkert komma fram med en bra lösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Psykisk ohälsa och ökad självmordsrisk kostar pengar.

Kostnaden är nog inte speciellt stor men jag tycker ändå lite synd om barnen men jag är uppväxt med två föräldrar så jag är inte speciellt insatt i detta och bryr mig inte heller speciellt mycket.

Beatrice Ask är ganska smart så hon kan säkert komma fram med en bra lösning

Beatrice Ask, Huggormar och lagstiftning.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Tycker inte helt ensamstående ska få skattebekostad konstgjord befruktning, vad jag vet från undersökningar är det sämre för barnet att ha ensamstående föräldrar. Bara för att det finns många som är ensamstående betyder det inte att man ska uppmuntra det genom att bekosta sånna här åtgärder med skattepengar.

Mindre emot adoption för ensamstående, fortfarande inte perfekt men då löser man iallafall att ett redan existerande barn rimligtvis får det lite bättre iallafall. Dessutom är det jämställt då män kan adoptera men inte föda

Om man ser till rent barnafödande är Sverige långtifrån det land i europa med de största problemet, tydligen ligger vi på 2.X när Tyskland ligger runt 1.3 eller vad det var. Oavsett finns det andra sätt att få folk mer benägna att skaffa barn.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!