Permalänk
Medlem

Quadcopter

Har funderat länga och väl (ca 5min) på att bygga en egen quadcopter fpv (First person view)
Finns att köpa RTF (Ready to fly) men för att få den utrustningen jag vill ha så blir dom väldigt dyra (ca 12000:-)
plus att jag inte får nöjet att bygga en egen.
Jag är nybörjare i RC världen, så först köpte jag en billig helikopter med kamera för att se hur det blev, fungerade och om jag hade intresset, det hade jag tydligen.
Tanken är att börja "smått" för att sedan kunna utveckla quaden till en fullfjädrad fpv.
Det är en djungel med motorer, escar, fc och propellrar men det är bara att beställa och sedan försöka få den att flyga. Mycket tid på att läsa om olika setup´s och om motorer, men kom fram till att man inte kan stirra sig blind på siffror utan måste prova sig fram.
Finns väldigt mycket sidor här ute på internet som säljer RC delar.
Jag valde Hobbyking.com, för jag tyckte dom hade mycket delar och prisvärda.
Vissa delar som jag hade svårt att bestämma mig för beställde jag på Rcflight.se som ligger i Skövde (skönt med en riktig butik om det skulle bli akut)

Från hobbyking:
* Multiwii pro - FC, flight Control, liten "dator" som ett styrkort med ingångar och utgångar.
* Turnigy plush 30 Amp - Speed controller, dessa gör om DC (Batteri) till AC (Motorer), styr hastigheten på motorerna.
* Hobbyking X580 Glass Fiber Quadcopter Frame - Ramen där allt ska monteras.
* Turnigy 5000mAh 3S 20C - Batteri

Från rcflight
* WFly WFT07 2.4 GHz 7-kanaler - Handenheten för att styra allt.
* EMax GT 2215/10 1100kv - Motorer
* EMax CF propeller 10x4.7 CW+CCW SF - Propeller så att vi får lyftkraft.

Framtiden:
* Gimbal, kamera fäste.
* Kamera, lutar åt en gopro kamera

Hoppas ni blivit intresserade och följer projektet tills det flyger

Jag fick delarna från rcflight och väntar fortfarande på hobbyking.
Fortsättning följer.........

*EDIT 140726* Tyvärr han jag inte få paketet från hobbyking innan helgen, det anlände till malmö i fredags förmiddag, så det var lite surt att åka hem i fredags med vetskapen att mina delar ligger där någonstans i mörkret alldeles ensamma i någon stor hall med massa andra paket som den aldrig träffat innan

*EDIT 140730* ÄNTLIGEN, var och hämtade paketet idag från Hobbyking. Satte genast igång och skruvade ihop ramen och började leka med Multiwii´n, har gjort lite grund inställningar och tro det eller ej, men fått igång gps med waypoints. Kan plotta upp en runda som den ska flyga (i teorin). Upp till bevis sen när allt ska monteras ihop och provflygas. Men det positiva är att jag får värden från alla sensorer + gps med rätt position.
Fortsättning följer.

*Edit 140808* Har varit iväg och jobbat så det har inte blivit så mycket byggande. Asus_84 löste mitt problem med multiwii'n under tiden. Med fw 2.3 så fungerade sensorerna och gps'en men inte mottagaren och sändaren, gav inga värden när man ryckte i spakarna, bytte till fw 2.2 då fungerade mottagaren men inte sensorerna och gps'en, jämrförde config.h filerna och tog bort lite rader i fw 2.3 som definerade speciella mottagare. Så nu fungerar det också. Men jag fick chansen att åka förbi Rcflight i Skövde, och det var lärande att prata direkt med folk som har kunskap. Tydligen (olika skolor) så har jag köpt stora motorer och risken finns att coptern blir hetsig och lite svår att flyga. Köpte lite mindre props 9x47 så kanske det blir lite lugnare innan man lastar på den så den blir tyngre, passade även på att köpa lite diverse kablar nylon distanser och ett strömfördelnings kort. Så igår när jag kom hem så blev det att löda det som kan tänkas behövas löda. Nu börjar det likna nånting. Ska inhandla lite mer grejjer, kardborreband och fler distanser för om strömfördelningskortet stör fc'en så måste dom längre isär. Vi får se hur det går.

*Edit 140809* Pillade lite igår kväll med att sätta ihop det sista, motorer, props och lite fastsättning av diverse kablage. Eftersom jag blir 2,5 år gammal när jag håller på med sånt här så var jag bara tvungen att testflyga lite i natt, bäcksvart ute och så klart kan ni gissa hur det gick (inte så dåligt som ni kanske tror) men jag fegade ur när den lyfte och den välte ner i singeln på gården (prop #1 av!)
Pratade med Asus_84 om trimning, inställningar etc etc i morse och ivrig som jag är, på med kolfiber prop'sen och trimma, kalibrera. Iväg på stycket för att ha lite fritt spelrum (och vall), tröck upp throttle och den flög! fast den ville flyga åt ett annat håll så den hoovrade inte precis som jag ville
Kunde landa men fastnade med landningsstället så ena motorn slog i marken, men allt såg ut att vara helt.
Pratade med Asus_84 igen, då kommer han på idén med att knyta fast ett snöre och fästa i marken, gjort och sagt (ivrig som jag är) märkte innan jag försökte lyfta att den ville dra lite framåt och åt vänster så jag försökte trimma in det så gott jag kunde och när jag var nöjd så full gas (inte bokstavligen), med den
påföljden att den lyfter, spänner snöret och tippar neråt, så den landar på samma motor igen som innan och motorfästet går av! sen slutar resan med coptern platt på rygg...
Inget ont som inte har något gott med sig, jag har lärt mig en hel del
1. Plast prop kan gå av vid för stark lutning mot mark.
2. Om coptern lyfter, var inte säker på att du kan flyga för det.
3. Hitta en starkare "platta" för motorfästet.
4. Kolfiber prop tycker inte om sten.
5. Kan du inte flyga och ska flyga för första gången (innan allt är intrimmat) så hitta en tennishall eller en arena med tak som du kan låna en stund.

Nu blir det att inhandla lite mer grejjer...

*Edit 140827*
Nu så, det var lite jobb och annat som kom i mellan min nya hobby, men ikväll har vi hunnit leka lite igen
Förra gången slutade i krash. Då var inte tankarna goda om detta projekt, men efter inhandlande av delar, egen tillverkning och funderingar så har jag äntligen lyckats (vad delmålet var iaf). Ny inköpta prop'ar från rcflight, ny tillverkade motorfästen av mig själv, inhandlad blåtand (kan se vad som händer med coptern i telefonen) och en ny genomgång med hur/vad/när/ med kalibrering så idag FLÖG jag för första gången =).
Gick väldigt bra (tycker jag själv) men jag hade missplacerat batteriet lite för långt "bak" så den ville flyga sakta bakåt, men ändock så kunde jag flyga i ca 10min (kanske närmre 8min). Vid landningen gick det mindre bra, för den välte... resultat = skadad prop... igen...
Men inget ont som inte har något gott med sig. Nu har jag placerat batteriet närmre CoG (center of gravity) och upptäckte också under test flygningen att det är VÄLDIGT svårt att orientera coptern när hjärtat slår i 180 och den är 15m upp i luften. Min lösning på det blev lite dioder i plexiglaset (lexan), tror det kommer fungera fint vid mörker/skymning, men dagsljus så kanske man måste hitta på en annan lösning, idéer någon?
Tyvärr blev det ingen filmning vid denna testrundan heller, men den som väntar på något gott...

Fortsättning följer...

*Edit 141006*
Lite filmer...
Test flygning och krash...
http://youtu.be/IWWXjSSa0SQ
http://youtu.be/fxKrgumOomU

*Edit 150306*
Projektet har stannat av till och från, har bara haft korta stunder att hålla på.
Men nu har det hänt lite iaf. Lite fattigare lite rikare på erfarenheter och delar.
Skriver inte så mycket nu men lägger upp lite bilder.

Lite bilder, dålig telefon kamera.

Quadcopter

Permalänk
Medlem

Fett, hur avancerad kommer denna bli? kommer det finnas liknande funktion som tex DJI's produkter?

Vad är beräknat att hela bygget kommer att kosta? ^^

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

Tanken är att den ska matcha dji's funktioner. Tänkte inte lägga ner någon ernergi just nu på att den ska flyga efter way Points, men det kanske kommer.
Priset ligger just nu på ca 4500:- pga av att jag inte hade nånting, inga batterier, laddare och ingen sändare. Bara dom grejjerna ligger på ca 2000:-
Slutpris ca 7000:- beroende på kamera och hur fort jag kan lära mig att flyga utan att krascha.

Permalänk
Medlem

Har också funderat på knåpa ihop en RC quadcopter, Har lekt runt lite med en Parrot AR. Tanken var att styra den via en dator med joystick (eller GPS plotting) och en WiFi antenn för att få runt 2-3km videoräckvidd. Dock är Parrot AR väldigt lätt, vinglig och batteritiden är usel.

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToyBear:

Har också funderat på knåpa ihop en RC quadcopter, Har lekt runt lite med en Parrot AR. Tanken var att styra den via en dator med joystick (eller GPS plotting) och en WiFi antenn för att få runt 2-3km videoräckvidd. Dock är Parrot AR väldigt lätt, vinglig och batteritiden är usel.

Bra sak med att plocka ihop en själv, får man välja vad man prioriterar och vad man kan göra avslag på.

Permalänk
Inaktiv

Kommer du ha några reglersystem för att balansera quadcoptern? Det gör styrning väldigt mycket enklare (och roligare)

Skall du ha det kommer det däremot att krävas accelerometer || gyroskop!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Kommer du ha några reglersystem för att balansera quadcoptern? Det gör styrning väldigt mycket enklare (och roligare)

Skall du ha det kommer det däremot att krävas accelerometer || gyroskop!

Reglersystemen är inbyggda i multiwii pro och kommer att användas, även gps för rtl funktion.
Det är tanken iaf

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av konke:

Reglersystemen är inbyggda i multiwii pro och kommer att användas, även gps för rtl funktion.
Det är tanken iaf

Har svårt att se hur det skulle fungera då din Multiwii inte känner till systemets parametrar (såsom hur motorerna beter sig, hur de är placerade, vad mojen väger etc.). Men detta kanske går att ställa in eller så

Permalänk
Medlem

Intressant. Skall helt klart följas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Har svårt att se hur det skulle fungera då din Multiwii inte känner till systemets parametrar (såsom hur motorerna beter sig, hur de är placerade, vad mojen väger etc.). Men detta kanske går att ställa in eller så

Enkelt förklarat.
Signalen från motorn går via en "esc" (speed controller) till multiwii´n som man kan programmera näst intill till vad som hellst, däri också settings för hur många motorer du har, hur stort batteri etc etc. Esc´en mäter värden från motorn och skickar till multiwii´n.
Vikten på coptern ändrar egentligen bara vilka motorer och propellrar du köper, tyngre copter så måste du ha mer lyftkraft.
Då min beräknade vikt hamnar på 1275g (utan gimball och kamera) så behöver jag 765g thrust per motor.
Beräknad slutvikt ca 1500g, då behöver jag 900g thrust per motor.
Så det är bara leta upp en motor och propeller som kan leverera den lyftkraften.
Eftersom jag vill vara på säkra sidan (mer är alltid bättre) tog jag motorera och props som klarar 1100g thrust/motor.
Sen får vi se om jag kan laborera lite med olika propellrar för att få ner strömförbrukningen och förlänge flygtid utan förlorad lyftkraft.

Jag hoppas att det fungerar

Permalänk
Medlem

Custom paintjob på grejerna och jag ger det en femma om den flyger utan att krascha!

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andiders:

Custom paintjob på grejerna och jag ger det en femma om den flyger utan att krascha!

Mycket kan folk anklaga mig för, men aldrig målare
Ska försöka att visa att den inte krashar.

Permalänk

Skall bli intressant att få se det slutgiltiga resultatet samt vad slutsumman blev, jag är själv sugen på att bygga en egen (DJI Phantom i all ära) men vill ha en lite mer PRO i utseendet och lättare att uppgradera!

Visa signatur

Silverstone TJ08-E, Corsair AX860i, Asus Maximus IV Gene-z, i5 3570K @ 4.7GHz, MSI GTX 680, Corsair Vengeance LP 16GB, Samsung 830 256GB, Intel 510 120GB Asus Xonar STX custom Dirvers,
allt vattenkylt med TYST som prio1
Länk

Permalänk
Medlem
Skrivet av konke:

Mycket kan folk anklaga mig för, men aldrig målare
Ska försöka att visa att den inte krashar.

Skicka Skalet till mig så löser jag de

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem

Kommer följas!
Köpte nyligen en liten Hubsan X4 och den är sjukt kul att flyga med, nu när det har varit lugnt på jobbet så har man kikat på FPV Videos och blir ju bra jävla sugen på att bygga en riktig quadcopter och flyga med fpv goggles

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Kommer följas!
Köpte nyligen en liten Hubsan X4 och den är sjukt kul att flyga med, nu när det har varit lugnt på jobbet så har man kikat på FPV Videos och blir ju bra jävla sugen på att bygga en riktig quadcopter och flyga med fpv goggles

I efterhand så kanske man skulle ha börjat med en sån, så man får känslan av en quad.
Men men, får se hur det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av konke:

Har funderat länga och väl (ca 5min) på att bygga en egen quadcopter fpv (First person view)
Finns att köpa RTF (Ready to fly) men för att få den utrustningen jag vill ha så blir dom väldigt dyra (ca 12000:-)
plus att jag inte får nöjet att bygga en egen.
Jag är nybörjare i RC världen, så först köpte jag en billig helikopter med kamera för att se hur det blev, fungerade och om jag hade intresset, det hade jag tydligen.
Tanken är att börja "smått" för att sedan kunna utveckla quaden till en fullfjädrad fpv.
Det är en djungel med motorer, escar, fc och propellrar men det är bara att beställa och sedan försöka få den att flyga. Mycket tid på att läsa om olika setup´s och om motorer, men kom fram till att man inte kan stirra sig blind på siffror utan måste prova sig fram.
Finns väldigt mycket sidor här ute på internet som säljer RC delar.
Jag valde Hobbyking.com, för jag tyckte dom hade mycket delar och prisvärda.
Vissa delar som jag hade svårt att bestämma mig för beställde jag på Rcflight.se som ligger i Skövde (skönt med en riktig butik om det skulle bli akut)

Från hobbyking:
* Multiwii pro - FC, flight Control, liten "dator" som ett styrkort med ingångar och utgångar.
* Turnigy plush 30 Amp - Speed controller, dessa gör om DC (Batteri) till AC (Motorer), styr hastigheten på motorerna.
* Hobbyking X580 Glass Fiber Quadcopter Frame - Ramen där allt ska monteras.
* Turnigy 5000mAh 3S 20C - Batteri

Från rcflight
* WFly WFT07 2.4 GHz 7-kanaler - Handenheten för att styra allt.
* EMax GT 2215/10 1100kv - Motorer
* EMax CF propeller 10x4.7 CW+CCW SF - Propeller så att vi får lyftkraft.

Framtiden:
* Gimbal, kamera fäste.
* Kamera, lutar åt en gopro kamera

Hoppas ni blivit intresserade och följer projektet tills det flyger

Jag fick delarna från rcflight och väntar fortfarande på hobbyking.
Fortsättning följer.........

Lite bilder, dålig telefon kamera.

Quadcopter

För säkerhets skull Antar mottagare kom med sändare eftersom du inte listat en separat?

Köp reservdelar till x580:n och extra propellrar eller egentligen till allt (behövs förr eller senare och det är roligare att ha dem hemma färdigt) Kom ihåg att Hobbyking ofta har billiga priser men kvaliten varierar också väldigt mycket...Mao en halvdålig ladning kan innebära haveri för att delar inte håller.

Skall du ha glasögon eller skärm till fpv eller enbart tänkt flyga inom synhåll och filma på samma gång (i detta fall utan att se vad kameran visar)?

Kanske börja med ett Fatshark paket som innehåller liten kamera+sändare samt glasögon och mottagare? du kan koppla en DVR till glasögonen för att spara film. Kanske inte riktigt lika bra kvalitet som GoPro men får mycket mera utrustning som du antagligen ändå kommer att införskaffa. I detta fall behöver du ingen gimbal och kamera som kanske sparar dej lite batteriförbrukning. Observera att det finns lite olika upplösning på glasögonen. Jag tycker detta är en bättre startlösning än gopro, gimbal, etc.

Ifall du enbart tänkt filma finns det också andra alternativ än GoPro som dessutom är klart billigare, t.ex ilook+ (den bättre som har full hd) som har inyggd sändare dock osäker på om den passar den gimbal du köpt. Köp denna från kina rakt av, klart billigare!

Sist men inte minst, flyg först utan kameror eller annat, lär dej flyga den!

Lycka till med en hhobby som är helt suverän!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp0de:

För säkerhets skull Antar mottagare kom med sändare eftersom du inte listat en separat?

Köp reservdelar till x580:n och extra propellrar eller egentligen till allt (behövs förr eller senare och det är roligare att ha dem hemma färdigt) Kom ihåg att Hobbyking ofta har billiga priser men kvaliten varierar också väldigt mycket...Mao en halvdålig ladning kan innebära haveri för att delar inte håller.

Skall du ha glasögon eller skärm till fpv eller enbart tänkt flyga inom synhåll och filma på samma gång (i detta fall utan att se vad kameran visar)?

Kanske börja med ett Fatshark paket som innehåller liten kamera+sändare samt glasögon och mottagare? du kan koppla en DVR till glasögonen för att spara film. Kanske inte riktigt lika bra kvalitet som GoPro men får mycket mera utrustning som du antagligen ändå kommer att införskaffa. I detta fall behöver du ingen gimbal och kamera som kanske sparar dej lite batteriförbrukning. Observera att det finns lite olika upplösning på glasögonen. Jag tycker detta är en bättre startlösning än gopro, gimbal, etc.

Ifall du enbart tänkt filma finns det också andra alternativ än GoPro som dessutom är klart billigare, t.ex ilook+ (den bättre som har full hd) som har inyggd sändare dock osäker på om den passar den gimbal du köpt. Köp denna från kina rakt av, klart billigare!

Mottagare och sändare i ett paket
FPV är inte helt färdigtänkt ännu, så där är jag öppen för ideér, har väl en grund tanke att kunna se vad kameran ser live och sedan kunna starta filmning eller ta bilder, men det får tiden utvisa.
Jag har inte köpt någon gimball ännu så jag har inte låst mig vid nånting ännu. Men ilook'en låter spännande, får vi kolla in på.
Men som du också säger, ska först få den fungerande och kunna flyga, får sen fundera ut allt med kringutrustningen, är också sugen på "follow me" funktion, men men, tiden får utvisa vad det blir.

Hade tänkt meka lite igår men var helt slut efter att ha tagit in halmen så det blev direkt i säng, hoppas jag hinner leka lite i helgen.

Permalänk
Inaktiv

Mer sånt här! Håller själv på att bygga en

Permalänk
Medlem

tipsa om en sida http://rcexplorer.se/ - grym svensk snubbe

skulle själv vilja ha en liknande, tror dock jag inte orkar pilla ihop ett eget

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hurrai:

tipsa om en sida http://rcexplorer.se/ - grym svensk snubbe

skulle själv vilja ha en liknande, tror dock jag inte orkar pilla ihop ett eget

Cool sida, lite tips och tricks.

Klart du orkar, det är inte jobbigt fysiskt och det är träning för det mentala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp0de:

Har du någon erfarenhet från fatshark?
Blir lite tveksam till deras billiga paket när man kollar på div youtubeklipp.

Är det någon som prova SJ4000 i stället för gopro? Den är sjukt mycket billigare och vad jag har hört ska den vara likvärdig med gopro.

Konke. Se till att sluta jobba och åk hem och prova den nya sketchen. PRIORITERA!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Är det någon som prova SJ4000 i stället för gopro? Den är sjukt mycket billigare och vad jag har hört ska den vara likvärdig med gopro.

Konke. Se till att sluta jobba och åk hem och prova den nya sketchen. PRIORITERA!

Finns några olika modeller på Fashark med olika upplösning. det du ser i glasögonen är inte nödvändigtvis detsamma som du spelar in, det beror helt och håller på din setup. Finns flera andra märken också t.ex Boscam och Zeiss för att nämna två.

rekommenderar även att läsa lite på ett större forum som t.ex. RC groups forum. Finns mcyket info där om vad man kan använda och vad som rekommenderas!

Har tyvärr ingen erfarenhet av kameran du länkade till, aldrig hört om den. Dock betyder det inte så mycket, finns en uppsjö av sådan utrustning unde rolika namn som säkert är ganska ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp0de:

Finns några olika modeller på Fashark med olika upplösning. det du ser i glasögonen är inte nödvändigtvis detsamma som du spelar in, det beror helt och håller på din setup. Finns flera andra märken också t.ex Boscam och Zeiss för att nämna två.

rekommenderar även att läsa lite på ett större forum som t.ex. RC groups forum. Finns mcyket info där om vad man kan använda och vad som rekommenderas!

Har tyvärr ingen erfarenhet av kameran du länkade till, aldrig hört om den. Dock betyder det inte så mycket, finns en uppsjö av sådan utrustning unde rolika namn som säkert är ganska ok.

Ok. Själv är jag rätt ointresserad av att spela in men FPV kan ju vara kul.
Jag och konke drar lite gemensamma lärdommar, Jag med flyg för tillfället och konke med quad.

Permalänk
Medlem

Ju mer kraft i såsom motorer och ECS ju svårare blir det att lära sig att flyga, en hint bara när du trycker på gasreglaget
Byggde en liknande quadcopter med likadan frame, ruskigt lätt att landa med den tycker jag.

Som sagt, börja inte med kamera och sådant på, för du kommer garanterat krascha i början, men när du väl fått upp den i luften så är det ganska enkelt. Ett tips är att inte snåla med gasen när du ska lyfta, om du har en obalanserad body eller om FC:n eller ESC:ena inte är kalibrerade så kommer den bara att välta, så ordentligt med gas, ca 50% så den lyfter, sedan är det bara att slägga efter och börja leka.

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiCkArN:

Ju mer kraft i såsom motorer och ECS ju svårare blir det att lära sig att flyga, en hint bara när du trycker på gasreglaget
Byggde en liknande quadcopter med likadan frame, ruskigt lätt att landa med den tycker jag.

Som sagt, börja inte med kamera och sådant på, för du kommer garanterat krascha i början, men när du väl fått upp den i luften så är det ganska enkelt. Ett tips är att inte snåla med gasen när du ska lyfta, om du har en obalanserad body eller om FC:n eller ESC:ena inte är kalibrerade så kommer den bara att välta, så ordentligt med gas, ca 50% så den lyfter, sedan är det bara att slägga efter och börja leka.

Svårt att balansera frame'en tycker jag, kan inte mer än att försöka sätta allt i mitten och sedan symetriskt sånt som inte får plats i mitten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Ok. Själv är jag rätt ointresserad av att spela in men FPV kan ju vara kul.
Jag och konke drar lite gemensamma lärdommar, Jag med flyg för tillfället och konke med quad.

Klart man måste filma, ser inget annat användnings område för en sådan maskin....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Jag måste jobba och ta mitt ansvar så att sådana som du kan ha semester....

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Mer sånt här! Håller själv på att bygga en

Vad har du för setup?

Permalänk
Medlem
Skrivet av konke:

Svårt att balansera frame'en tycker jag, kan inte mer än att försöka sätta allt i mitten och sedan symetriskt sånt som inte får plats i mitten...

Bara hänga den i ett snöre och sedan balansera den därifrån..inte det viktigaste att balansera frame:en i början men blir ju förstås lättare att lära sig flyga.

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB