Permalänk
Avstängd
Skrivet av Silcan:

Kontakta Corsair, där kan du säkerligen få din hjälp.

Observera är att om TS sänder in PSUn till Corsair så kan han få betala både felsökningsavgift och även frakt om det inte visar sig vara defekt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Verkar vara många här inne som vill ha ett nätagg med coilwhine. Undrar alla hade ställt sig om dom satt i samma sits som ts...
Men som vanligt så länge man inte har problem själv så behöver man inte lida.

Permalänk

Samma säljare som sålde nätagget till mig, var den som kontrollerade nätagget. Det finns ingen extra verkstad nånstans. Det finns ingen extra personal som bara arbetar med RMA. Han sa det själv till mig. Jag frågade hur lång tid det kommer ta tills jag får svar och han sa att det beror på hur många kunder de har. Är det en "lätt" dag så kan jag få svar redan samma dag. Han sa att t om att de inte har så mycket att göra nu så jag kommer få svar ganska snabbt.

Det är ni som blir lurade över alla dessa "servicekostnader" som i själva verket inte borde få existera. Man kommer inte med en produkt och påstår att nåt är fel bara för att det är kul. Problemet är dock att så fort man köpt produkten så prioriteras man bort. Hade jag däremot ständigt frågat om produkter så hade jag fått så mycket hjälp jag velat, och de hade ödlsat massor av tid bara för att sälja en vara till mig. Men så fort man köper varan så kommer "personalkostnaden" in i bilden eller hur?

Tagit bort citat
Permalänk
Medlem

Men om flera tillverkare som det i dagsläget godkänner coilwhine som giltigt skäl för rma så skall det väl inte vara några problem att byta ut den direkt i butik...

Permalänk
Skrivet av Swehank88:

Verkar vara många här inne som vill ha ett nätagg med coilwhine. Undrar alla hade ställt sig om dom satt i samma sits som ts...

Tack så mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falconary:

Jag har bara ett råd till dig och det är att ignorera alla självgoda nätmobbare som bara vill hävda sig på din bekostnad - Fokusera ENDAST på sakfrågan.

Du fick en del råd i början av tråden med bl.a. en länk till en annan tråd. Har du kikat i den?

Jag tror att du måste lämna in din dator så Webhallen kan göra en ordentlig bedömning. Du kan möjligen stödja dig på tillägget i 16 § av KKL - om det inte finns tidigare utslag i ARN som fastställer att coilwhine inte är att betraka som ett fel.

Fel på varan

Vad som avses med fel

16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess installation, montering, användning, förvaring och skötsel.

Om inte annat följer av avtalet, skall varan
1. vara ägnad för de ändamål för vilka varor av samma slag i allmänhet används,
2. vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket köparen avsåg att varan skulle användas, om säljaren vid köpet måste ha insett detta särskilda ändamål,
3. stämma överens med den beskrivning som säljaren har lämnat och ha de egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell, och
4. vara förpackad på vanligt eller annars försvarligt sätt, om förpackning behövs för att bevara eller skydda varan.

Varan skall anses felaktig,
1. om den avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket,
2. om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet eller,
3. om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta. Lag (2002:587).

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swehank88:

Har du ens läst tråden?

Att han har coil-whine är tråkigt men att resonera som han gör går helt enkelt inte. Sedan så ska man vara medveten om att alla företag räknar inte coil-whine som en defekt.. Detta verkar TS ha svårt att förstå på samma sätt som han har svårt att förstå att avgiften är där för att det kostar pengar för företaget att felsöka komponenter. TS ska även vara glad att den är fast och inte beräknas per timme.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Vänta nu lite...? Du gnäller på debiteringen och sedan ställer du den frågan? Är du seriös? Debiteringen är vad tiden som du tagit upp kostar för företaget.

Det kan vara så att de återskapade det i en av sina testriggar och det var till den grad att det var störande. Då visade de good-will och du fick ett nytt. Detta verkar inte ha hänt i TS fall.

Skrivet av Falconary:

Samma säljare som sålde nätagget till mig, var den som kontrollerade nätagget. Det finns ingen extra verkstad nånstans. Det finns ingen extra personal som bara arbetar med RMA. Han sa det själv till mig. Jag frågade hur lång tid det kommer ta tills jag får svar och han sa att det beror på hur många kunder de har. Är det en "lätt" dag så kan jag få svar redan samma dag. Han sa att t om att de inte har så mycket att göra nu så jag kommer få svar ganska snabbt.

Det är ni som blir lurade över alla dessa "servicekostnader" som i själva verket inte borde få existera. Man kommer inte med en produkt och påstår att nåt är fel bara för att det är kul. Problemet är dock att så fort man köpt produkten så prioriteras man bort. Hade jag däremot ständigt frågat om produkter så hade jag fått så mycket hjälp jag velat, bara för att sälja en vara till mig. Men så fort man köper varan så kommer "personalkostnaden" in i bilden eller hur?

Det är väl bara fråga efter ett servicedokument där dom i detalj beskriver hur de testat och kommit fram till hur ditt aggregat är helt ok och fungerande, brukar skrämma iväg de flesta firmor som vill ha serviceavgifter..

Permalänk
Avstängd

Som sagt, kontakta Corsair direkt istället !

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag har bara ett råd till dig och det är att ignorera alla självgoda nätmobbare som bara vill hävda sig på din bekostnad - Fokusera ENDAST på sakfrågan.

Du fick en del råd i början av tråden med bl.a. en länk till en annan tråd. Har du kikat i den?

Jag tror att du måste lämna in din dator så Webhallen kan göra en ordentlig bedömning. Du kan möjligen stödja dig på tillägget i 16 § av KKL - om det inte finns tidigare utslag i ARN som fastställer att coilwhine inte är att betraka som ett fel.

Ska ta och kika i tråden nu. Tror dock att jag undviker webhallen än så länge med risk för att råka ut för ännu mer kostnader. Måste dock poängtera att det inte handlar om pengarna för min del, utan det är principsak. Jag frågade dessutom ifall jag kunde ta med datorn eller bevisa på ett annat sätt att jag har coil whine, men det gick inte för deras del. Ljudet måste dyka upp endast i deras testsystem. Det är fel tycker jag eftersom ljud är väldigt känsligt och kan enkelt låta helt annorlunda eller inte höras alls beroende på omgivning och vinkel. Han kanske har ett annat högfrekvent ljud i testrummet som interferar, eller andra frekvenser som medför att ljudet försvinner.

Permalänk

Aja, tråden kan låsas eller ignoreras framöver. Har fått tillräckligt med feedback och tackar alla som deltog i denna underbara diskussion

Permalänk
Medlem

Säkert redan någon som har tagit upp detta i tråden, men av egna erfarenheter med nätagg som lider av coilwhine kan det gå att minska eller få bort helt genom att t.ex. öka/sänka vissa spänningar i bios.

Låter agget lika mycket när datorn är i vila som vid full belastning?

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Falconary:

Kan "coilwhine" fungera? Hur menar du?

ahhh rätta ord fungera / funkar. ja tror du Fattar vad ja menar med det ordet ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Swehank88:

vad jag förstått är inte coilwhine ett "fel"

ponera att just coilwhine är summan 32
grafikkort, nätagg, moderkort, cpu, spänning osv blir en summa blir det 32 så får du ett "fel"
blir summan av vad du har för komponenter 54 så har du igen coilwhine.

är det då fel på nätagget ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd

Det där bör du få nätagget utbytt för. Det låter förjävligt. Jag bytte ett grafikkort via Netonnet pga coilwhine, inte något tjafs öht, dom var riktigt schyssta, kan varmt rekommendera dom, har säkert bytt ut / lämnat tillbaka 10-12 varor i år och dom är lika hjälpsamma varje gång, seglar just nu upp som etta i min värld när det kommer till Service.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av m86s:

har säkert bytt ut / lämnat tillbaka 10-12 varor i år och dom är lika hjälpsamma varje gång

Off topic: Köper du väldigt många varor eller har du endast haft extremt otur?

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem

Har ett AX850 ska sätta min blue mic på den och se vad jag får för resultat. Stör mig inte något särdeles på min men vi har ju alla unik hörsel.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av m86s:

Det där bör du få nätagget utbytt för. Det låter förjävligt. Jag bytte ett grafikkort via Netonnet pga coilwhine, inte något tjafs öht, dom var riktigt schyssta, kan varmt rekommendera dom, har säkert bytt ut / lämnat tillbaka 10-12 varor i år och dom är lika hjälpsamma varje gång, seglar just nu upp som etta i min värld när det kommer till Service.

MVH

Netonnet har sjukt bra service, det kan jag hålla med om. Man har mycket bättre villkor som kund där man får öppna och testa en vara för att se om man är nöjd med den, är man inte det så får man lämna tillbaka den. Webhallen däremot så får man inte ens förpackningen öppnas. Jag har alltid undvikit webhallen sen 2009 då jag köpte ett defekt moderkort, MSI P55 GD-65, och det tog sån jäkla lång tid och massor av tjafs tills jag kunde få pengarna tillbaka. Ska alltid finnas någon skojare som spelar datorexpert och ifrågasätta allt man säger. Ångrar nu att jag köpt nätagget på webhallen

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

vad jag förstått är inte coilwhine ett "fel"

ponera att just coilwhine är summan 32
grafikkort, nätagg, moderkort, cpu, spänning osv blir en summa blir det 32 så får du ett "fel"
blir summan av vad du har för komponenter 54 så har du igen coilwhine.

är det då fel på nätagget ?

PSU´ns uppgift är att förse datorn med el, inte ljud.
Därmed blir det en avvikelse i vad enheten var ämnad för. Den ger dock fortfarande ström så det kör ihop sig.
Dock anser jag att en PSU under inga omständigheter skall ge ljud ifrån sig, oavsett "summa."
Så det är precis som med döda pixlar, man ser bilden men lider ändå av en defekt hos den köpta enheten.
Det hade varit bättre att tillverkarna gjorde en kontroll över hela belastningsregistret, och sålde CW enheterna lite billigare för den som kan tänka sig, att eventuellt dras med oljudet.

Jag tycker synd om TS och alla som får CW enheter, själv är jag skonad från detta(AX 1200) och det är jag tacksam för.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Mr.Borka:

[...]du är slarvig i språket och tycks inte förstå att olika förhållanden påverkar produkten du påstår dig ha problem med. Antagligen gav problemet du beskrev inte något utslag i Webhallens tester, då de inte kör med samma hårdvara som du, likväl finns det inget att göra.[...]

Mr. Borka och flera adra i tråden gör liknande misstag i deras argumentation: En slutkonsument kan inte förväntas känna till tekniska detaljer som att t.ex. coilwhine uppstår vid vissa effektuttag men inte andra. Det kan däremot säljaren förväntas göra, och inom dennes bevisplikt ligger IMO att fråga kunden om hur han/hon använder produkten, och sedan testa med motsvarande setup. Eller mer realistiskt: säga till kunden att ta med hela maskinen. En alltid lika populär bilallegori: om du lämnar in en bil på garantirep för att det läcker in vatten kan ju inte säljaren testa den i torrt klimat och sedan säga att den är felfri. En trasig komponent kan definitivt bara visa sitt fel under vissa betingelser, och det är leverantörens ansvar att bevisa att felen inte dyker upp då. Inget snack om den saken. (Om det gäller de första sex månaderna efter köpet, annars hamnar bevisbördan på kunden.)

Däremot säger jag igen att det skulle bli en bedömningsfråga om det aktuella coilwhinet är att betrakta som ett fel eller ej; det beror ju helt och hållet på vad som utlovats av säljaren. Och där skulle nog TS utmattas långt innan Webhallen. Men du kan ta det till tingsrätten som småmål om du inte vill riskera att förlora mer än din egen tid. Men det är bättre att gå via konsumentvägledaren i kommunen.

Vad gäller det jag sa tidigare om säljarens rätt att ta ut felsökningsavgift, så menade jag att säljaren inte har rätt tlll detta om varan är korrekt. Om den är felaktig så vet jag faktiskt inte hur det ligger till - jag antar att konsumentverket har utarbetat en praxis tillsammans med branschen? Det kan konsumentvägledaren ge svar på.

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

[...]Täcker inte garantin coilwhine så får du köpa ett nytt agg om det inte duger åt dig.

Korrekt, men lagen om ursprungligt fel är dessutom minst lika tillämplig som eventuella frivilliga garantiåtaganden.

Permalänk
Skrivet av Falconary:

[...]Jag frågade dessutom ifall jag kunde ta med datorn eller bevisa på ett annat sätt att jag har coil whine, men det gick inte för deras del. Ljudet måste dyka upp endast i deras testsystem. Det är fel tycker jag eftersom ljud är väldigt känsligt och kan enkelt låta helt annorlunda eller inte höras alls beroende på omgivning och vinkel. Han kanske har ett annat högfrekvent ljud i testrummet som interferar, eller andra frekvenser som medför att ljudet försvinner.

Där har de helt enkelt fel. Om de säger att felet måste uppstå i deras testrigg så bryter de mot lagen, eftersom säkerligen nätagget sålts för användning i ett mycket bredare område (se produktspecen) än deras testrigg.

Permalänk
Medlem

Har du prövat med ett annat moderkort? Eller bett Webhallen att köra deras, hm, testsystem med just ett ASUS-moderkort?
Mig veterligen så är det stora problem särskilt med kombinationen Corsair AX och ASUS-brädor.
Har även noterat detta själv, där det blev ett accepterat återköp, dock inte med just Webhallen i det fallet.

Har inte personligen upplevt problemen med kombinationen Gigabyte och Corsair TX.

Permalänk
Skrivet av peterhjalmarsson:

Där har de helt enkelt fel. Om de säger att felet måste uppstå i deras testrigg så bryter de mot lagen, eftersom säkerligen nätagget sålts för användning i ett mycket bredare område (se produktspecen) än deras testrigg.

Tack för svaren. Hade verkligen haft användning av dina argument tidigare idag när jag hämtade ut nätagget. Det låter verkligen inte klokt att de endast testar produkterna i deras testrigg eftersom nätagget kan inte bara vara tillämpar och användbar i deras testrigg. Corsair utlovar dessutom att nätagget ska vara tyst (Quiet Operation som det står på förpackningen), och det är allt annat än quiet med det irriterande ljudet som är igång hela tiden. Ska verkligen ta och ringa konsumentvägledaren imorgon och se vad som gäller.

Permalänk
Skrivet av Tigerhamster:

Har du prövat med ett annat moderkort? Eller bett Webhallen att köra deras, hm, testsystem med just ett ASUS-moderkort?
Mig veterligen så är det stora problem särskilt med kombinationen Corsair AX och ASUS-brädor.
Har även noterat detta själv, där det blev ett accepterat återköp, dock inte med just Webhallen i det fallet.

Har inte personligen upplevt problemen med kombinationen Gigabyte och Corsair TX.

Har inte möjlighet att testa med ett annat moderkort, och webhallen vet jag inte vad de testade med. Men har ett par vänner med liknande bräda och corsair nätaggregat och de har inga problem alls. Mycket verkar handla om tur/otur.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Falconary:

Problemet är dock att så fort man köpt produkten så prioriteras man bort. Hade jag däremot ständigt frågat om produkter så hade jag fått så mycket hjälp jag velat, och de hade ödlsat massor av tid bara för att sälja en vara till mig. Men så fort man köper varan så kommer "personalkostnaden" in i bilden eller hur?

Grattis, du har listat ut hur ett vinstdrivande företag fungerar.

Så vad menar du? Vill du att de ska börja ta betalt för vägledningen/tipsen innan köpet också eller vill du kanske att personalen inte ska få någon lön, alternativt förlora sina jobb för att företagen inte har råd att ha kvar dem då du inte vill betala för det arbete dem utför?

I min värld är en felsökningsavgift självklar om produkten inte är defekt och "coilwhine" räknas i nio fall av tio inte som en defekt. Du ska vara glad att de endast tar 250 kr för felsökningen, många andra företag (som inte har någon egen serviceavdelning) skickar produkten till leverantören för felsökning och hittar leverantören inga fel så hade du fått betala minst det dubbla i felsökningsavgift och dessutom fraktkostnaden.

Har själv tidigare arbetat med att ta emot elektronikprodukter via RMA och det var knappast ovanligt att det kostade kunden ungefär 600-700 kr i felsökningsavgift om det inte fanns något fel på produkten, och då hade vi dessutom en egen serviceavdelning.

Permalänk
Avstängd

Summa summarum,ts du kan inte tvinga ett företag att visa goodwill så enkelt är det tyvärr.

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Trodde Webhallen var seriösare än så faktiskt. De borde från början bett dig komma in med din dator så de kunde lyssna på din konfiguration. Jag hoppas Webhallens anställda är kompetenta nog att inse att sannolikheten att de kan återksapa coilwhine är låg ifall de bara tar in agget till sitt eget testsystem.

För alla som säger att butiker inte tycker coilwhine är en defekt, butikerna kan tycka vad de vill. Det är vad som enligt lagen kan anses vara en defekt som är viktigt och som har betydelse. Det vore absurt om butikerna fick bestämma vad som var en defekt vara eller inte. Sen kan ju butikerna neka reklamationer trots att lagen anser det vara en defekt, det tyder dock på en oseriös butik.

Permalänk

Vad jag förstår av allt folk i denna tråden med undantag från vissa så litar alla blindt på att verkstäderna gör rätt, det gör dom inte.
Även om coilwhine inte räknas som ett fel så är det ju ett fel eftersom att det stör användandet av produkten. Sen att tillverkaren eller försäljaren inte tycker att det är ett fel är inte direkt ovanligt. Sen kan man ju alltid diskutera "serviceavgiften" hur den är rätt eller fel.