Rensa hårddisken på bästa sett

Permalänk
Medlem
Skrivet av HvDumle:

Det borde ta en bra stund...

Jag köper ibland datorer på loppis, skrämmande att en del inte ens raderar digitalfoton ens gång...
Är hårddisken tom brukar jag roa mig att återskapa datan och glo på digitalfoton ^^

Så se till att rensa djupt och ordentligt, kanske kan det vara värt några hundra spänn att köpa nån liten skitdisk att sätta i om man ska sälja och behålla den befintliga själv...

Skrivet av Jalle64:

Du har alltså inte kollat SC:s recension av IBAS? Har länk till denna tidigare i tråden.

Kan inte döda c disken

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av HvDumle:

Det borde ta en bra stund...

Jag köper ibland datorer på loppis, skrämmande att en del inte ens raderar digitalfoton ens gång...
Är hårddisken tom brukar jag roa mig att återskapa datan och glo på digitalfoton ^^

Så se till att rensa djupt och ordentligt, kanske kan det vara värt några hundra spänn att köpa nån liten skitdisk att sätta i om man ska sälja och behålla den befintliga själv...

Det låter ganska skoj hehe

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av phixip:

Ska jag testa igen?

Är det din OS disk så lär du inte kunna köra inifrån windows (moment 22). Kolla ordentligt i manualer och guider hur du ska göra.
http://www.killdisk.com/downloadfree.htm

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Är det din OS disk så lär du inte kunna köra inifrån windows (moment 22). Kolla ordentligt i manualer och guider hur du ska göra.
http://www.killdisk.com/downloadfree.htm

Ja, det är min os disk..

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Mycket okunskap här. Ingen som frågar fall han kör operativsystem på hårddisken han ska rensa...

Du behöver antingen en extern kabinett eller en till hårddisk med operativsystemet på den.

Du kan inte rensa en hårddisk som du använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ladoo:

Mycket okunskap här. Ingen som frågar fall han kör operativsystem på hårddisken han ska rensa...

Du behöver antingen en extern kabinett eller en till hårddisk med operativsystemet på den.

Du kan inte rensa en hårddisk som du använder.

Jaså, det får jag reda på nu när jag redan raderat alla spel och skit..
Men men finns det något annat sätt att få bort allt så att det inte går att få tillbaka?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phixip:

Men men finns det något annat sätt att få bort allt så att det inte går att få tillbaka?

Man får lära sig den hårda vägen ibland

Nej tyvärr. För att radera nästan all data, så krävs ett program som kill disk.

Hårddisken algoritm består av ettor och nollor, ettorna ska skrivas över med nollor för att bli `ren`.

Permalänk
Medlem

en simpel fråga, Hur får man tag i datan som funnits tidigare?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av phixip:

Med Testdisk men om du redan kört Killdisk lär den inte hitta så mycket.
http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av phixip:

jag trodde det var självklart. hur ska du kunna rensa en disk som ett OS ligger på, när du kör OS för att kunna rensa disken?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

jag trodde det var självklart. hur ska du kunna rensa en disk som ett OS ligger på, när du kör OS för att kunna rensa disken?

Nämen du skrev ju att det fanns en version där du rekomenderade att välja så att man körde direkt från windows. Det tyckte jag lät bra men var ändå lite osäker på om jag skulle göra det. Men då jag fick reda på att jag inte skulle få mer support så var det lika bra att testa 8D

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av phixip:

Nämen du skrev ju att det fanns en version där du rekomenderade att välja så att man körde direkt från windows. Det tyckte jag lät bra men var ändå lite osäker på om jag skulle göra det. Men då jag fick reda på att jag inte skulle få mer support så var det lika bra att testa 8D

ja, man lär sig oftast bäst den hårda vägen

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av phixip:

Om du hade haft en ickewindowsdisk hade denna version varit enklast (windows). En sak du skulle kunna göra för att detta inte ska upprepas igen är att du delar upp HDD:n i två delar, en system C: på runt 100GB och sedan resten till andra grejjer som spel och bilder osv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Om du hade haft en ickewindowsdisk hade denna version varit enklast (windows). En sak du skulle kunna göra för att detta inte ska upprepas igen är att du delar upp HDD:n i två delar, en system C: på runt 100GB och sedan resten till andra grejjer som spel och bilder osv.

det är ju dock samma hårddisk, så det gör noll skillnad i denna situation.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av morxy49:

det är ju dock samma hårddisk, så det gör noll skillnad i denna situation.

Eller inte då vad jag vet att det går att välja vilka partitioner man vill rensa. Rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Eller inte då vad jag vet att det går att välja vilka partitioner man vill rensa. Rätta mig om jag har fel.

ja, men när du säljer datorn så säljer du ju inte bara ena partitionen, utan hela hårddisken...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jalle64:

Det ska stämma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Asså, hårddisken var så först.. Att jag kunde spara spel på C och hade windows på D men sen råkade jag ändra på det när jag skulle göra en ominstallation
och jag fick inte tillbaks det. efter ca 5 omformateringar av windows gav jag upp Jag raderade alla partitioner och installerade hela skiten på en partition xD
Är det försent nu när all min data är splittrad run hela hårddisken eller kan jag dela upp dom och omformatera den största?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

T.ex att jag raderar alla filer (på det osäkra sättet) delar upp allt ex. 600gb på C och 400gb på D+windows
Sedan laddar jag hem Killdisk, väljer local disc: C och dödar den? men för mig ska inget fungera så varför skulle detta göra det..

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Kan han inte göra något enklare som att gå in i kommando tolken och sen skriva i lite saker kan skicka på begäran! dvs till slut skriva "Clear disk" Så rensas allt från den inck. Operativet systemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186265:

Kan han inte göra något enklare som att gå in i kommando tolken och sen skriva i lite saker kan skicka på begäran! dvs till slut skriva "Clear disk" Så rensas allt från den inck. Operativet systemet?

men man kan fortfarande nå datan genom sånt hära recovery snusk

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av phixip:

men man kan fortfarande nå datan genom sånt hära recovery snusk

huuh det tänkte inte jag på.... Då var mitt förslag borta med vinden! Lycka tiill

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phixip:

T.ex att jag raderar alla filer (på det osäkra sättet) delar upp allt ex. 600gb på C och 400gb på D+windows
Sedan laddar jag hem Killdisk, väljer local disc: C och dödar den? men för mig ska inget fungera så varför skulle detta göra det..

Partition C = Windows
Partition D = Övrigt

Under windows installationen ta bort alla partitioner sedan gör du en ny. Den första partitionen kommer bli C. Denna ska du installera windows på.

Partitionera sedan den andra, den blir D.

Din gamla data är utspridd över hela disken, så det spelar ingen roll hur du partitionerar disken.

Extern kabinett med usb anslutning som du använder på en annan dator eller stoppa i en annan hårddisk med windows installerat på denna. Sedan startar du kill disk och utför total rensning på din gamla disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phixip:

Windows versionen är till för när man lånar en annan dator som man kopplar in den som en extra lagrings disk och rensar sin disk därifrån. Det fanns ju CD och USB versioner på killdisk hemsida som du kunde använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186265:

Men... är det inte ganska logiskt?

Du har OS på din hårddisk.
Du startar datorn och bootar OS på hårddisken.
Du startar killdisk inuti OS.
Du försöker rensa hårddisken, trots att både OS och killdisk körs på hårddisken.
HOW is this possible?

Svaret är enkelt, det är inte möjligt. Antingen stoppar du in hårddisken i en annan dator och rensar den därifrån, eller så bootar du med killdisk på ett USB-minne och rensar sedan disken lokalt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av phixip:

Du kan se hårddisken som en bok med där varje fil motsvarar ett ord i innehållsregistret. När du raderar en fil så är allt som händer att ordet tas bort från innehållsregistret. Du kan fortfarande hitta informationen om du letar genom boken.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Men... är det inte ganska logiskt?

Du har OS på din hårddisk.
Du startar datorn och bootar OS på hårddisken.
Du startar killdisk inuti OS.
Du försöker rensa hårddisken, trots att både OS och killdisk körs på hårddisken.
HOW is this possible?

Svaret är enkelt, det är inte möjligt. Antingen stoppar du in hårddisken i en annan dator och rensar den därifrån, eller så bootar du med killdisk på ett USB-minne och rensar sedan disken lokalt.

Men isåfall, kan jag boota med cd-skiva? Och starta programmet innan jag öppnar os:et?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av phixip:

Men isåfall, kan jag boota med cd-skiva? Och starta programmet innan jag öppnar os:et?

Ja, det är ju det jag säger..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Ja, det är ju det jag säger..

'Men då gör jag det då behöver jag ingen exra hårddisk va?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av phixip:

'Men då gör jag det då behöver jag ingen exra hårddisk va?

Nej, det är ju hela poängen. Startar du från CD behöver du inte såga av grenen du sitter på. Och som många andra sagt räcker det gott och väl att köra över disken en gång.