Unformat på NTFS? Viktigt som fan

Permalänk

Unformat på NTFS? Viktigt som fan

Finns det något sätt att göra unformat på en disk med ntfs? Jag har möjlighet att lägga disken som slav i en annan maskin med win2000. Detta är otroligt viktigt då vi försöker få fast en snubbe för brott.

Visa signatur

[And there the devil stood, and felt how awful goodness is]

Permalänk

finns väll ett program som heter Search & Rescue eller liknande... sitter och letar nu. Please hold

Edit: det här kanske kan vara något: http://www.softwareshelf.com/products/prod_main.asp?p=11
Edit2: http://www.bitmart.net/undelete.htm

Permalänk
Inaktiv

Finns ett program som heter Get Data Back. Det kostar visserligen pengar, men har räddat mig ett par gånger

http://www.runtime.org/

Permalänk
Hedersmedlem

Om du/ni har råd så kan ni väl lämna den till något proffs-företag som dock kostar en "del"?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raniz
Finns ett program som heter Get Data Back. Det kostar visserligen pengar, men har räddat mig ett par gånger

http://www.runtime.org/

Har rädda mig med en gång, 60 GB data tror jag det var.

Permalänk

Coolt. Drar en image nu med restorer2000. Kunde se filerna, men i en salig röra. Nu djävlar ska det samlas bevis.... Forts följer.

Visa signatur

Permalänk

Detta låter intressant, berätta mer...

Permalänk
Hedersmedlem

Får man vara lite nyfiken och fråga vad saken gäller?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

En snubbe skulle lämna in sin dator, men lämnade någon annans och sade att det var hans. När vi sedan kollar har han ändrat serienummer i bios, fast man bara kan göra detta med speciella disketter. Han har också skrapat bort inventarienummer och stöldskydd och på disken finns mindre laglig info som inte är jobbrelaterat. Sedan när vi pressar honom finner vi plötsligt hans riktiga maskin, men med formaterad disk. Jag håller nu på att återskapa datan på disken för att visa att detta verkligen är hans maskin. Om detta funkar är detta samma brott som att skrapa bort chassinummret på en bil. Det var 18 Gb data på disken, så ni kan ju kolla här imorrn bitti.

Nu djävlar.....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nå?

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk

Fick ta en nödgrej. Men imorrn kollar jag detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm, verkar inte gå så bra

Visa signatur

Permalänk

Nej. Det visade sig vara hans hårddisk. Gjorde en sk image av disken, men programet vägrar packa upp datan om filerna är större än 64kb, och de ville inte köpa in den skarpa versionen. Ska se om jag kan utläsa något i alla fall. Men hursomhelst har han del förklaringar att göra. Ska se om jag kan fippla upp den där imagen i alla fall.

Imorrn får jag tag i en skarp Get data back, å då satan ska det beamas data åt alla håll och kanter...

Visa signatur

Permalänk

GetDataBack använder jag.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk

Ok. Get data back rockade. Fick reda på att han fipplat med båda burkarna och den ena hade han fipplat med serinummer och stöldskydd. Han försökte alltså sno den. Dessutom hittade jag porr och annan skit på hans andra dator som inte heller var hans. Nu ska vi se vad han har att säga.

Tack för hjälpen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hellraiser
Ok. Get data back rockade. Fick reda på att han fipplat med båda burkarna och den ena hade han fipplat med serinummer och stöldskydd. Han försökte alltså sno den. Dessutom hittade jag porr och annan skit på hans andra dator som inte heller var hans. Nu ska vi se vad han har att säga.

Tack för hjälpen.

Nå, vad sa han då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

PC Inspector file recovery, kostar inget och fungerar förbaskat bra. Har räddat mig X antal gånger och formaterade hårddiskar

www.convar.de

Om det inte finns att ladda hem där så testa sök på google...

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk

Är det verkligen olagligt att använda datorer med ändrade eller bortskrapade serienummer?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Är det verkligen olagligt att använda datorer med ändrade eller bortskrapade serienummer?

Är datorn stulen, vilket den verkar vara, så är det olagligt.

Permalänk

Men hur ska det bevisas?
Vem är den stulen ifrån?
Är hela datorn stulen? Eller bara delar?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

En upplysning... tråden är rätt gammal: 2003-02-24 10:59
Tror nog att han har hunnit göra en anmälan för längesen...

Permalänk
Medlem

oj, haha

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'