Permalänk

Uppgradering/helt nytt bygge?

God morgon alla pigga!

Står i valet och kvalet att köpa en helt nu dator eller bara uppgradera den nuvarande.

Det jag sitter på nu är:
Asus P8P67 LE
Intel i5 2500k 3.3GHz överklockad (4.3GHz)
2x Corsair Vengeance 1600MHz
Gigabyte 6950 1GB OC
500W Nätagg
120Gb SSD

Då det nu var ett tag sen jag byggde ihop de här så har jag ingen koll alls om vad man "ska" ha just nu.
Antingen om de går att uppgradera de nuvarande eller om de är lika bra att bara köpa allt nytt. Vet inte hur mycket de jag sitter med just nu kan va värt men om jag bestämmer mig för att köpa nytt så får brorsan de här i present när han fyller.

Så är de nått av de här som kan va värt att spara?
De datorn kommer användas till är framför allt bara slösurfning och vanligt användande samt CS. WOW och LOL kommer väl spelas ibland också.

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mackemarcust:

God morgon alla pigga!

Står i valet och kvalet att köpa en helt nu dator eller bara uppgradera den nuvarande.

Det jag sitter på nu är:
Asus P8P67 LE
Intel i5 2500k 3.3GHz överklockad (4.3GHz)
2x Corsair Vengeance 1600MHz
Gigabyte 6950 1GB OC
500W Nätagg
120Gb SSD

Då det nu var ett tag sen jag byggde ihop de här så har jag ingen koll alls om vad man "ska" ha just nu.
Antingen om de går att uppgradera de nuvarande eller om de är lika bra att bara köpa allt nytt. Vet inte hur mycket de jag sitter med just nu kan va värt men om jag bestämmer mig för att köpa nytt så får brorsan de här i present när han fyller.

Så är de nått av de här som kan va värt att spara?
De datorn kommer användas till är framför allt bara slösurfning och vanligt användande samt CS. WOW och LOL kommer väl spelas ibland också.

Tack på förhand!

Ingen mening att bygga ny dator, du har ju redan en bra cpu, SSD och 8?GB ram. OM du vill uppgradera kan du fundera på ett nytt grafikkort. Budget?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

Ingen mening att bygga ny dator, du har ju redan en bra cpu, SSD och 8?GB ram. OM du vill uppgradera kan du fundera på ett nytt grafikkort. Budget?

Japp 8GB ram. Kanske utöka till 16GB? Grafikkort är väl de jag funderar på mest, men som sagt är så långt ifrån insatt i vad som är vettigt atm. Har alltid haft en kärlek till AMD kort men man kanske borde vidga vyerna och kolla lite på Intel kort?

Har ingen direkt budget, men om man säger att jag brukar kolla på delar i "övre mellanklassen"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mackemarcust:

Japp 8GB ram. Kanske utöka till 16GB? Grafikkort är väl de jag funderar på mest, men som sagt är så långt ifrån insatt i vad som är vettigt atm. Har alltid haft en kärlek till AMD kort men man kanske borde vidga vyerna och kolla lite på Intel kort?

Har ingen direkt budget, men om man säger att jag brukar kolla på delar i "övre mellanklassen"

Är ju aldrig fel med mer ram, men slår du inte i taket kommer du inte känna nån skillnad. Antar att du menar Nvidia och inte Intel, din dator klarar av att driva ganska snabba grafikkort utan problem, speciellt nu när cpu:n är överklockad. Känns dock lite meningslöst med ett dyrt kort med tanke på att du endast spelar wow, LoL osv Upplever du att du har låga fps?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Kent:

Är ju aldrig fel med mer ram, men slår du inte i taket kommer du inte känna nån skillnad. Antar att du menar Nvidia och inte Intel, din dator klarar av att driva ganska snabba grafikkort utan problem, speciellt nu när cpu:n är överklockad. Känns dock lite meningslöst med ett dyrt kort med tanke på att du endast spelar wow, LoL osv Upplever du att du har låga fps?

CS och LOL kommer jag ju upp i 144fps, där säger min skärm "stopp". Wow går ju alltid krama ur lite till ur. Ligger på 30-40 i raids.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mackemarcust:

CS och LOL kommer jag ju upp i 144fps, där säger min skärm "stopp". Wow går ju alltid krama ur lite till ur. Ligger på 30-40 i raids.

Aha, du har en 144hz-skärm. Fortfarande lite osäker på din budget..... GTX770 och AMD 280X är ju ganska prisvärda, fast inte nyaste/värsta korten. Ta en titt på swecs prestandaindex, då får du en hum om prestandaskillnaderna.

Visa signatur

Permalänk

Kan försöka hålla priset under 3000kr eller däromkring. Har det någon större betydelse vilket märke man väljer? MSI, Gigabyte, ASUS?
Tycker de gigabyte kortet jag har nu väsnas lagom mycket, sitter 3 lite större fläktar på de. Är de en fördel? Kortet blir ju lite längre och hänger ner i kanten...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mackemarcust:

Kan försöka hålla priset under 3000kr eller däromkring. Har det någon större betydelse vilket märke man väljer? MSI, Gigabyte, ASUS?
Tycker de gigabyte kortet jag har nu väsnas lagom mycket, sitter 3 lite större fläktar på de. Är de en fördel? Kortet blir ju lite längre och hänger ner i kanten...

Kanske det kommer nåt bra erbjudande på ett AMD 290, fördelen med större/flera fläktar är kylförmågan och ofta en lägre ljudnivå, nackdelen är att det dumpas en del värme i chassit. Så länge kortet fpr plats i chassit behöver man inte bry sig om längden, det är även ganska normalt att det hänger lite. Skulle dock inte rekommendera ett 290 med referenskylare.

Sapphire Radeon R9 290 Tri-X har ju en bra kylare och likaså Asus DCUII, Tri-X var väl nere runt 3k för några veckor sedan om jag minns rätt.

Visa signatur

Permalänk

Hej igen , har sökt runt lite och fått möjligheten att köpa ett asus r9 280x 3gb för 1500kr begagnat. Skulle de va ett vettigt köp?

När jag läser om de kortet så rekommenderar dom ett nätaggregat på 600w, jag har ju ett på 500w. Räcker de eller kommer de inte orka driva? När de står "rekommenderas" är de ju ofta en tolkningsfråga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackemarcust:

du kommer få samma problem med nytt grafikkort. det är din processor som är problemet - eller snarare sättet spelet utnyttjar din processor på. vad menar du med raids, 10m, 25m, vilken situation? i värsta fall får jag ~30 (specs i sig) men det är stora aoe-pullar i lfr och jag är en rogue så melee så sämre fps. jag spelar 1080p, ultra, 8x msaa. raidar inte just nu (spelar inte heller, paus till wod är planen) men jag kör 10m och då funkar det ganska bra.

nyckeln till bra prestanda i wow är riktigt hög klockfrekvens på en intel cpu. om du kan få upp den högre så skulle det vara bra (4.3 är ganska dåligt för sandy vad jag förstår) men förvänta dig inga 60 solid i 25m för det kommer inte hända, kanske med wod med nya raid settings och casq, får se.

Skrivet av mackemarcust:

Hej igen , har sökt runt lite och fått möjligheten att köpa ett asus r9 280x 3gb för 1500kr begagnat. Skulle de va ett vettigt köp?

När jag läser om de kortet så rekommenderar dom ett nätaggregat på 600w, jag har ju ett på 500w. Räcker de eller kommer de inte orka driva? När de står "rekommenderas" är de ju ofta en tolkningsfråga...

har kortet suttit i en mining-rigg? i så fall skulle jag inte köpa det. annars är det ett bra pris.

utan att veta vad du har för agg så ska det vara helt ok med 500w. om du har ett sämre (och gammalt) så kan det bli problem.

Skrivet av SweClockers:

Processor Intel Core i7-4960X @ 4,4 GHz

Permalänk

Ang. processorn så planerar jag inte på att överklocka mer, största anledningen är kylningen och att jag vill att allt ska flyta "problemfritt". BIOS har varnat ett fåtal gånger på 3 år för "overclockning failed" men har bara varit att starta om.

FPSen i wow ligger mellan 30-40 i lfr, 10m så är de inga problem.

Va menas med "mining-rigg", de jag fick fram efter en snabb googlesökning var inte mycket som jag förstod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackemarcust:

Ang. processorn så planerar jag inte på att överklocka mer, största anledningen är kylningen och att jag vill att allt ska flyta "problemfritt". BIOS har varnat ett fåtal gånger på 3 år för "overclockning failed" men har bara varit att starta om.

FPSen i wow ligger mellan 30-40 i lfr, 10m så är de inga problem.

Va menas med "mining-rigg", de jag fick fram efter en snabb googlesökning var inte mycket som jag förstod.

cryptocurrency mining. hört talas om bitcoin, litecoin, dogecoin osv? det är vad jag förstår inte längre lönsamt att gräva efter dessa med vanliga datorgrafikkort. just radeon är mycket bättre än geforce på detta, vilket drev upp priserna på dessa kort i taket i usa, och 280x är ett favvokort för folk som gräver efter dessa coins.

det innebär att kortet har körts extremt hårt dygnet runt, alltså inte direkt sparsamt använt.