Bygglogg: Retro RaspberryPi Musicbox

Permalänk
Medlem

Bygglogg: Retro RaspberryPi Musicbox

Hej alla!

Jag gick och strosade på en loppis och lyckades hitta denna gamla radio för 200 riksdaler. Samtidigt drog jag mig till minnes att jag har en Raspberry Pi som agerar en trist webbserver. Så varför inte skrota webbservern och bygga om denna gamla radio till en nätverkshögtalare?

Radion heter 271 Skiffle och är tillverkad av Centrum_Radio
Tyvärr har jag inte lyckats hitta något tillverkningsår. Det skulle vara kul att veta. Ska nog slå en pling till något radiomuseum och fråga.

Lägger upp lite bilder på hur radion såg ut innan demonteringen.
Hinner inte lägga upp några demonteringsbilder ikväll men de kommer!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact | Intel i9-12900K | ASUS PRIME Z690-P | ASUS RTX 3080Ti | Kingston FURY DDR4 3600MHz 32GB | Cooler Master ML240L | Cooler Master MWE Gold 850W | Acer Predator XB271HU | Corsair Virtuoso | Logitech Superlight X PRO

Permalänk
Medlem

Uppdatering 1

Tanken är att slita ut innanmätet på radion men behålla hela utsidan som den är. Alltså ingen förskräcklig LCD-display i 256 bappiljarder färger. Usch!
Jag vill kunna använda de ordinarie rattarna för att kontrollera volym, diskant och bas. I övrigt kan den vara helt headless och sedan styras via nätverksuppspelning som t.ex. AirPlay eller via ett webinterface. Jag tänkte använda mig utav Pimusicbox

För att kunna åstadkomma det så är min plan att införskaffa följande högtalare: Creative T20 Series II

Varför just dom högtalarna?
För det första har jag personlig erfarenhet av dom så jag vet att dom låter bra! Dessutom så har de ställbara reglage för just volym, bas och diskant. Något som jag förhoppningsvis kan styra om till radions ordinarie rattar. Högtalarna ser ut såhär på insidan:

Förhoppningsvis kan jag plocka fram lödpennan och flytta dessa reglage för att passa de ordinarie rattarna på radion.

That's it for now. Har påbörjat demonteringen av radion. De bilderna kommer lite senare.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact | Intel i9-12900K | ASUS PRIME Z690-P | ASUS RTX 3080Ti | Kingston FURY DDR4 3600MHz 32GB | Cooler Master ML240L | Cooler Master MWE Gold 850W | Acer Predator XB271HU | Corsair Virtuoso | Logitech Superlight X PRO

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att följa!

Påbörjade något liknande för ett tag sedan men efter jag köpt radion (från 50talet) och skulle ta isär den så smälte mitt hjärta och klarade inte av att demontera något som någon lagt så mycket tid och arbete för att bygga ihop. Så nu står den bara i bokhyllan och tar plats

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romoes:

Ska bli spännande att följa!

Påbörjade något liknande för ett tag sedan men efter jag köpt radion (från 50talet) och skulle ta isär den så smälte mitt hjärta och klarade inte av att demontera något som någon lagt så mycket tid och arbete för att bygga ihop. Så nu står den bara i bokhyllan och tar plats

Hehe, jo. Jag stod inför samma dilemma. Jag vet inte exakt när denna radio är byggd men den verkar vara rejält gammal. Efter att ha läst diverse radioforum så blev jag ganska avskräckt att försöka hålla radion vid liv. Dessutom var det enbart FM bandet som fungerade. Långvåg och mellanvåg gick inte alls. Så det kändes ganska befogat att ta isär den

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact | Intel i9-12900K | ASUS PRIME Z690-P | ASUS RTX 3080Ti | Kingston FURY DDR4 3600MHz 32GB | Cooler Master ML240L | Cooler Master MWE Gold 850W | Acer Predator XB271HU | Corsair Virtuoso | Logitech Superlight X PRO

Permalänk
Avstängd

Det här ska följas, glöm inte att uppdatera !

Permalänk
Medlem

Uppdatering 2

Innan demontering

Baksidan bortplockad visar komponenterna!

Då kör vi då?

Råttboet på underisdan.

Vilket hantverk!!

"Skalet"

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact | Intel i9-12900K | ASUS PRIME Z690-P | ASUS RTX 3080Ti | Kingston FURY DDR4 3600MHz 32GB | Cooler Master ML240L | Cooler Master MWE Gold 850W | Acer Predator XB271HU | Corsair Virtuoso | Logitech Superlight X PRO

Permalänk
Hedersmedlem

Det står inte några årtal eller datum på någon komponent?

Coolt att se gamla elektronrör.

Permalänk
Medlem

Uppdatering 3

Dags att rengöra knapparna och reglagen.

Före!

Efter!

Putsar glaset lite.

Skissar och mäter! Kan bli lite tight med de högtalarna jag hade tänkt. Som tur är så har systern exakt de högtalarna så jag kan testa innan jag köper något.

Testar att placera Raspberryn på lite olika platser.

Ny uppdatering kommer inom kort!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact | Intel i9-12900K | ASUS PRIME Z690-P | ASUS RTX 3080Ti | Kingston FURY DDR4 3600MHz 32GB | Cooler Master ML240L | Cooler Master MWE Gold 850W | Acer Predator XB271HU | Corsair Virtuoso | Logitech Superlight X PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Det står inte några årtal eller datum på någon komponent?

Nä, inte vad jag har kunnat hitta ännu. Får nog leta lite till.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact | Intel i9-12900K | ASUS PRIME Z690-P | ASUS RTX 3080Ti | Kingston FURY DDR4 3600MHz 32GB | Cooler Master ML240L | Cooler Master MWE Gold 850W | Acer Predator XB271HU | Corsair Virtuoso | Logitech Superlight X PRO

Permalänk
Medlem

Verkar bli lite tajt att få plats med PIn

Permalänk
Medlem

Kul projekt!
Har haft idéer på att bygga någon dator-radio-stereo sak själv, men inte byggt något ännu.
Kanske får inspiration när ditt bygge tar fart
Förr såg man en hel del projekt på Mini-ITX, men små enkortsdatorer som Raspberry Pi ger ju faktiskt nya möjligheter att bygga något litet.

Till min andra dator så har jag ett par Creative Inspire T10. Gav 299kr för dem.
Tycker att de är rätt så bra i förhållande till de relativt låga priset.
På jobbet har jag ett par högtalare som bara kostade runt 200kr, men så är de mycket sämre också.
En fördel med T10, förutom priset, är att de har bara 2 rattar, vilket är samma antal som du har på din gamla radio.

Annars såg jag på Kjell att de hade T40 för 699kr, men det verkar vara värre med lagersaldot. Kanske att de slutat ta in de och att det finns kvar i listan så länge de finns kvar i någon butik. Annars hade det inte varit mycket dyrare än T20.
Sen är det klart att om man har utrymmesbrist så blir det väl inte lättare av att ta ännu större högtalare.
(De har 1 extra element per högtalare)

Permalänk
Medlem

Trevligt projekt! Jag funderar på något liknande, men det skall bli spännande att se hur du löser det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jomoteph:

Jag vill kunna använda de ordinarie rattarna för att kontrollera volym, diskant och bas. I övrigt kan den vara helt headless och sedan styras via nätverksuppspelning som t.ex. AirPlay eller via ett webinterface. Jag tänkte använda mig utav Pimusicbox

Har du hittat några högtalare till ditt projekt?
Några andra framsteg?

Permalänk
Medlem

God Jul!

Lite ont om uppdateringar på senaste tiden. Men det skall bli bättring på den fronten.

Skrivet av GuessWho:

Har du hittat några högtalare till ditt projekt?
Några andra framsteg?

Jaa, det lär bli Creative T10. Små, billiga, okej ljud och framför allt två reglage vilket radion också hade.

Har också köpt el-kabel i brunt tyg för att behålla retrokänslan så långt det går.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact | Intel i9-12900K | ASUS PRIME Z690-P | ASUS RTX 3080Ti | Kingston FURY DDR4 3600MHz 32GB | Cooler Master ML240L | Cooler Master MWE Gold 850W | Acer Predator XB271HU | Corsair Virtuoso | Logitech Superlight X PRO

Permalänk
Medlem

Bild på sladden och stickproppen. Blir som sagt att inhandla högtalarna i mellandagarna.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact | Intel i9-12900K | ASUS PRIME Z690-P | ASUS RTX 3080Ti | Kingston FURY DDR4 3600MHz 32GB | Cooler Master ML240L | Cooler Master MWE Gold 850W | Acer Predator XB271HU | Corsair Virtuoso | Logitech Superlight X PRO

Permalänk
Medlem

Lite kul att du använder Amiga till ett retro projekt.
Jag har sett andra produkter från Amiga och vet att detta Amiga inte är det samma som det Amiga som gjorde datorer på 80 och 90-talet.
Men bara att höra "Amiga" i datorsammanhang ger ändå en liten flirt med en tid då datorer var för entusiaster och/eller de som verkligen behövde dator.

Permalänk
Avstängd

Var fick du tag på sladden?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number