Civilingenjör Datateknik studiedator.

Permalänk
Medlem

Civilingenjör Datateknik studiedator.

Hej Sweclockers, då var det dags att göra en tråd och fråga om råd igen. Jag ska nu om ett par veckor börja studera Civilingenjör inom datateknik på högskolan men jag är extremt kluven i vilken dator jag ska välja att spendera mina nästa 5 år med. Jag har under senare tid att börja snegla mot Macbook air, jag tänkte rabbla upp ett par fördelar jag ser med den.

* Väldigt bra batteritid (12h).
* Den är väldigt lätt att bära runt på.
* Välbyggd, känns inte som att den ska falla isär när man bär runt på den.

- Mac OS, operativsystemet i sig är inte ett problem men jag är väldigt orutinerad på det.
- Fungerar alla program(?), jag vet inte exakt vad vi kommer behöva men här hade tips från andra vart bra.

Jag har väldigt svårt att hitta PC datorer som passar in så bra på kriterierna som just en Macbook Air gör men som sagt, jag vet inte riktigt om man kan ha en Macbook på datateknik för jag vet inte vilka program som kommer behöva köras, kanske köra en Windows 7 virtuellt?

Här är ett par PC datorer jag har kollat på.

http://www.inet.se/produkt/1971605/acer-aspire-v5-573-i5-6gb-...

* Jag hade velat se lite högre batteritid (Min syster har en liknande och den har verkligen inte så lång batteritid).
* Min systers dator läcker som s*te i kanterna på skärmen.

http://www.inet.se/produkt/1971796/asus-s551ln-i7-8gb-1tb-ssh...

* Väldigt mycket sämre batteritid.
* Den väger lite mer men denna punkten väger inte allt för tungt så länge det inte går allt för högt.
* Har bra mycket bättre prestanda än ovanstående.

https://www.komplett.se/asus-zenbook-ux32ln-133-fhd-matt/8089...

* Detta är en värdig tävlande pga bra skärm.
* Låg vikt, hittar ingen information om batteritid.
* Väger väldigt lite.
* Jag har dåliga erfarenheter från Asus bärbara datorer.

Där har jag ett par exempel i alla fall, all hjälp här är trevlig. Jag kikar just nu på 14-16 tum och det är ingen gamingdator jag är ute efter, lite extra prestanda är dock alltid bra att ha. Säg prisklass 10-15k kanske, beror på hur mycket "mer" jag får för de andra pengarna. Den ska gå att arbeta på, koda och så vidare under längre perioder utan att ha tillgång till laddare, bra skärm är ju därför ett väldigt stort bonus och här lackar en Macbook air efter.

Med Vänliga Hälsningar, Pontus Andersson.

Edit:

Jag har hittat en till dator här som verkar väldigt intressant, vad tycker ni?

https://www.komplett.se/lenovo-ideapad-yoga-2-pro-133-qhd/797...

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

På lite dåligt humör, samt vart liknande frågor senaste tiden. Ingen datateknisk Civilingenjör så vitt jag minns.
Min tanke är att om du ska gå något datateknisk. så är "spendera mina nästa 5 år med" en gigantisk tid. Kanke böttre att tänka att du byter om 1-2 år.

Edit:
Ett normalt batteri fungerar inte så bra efter fem år. Så tänk på det också. Vad kostar ett nytt menar jag som t.ex.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Jag går samma utbildning och jag har en macbook air 13" från 2012 som jag är mycket nöjd med.
Som du nämnde så är den extremt portabel och har bra batteritid. Och ja, batteritiden har blivit sämre såhär efter 2 år men den är fortfarande bra. Jag har en SSD i min (alla MBA kanske har det?) vilket gör den väldigt snabb och härlig att arbeta med. Jag stänger aldrig av min utan sluter bara locket och när jag sedan behöver den igen så är den igång på 1-2 sekunder.

Och något som du kommer ha nytta av under utbildningen är hur likt OS X är Unix. Dessutom kommer du ha tillgång till de flesta program du kan tänkas behöva använda under utbildningen via MacPorts (http://www.macports.org/) och även genom Wine för windows-program. Det går också bra att installera både linux och windows vid sidan av OS X ifall du skulle behöva.

Du kommer definitivt kunna använda samma dator under hela utbildningen. Du behöver inte köra några extremt krävande program under utbildningen som en MBA inte klarar om 5 år.

Som en bonus så går det att lira på dom även om spelupplevelsen inte direkt är toppen. Jag har tagit med min till kompisar för att spela Dota 2 till exempel och det går hur bra som helst.

Som jag ser det finns det bara två nackdelar:
Det höga priset är det ena. Man kan inte komma undan billigt helt enkelt. Däremot när jag köpte min så låg MBA på samma pris som en PC med samma specifikationer.
Den andra nackdelen är avsaknaden av HDMI-, DVI- och Ethernet-anslutningar. Det finns självklart adaptrar som man kan köpa och man kan hitta dom ganska billigt men inte av apple då.

EDIT: Kan också lägga till att jag aldrig hade använt Mac eller OS X och jag var lite skeptisk innan men det var mycket lätt att komma igång med och jag blev bara positivt överraskad.

Visa signatur

CPU: i7 930@3,2GHz | MOBO: Rampage III Extreme | RAM: Corsair 6GB Dominator GT 1866MHz CL7 | GPU: ASUS GTX 570 Direct CUII SLI | PSU: Be Quiet Dark Power Pro 1200W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

På lite dåligt humör, samt vart liknande frågor senaste tiden. Ingen datateknisk Civilingenjör så vitt jag minns.
Min tanke är att om du ska gå något datateknisk. så är "spendera mina nästa 5 år med" en gigantisk tid. Kanke böttre att tänka att du byter om 1-2 år.

Edit:
Ett normalt batteri fungerar inte så bra efter fem år. Så tänk på det också. Vad kostar ett nytt menar jag som t.ex.

Jag förstår att det är mycket trådar om det här just nu men det är trots allt en hel del pengar man ska lägga och jag har inte hittat en ordentlig tråd för mitt ändamål och gjorde därför en ny.

Ja det är mycket tid och batteri håller inte alltid så bra men sköter man det på rätt sätt så borde det gå, tack för ditt svar!

Skrivet av qwertyasdabc:

Jag går samma utbildning och jag har en macbook air 13" från 2012 som jag är mycket nöjd med.
Som du nämnde så är den extremt portabel och har bra batteritid. Och ja, batteritiden har blivit sämre såhär efter 2 år men den är fortfarande bra. Jag har en SSD i min (alla MBA kanske har det?) vilket gör den väldigt snabb och härlig att arbeta med. Jag stänger aldrig av min utan sluter bara locket och när jag sedan behöver den igen så är den igång på 1-2 sekunder.

Och något som du kommer ha nytta av under utbildningen är hur likt OS X är Unix. Dessutom kommer du ha tillgång till de flesta program du kan tänkas behöva använda under utbildningen via MacPorts (http://www.macports.org/) och även genom Wine för windows-program. Det går också bra att installera både linux och windows vid sidan av OS X ifall du skulle behöva.

Du kommer definitivt kunna använda samma dator under hela utbildningen. Du behöver inte köra några extremt krävande program under utbildningen som en MBA inte klarar om 5 år.

Som en bonus så går det att lira på dom även om spelupplevelsen inte direkt är toppen. Jag har tagit med min till kompisar för att spela Dota 2 till exempel och det går hur bra som helst.

Som jag ser det finns det bara två nackdelar:
Det höga priset är det ena. Man kan inte komma undan billigt helt enkelt. Däremot när jag köpte min så låg MBA på samma pris som en PC med samma specifikationer.
Den andra nackdelen är avsaknaden av HDMI-, DVI- och Ethernet-anslutningar. Det finns självklart adaptrar som man kan köpa och man kan hitta dom ganska billigt men inte av apple då.

EDIT: Kan också lägga till att jag aldrig hade använt Mac eller OS X och jag var lite skeptisk innan men det var mycket lätt att komma igång med och jag blev bara positivt överraskad.

Intressant. Det centrala i det här för mig är att du faktiskt klarar dig på en macbook air? Det jag är rädd för är ju ifall man skulle behöva göra något så finns det inte program för det till OSX. Vilket operativsystem det är spelar för mig inte så stor roll, det ska vara datorn som passar bäst för ändamålet i slutändan.

Jag lutar väldigt mycket mot Air'en just nu alternativt den Lenovo Yogan jag länkade, verkar riktigt fin!

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Datavetare

OS är ju allt mindre viktigt på en dator, det viktigaste "OS" som existerar på skrivbordet idag heter Internet och nås via valfri webbläsare
Sedan är det inga problem att köra Windows/Linux virtualiserat med Win/Linux/OSX som host (att köra OSX virtualiserat på icke Mac lär bryta mot licenseringen).

MBA är helt klart en väldigt bra laptop, enda klagomålet man kan ha på den idag är att skärmen inte är speciellt konkurrenskraftig något mer. Flera konkurrenter har också rykt upp sig ur budgetträsket och har riktigt bra modeller som är lätta/portabla.

Du kan väga Apple MBA mot Lenovo Yoga & Samsung Series 9 då de två senare också är ultaportabla med hög kvalité men med skärmar som är helt överlägsen MBA.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Att ha en Linux-distribution installerad är alltid en bra idé. De flesta jag känner (går civilingenjör elektroteknik) har det.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Skulle köpt en MBP med retina istället för en Air.

Permalänk
Medlem

Om du väljer en MBA, ta en med 8GB ram och minst 256GB SSD så har du plats att lägga in windows och/eller linux om det behövs.
Glöm inte studentrabatten.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

OS är ju allt mindre viktigt på en dator, det viktigaste "OS" som existerar på skrivbordet idag heter Internet och nås via valfri webbläsare
Sedan är det inga problem att köra Windows/Linux virtualiserat med Win/Linux/OSX som host (att köra OSX virtualiserat på icke Mac lär bryta mot licenseringen).

MBA är helt klart en väldigt bra laptop, enda klagomålet man kan ha på den idag är att skärmen inte är speciellt konkurrenskraftig något mer. Flera konkurrenter har också rykt upp sig ur budgetträsket och har riktigt bra modeller som är lätta/portabla.

Du kan väga Apple MBA mot Lenovo Yoga & Samsung Series 9 då de två senare också är ultaportabla med hög kvalité men med skärmar som är helt överlägsen MBA.

Jag är väldigt inne på Lenovo Yoga, just nu står det mellan Yoga och Air.

Skrivet av RA4W:

Skulle köpt en MBP med retina istället för en Air.

Macbook Pro (retina) kostar väldigt mycket mer och som student är det alltid trevligt att komma undan lite billigare.

Skrivet av Json_81:

Om du väljer en MBA, ta en med 8GB ram och minst 256GB SSD så har du plats att lägga in windows och/eller linux om det behövs.
Glöm inte studentrabatten.

Yes! Detta är en självklarhet, speciellt ram eftersom att det inte går att byta i efterhand. Hårddisk kan man alltid ha portabelt bredvid.

Tack för alla svar, det hjälper. Man får sätta sig ner och fundera nu, väga för och nackdelar. I slutändan tror jag inte man blir missnöjd av Yoga, Air eller någon fin Samsung. Asus hade antagligen fungerat bra med men jag har personligen haft för mycket problem med Asus datorer för att jag ska vilja köpa en sådan.

Edit: Jag kommer ju ha min stora dator med Windows bredvid så kraft/Windows kommer jag ju alltid att ha tillgång till.

Edit två: En nackdel, som någon skrev, är att det inte finns HDMI och allt vad det heter på MacBook air utan att man får köpa till adaptrar till detta. Kanske går att komma över billigt med det är något som kan vara värt att tänka på. En till sak är ju att jag faktiskt har Iphone/iPad så att Air kanske lirar bra med dessa två enheter? Det är mycket att väga mot varandra vit ett datorköp, man kanske är för petig? Flera år med högpresterande desktops har smittat av sig när man ska ha en "simpel" skoldator.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Kör på en MBA, alltid gött ha tillgång till en riktig terminal =). Som student har du säkert 5-10% via Mecenat på nya datorer - alltid något!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Du kan väga Apple MBA mot Lenovo Yoga & Samsung Series 9 då de två senare också är ultaportabla med hög kvalité men med skärmar som är helt överlägsen MBA.

Instämmer i ovanstående och skulle bara vilja tillägga att det finns något billigare varianter av Samsung Series 9 också:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2493828
Den datorn är både tunnare och lättare än MBA, samt har en klart mycket bättre bildskärm.

Permalänk
Medlem

Var ska du studera?

På t.ex. KTH finns det elutagg nästan överallt ( även i föreläsningssalar ) så det behövs inte så galet bra batteritid. Ibland så sitter man i en sal utan så säg att man har 4-6 timmar så kan man lätt klara sig igenom det utan problem.

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska ta en PC, t.ex. Ultrabook, Surface Pro. Du vill ha något lätt och smidigt, minst FullHD, gärna minst 8GB RAM för VMs och annat skoj.

För KTH behövs inte så bra batteritid som 12H, även om det är trevligt, de flesta salar har eluttag vid platserna. Grupprum, biblioteket och andra platser där du kan komma att sitta och plugga har också elkontakter.

Permalänk
Medlem

Ett råd från någon som pluggar IT till en annan , Köp en dator med så HÖGUPPLÖSNING som möjligt med en IPS panel. Se till samt att musplattan och tangentbordet är bekväm

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Jag ska nu om ett par veckor börja studera Civilingenjör inom datateknik på högskolan men jag är extremt kluven i vilken dator jag ska välja att spendera mina nästa 5 år med.

* Väldigt bra batteritid (12h).
* Den är väldigt lätt att bära runt på.
* Välbyggd, känns inte som att den ska falla isär när man bär runt på den.

- Mac OS, operativsystemet i sig är inte ett problem men jag är väldigt orutinerad på det.
- Fungerar alla program(?), jag vet inte exakt vad vi kommer behöva men här hade tips från andra vart bra.

Om du är villig att krångla lite så skulle jag rekommendera att du köper en MacBook Pro vilken du sedan trippel-bootar (sök efter rEFIT för mer info) med Windows, OS X och någon Linux-dist. På det sättet får du bästa möjliga förutsättning för att kunna jobba över flera plattformar. Du skulle kunna köpa en laptop som kommer pre-confad med Windows eller Linux men då kommer du förmodligen ha jätteproblem med att köra OS X på den.

Är OS X ointressant skulle jag kika på Asus ultrabook-sortiment. Många av mina klasskamrater har någon av deras datorer och de verkar väldigt trevliga.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk

Om du BARA ska använda datorn till arbete tycker jag att du ska skaffa en Apple, eftersom att dom är snygga och smala. Om du ska använda datorn till annat också tycker jag att du ska köra på den här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2556551
Fråga: vad gör en datateknik inriktad civilingengör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Instämmer i ovanstående och skulle bara vilja tillägga att det finns något billigare varianter av Samsung Series 9 också:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2493828
Den datorn är både tunnare och lättare än MBA, samt har en klart mycket bättre bildskärm.

Jag tycker att Yogan verkar som en trevligare dator än Samsungen samt att jag får en väldigt högupplöst skärm på Yogan också.

Skrivet av betan:

Jag tycker du ska ta en PC, t.ex. Ultrabook, Surface Pro. Du vill ha något lätt och smidigt, minst FullHD, gärna minst 8GB RAM för VMs och annat skoj.

För KTH behövs inte så bra batteritid som 12H, även om det är trevligt, de flesta salar har eluttag vid platserna. Grupprum, biblioteket och andra platser där du kan komma att sitta och plugga har också elkontakter.

Jag har använt Surface Pro en hel del under Gymnasiet och jag får lite älska men hata känsla över hela systemet. Jag vet inte, det är en väldigt dyr lösning om man ska ta en lite "högre" Surface pro. Helt klart ett bra förslag dock.

Skrivet av nickhe:

Ett råd från någon som pluggar IT till en annan , Köp en dator med så HÖGUPPLÖSNING som möjligt med en IPS panel. Se till samt att musplattan och tangentbordet är bekväm

Här tycker jag att Macbook Pro retina kommer väl till hands. Nu har jag inte suttit med Mac så mycket men de gångerna jag faktiskt har gjort det så är musplattan helt underbar med sina multitasking funktioner och storlek. Jag vet inte hur det ser ut på PC marknaden just nu men jag har alltid tyckt att Mac har fruktansvärt bra pekplattor.

Skrivet av YGLeXz:

Om du är villig att krångla lite så skulle jag rekommendera att du köper en MacBook Pro vilken du sedan trippel-bootar (sök efter rEFIT för mer info) med Windows, OS X och någon Linux-dist. På det sättet får du bästa möjliga förutsättning för att kunna jobba över flera plattformar. Du skulle kunna köpa en laptop som kommer pre-confad med Windows eller Linux men då kommer du förmodligen ha jätteproblem med att köra OS X på den.

Är OS X ointressant skulle jag kika på Asus ultrabook-sortiment. Många av mina klasskamrater har någon av deras datorer och de verkar väldigt trevliga.

Det känns som att Macbook Pro seglar upp som en gedigen tävlande här. Det kostar ju en hel del pengar men efter att ha läst igenom alla förslag så verkar det som att det är ett riktigt bra alternativ. Jag får en fruktansvärt bra skärm, bra batteritid, smidig dator som jag har lite mer hårddiskutrymme på än Airen och den väger fortfarande inte överdrivet mycket.

Just nu kollar jag på.

* Lenovo Yoga 2
* Macbook Air
* Macbook Pro retina (dyrt alternativ)
* Billiga Samsung 9 serier

Jag tycker att YGLeXz alternativ med den trippelbooten var väldigt intressant.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swagger McJagger:

Om du BARA ska använda datorn till arbete tycker jag att du ska skaffa en Apple, eftersom att dom är snygga och smala. Om du ska använda datorn till annat också tycker jag att du ska köra på den här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2556551
Fråga: vad gör en datateknik inriktad civilingengör?

Jag citerar:

Vi lever i en oerhört spännande tid när datatekniken integreras i snart sagt varje del av samhället. Vi är alla användare av datatekniska produkter och tjänster och det är svårt att tänka sig vårt moderna samhälle utan mobiltelefoner, Internet och ABS-bromsar. För användare räcker det att tekniken fungerar (och ser bra ut) men i bakgrunden måste någon planera, utveckla, implementera och underhålla de ofta programvarubaserade systemen. Det är där som huvudfokus är för Datateknikprogrammet nu och i framtiden. Samhället (inklusive industrin) behöver dataingenjörer som har koll på god kvalitet, hög produktivitet och låga kostnader. Men en högre utbildning är så mycket mer än så - personlig utveckling, nyfikenhet och nya idéer är också viktiga delar. Många jobbar inte just med det de lärt sig på Chalmers men en sund bakgrund i teori och problemlösning kan räcka långt i nästan alla områden. Många av er kommer gå vidare till forskning och utveckling och då gäller det att tidigt hitta utmaningar som leder dit. Slutligen finns också övergripande utmaningar för mänskligheten i stort som delproblem inom den globala omställningen till en hållbar utveckling. Tsunamivarningar, klimatsimuleringar och smart energiförsörjning är bara några exempel. Här finns det mycket att göra med datateknik som verktyg och därmed passar utbildningen i datateknik väl in i visionen "Chalmers - för en hållbar framtid".

Man kan göra mycket med en inriktning på Data/IT/Nätverk.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Man kan göra mycket med en inriktning på Data/IT/Nätverk.

Ah, det mesta beror på vilken master man väljer. Ska själv börja på samma linje och skola i höst.

Ontopic-ish: Själv kör jag linux och får minst lika bra batteritid som windows så det kan man ju fundera över

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Just nu kollar jag på.

* Lenovo Yoga 2
* Macbook Air
* Macbook Pro retina (dyrt alternativ)
* Billiga Samsung 9 serier

Jag tycker att YGLeXz alternativ med den trippelbooten var väldigt intressant.

Om inte retina-biten är väldigt avgörande skulle jag nästan satsa på den äldre varianten av MBP (säljs fortfarande av Apple). Då kan du byta delar själv och uppdatera RAM, HDD, osv allt eftersom. Jag tror du kommer kunna komma undan billigare och det finns även potential för att kunna använda samma dator under en längre tid jämfört med en ultrabook med fastlödda komponenter.

Såg förövrigt att du länkade till infon om Data på Chalmers. Välkommen till utbildningen och titta mer än gärna in hos oss på irc.

Server: irc.dtek.se
Kanal: #dtek

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av YGLeXz:

Om inte retina-biten är väldigt avgörande skulle jag nästan satsa på den äldre varianten av MBP (säljs fortfarande av Apple). Då kan du byta delar själv och uppdatera RAM, HDD, osv allt eftersom. Jag tror du kommer kunna komma undan billigare och det finns även potential för att kunna använda samma dator under en längre tid jämfört med en ultrabook med fastlödda komponenter.

Men den äldre 13" har 1280x800 i upplösning som är helt värdelöst t om för surf.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Men den äldre 13" har 1280x800 i upplösning som är helt värdelöst t om för surf.

Well, jag har en MacBook 6.1 och den är inte värdelös Men sure, upplösningen är inget att hänga i julgranen, man får prioritera helt enkelt.

Har man pengarna kan man emellertid köpa sig en max-confad 13". 17 958 SEK så har man en dator som håller måttet en bra tid framöver!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av YGLeXz:

Well, jag har en MacBook 6.1 och den är inte värdelös Men sure, upplösningen är inget att hänga i julgranen, man får prioritera helt enkelt.

Har man pengarna kan man emellertid köpa sig en max-confad 13". 17 958 SEK så har man en dator som håller måttet en bra tid framöver!

Jag måste ställa frågan en sista gång nu. Om jag går ut och köper mig en MacBook Pro, Retina, för 13.995, 256gb SSD, 8GB ram, 2 kärnor I5, Intel Isis Gpu, bra skärm och framförallt Mac OSX så kommer jag att klara mig på den datorn?

För att specificera, kommer jag att kunna köra alla program jag behöver under en Civ Datateknik på mac? Jag kan ju självklart dualboota windows, vilket är ett alternativ jag är inne på, men lättaste hade ju vart om det mesta fungerade på OSX.

Sorry för så upprepande frågor men det är mycket pengar att lägga.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Jag måste ställa frågan en sista gång nu. Om jag går ut och köper mig en MacBook Pro, Retina, för 13.995, 256gb SSD, 8GB ram, 2 kärnor I5, Intel Isis Gpu, bra skärm och framförallt Mac OSX så kommer jag att klara mig på den datorn?

För att specificera, kommer jag att kunna köra alla program jag behöver under en Civ Datateknik på mac? Jag kan ju självklart dualboota windows, vilket är ett alternativ jag är inne på, men lättaste hade ju vart om det mesta fungerade på OSX.

Sorry för så upprepande frågor men det är mycket pengar att lägga.

Du kommer INTE klara dig utan Windows. Du kan emulera eller dual boota, men om du bara vill använda din egna dator (det finns datorsalar med datorer i överflöd för allmän användning) kommer du behöva windows.

Hårdvarumässigt kommer du klara dig utan problem.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av YGLeXz:

Well, jag har en MacBook 6.1 och den är inte värdelös Men sure, upplösningen är inget att hänga i julgranen, man får prioritera helt enkelt.

Jag sa inte att datorn är värdelös, men upplösningen är det. Jag använde själv en 2010'a 13" förr och i övrigt var den väldigt trevlig.

Skrivet av YGLeXz:

Du kommer INTE klara dig utan Windows. Du kan emulera eller dual boota, men om du bara vill använda din egna dator (det finns datorsalar med datorer i överflöd för allmän användning) kommer du behöva windows.

Hårdvarumässigt kommer du klara dig utan problem.

Om inget ändrats sen jag pluggade klarar man sig inte utan linux/unix heller.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Jag måste ställa frågan en sista gång nu. Om jag går ut och köper mig en MacBook Pro, Retina, för 13.995, 256gb SSD, 8GB ram, 2 kärnor I5, Intel Isis Gpu, bra skärm och framförallt Mac OSX så kommer jag att klara mig på den datorn?

För att specificera, kommer jag att kunna köra alla program jag behöver under en Civ Datateknik på mac? Jag kan ju självklart dualboota windows, vilket är ett alternativ jag är inne på, men lättaste hade ju vart om det mesta fungerade på OSX.

Sorry för så upprepande frågor men det är mycket pengar att lägga.

Windows behövs antingen dual boot som du skriver eller virtualisera Windows (inte emulera!).
Tror det bara varit 2 kurser som krävde Windows annars är det unix/Linux som gäller. Har även haft en kurs där det endast fungerade med Linux och inte OSx.

Men ja, du kommer klara dig med en sådan dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YGLeXz:

Du kommer INTE klara dig utan Windows. Du kan emulera eller dual boota, men om du bara vill använda din egna dator (det finns datorsalar med datorer i överflöd för allmän användning) kommer du behöva windows.

Hårdvarumässigt kommer du klara dig utan problem.

Skrivet av Json_81:

Jag sa inte att datorn är värdelös, men upplösningen är det. Jag använde själv en 2010'a 13" förr och i övrigt var den väldigt trevlig.

Om inget ändrats sen jag pluggade klarar man sig inte utan linux/unix heller.

Skrivet av betan:

Windows behövs antingen dual boot som du skriver eller virtualisera Windows (inte emulera!).
Tror det bara varit 2 kurser som krävde Windows annars är det unix/Linux som gäller. Har även haft en kurs där det endast fungerade med Linux och inte OSx.

Men ja, du kommer klara dig med en sådan dator.

En annan fråga angående detta då, hur många operativsystem kan man ha i dualboot systemet på OSX?

Edit: Jag tog min systers macbook air för att testa, mot hennes vilja men det spelade ingen roll ;), och kollade på Dualboot systemet. Det står väldigt mycket om hur man får in Windows där men går det att få in Linux också?

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

En annan fråga angående detta då, hur många operativsystem kan man ha i dualboot systemet på OSX?

Edit: Jag tog min systers macbook air för att testa, mot hennes vilja men det spelade ingen roll ;), och kollade på Dualboot systemet. Det står väldigt mycket om hur man får in Windows där men går det att få in Linux också?

Kanske lite intressant läsning här

Sen så är jag nästan i samma sits. Själv ska jag gå Civ. Datorsäkerhet. Funderar också på en MBP fast med 13",256GB, 16GB RAM. Sen så kan du alltid köra parallels desktop

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Om inget ändrats sen jag pluggade klarar man sig inte utan linux/unix heller.

Det stämmer, men min poäng var att du "måste" köpa en Mac för att kunna köra OS X. Ska du bara ha Linux och Windows fungerar vilken annan dator som helst.

Skrivet av N0iZE:

Kanske lite intressant läsning rEFIT

Precis! Detta var det jag snackade om lite i förbifarten tidigare i tråden.

Skrivet av MuLLvaD3n:

En annan fråga angående detta då, hur många operativsystem kan man ha i dualboot systemet på OSX?

Så många du har plats på hårddisken för, typ.

Skrivet av betan:

Windows behövs antingen dual boot som du skriver eller virtualisera Windows (inte emulera!).

My bad, dåligt ordval. (Emulera != Virtualisera)

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Datavetare

Av egen erfarenhet kan jag säga att köper man en Mac så ska man göra det med inställningen att det är OSX som kommer rulla på maskinen. Visst fungerar Windows, men en av de saker som gör MBP/MBA så trevliga är touchpadden. Under Windows saknas stöd alla avancerade former av "gestures" och saker som "tap-to-grab" fungerar betydligt sämre under Win. Batteritiden är också sämre under Windows samt tangentbordet har lite annorlunda layout på ctrl, alt och super-tangenterna.

Tidigare var inte det någon jättestort nackdel för det fanns ändå inga PC-laptops som hade dessa finesser, men idag så har i alla fall Samsung Serie 9 och Dell XPS (riktigt bra) stöd för "gestures", t.ex. så kan man navigera webbläsaren genom att svepa med tre fingrar (MBA/MBP har samma funktion under OSX). Har inte kört Asus Zenbook och Lenovo Yoga 2 tillräckligt mycket för att uttala mig om hur bra/dåligt "gestures" fungerar där.

Tycker personligen också det är mycket smidigare med virtualiseringen än dual-boot, det positiva här är att det är fullt möjligt att använda OSX, Windows eller Linux som "host" OS (det som kör på HW) och köra de andra som gäster. OSX är kanske det minst effektiva OSet för detta (både KVM och Hyper-V har para-virtualiserade drivers för Win/Linux-gäster vilket ger bättre prestanda i gästerna), men en rMBP med OSX + VirtualBox är ändå långt mer än tillräckligt för det man kan tänkas göra på en utbildning.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer