Varning för denna köpare på Blocket

Permalänk
Medlem

Varning för denna köpare på Blocket

Hej!

Skriver en tråd här då jag inte kunde hitta någon officiell "akta er för dessa"-tråd. Gör också tråden i syfte att folk ska kunna googla på hans namn och kanske till och med tillvägagångssättet.

Hade en annons uppe om en surfplatta jag skulle sälja.

Han utger sig från att heta ***bort/moderator***. Påstod sig bo i Kanada med en son i Sverige och ville ha en surfplatta skickad som en present till honom.

Vill betala från hans kanadensiska bank, där bankkoden (BIC) inte ens existerar (ringde till min bank och frågade). Ber om att man ska maila/bifoga "hans bank" med bevis att man skickat paketet, dvs kollinummer etc. När detta är gjort ska hans bank föra över pengar till min bank.

Det roliga är att det tog max 20min innan jag fick svar från honom, mailade honom säkert sju gånger. Men direkt när jag skrev "har kontaktat min bank och det verkar som att BIC-koden inte finns" etc, så slutade han svara. Han var också noga med att poängtera att "jag behöver verkligen inte kontakta min bank utan skicka paketet så snabbt du kan så får du pengarna direkt sen".

***bort/moderator*** - fake'at mail från en riktig bank i Kanada.

Tack för mig!

Tagit bort personuppgifter
Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

***Bort/moderator***

Ot: Bra tipsat, dock tror jag dom allra flesta drar sig för en sån skum köpare.
Det stinker ju skumhet redan från punkt ett.

Glad midsommar på dig!

Permalänk
Medlem

Risken med sådana här trådar är att man kan hänga ut oskyldiga människor som kanske inte har uppsåt att lura folk. Och oftast när någon lurar så brukar han/hon byta "namn" ganska frekvent.

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem

Hela dealen skriker ju scam lång väg. Hur kan du ens överväga att skicka nåt till honom?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort personuppgifter plus off-topic trams
Citerar subforumets (Konsumenträtt) regler:

Skrivet av Dimestam:

§ 1 Personuppgifter
Det är inte tillåtet att publicera personuppgifter (namn, adress, telefonnummer, personnummer etc.) i forumet.

§ 2 Varning för ...
All kritik ska vara saklig. Personangrepp, påhopp eller andra otrevligheter får inte förekomma. Förstora inte upp problemet och ge alltid motparten en chans att rätta till situationen innan du skapar en tråd i forumet. Kontakta kundtjänsten via internet, och om det inte fungerar, använd telefonen.

Sätt inte rubriker som "varning för <företag>". Formulera istället en trådrubrik som beskriver vad det hela handlar om.

§ 3 Misstänkta bedragare på annonsplatser
Lustiga annonser på Blocket, Tradera och andra marknadsplatser dyker upp titt som tätt. Den som vill skapa en tråd om en viss annons och varna andra medlemmar måste ha synnerligen goda skäl till att misstänka bedrägeri eller annat brott. Ett ovanligt lågt pris eller ett konstigt användarnamn räknas inte.

Länk till reglerna: http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/972938-regl...
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Hela dealen skriker ju scam lång väg. Hur kan du ens överväga att skicka nåt till honom?

Jag säkerställde information. Det är vad jag gjorde.

Skrivet av nino:

Risken med sådana här trådar är att man kan hänga ut oskyldiga människor som kanske inte har uppsåt att lura folk. Och oftast när någon lurar så brukar han/hon byta "namn" ganska frekvent.

Därför jag även förklarat hans tillvägagångssätt. Han kan ju byta namn och tillvägagångssätt, dvs hela historian också, men nu är denna så gott som körd åtminstone.

Skrivet av Pinkn00b:

Anmäl på blocket bara.

Kan väl knappast anmäla honom för något som han inte lyckats göra, ännu. Annars hade jag gjort det + polisanmält.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Anmäl på blocket bara.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem

Men är ni födda igår eller? Det här är en snart 100 år gammal scam som kallas Nigeriabrev eller "Nigerian 404 Scam"

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Men är ni födda igår eller? Det här är en snart 100 år gammal scam som kallas Nigeriabrev eller "Nigerian 404 Scam"

"vet du inte allt om allt är du född igår".

Alla är födda igår. Till och med appel99.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

"vet du inte allt om allt är du född igår".

Alla är födda igår. Till och med appel99.

Det var inte riktigt så jag menade men rätt kul att av alla (snart) 800 personer som har läst tråden så är det bara jag som vet vad det handlar om

Permalänk
Avstängd
Skrivet av friskybob:

Det var inte riktigt så jag menade men rätt kul att av alla (snart) 800 personer som har läst tråden så är det bara jag som vet vad det handlar om

Nu ska du inte överdriva,av alla som läser tråden så tror jag att dom flesta vet vad det handlar om, rent sunt förnuft så dom bemödar sig nog inte med att skriva nåt ens:-)
Glad midsommar på dig också:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Nu ska du inte överdriva,av alla som läser tråden så tror jag att dom flesta vet vad det handlar om, rent sunt förnuft så dom bemödar sig nog inte med att skriva nåt ens:-)
Glad midsommar på dig också:-)

Jag tror du förstår vad jag menar ändå

Permalänk
Medlem

Detta hände precis mig också! Tack för att du delade med dig av informationen här så jag slipper fundera på vad det var för något.

Såhär skrev han:

"Hello Nicklas,
Thanks for getting back to me, i really appreciate your response and i want to buy and ship the Phone to my son schooling in Stockholm Sweden as a surprise gift for his new promotion in Class. Also willing to transfer the money Via money transfer from my bank in Canada for the payment. I have already discuss this with my bank and i was told that there will be no problem about that. Kindly get back to me with the amount you are willing to sell the Phone with the whole package and the sending cost by recommendation Brev through the Posten Office.

Regards"

Permalänk
Medlem

Men hur blåser dem en om man skickar med rekommenderat som dem skriver om?

Edit: Jag förväxlade rekommenderat med postförskott

Permalänk
Medlem
Citat:

Kan väl knappast anmäla honom för något som han inte lyckats göra, ännu. Annars hade jag gjort det + polisanmält.

Jo. "Försök till bedrägeri" borde detta klassas som kanske. Kan inte lagen så bra

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Nu fick jag ett annat mail som luktar scam. Först fick jag detta citat

"hur mycket är det sista priset"

Sen ett till

" Jag kommer att köpa Telefon för 1400SEK och jag kommer att lägga
500SEK för leverans av Telefon till Belgien så jag kommer att betala
dig 1900SEK för Telefon plus fraktkostnad till Belgien.

Kom tillbaka till mig med dina bankuppgifter eller ditt PayPal
e-postadress om du accepterar mitt erbjudande.

Hälsningar, "

Känns alltid skumt när man ska skicka utomlands. Sen känns det lite overkill med 500:- extra i frakt. Måste finnas billigare frakt och mobiler i Belgien :D. Och att hon inte verkar så speciellt intresserad av kvaliten på varan. Borde väll egentligen stå ett namn efter "Hälsningar," också. Känns som programmet skulle fyllt i något där men variablen var tom? Och varför har hon telefon med stor bokstav? Kanske också är en variabel. Det är framförallt därför man uppfattar mailet som knackig svenska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklaz:

Nu fick jag ett annat mail som luktar scam. Först fick jag detta citat

"hur mycket är det sista priset"

Sen ett till

" Jag kommer att köpa Telefon för 1400SEK och jag kommer att lägga
500SEK för leverans av Telefon till Belgien så jag kommer att betala
dig 1900SEK för Telefon plus fraktkostnad till Belgien.

Kom tillbaka till mig med dina bankuppgifter eller ditt PayPal
e-postadress om du accepterar mitt erbjudande.

Hälsningar, "

Känns alltid skumt när man ska skicka utomlands. Sen känns det lite overkill med 500:- extra i frakt. Måste finnas billigare frakt och mobiler i Belgien :D. Och att hon inte verkar så speciellt intresserad av kvaliten på varan. Borde väll egentligen stå ett namn efter "Hälsningar," också. Känns som programmet skulle fyllt i något där men variablen var tom? Och varför har hon telefon med stor bokstav? Kanske också är en variabel. Det är framförallt därför man uppfattar mailet som knackig svenska.

gör ett nytt PayPal-konto och kolla vad som händer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklaz:

Nu fick jag ett annat mail som luktar scam. Först fick jag detta citat

"hur mycket är det sista priset"

Sen ett till

" Jag kommer att köpa Telefon för 1400SEK och jag kommer att lägga
500SEK för leverans av Telefon till Belgien så jag kommer att betala
dig 1900SEK för Telefon plus fraktkostnad till Belgien.

Kom tillbaka till mig med dina bankuppgifter eller ditt PayPal
e-postadress om du accepterar mitt erbjudande.

Hälsningar, "

Känns alltid skumt när man ska skicka utomlands. Sen känns det lite overkill med 500:- extra i frakt. Måste finnas billigare frakt och mobiler i Belgien :D. Och att hon inte verkar så speciellt intresserad av kvaliten på varan. Borde väll egentligen stå ett namn efter "Hälsningar," också. Känns som programmet skulle fyllt i något där men variablen var tom? Och varför har hon telefon med stor bokstav? Kanske också är en variabel. Det är framförallt därför man uppfattar mailet som knackig svenska.

Jag fick ett liknande mail för flera år sedan, men sådana kontakter är bara att inte bry sig om. De är på väg att blåsa dig på något vis. (vet inte hur). Tror det va en telefon eller kamera jag sålde då. Varför skulle de kolla på blocket och köpa en begagnad sak här i sverige?

Mitt tips är att inte skriva några uppgifter till dom och sedan vänta på att en annan köpare dyker upp.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Jag hittade en rolig annons. http://www.blocket.se/vi/55339170.htm
Observera att personen i annonsen heter Emil och datorn finns i eksjö.
Första mejlet jag får är att det är ett skambud men han går med på det om jag skyndar mig då flera är intresserade.
Får hans telefonnummer och numret går till en person som heter sthembele och inte är bosatt i sverige eller kan svenska.
På swish står det att personen heter victor o bor i eksjö och det verkar bara finnas en person på facebook och på ratsit bor han med sin mor. Hittar båda på facebook och lägger till dom som vän (dom har inte accepterat ännu)
Påpekar det för personen och han svarar mig fortfarande med att vem sjutton är victor och åsa?
Nu har han sagt att han är victor men inte har en aning vem åsa är.
Haha jag finner det här så roligt.
Det är anmält på blocket.