Microsoft drar igång Windows 10 Technical Preview och Insider Program

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

De gamla enhetsbokstäverna á la MSDOS som lever sitt egna liv är kvar.

En sak jag inte får till är att välja snabbkommandon för att hantera och växla mellan virtuella skrivbord. Hilfe?

Win+Tab för att få upp "Task view"

Permalänk

Ja ha då har man installerat Windows 10 Technical Preview.

Funkar skit bra med allt.
Tur att man kan välja om man ska köra med den nya eller den gamla startmenyn.

Ett tips till alla. Packa upp filen Windows 10 Technical Preview ni laddar ner och formatera ett USB till Fat32. Sen kopiera över filerna till USB bara så kan ni starta installationen från USB.
Så slipper ni bränna en dvd och krångla med det.

Allt ser bra ut i nya Windows.
Mina program funkar att installera utan några problem.

Jag rekommenderar att ni installerar de nyaste drivrutiner till Sata Controller för de som är original var mycket dålig när det gäller hastighet.

Jag själv kör Raid 0 och jag ser mycket bättre resultat vid test.

http://www.ladda-upp.se/bilder/bbzmvcdambbfn/

http://www.ladda-upp.se/bilder/nfklhgzwdbjxcu/

Inget nytt märker man inte direkt.

Där finns ju två fasta ikoner bredvid Windows Logo som inte går att ta bort om man stör sig på dem .

Den ena är ju sök som värkar vara mycket kraftfullt verktyg. Den hittar allt direkt.
Sen den där Task View som jag inte kommer använd alls kan vara kul för många.
Synd att man inte kan dölja den om nu inte man ska använda den alls.

Internet Exploder 11 känns lite snabbar än i Windows 8.1 så det var kul.

Permalänk
Medlem

Har nu kört windows 10 i ca 6 timmar och allt har nästan funkat smärtfritt. Körde Civ V i ca 4 timmar utan strul men efter att jag avslutat spelet så började allt lagga och jag fick "tvinga" en manuell restart. Tänkte att det kunde vart non-/paged-pool som krångla men nu funkar allt som det skall. Får väl se nu i dagarna hur det verkar.

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Med tanke på vad som sas på presentationen så kan jag förstå hoppet till 10. Men då räknar jag med att i oktober nästa år så släpper dom Windows 10, ett WP10 för både surfplattor och mobiltelefoner samt ett Windows 10 för Xbox One med en och samma butik!
Så man kan börja lira Angry birds på telefonen på vägen hem på tuben. Sen när man kommer hem pausar man, sparar och fortsätter på Xboxen framför tvn. Sen när tvn blir upptagen av någon annan så sitter man med sin dator i soffan o avslutar sin spelsession i Angry Birds!

Det är okej att byta ut Angry birds mot ett spel man själv gillar

Tror du missat något, det blir inte samma butik, det blir inte samma program. Som universal apps fungerar idag så kopplar utvecklarna t.ex. sitt WP8 Silverlightprogram med sitt Windows Runtime Windows 8-program i Store/VS så att ett köp gäller för båda. Du kan också utveckla i speciella Universal Apps-projekt i VS2013 där du enklare kan dela kod, men inte för Silverlightprogram på WP. Windows Runtime på WP kom med 8.1. I dagsläget så kör de olika program på telefon och skrivbord. Olika UI behövs för alla olika plattformar. Du kan redan idag roama appdata mellan Phone och Windows om du kopplar ihop dem, trotts att det är olika versioner. Om programmen nu kan dela det. Har ingenting med nästa Windows att göra.

Permalänk
Medlem

Ofärdig=Oför, funktionshindrad, handikappad, rörelsehindrad, vanför, lytt, lam, ålderdomlig enligt ordlistorna. Att bruka ordet som "incomplete" är inkorrekt om man inte skriver på slang eller nån av de nordligaste dialekterna i Sverige.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Efter att ha installerat det själv nu så kan jag bara säga... Windows 8.2.

Det känns inte som något annat än en liten uppdatering till Windows 8.

Tänkt på att detta är första publika betan som egentligen inte är en öppen beta. Den kommer i början av nästa år
Mycket kommer med säkerhet att förändras på ytan vilket gör att skillnaderna kommer bli större. Det var dom till o med tydliga med under presentationen. Dessutom indikerar versionsnumret något större än bara just PC-versionen av Windows
Allt enligt dom själva, jag har ingen aning. Men den som lever får se

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tror du missat något, det blir inte samma butik, det blir inte samma program. Som universal apps fungerar idag så kopplar utvecklarna t.ex. sitt WP8 Silverlightprogram med sitt Windows Runtime Windows 8-program i Store/VS så att ett köp gäller för båda. Du kan också utveckla i speciella Universal Apps-projekt i VS2013 där du enklare kan dela kod, men inte för Silverlightprogram på WP. Windows Runtime på WP kom med 8.1. I dagsläget så kör de olika program på telefon och skrivbord. Olika UI behövs för alla olika plattformar. Du kan redan idag roama appdata mellan Phone och Windows om du kopplar ihop dem, trotts att det är olika versioner. Om programmen nu kan dela det. Har ingenting med nästa Windows att göra.

Tack!

Jo jag vet hur det fungerar idag, men jag vill att det ska fungera så i framtiden Jag drömde lite! Ungefär som världsfred och död åt cancer!

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Efter att ha installerat det själv nu så kan jag bara säga... Windows 8.2.

Det känns inte som något annat än en liten uppdatering till Windows 8.

Förutom de små optimeringarna, jepp. Alla som älskar 8:an säger ju att den är så bra grund... varför ska den bytas?
De flesta som inte tyckte om 8:an gjorde det pga den inte var optimerad eller anpassningsbar som de ville ha den.
Efter att ha spenderat en kväll med att installera, ladda ner spel, testa lite runt, så kan jag säga att jag har kunnat anpassa det nästintill perfekt som jag vill ha det.
Så för mig är det skillnaden mellan ett uselt OS och ett bra OS, då det blir "mitt OS".

Det tråkiga är, om du jämför mellan 8.1 Update och denna så är skillnaderna små, men meningsfulla för en desktop.
Men om du jämför mellan 8.0 och denna är det hästlängder i optimeringar och skillnader som en användare märker.
De har alltså fått ändra och tweaka detta OS sedan 8:an kom ut. Och nu när alla alpha testare är klara med 8:an så kan vi börja beta testa 10:an.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av N!klas:

Jag brassar in skiten på dotterns dator. Mohaha

Kan jag bli din son :3

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Tror du missat något, det blir inte samma butik, det blir inte samma program. Som universal apps fungerar idag så kopplar utvecklarna t.ex. sitt WP8 Silverlightprogram med sitt Windows Runtime Windows 8-program i Store/VS så att ett köp gäller för båda. Du kan också utveckla i speciella Universal Apps-projekt i VS2013 där du enklare kan dela kod, men inte för Silverlightprogram på WP. Windows Runtime på WP kom med 8.1. I dagsläget så kör de olika program på telefon och skrivbord. Olika UI behövs för alla olika plattformar. Du kan redan idag roama appdata mellan Phone och Windows om du kopplar ihop dem, trotts att det är olika versioner. Om programmen nu kan dela det. Har ingenting med nästa Windows att göra.

Det blir en och samma butik för PC, Xbox och Windows Phone. Eller ljuger Microsoft? Glöm inte att Windows 10 även kommer släppas till Xbox One och Windows Phone.

http://blogs.windows.com/buildingapps/2014/09/30/universal-wi...

Windows 10 will:

Build on our commitment to provide a common Windows platform and give you one consistent API layer with consistent UX design surfaces and flexible tools.

Deliver one Store for all devices, making it easier for you to reach customers in consistent and compelling ways no matter what type of device they’re using. We’re also planning to make the Store more useful for corporations with volume app purchasing, more flexible distribution mechanisms, and the ability to create a custom or curated Store experience (note that the Windows 10 Preview contains the existing Windows 8.1 Store)

Microsoft har inte berättat så mycket om hur utvecklingen för Windows 10 kommer bli ännu, mer än att den bästa vägen framåt för utvecklare är att fortsätta utveckla universiella appar så länge.

http://www.zdnet.com/microsoft-to-detail-more-of-its-next-gen...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det blir en och samma butik för PC, Xbox och Windows Phone. Eller ljuger Microsoft? Glöm inte att Windows 10 även kommer släppas till Xbox One och Windows Phone.

http://az648995.vo.msecnd.net/win/2014/09/Windows_Product_Fam...

http://blogs.windows.com/buildingapps/2014/09/30/universal-wi...

Windows 10 will:

Build on our commitment to provide a common Windows platform and give you one consistent API layer with consistent UX design surfaces and flexible tools.

Deliver one Store for all devices, making it easier for you to reach customers in consistent and compelling ways no matter what type of device they’re using. We’re also planning to make the Store more useful for corporations with volume app purchasing, more flexible distribution mechanisms, and the ability to create a custom or curated Store experience (note that the Windows 10 Preview contains the existing Windows 8.1 Store)

Microsoft har inte berättat så mycket om hur utvecklingen för Windows 10 kommer bli ännu, mer än att den bästa vägen framåt för utvecklare är att fortsätta utveckla universiella appar så länge.

http://www.zdnet.com/microsoft-to-detail-more-of-its-next-gen...

Dold text

Fast det är inte en och samma butik mer än idag. Du kan redan koppla ihop WP och Windows-Store-program. Även när du inte skrivit någon "Universal Apps"-app. Jag har tidigare jämfört det mot Steam Play där ett spelköp gör att du får tillgång till spelen för t.ex. OS X och Linux utöver Windowsversionen. Det kan fortfarande skilja en hel del och i Microsoft fall kan det vara frågan om två helt olika program och det är minst två olika paket som laddas upp för två olika enheter. För utvecklarna vänder du dig ju bara till ett ställe fast de är två, samma konto gäller och de kan länka de olika app-paketen. Det är främst VS de har att arbeta i. För användarna är det två olika butiker på två olika "typer" som liknar varandra men kör två olika program. Oavsett om de är ihopkopplade eller inte. Köp/nedladdningar är redan idag länkade mellan dessa så att det ska upplevas som samma sak. API delas redan i WP8.1, men bara för en typ av program som nästan ingen kör på telefoner. Universal Apps-projektet i VS2013 betyder ändå att du måste anpassa och bygga två olika program från bortsett från UI delad kodbas. Det nya är ju att du for Store hos X1 också. Fast det är nog för tidigt att säga att det bara är att ladda in programmen byggda för Windows Store på Windows 8.X/10. Det finns risk för att de vill tvinga utvecklarna ha ett eget UI där också. Även om du där inte har problemet med en ARM-variant.

Windows Runtime har du bara anledning att utveckla om du ska utveckla för telefoner skulle jag snarare påstå. Men även de som utvecklar Silverlightappar på WP och Windows Runtime på W8.X kan utan att skriva en rad kod länka ihop de till "universella". De behöver inte dela något, inte mer än utgivare. Universal Apps syftar alltså på två olika saker hos Microsoft. Ska du utveckla en skrivbords-applikation gör du bäst i att utveckla för win32 eller något ramverk som jobbar mot win32 (skrivbordet/icke-store). De flesta som skrivit mobilappar för WP kör på WPRT/Silverlight och lär fortsätta med det fram tills att de bestämmer sig att skriva om hela programmet. Nästa Windows Phone lär fortfarande behålla bakåtkompatibilitet med de gamla app-varianterna. Appdata kan du redan idag dela/roama också som sagt. Framtiden var igår och det finns inget att överdriva mer än marknadsföring här. I praktiken blir det inte samma upplevelse och program överallt. Hela grejen är ju att man kan länka program, även när de är relativt olika. Grejen med universal-appsprojekt i VS är att du kan anpassa de för varje plattform. Som sen byggs som två program. Det är ju det de bygger vidare på. Utvidgar till X1 osv. Sen är det mer eller mindre valfritt om man vill utvidga sitt program (WinRT/Store) och utveckla för bägge i samma projekt med delad kod. Du kan göra det jag svarade på idag om du vill, nästa Windows tvingar inte fram det så några fantasivyer behövs inte ritas upp.

Permalänk
Medlem

Har inte riktigt hängt med i svängarna här.. Vad är egentligen skillnaden mellan Windows 9 och 10?

W9 var så bra att de bestämde sig för att hålla det för sig själva (förstår inte riktigt logiken där), och nu släpper de en preview på W10 istället. Bygger de inte bara vidare på W9, vad har de i så fall hunnit ändra på? Eller har de börjat om från scratch? Lite lätt förvirrad

Hursomhelst, hurpass "säkert" är det att köra en preview som denna? Är det mycket buggar, funkar drivrutiner osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deemlin:

Har inte riktigt hängt med i svängarna här.. Vad är egentligen skillnaden mellan Windows 9 och 10?

W9 var så bra att de bestämde sig för att hålla det för sig själva (förstår inte riktigt logiken där), och nu släpper de en preview på W10 istället. Bygger de inte bara vidare på W9, vad har de i så fall hunnit ändra på? Eller har de börjat om från scratch? Lite lätt förvirrad

Det är exakt samma sak. W10 = W9.

Någon gång rätt sent under utvecklingen av W9 upptäckte man att alltså MÅNGA tredjepartsprogram, -spel och -applikationer använder ett fulhack som rent ut sagt mördar kompatibiliteten för äldre program. Det är nämligen så att många programmerare valt att kolla Windows-version genom att titta på den rapporterade versionssträngen (t.ex. Windows XP, Windows Vista osv). För att välja ut Windows 95 och 98 har man då valt en jämförelse som väljer ut alla windows-versioner som börjar på "Windows 9". Man byter alltså namn på hela OS:et för att komma runt det här problemet.

Här är bara ett par exempel på kod där fulhacket finns.

Varför de valde 10, och inte något annat av de oändligt många alternativ som inte heller är just 9 kan jag dock inte förklara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Det är exakt samma sak. W10 = W9.

https://i.imgur.com/p7eQQK3.jpg

Någon gång rätt sent under utvecklingen av W9 upptäckte man att alltså MÅNGA tredjepartsprogram, -spel och -applikationer använder ett fulhack som rent ut sagt mördar kompatibiliteten för äldre program. Det är nämligen så att många programmerare valt att kolla Windows-version genom att titta på den rapporterade versionssträngen (t.ex. Windows XP, Windows Vista osv). För att välja ut Windows 95 och 98 har man då valt en jämförelse som väljer ut alla windows-versioner som börjar på "Windows 9". Man byter alltså namn på hela OS:et för att komma runt det här problemet.

Här är bara ett par exempel på kod där fulhacket finns.

Varför de valde 10, och inte något annat av de oändligt många alternativ som inte heller är just 9 kan jag dock inte förklara.

Ingen hejare på kod, men tror jag förstår problemet. Så de har egentligen bara bytt siffra, själva os:et är detsamma?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deemlin:

Ingen hejare på kod, men tror jag förstår problemet. Så de har egentligen bara bytt siffra, själva os:et är detsamma?

Skickades från m.sweclockers.com

Dom har ju även bytt för att enligt dom själva kommer denna version att vara ett väldigt hopp mot en plattform på flera enheter

Men det vet vi ju inte en hur det blir i praktiken eftersom det är över ett år tills dom släpper W10 officiellt.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Det är exakt samma sak. W10 = W9.

https://i.imgur.com/p7eQQK3.jpg

Någon gång rätt sent under utvecklingen av W9 upptäckte man att alltså MÅNGA tredjepartsprogram, -spel och -applikationer använder ett fulhack som rent ut sagt mördar kompatibiliteten för äldre program. Det är nämligen så att många programmerare valt att kolla Windows-version genom att titta på den rapporterade versionssträngen (t.ex. Windows XP, Windows Vista osv). För att välja ut Windows 95 och 98 har man då valt en jämförelse som väljer ut alla windows-versioner som börjar på "Windows 9". Man byter alltså namn på hela OS:et för att komma runt det här problemet.

Här är bara ett par exempel på kod där fulhacket finns.

Varför de valde 10, och inte något annat av de oändligt många alternativ som inte heller är just 9 kan jag dock inte förklara.

Borde rapportera Windows NT i många fall (Windows NT (unknown) får du troligen i Java 1.6/1.7/1.8) alternativt 6.4 (om de kollar version) i vilket fall som helst. I Javas fall blir lösningen även när det heter 10 att patcha Java. Sen hade de lika gärna kunna skicka strängen Windows IX så det handlar nog mest om att det är en jämn siffra, eller de hade kunnat slutat använda en siffra igen, sen är det ju tredje versionen efter 7an då 8.1 är ett eget operativsystem. Sen är det ju inte utvecklarna som bestämmer sådana saker som namn hur som helst. Viktigaste för dem var nog att "Windows" hänger med. Program som är skrivna på den nivån när det gäller att hitta OS kommer behövas patchas för varje OS vilket som oavsett vad det heter. Ska du identifiera något på namn måste du veta namnet.

Permalänk
Medlem

Jag har hittat två program som inte fungerar, ett inte så viktigt dvs K-Lite, det tycker att det är okända systemfiler under installationen och lägger av. Viktigare är att Bank-ID inte fungerar, det kraschar alla de tre stora webbläsarna. Så ta inte bort Windows 7/8 ännu ....

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Jag har hittat två program som inte fungerar, ett inte så viktigt dvs K-Lite, det tycker att det är okända systemfiler under installationen och lägger av. Viktigare är att Bank-ID inte fungerar, det kraschar alla de tre stora webbläsarna. Så ta inte bort Windows 7/8 ännu ....

Varför har du K-lite? Jag antar att det är en codec-pack. Ta bort och tanka hem VLC istället.
Sen kan man ju köra med mobiltID om man har en smartphone.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk

Windows 10 Preview Keylogger?

Så, vad ska man tro av det här?

http://thehackernews.com/2014/10/download-Windows-10-keylogge...

Citat:

PERMISSION TO KEYLOG
If you are unaware of Microsoft’s privacy policy, so now you should pay attention to what the policy says. Microsoft is watching your every move on the latest Windows 10 Technical Preview, Thanks to portions of Microsoft's privacy policy, which indicates that the technology giant is using keylogger to collect and use users’ data in a variety of astounding ways without the user being aware.
...
Essentially by accepting the Windows 10 privacy policy you are allowing Microsoft to screen your files and log your keystrokes. This means, if you open a file and type, Microsoft have access to what you type, and the file info within.
This could likely one of the reasons why the company insisted that Windows Technical Preview not be installed on computers that are used every day.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM