Ska köpa nytt nättverkskort - vad behöver jag tänka på?

Permalänk
Medlem

Ska köpa nytt nättverkskort - vad behöver jag tänka på?

Hej, Blixten tog nätverkskortet från mig och min bror igår, så vi ska köpa nytt.

Hört att det är runt ~150kr för ett kort, men är det något jag borde tänka på när jag köper?

Är det någon sort/modell som ska passa, eller hur funkar det?

Permalänk

Är det trådat nätverkskort du söker? Antar det eftersom blixten tog det..

Köp ett som har 10/100/1000 Mbit/s eller så står det 1Gbit/s.

Edit: Det finns PCI-express eller USB numer om du vill offra en USB-port...?

https://www.inet.se/kategori/301/pci-express

Visa signatur

Systemadministratör: Server, Klient, Molnet, Nätverk
HP ZBook 14 G2 med Windows 10 Enterprise

Permalänk
Medlem

Vill ha genom PCI-express, då mitt gamla var det.

edit: Det ska vara 1000mbit, mer än så vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sahxom:

Vill ha genom PCI-express, då mitt gamla var det.

edit: Det ska vara 1000mbit, mer än så vet jag inte.

Vad var det för ett nätverkskort som blixten tog kol på?

Vad har du för dator och moderkort? Jag undrar eftersom jag tror att alla moderkort dom senaste åren har en nätverksport. Speciellt om moderkortet är utrustat med PCI-express.

Permalänk
Medlem

Just to make sure, hur vet jag om jag har korten på PCI eller PCI-e?

Permalänk
Medlem

Båda datorerna är fixade av en snubbe vi känner.
Hur får jag reda på vilket moderkort vi har på datorerna?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sahxom:

Just to make sure, hur vet jag om jag har korten på PCI eller PCI-e?

Posta en bild eller läs på moderkortet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Posta en bild eller läs på moderkortet.

Vart ska jag kolla? Någonstans runtom där jag sätter in LAN kabeln?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sahxom:

Vart ska jag kolla? Någonstans runtom där jag sätter in LAN kabeln?

Öppna datorn och titta hur moderkortet ser ut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har bara den på mitt gfx och är säker på att det e PCI-E .

Ska kolla på den andra snart.

E: Den andra har både och

Permalänk
Medlem

Jag tror jag har en nätverksport.
Kanske får söka mer på det.
Om inte, är det något märke jag ska ha? Samma som förra(Hur kollar jag isf förra?=
Intel?
Ska iallfall had 1000mb ^,^

Permalänk
Rekordmedlem

Så länge du inte ska ha serverprestanda så duger vilket nätverkskort som helst, det är en billig standardkomponent.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Så länge du inte ska ha serverprestanda så duger vilket nätverkskort som helst, det är en billig standardkomponent.

Vad tror du är en rimlig summa för ett nätverkskort 1000mb? 100,200,300~?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sahxom:

Det är billiga standardprylar och inga särskilda prestandaskillnader mellan dem. Det finns flera Gbit kort under 100kr enligt prisjakt och de lär funka bra till en normal dator.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är billiga standardprylar och inga särskilda prestandaskillnader mellan dem. Det finns flera Gbit kort under 100kr enligt prisjakt och de lär funka bra till en normal dator.

Okej, en fråga bara: Ska jag ha internt eller externt?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sahxom:

Kolla prisjakt.

Visa signatur

MSi MPG B550 GAMING EDGE WIFI | AMD Ryzen 5600x | 32Gb Corsair DDR4
| X Radeon RX 7800 XT Dual OC Edition 16GB GDDR6 | Samsung SH-S203B| Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair HX 1000i | H212 Evo | Win11

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sahxom:

Okej, en fråga bara: Ska jag ha internt eller externt?

Eftersom du frågade om pci eller pcie så förutsatte jag att du ska ha ett internt kort att gå via usb blir troligen långsammare och dyrare men det går ju om du absolut vill.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Eftersom du frågade om pci eller pcie så förutsatte jag att du ska ha ett internt kort att gå via usb blir troligen långsammare och dyrare men det går ju om du absolut vill.

USB är externt, right?

Jag ska ha internt då

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sahxom:

USB är externt, right?

Jag ska ha internt då

Man brukar räkna usb som externt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man brukar räkna usb som externt.

Okej, tack för allt, tror jag har allt nu

Kanske dyker upp imorrn med nån ny fråga, om inte så tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Alla datornördar av rang bör ha en hög av dessa liggandes: http://www.inet.se/produkt/5402028/intel-gigabit-ct-9301ct-10...

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozric:

Alla datornördar av rang bör ha en hög av dessa liggandes: http://www.inet.se/produkt/5402028/intel-gigabit-ct-9301ct-10...

Menar du att den funkar bättre än en tex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=532130 ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sahxom:

Menar du att den funkar bättre än en tex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=532130 ?

Det lär inte vara nån större skillnad i funktionen om du ska ha det i en "allmän windator" Intelkortet har nog däremot stöd i fler operativsystem och liknande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du kanske inte märker så stor skillnad men Intels NIC är kvalitet. Intel Gigabit CT är en klassiker som aldrig sviker och har stöd i alla OS.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem

Har 960GM-VGS3 FX och en M3N78-Pro <Green> 86MOAI844050 modekort

Permalänk
Medlem

Satsa på Intel-baserat kort

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Okej

Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

http://imgur.com/5BGsohZ Här är det modekortet jag har, jag sätter i LAN kabeln i nått av dom ställerna jag market med orange, har glömt vilken det är.

http://www.inet.se/produkt/5402028/intel-gigabit-ct-9301ct-10... Här är ju det jag tänkt på, men dom flesta Nätverkskorten verkar inte vara bara en låda man stoppar in LAN kabeln i, som på bildet på moderkortet?

Eller är det så att den är en del av modekortet?

Är osäker då jag endast tidigare grejat med grafikkort, och då var det stora PCI-E Slots så när man pratar om PCI-E så är det där man har grafikkort.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sahxom:

http://imgur.com/5BGsohZ Här är det modekortet jag har, jag sätter i LAN kabeln i nått av dom ställerna jag market med orange, har glömt vilken det är.

http://www.inet.se/produkt/5402028/intel-gigabit-ct-9301ct-10... Här är ju det jag tänkt på, men dom flesta Nätverkskorten verkar inte vara bara en låda man stoppar in LAN kabeln i, som på bildet på moderkortet?

Eller är det så att den är en del av modekortet?

Är osäker då jag endast tidigare grejat med grafikkort, och då var det stora PCI-E Slots så när man pratar om PCI-E så är det där man har grafikkort.

Ska du använda ett grafikkort så har du bara pci ledigt med det moderkortet.

Visa signatur